Bedste netværk mellem HTPC og kontor PC?
Fra : P Kaasing

Dato : 29-03-06 17:01

Hej

Jeg har netop flyttet alle mine HD fra HTPC'en over i min kontormaskine, som
er bedre kølet, og hvor støjen er mindre væsentlig, og lettere at dæmpe.
Men nu er jeg så stødt ind i det problem at når jeg afspiller et dvd image
der ligger på kontor pc'en, hakker den et par gange undervejs i filmen, ikke
meget men alligevel lidt irriterende når nu alt andet er næsten perfekt.

Jeg læste så i Morten Mikkelsens's tråd fra 23/3 "Trådløst netværk med
HTPC", i dk.teknink.htpc,
at det ikke er optimalt at køre med en fildelingsprotokol, men at man skal
køre med en stream protokol. Hvordan gør man det? Og gerne skåret lidt ud i
pap, da jeg ikke har meget forstand på streaming.
Kontor maskine kører XP SP2, HTPC køre MCE2005DK, begge fuldt opdateret.
Bundkort, med netkort, er hhv. ASUS P4P800 SE(kontor) og ASUS
P4P800WM(HTPC). Begge maskiner er med kabel tilsluttet routeren, som er en
Linksys WRT54GX Ver. 2.
Det jeg har brug for at streame er image filer af mine DVD skiver, HDTV
filer (TS og AVI), alm Divx og MPEG2 filer, samt mine cd'er som er pakket
lossless i flac.

Hvordan gøres dette bedst?

/Poul

Fra : ///M

Dato : 29-03-06 21:59

P Kaasing wrote:
> [...]
> lidt irriterende når nu alt andet er næsten perfekt.

> at det ikke er optimalt at køre med en fildelingsprotokol, men at man

Jeg går ud fra du har lavet et windows-share på din kontor-pc? Dermed kører
du vel "fildelingsprotokol", men den i windows streamer nu også på en måde
(definitionsspørgsmål).
Anaway du kan sagtens opnå flydende afspilning hvis du lige checker et par
ting. Kører begge dine netkort 100 mbit? Laver pc'erne andet end henholdsvis
hente og aflevere data? Hvis de foreksempel bliver brugt imens kan du godt
opleve små hak. Jeg er ikke personlig overbevist om at ægte streaming er
løsningen til husbehov, idet man ikke kan bruge de alment benyttede
programmer. Du kan evt. installere et program som BitMeter (freeware) til at
overvåge netværkshastigeheden og på den måde måske finde flaskehalsen.

--
///M

Fra : P Kaasing

Dato : 30-03-06 19:56

"///M" <nomail@cibercity.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> benyttede programmer. Du kan evt. installere et program som BitMeter
> (freeware) til at overvåge netværkshastigeheden og på den måde måske finde

Tak, jeg prøver med BitMeter og ser om jeg kan finde ud af noget.
Kører de onboard netkort ikke 100mbit pr default?
Viul det evt løse noget at købe en gigabit switch og sætte imellem, mener
begge bundkort understøtter dette.

/Poul