Andet multimedie
Photoshop - Action vedr. save as...
Fra : bj

Dato : 29-03-06 20:14

Photoshop CS2

Jeg vil gerne have lavet en action/handling med save for web. Så langt så
godt.

Men kan jeg lave så den selv ligger et tal oven i filnavnet, så den ikke
spørger om "replacement" hver gang, da dette ikke skal ske??? (Filerne der
skal gemmes er fra samme fil med en masse lag, hvor der skal gemmes en jpg
fil for hvert lag med billede på.)

Det vil være rigtig dejligt, hvis det kan lade sig gøre, da det vil lette
mit arbejde betydeligt - og nogen kan hjælpe... (-;

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 31-03-06 19:54

bj skrev:

> Men kan jeg lave så den selv ligger et tal oven i filnavnet, så
> den ikke spørger om "replacement" hver gang, da dette ikke skal
> ske???

Man burde jo kunne bruge File Naming-funktionen i Batch-dialog-
boksen til at tilføje f.eks. et serienummer eller et bogstav til
et eksisterende filnavn, men af en eller anden grund, så virker
det ikke med filer gemt med 'Save for Web'. Det virker derimod,
hvis de er gemt med File -> Save As -> JPEG.

Jeg ser det som en bug, indtil det modsatte er bevist.

--
Hilsen
Madsen

Fra : TL

Dato : 02-04-06 13:19

"Thomas G. Madsen" skrev ...

> [...]
> det ikke med filer gemt med 'Save for Web'. Det virker derimod,
> hvis de er gemt med File -> Save As -> JPEG.

Ahh...dejligt at få en løsning på DET problem. Det har drillet mig længe.

- Og hvis jeg bruger den metode - får først tid til at prøve det af senere -
giver den så fortløbende nr. til billederne og kører derudaf?

> Jeg ser det som en bug, indtil det modsatte er bevist.

Kan næsten ikke være andet, det burde den jo kunne

TL
--
Billig hjemmeside | Professionelt Design | Lindkold Webdesign
www.lindkold.dk

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 02-04-06 13:46

TL skrev:

> - Og hvis jeg bruger den metode - får først tid til at prøve det
> af senere - giver den så fortløbende nr. til billederne og kører
> derudaf?

Ja, hvis du bruger File > Save As > JPEG i stedet for Save for Web,
for så kan du gøre sådan her f.eks.:
<http://home18.inet.tele.dk/madsen/photoshop/file_naming.png> og
på den måde få tilføjet et serienummer til filnavnet, som i dette
eksempel vil starte med nr. 1 på den første fil, 2 på den næste,
3 på den næste osv.

Noget tyder på, at hvis Save for Web er brugt, så er det ikke muligt
at ændre filnavnet vha. en batch, men spørg mig ikke hvorfor.

--
Hilsen
Madsen

Fra : TL

Dato : 02-04-06 16:12

"Thomas G. Madsen" skrev ...

> [...]
>
> Noget tyder på, at hvis Save for Web er brugt, så er det ikke muligt
> at ændre filnavnet vha. en batch, men spørg mig ikke hvorfor.

Dejligt at få løst problemet når man skal lave 70 billeder til et
foto-galleri....
Har snart brugt mere tid på at prøve mig frem med forskelllige
indstillinger..
Tak for det.

TL

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 02-04-06 13:55

TL skrev:

> Kan næsten ikke være andet, det burde den jo kunne

Ifølge en bruger i Adobes Photoshop-forum til Windows, så har
det været sådan siden Photoshop 5.5 (som var den version, hvor
Save for Web blev introduceret), så det er åbenbart ikke noget,
de har tænkt sig at ændre på.

--
Hilsen
Madsen

Fra : TL

Dato : 02-04-06 16:15

"Thomas G. Madsen" skrev

> [...]
> det været sådan siden Photoshop 5.5 (som var den version, hvor
> Save for Web blev introduceret), så det er åbenbart ikke noget,

Kunne være sjovt at høre begrundelsen for den beslutning...
Det virker ihvertfald underligt..

TL