Cybercity ISP (Zyxel) og 3com wireless
Fra : olardo@hotmail.com

Dato : 28-03-06 16:29

Hej Rødder

Jeg har Cybercity som ISP og installationen er som følger:

http://img469.imageshack.us/my.php?image=dsc001665rp.jpg

Dvs, en boks med indtag til en telefonledning, der går ned i Zyxel
routeren. Fra den har jeg så hidtil kørt et almindeligt
netværkskabel til min stationære PC.

Med ønsket om trådløst netværk (som følge af en ny bærbar), kom
der for et par uger siden en 3Com ruter til setuppet. Denne kan ses på
følgende link:

http://img366.imageshack.us/my.php?image=dsc001674uh.jpg

Nu kører jeg altså med telefonkablet fra installationen ned til
Zyxel. Fra Zyxel til 3Com via almindeligt netværkskabel og så videre
fra 3Com til den stationære med netværkskabel.

Jeg syntes det er lidt åndssvagt at køre med 2 routere på
forbindelsen og vil i den forbindelse gerne have den Zyxel ud og køre
med 3Com alene. Problemet er bare, at telefonkablet ikke passer ind i
3Com, så hvad gør jeg nu?

Mvh

Morten Holberg Nielsen

Fra : ///M

Dato : 28-03-06 20:22

olardo@hotmail.com wrote:
> [...]
> forbindelsen og vil i den forbindelse gerne have den Zyxel ud og køre
> med 3Com alene. Problemet er bare, at telefonkablet ikke passer ind i

Fine billeder du har taget til illustration/forklaring :)
Jeg er også CC kunde, og må nok desværre skuffe dig med at du kommer til at
leve med Zyxel-kassen, fordi den udover router også er et ADSL-modem (derfor
har den stik til telefonen). Du kan muligvis anskaffe dig et løst ADSL-modem
og sætte det ind før 3COM'en, men du skal være opmærksom på at Zyxel-kassen
også validerer sig op imod CC og det skal din 3COM så kunne finde ud af i
stedet.

Der er ikke noget i vejen for at have to routere, men de skal selvfølgelig
ikke lave det samme samtidigt.

--
///M

Fra : olardo@hotmail.com

Dato : 28-03-06 22:24

///M skrev:

> Fine billeder du har taget til illustration/forklaring :)
> Jeg er også CC kunde, og må nok desværre skuffe dig med at du kommer til at
> leve med Zyxel-kassen, (...)

Fint nok. Det der jo ikke noget i vejen for.

> Der er ikke noget i vejen for at have to routere, men de skal selvfølgelig
> ikke lave det samme samtidigt.

Men, hvordan sikrer jeg mig at de ikke overlapper hinanden? Er der en
måde man kan slå routerdelen fra i den Zyxel? Vil meget gerne kunne
nøjes med, kun at konfigurere min 3Com.

Fra : ///M

Dato : 29-03-06 11:44

olardo@hotmail.com wrote:
> Men, hvordan sikrer jeg mig at de ikke overlapper hinanden?

Ved ikke at slå dhcp server til i begge fx.

> Er der en
> måde man kan slå routerdelen fra i den Zyxel? Vil meget gerne kunne
> nøjes med, kun at konfigurere min 3Com.

Jeg vil nok vælge at route trafik fra zyxel til 3com og vice versa. Altså
lave et netværk a la:

WAN (internet) <---> Zyxel (10.0.0.x) <---> 3COM (192.168.x.x)

På 3COM'ens wan side skal du så angive fx 10.0.0.2. Slå DHCP+Firewall fra i
zyxel, og angiv 10.0.0.2 som alias for din DMZ. Alle computere tilkobles
3COM'en som kører dhcp-server og firewall. Jeg ved ikke om det kan give
problemer med nogle p2p programmer m.m. Husk også at konfigurere DNS

///M

Fra : olardo@hotmail.com

Dato : 29-03-06 12:50

///M skrev:

> [...]
> 3COM'en som kører dhcp-server og firewall. Jeg ved ikke om det kan give
> problemer med nogle p2p programmer m.m. Husk også at konfigurere DNS

Tak for hjælpen. Det jeg kunne finde ud af, var at slå DHCP-serveren
fra inden i Zyxel-boksen. Går ud fra at det er tilstrækkeligt.

Fra : ///M

Dato : 29-03-06 16:50

olardo@hotmail.com wrote:

> Tak for hjælpen. Det jeg kunne finde ud af, var at slå DHCP-serveren
> fra inden i Zyxel-boksen. Går ud fra at det er tilstrækkeligt.

Hvis du vil have en webserver eller ftpserver eller anden server på dit LAN,
skal du rode lidt mere med det - ellers ok.

///M

Fra : olardo@hotmail.com

Dato : 29-03-06 17:26

///M skrev:

> Hvis du vil have en webserver eller ftpserver eller anden server på dit LAN,
> skal du rode lidt mere med det - ellers ok.

Tak for hjælpen. Det er sgu super!