puha Indkøring i dagplejen
Fra : Mus

Dato : 29-03-06 09:22

Anna græd hjerteskærende da jeg afleverde hende i dagplejen og greb ud efter
mig og hun er ellers ikke nogen pylret pige eller specielt morsyg. Hvor
føler jeg dog bare jeg svigter hende. Hun har altid kunnet regne 100 % med
mig og nu forlader jeg hende bare, selv om hun kalder på mig. Uhhh det gør
ondt.

Fortæl mig lige det hurtigt går over og at hun hurtig vænner sig til det nye
der sker i hendes liv.

Kan næsten ikke holde de dumme tårer tilbage.

Er blevet så pokkers blød efter jeg har fået Anna.

LN

Fra : Holst

Dato : 29-03-06 09:49

Mus wrote:

> Fortæl mig lige det hurtigt går over og at hun hurtig vænner sig til det nye
> der sker i hendes liv.

Det går hurtigt over.

Fra : Mus

Dato : 29-03-06 10:27

"Holst" <newsmar06@shelter.dk> skrev i en meddelelse

> Det går hurtigt over.

Tak ))

LN

Fra : Jørgen Flainard

Dato : 29-03-06 12:06

"Mus" <Bastian@sol.dk> skrev i en meddelelse
> Anna græd hjerteskærende da jeg afleverde hende i dagplejen og greb ud
efter
> mig og hun er ellers ikke nogen pylret pige eller specielt morsyg. Hvor
> føler jeg dog bare jeg svigter hende.

Du svigter hende ikke!

> Kan næsten ikke holde de dumme tårer tilbage.

Så svigter du hende! Hun skal vide at dagplejen er godt og mor er glad når
mor går derfra - så går det hurtigst.

Bare vent til hun en dag hyler over hun skal hjem...

Fra : Mus

Dato : 29-03-06 15:12

"Jørgen Flainard" <smallerb@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> efter
>
> Du svigter hende ikke!

Det ved jeg godt jeg ikke gør på sigt. Men i nuet føles det sådan.

> Så svigter du hende! Hun skal vide at dagplejen er godt og mor er glad når
> mor går derfra - så går det hurtigst.

Jeg lod ikke tårerne trille foran hende. Det skete faktisk først to timer
efter jeg afleverede hende og 3 timer......åhh

> Bare vent til hun en dag hyler over hun skal hjem...

Ja det vil heller ikke være rart. Kan jeg ikke bare få det som det passer
mig bedst. he he.

LN

Fra : Lise Hansen

Dato : 29-03-06 15:51

Hej Mus!

Nej, du svigter hende ikke.
Sørg for at aflevere hende meget hurtigt. Ikke noget med at sige, at nu går
mor, farvel og skal mor have kram, tusind gange. Så kan hun ikke finde ud af
det og tror, at du bliver og stoler ikke på dig, når du siger farvel.
Aflever hende til dagplejeren, vink og sig hej hej (eller lignende), ring,
som Prikke skriver, når du er kommet hjem eller en times tid efter. Så vil
jeg næsten vædde min månedsløn på, at der ikke er et kny at høre fra din
datter. Tag så snakken med din dagplejer, når du henter hende, og inden du
ser dig, græder Anna ikke mere, når hun bliver afleveret.

Og børn ER forældrenes spejl. De en utrolig fornemmelse for, hvordan vi har
det.

Held og lykke.

Lise - en dagplejer

Fra : Mus

Dato : 29-03-06 15:45

"Lise Hansen" <Lise@slet.postzone.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> ser dig, græder Anna ikke mere, når hun bliver afleveret.
>
> Og børn ER forældrenes spejl. De en utrolig fornemmelse for, hvordan vi

Da jeg hentede hende i dag listede jeg ind. ikke for at udspionere dp
moderen men at opleve anne ikke græd. Dp moderen havde også set jeg kom men
lod mig liste ind. Tror hun var klar over jeg havde brug for det.

Og Anna sad i køkkenet og legede med skåle og skeer. Da hun så mig kom
gråden prompte og hun rakte ud efter mig.

Har talt med dagplejemoderen som heldigvis selv kan huske det fra da hun
selv skulle aflevere(hun har været dagplejemor i 3 år). Hun tilbød også at
jeg ringede.

LN

Fra : Michael Zedeler

Dato : 29-03-06 23:25

Mus wrote:
> [...]
> selv skulle aflevere(hun har været dagplejemor i 3 år). Hun tilbød også at

Pædagogerne i min datters vuggestue var meget godt til at tage imod
hende, når vi afleverede hende. Det betød at de hilste på hende og bad
hende om at sige pænt farvel til mig (eller hvem der nu afleverede
hende). På den måde tror jeg at hun følte sig tryg fordi hun var blevet
"overdraget" til en anden voksen. Hvis de ikke havde gjort det, tror jeg
at det havde været sværere for min datter at sige farvel.

Gør din dagpleje noget lignende?

Mvh. Michael.
Get my vcard at http://michael.zedeler.dk/vcard.vcf

Fra : Mus

Dato : 30-03-06 04:15

> [...]
> "overdraget" til en anden voksen. Hvis de ikke havde gjort det, tror jeg
> at det havde været sværere for min datter at sige farvel.

Ja det gør hun. Tror lige så meget det er fordi vi slet ikke er vant til at
Anna kan være sådan. Hun har altid været en pige der ville over til alle.
Ekstremt tillidsfuld. Men efter hun har været syg for 14 dage siden har vi
fået en rigtig mors pige. det skal vi lige vænne os lidt til. Hun nåede at
besøge dagplejemoderen inden hun blev syg og der kravlede hun bare over til
dagplejemoderen uden det mindste.

Det er ikke kun dagplejemoderen hun ikke vil over til.

LN

Fra : Mus

Dato : 29-03-06 16:37

Jeg tror bare jeg er blevet så overrasket over Annas reaktion. Anna har
altid villet over til alle og også før blevet passet ude uden det mindste
problem. For 14 dage siden blev Anna dog syg for første gang og er nu blevet
mor og far syg. Vi er slet ikke vant til det. Hun reagerer ikke kun på
dagplejemoderen men stort set alle.

Anna er ekstremt træt selv om hun kun har været der i 4 timer i dag og sovet
de to af timerne. Ved ikke om det har noget at gøre med at anna er lidt for
tidlog født og følsom overfor stimuli.

LN

Fra : Ukendt

Dato : 29-03-06 17:09

"Mus" <Bastian@sol.dk> skrev i en meddelelse news:442aaec2$0$27547

> [...]
> sovet
> de to af timerne. Ved ikke om det har noget at gøre med at anna er lidt

Tror ligeså meget, at trætheden kan skyldes, alle de nye indtryk og
oplevelser hun får.

--
Mvh. www.tjekmig.dk
http://tjekmig.dk/forum/

Fra : Mus

Dato : 29-03-06 20:34

"Buffy" <Buffy( snabel a )tjekmig.dk> skrev i en meddelelse

> Tror ligeså meget, at trætheden kan skyldes, alle de nye indtryk og
> oplevelser hun får.
>
> --

Ja netop og når hun jo så netop er følsom overfor stimuli så er det måske
ekstra voldomt med de nye indtryk og oplevelser.

LN

Fra : Sabina H.

Dato : 30-03-06 06:51

Mus wrote:

> Ja netop og når hun jo så netop er følsom overfor stimuli så er det
> måske ekstra voldomt med de nye indtryk og oplevelser.

hvordan går det elelrs med hendes spiseri?? har det fået et mere normalt
leje og har det været påvirket af dagplejen ??

--
Knus, Sabina

Se vores skønne persere på
http://www.dkshadowfax.dk

Fra : Mus

Dato : 30-03-06 07:30

"Sabina H." <sabina@websetter.dk> skrev i en meddelelse

> hvordan går det elelrs med hendes spiseri?? har det fået et mere normalt
> leje og har det været påvirket af dagplejen ??
>

> --

Hun er stadig en voldsom periodespiser. Hun har lange perioder hvor hun ikke
rigtigt vil spise for lige pludselig at vende rundt og så æde løs. Lige før
vi startede op i dagpleje og efter hun var syg vendte hun fra en dårlig
periode og ja lige nu æder hun - dejligt. Det virker ikke ikke som om hun
madmæssigt bliver påvirket af dagplejen. Men flaske vil hun helst have hos
mig.

LN

Fra : Prikke

Dato : 29-03-06 12:29

> [...]
> der sker i hendes liv.
>
> Kan næsten ikke holde de dumme tårer tilbage.
>
> Er blevet så pokkers blød efter jeg har fået Anna.

Tro mig, jeg kender det så godt og hvor føler man sig elendig. Men når alt
kommer til alt, så tror jeg såmænd i stor udstrækning din lille pige
samarbejder, for det er børn så gode til; mor synes det er forfærdeligt at
jeg skal passes HVER dag af en anden, så sýnes jeg også det er
forfærdeligt!!!!g jeg kan f..... godt forstå at du synes det er træls, men
det er jo det som er jeres liv lige nu og tro mig det går over igen og hun
bliver glad for at være i dagplejen. Ring til dagpjelemoren når du kommer på
arbejde og få at vide at det går godt, det hjælper som regel.

Og så er det forøvrigt godt og sundt at være blød!!

Rikke

Fra : Nick

Dato : 29-03-06 15:59

"Mus" skrev i en meddelelse...
> Fortæl mig lige det hurtigt går over og at hun hurtig vænner sig til det
> nye
> der sker i hendes liv.

Det går over lynhurtigt (en uges tid), hvis du ikke trækker farvellerne for
meget ud.

- og ellers så snup et stykke ost

/Nick

Fra : Mus

Dato : 29-03-06 16:46

"Nick" <nicklas_kellerFLYTMIGVÆK@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Det går over lynhurtigt (en uges tid), hvis du ikke trækker farvellerne
for
> meget ud.

Nej jeg trækker ikke farvellerne ud - slet ikke. Tager tøjet af hende giver
hende over til dagplejemoderen og siger så farvel skat og går samtidig med
jeg vinker og så ikke mere.

> - og ellers så snup et stykke ost

sammen med en tuuudekiiks

LN

Fra : Inger Pedersen

Dato : 29-03-06 19:06

> [...]
> giver
> hende over til dagplejemoderen og siger så farvel skat og går samtidig med

Da jeg for mange år siden startede som dagplejemor, gav jeg mig selv det
succeskriterium, at børnene skulle kunne afleveres uden gråd efter to uger.
Jeg oplevede aldrig gennem de 10 år, at der gik mere end tre dage

Det er fint at gøre afskeden kort og præcis - men det vigtigste er, at man
skal MENE det af et ærligt hjerte og stole på, at det er ok.
Hvis der er tvivl i ens sind, kommer barnet også i tvivl - og græder.
- og hvis man reelt ER i tvivl (og det er der jo realistisk set, en gang
imellem god grund til at være) - bliver man nødt til at gøre noget ved det:
I første ómgang en snak med dagplejemor, og hvis tvivlen stadig nager: en
snak med dagplejepædagog eller -leder.

Held og lykke med det!

Hilsen Inger

Fra : Mus

Dato : 29-03-06 20:42

> Det er fint at gøre afskeden kort og præcis - men det vigtigste er, at man
> skal MENE det af et ærligt hjerte og stole på, at det er ok.
> Hvis der er tvivl i ens sind, kommer barnet også i tvivl - og græder.

Da jeg var indlagt med anna fik vi at vide at hun er følsom overfor stimuli
og hypersensitiv.
Jeg føler nogen gange hun læser alt i mine øjne. Ved ikke om det har noegt
med den hypersensitivitet at gøre. Jeg havde øjenkontakt med Anna da jeg
sagde hej til hende.

> [...]
det:
> I første ómgang en snak med dagplejemor, og hvis tvivlen stadig nager: en

Er ikke som sådan i tvivl om at det nok skal komme til at køre. Er bare
overrasket over hvor hårdet det er. Reelt er det nok hårdere for mig end det
er for Anna. Jeg får i hvert fald at vide at hun hygger sig meget, når jeg
først er gået - især med alle de nye legesager og at hun rejser sig op af
alt. Kan også se hun er meegt glad for en af de andre børn som hun griber
meget ud efter. Dagplejemoderen synes Anna virker meget tryg og mild udfra
det første indtryk hun har af hende og det passer mgete godt med hvordan vi
opfatter Anna.

LN

Fra : Inger Pedersen

Dato : 29-03-06 21:32

> [...]

> med den hypersensitivitet at gøre. Jeg havde øjenkontakt med Anna da jeg

Ok - kan godt huske det nu - har dagplejemor fået en reel orientering om
det?

Hilsen Inger

Fra : Mus

Dato : 30-03-06 04:17

"Inger Pedersen" <inger_mpFJERNDETTE@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Ok - kan godt huske det nu - har dagplejemor fået en reel orientering om
> det?
>
> Hilsen Inger

Yep hun ved godt at Anna er for tidligt født og er følsom og hypersensitiv.
Tog en snak med pædagogerne inden vi fik anvist en plads. Ville godt have en
dagplejeplads hvor der var en vis rummelighed.

Dagplejemoderen tror overhovedet ikke det bliver noget problem når anna
først lige har fundet ud af at det er sådan det skal være. Og det tror jeg
hun har ret i.

Synes bare det er hårdt

LN

LN

Fra : Søren Mors

Dato : 30-03-06 08:19

Mus wrote:

> Synes bare det er hårdt

Og med god grund. Jeg tror ikke der er ret mange forældre der bare har
kunnet aflevere deres børn fra første dag, uden at det har gjort ondt at
skulle gå fra de små pus.

Heldigvis bliver de fleste børn glade for deres institution/dagpleje.

Søren Mors

Fra : Charlotte D. Jensen

Dato : 30-03-06 22:47

On 30/03/06 9:18, in article 442b856d$0$12109$ba624c82@nntp02.dk.telia.net,
"Søren Mors" <soerenmors@stofanet.dk> wrote:

> [...]
> skulle gå fra de små pus.
>
> Heldigvis bliver de fleste børn glade for deres institution/dagpleje.

Min søn var 16 mdr. da han kom i vuggestue, og indkøringen gik som smurt.
Han var glad, men det var hårdt for mig :)
Efter den først hyggelige tid, kom der dog også en tid hvor han græd når jeg
gik. Det var rædselsfuldt, men ophørte heldigvis forholdsvis hurtigt.
Jeg vinkede glad og smilende til ham og skyndte mig at gå, selvom han græd.
Udenfor tudede jeg lidt, og ringede til vuggestuen 10 min. efter - hver gang
for at få at vide, at han legede og var glad :)

Fra : Bente Smed

Dato : 02-04-06 18:14

Hej Mus

Lige lidt vedr. det for tidligt fødte:
Hvis du ikke allerede har modtaget præmaturforeningen folder til dagplejere
mv. synes jeg at du skal anskaffe den, for det kan virkelig hjælpe begge
parter.
Mine to drenge er nu 2½ år og er stadig meget påvirkelige, når der sker
noget nyt, men med lidt hjælp går det.

MVH
Bente

Fra : Søren Mors

Dato : 29-03-06 20:01

Mus wrote:
> [...]
> hende over til dagplejemoderen og siger så farvel skat og går samtidig med

Hvis det er det der skal til er der ikke noget i vejen med at være lidt
i dagplejen sammen med barnet, det har jeg gjort med begge mine. Det du
bare ikke må gøre, som mange andre har skrevet, er at få hende til at
tro at hun kan holde på dig ved at skrige.

Men hvis det er en bedre måde for jer, så sæt dig og læs en bog sammen
med hende inden du går, du skal bare være parat til at gøre det hver
dag. I en lang periode hvor jeg læste "Totte bager" for min dengang
2-årige søn inden jeg gik, var der et af de andre børn der skyndte sig
at sætte sig i vuggestuens sofa når vi kom. Nu skulle der jo læses
historie, og hun havde opdaget at hun gerne måtte være med. Det skete
faktisk enkelte gange at hun ikke havde tid til at sige farvel til sin
egen mor, hvis vi mødtes dernede. Når så bogen var færdig sagde jeg
farvel og gik.

Søren Mors

Fra : Charlotte D. Jensen

Dato : 29-03-06 22:40

On 29/03/06 10:22, in article
442a4862$0$27546$edfadb0f@dread11.news.tele.dk, "Mus" <Bastian@sol.dk>
wrote:

> [...]
> der sker i hendes liv.
>
> Kan næsten ikke holde de dumme tårer tilbage.
>
> Er blevet så pokkers blød efter jeg har fået Anna.

Hvor gammel er hun ?

Fra : Mus

Dato : 30-03-06 04:18

"Charlotte D. Jensen" <tullepostDELETE@paradis.dk> skrev i en meddelelse
> On 29/03/06 10:22, in article
> 442a4862$0$27546$edfadb0f@dread11.news.tele.dk, "Mus" <Bastian@sol.dk>

> Hvor gammel er hun ?

anna er 1 år

LN

Fra : Michael Zedeler

Dato : 29-03-06 23:22

Mus wrote:
> [...]
> mig og nu forlader jeg hende bare, selv om hun kalder på mig. Uhhh det gør

Min kone og jeg har kørt en helt ren linie overfor vores datter, da hun
skulle starte i vuggestue. På alle planer udstrålede vi at vuggestuen
var stedet hun skulle være og at det var et godt sted for hende. Jeg ved
ikke om det er hendes personlighed eller strategien, der virkede. I
hvert fald har hun aldrig grædt når vi gik.

Hvis du på nogen som helst måde får sendt et signal til din datter om at
det ikke er iorden at hun skal være hos dagplejen, så er det klart at
hun reagerer, når du går. Det signal kan du sende på et hav af måder,
hvor den primære årsag til at du sender det, er at din følelse omkring
det at efterlade hende der ikke er god.

Overvej med dig selv hvad der skal til for at ændre den følelse. Er det
fordi du gerne vil være der lidt flere dage sammen med hende, for at
sikre at hun er blevet kørt ordentligt ind? Er der noget ved situationen
der gør dig utryg? Måske nogle spørgsmål du ikke har fået stillet til
dagplejen?

Hvis du kan komme det til livs, vil det smitte af på situationen og gøre
din datter mere tryg.

Da vi kørte vores datter ind, havde vi på forhånd aftalt at vi ville
bruge så mange dage på det, som det krævede. Om så det skulle være to
uger, hvor vi (i praksis en af os) kom med hende om morgenen og gik med
hende om eftermiddagen. Den beslutning fjernede et hvert pres fra
situationen. Resultatet var at vi kun behøvede at komme der to-tre dage.
Så var hun kørt ind.

> Fortæl mig lige det hurtigt går over og at hun hurtig vænner sig til det nye
> der sker i hendes liv.

Det behøver ikke at gå hurtigt over, hvis du bliver ved med at bekræfte
din datter i at det er forkert at gå i dagpleje. Jeg har set forældre
hvis børn _altid_ græder, når de går.

> Kan næsten ikke holde de dumme tårer tilbage.
>
> Er blevet så pokkers blød efter jeg har fået Anna.

Forståeligt nok!

I sidste ende er man nødt til at erkende at man ikke kan beskytte sit
barn hele livet. Der er ikke andet for end at støtte barnet i at blive
uafhængigt, for en skønne dag er man der ikke længere for dem.

Fra : Mus

Dato : 30-03-06 04:29

> [...]
> ikke om det er hendes personlighed eller strategien, der virkede. I
> hvert fald har hun aldrig grædt når vi gik.

Havde det været før Anna havde været syg ville jeg have været nærmest 99 %
sikker på hun heller ikke havde grædt. Hun er normalt en pige der har rækket
ud efter fremmede og villet over til dem.

> [...]
> hun reagerer, når du går. Det signal kan du sende på et hav af måder,
> hvor den primære årsag til at du sender det, er at din følelse omkring

Ja jeg synes det er svært at aflevere hende og hun læser det i mine øjne
fornemmer jeg.
Første gang vi var hos dagplejemoderen var der intet, men det var før anna
var syg.

> [...]
> hende om eftermiddagen. Den beslutning fjernede et hvert pres fra
> situationen. Resultatet var at vi kun behøvede at komme der to-tre dage.

Vi havde også sat 2 uger af. Men så blev anna syg ig derefter
dagplejemoderen. Så det blev ikke så længe alligevel.
Første to dage var jeg der sammen med anna i et par timer. og der var intet.
Og så har der været nogel dage hvor hun har været der 2-5 timer alene. De
næste to dage skal hun være der 7-8 timer. Og så er det ellers fuld knld på
fra på mandag.

> Det behøver ikke at gå hurtigt over, hvis du bliver ved med at bekræfte
> din datter i at det er forkert at gå i dagpleje. Jeg har set forældre
> hvis børn _altid_ græder, når de går.

Bare rolig jeg græder ikke når jeg går. Det var først nogel timer sener
tårerne kom. Dagplejemoderen mener heldigvis ikke det vil tage så lang tid
med Anna. Hun har jo prøvet det før.

> [...]
> barn hele livet. Der er ikke andet for end at støtte barnet i at blive
> uafhængigt, for en skønne dag er man der ikke længere for dem.

Selvfølgelig skal hun da støttes i at blive uafhængig. Men hun eraltså kun 1
år. så det er de små skridt vi tager nu.

LN