Hvad sker der for de læger?
Fra : Martin Nielsen

Dato : 28-03-06 14:54

Henvender mig til min læger og fortæller at jeg gennem et par måneder har
oplevet "anfald" af åndenød i tilfælde af små rum eller tilrøgede
omgivelser - men aldrig udendørs. Endvidere bliver min søvn afbrudt med 1-1½
times varighed - grundet i koldsved pga følelsen af åndenød - hver eneste
nat så jeg bliver aldrig rigtigt udhvilet. Oven i hatten har jeg
skifteholdsarbejde hvor jeg er udsat for store mængder træstøv. Fortæller
hende at jeg synes i al fald mine symptomer passer på søvnapnø i forhold til
hvad jeg kan læse mig frem til på www.netdoktor.dk - men det rammer kun
småbørn siger hun så!

Men hun ville da lige lytte på mine lunger - "tjahhh du har lidt på højre
lunge" - her er nogen piller du. næææ dem skal du forresten betale nede på
apoteket men bare rolig de koster kun 27 kr. Kommer på apotek så.... 169
ville de så ha og havde kun hævet 100 hmm... flot ik.

Så skulle hun da også lige spørge til hvor jeg boede og hvorfor for de
sammenkører åbenbart forskellige registre så jeg kunne se på hendes skærm
hvad MIN MOR havde været til lægen omkring. Så meget for tavshedspligten i
DK.

Lorteland... *suk*

Fra : Nicole

Dato : 28-03-06 17:13

Martin Nielsen wrote:
> [...]
> hvad MIN MOR havde været til lægen omkring. Så meget for tavshedspligten i

Jeps, nogengange er læger ikke lige så gode

Jeg gik meget til læge da jeg var ung, jeg havde meget tør hud og
konstant hovedpine. Min læge mente jeg var hypokonder, og at jeg
manglede opmærksomhed!

Nåh, men først ringer hun til min far på hans arbejde, og siger det er
træls at jeg hele tiden kommer rendende...
Var hos hende syv gange på et halvt år, fordi jeg ikke følte hun LYTTEDE
til mig...

Så ringer hun til min mor på hendes arbejde, og siger det er latterligt,
at min lillebror nu også kommer rendende.

Til sidst skal min far så til læge, med ham selv, og han får hele MIN
sygdomshistorie fortalt... Har hun ikke tavshedspilgt!!

Nåh men... Vil lige runde af... Jeg er IKKE hypokonder, jeg har IKKE tør
hud, men alvorlig eksem, og har derfor været til månedlige behandlinger
på Marselisborg hospital i Århus, de sidste tre et halvt år...
Så har jeg gået med migræne i syv år, uden "nogen" opdagede det, og
prøvede at behandle det med panodil som min læge jo sagde jeg skulle...

Og min bror er ej heller hypokonder, han har laktose allergi, (kan ikke
tåle mælk), no wonder han har konstant diarre, når han spiser nutella mm
om morgenen...

DEN LÆGE, hun var simpelthen... tør slet ikke skrive det!!!

Fra : Benny Mortensen

Dato : 29-03-06 13:15

"Nicole" <nila@tele2adsl.dk> skrev i en meddelelse
> [...]

> om morgenen...
>
> DEN LÆGE, hun var simpelthen... tør slet ikke skrive det!!!

Tja, hvad skal man sige " Boller fra Kohberg " eller sådan noget.

Man skal have tillid til sin læge.... Læs det korrekt, der står SKAL ....
Alt andet, er for lidt.. For en ting er givet, har du ikke tillid til din
læge, så er det meget tvivlsomt, at din læge har tillid til dig.

Så kommer problemerne. Sygdomme, som man ikke kan se, føle o.s.v...
Patienten har sommetider, og det er faktisk ikke så sjældent, meget svært
ved at forklare sine symptomer, og glemmer måske de halve af dem, hvilket
giver lægen, et meget underligt sygdomsbillede.... Har han mistanke om
hypokondri, ville det jo være tosset gjort af ham, at fodre patienten, med
de resterende symptomer, som udløser en recept på en eller anden form for
medicin.
Når man så hører de mange historier, om folk der får recepten, køber
medicinen, og sælger den på banegården, så kan det måske sommetider,
forklare hvis en læge måske ikke altid opfører sig, som man gerne ville have
lægen til.
Efter hvad jeg kan se her, så søgte lægen efter, om der måske var et
misbrug, ved at kontakte dine forældre... At det så måske for dig, kan virke
lidt klodset, er en anden sag... Men prøv at anskue det lidt fra lægens
side.

Men som sagt, du SKAL have tillid til din læge. Har du ikke det, kan du
skifte læge omgående. Men det kan jo i disse tider, være et problem, at
finde en anden læge, som tager nye patienter ind, da mange jo har lukket for
tilgang.

M.V.H....Benny..

Fra : Nicole

Dato : 30-03-06 12:44

> [...]
> finde en anden læge, som tager nye patienter ind, da mange jo har lukket for

Jeg har skiftet læge, det gjorde jeg i 2002. Jeg ville egentligt bare
dele min dårlige oplevelse, men min dårlige læge, som ikke tog mig
seriøst, og som brød hendes tavshedspligt.

Nu var det jo ikke sådan, at det kun var mig selv som rendte denne læge
på døren, og ville "brokke" mig over hovedpine / "tør hud". Begge mine
forældre var med op til flere gange. Men ligemeget hjalp det. Hun ville
ikke give mig lov til, at få taget en priktest - eller bare tage en
blodprøve og måle mit "kløetal".

Jeg synes bare, at det er dybt, dybt forkasteligt - at en læge kan sige,
at jeg har tør hud, at jeg er hypokonder og at jeg mangler opmærksomhed,
når det så "senere" viser sig, at jeg HAR migræne... At jeg HAR meget
voldsom eksem.
Jeg har været på Marselis i cirka 3½ år nu, hvor jeg kommer en gang om
ugen, og får blodprøver. Bl.a. skal mit levertal måles, pga noget med
noget medicin.

Men Benny, jeg havde IKKE brug for en recept på noget dengang. Jeg havde
bare brug for at få afvide, at det ikke var mig som var "sindsyg" når
min hud, kløede så meget, at jeg ikke kunne sove.
Jeg var spejder, men fik det altid forfærdeligt når vi var på lejer. No
wonder, med alt det græs. Der var bare så mange spørgsmål, omkring min
eksem og mine konstante hovedpiner. Og så ærger det mig, at jeg ikke
blev taget seriøst.

Men idag, har jeg mange, skiftende læger på Marselis. Nogel bedre end
andre. Jeg er meget venlig og er ikke "sur / rasende" af natur, det
venter jeg med, til jeg sidder hjemme i stuen med kæresten.

Kort og godt, jeg ville egentligt ikke have "Min hostorie" op til debat.
Jeg viille bare fortælle, at jeg også har oplevet et svigt fra en læge.

Fra : Benny Mortensen

Dato : 31-03-06 09:49

> [...]
>
> Kort og godt, jeg ville egentligt ikke have "Min hostorie" op til debat.
> Jeg viille bare fortælle, at jeg også har oplevet et svigt fra en læge.

Hej Nicole

Det var ikke ment negativt på nogen måder. Som du selc skriver, du ville
ikke have dig op i debatformat . Derfor er der en masse informationer,
som du er i besiddelse af, men jeg intet kender til. Derfor er der måske
noget, som du føler, rammer dig... Men jo kun på grund af, du jo kender det
hele, medens jeg kun kender en brøkdel af historien.
Hvis man skulle finde frem til, om lægen havde overskredet sine beføjelser,
så skulle man jo kende meget mere til sagen, for man må antage, at når lægen
overhovedet henvender sig til dine forældre, så er det fordi du er
mindreårig.
Så er der pludseligt, en masse ting, som lægen gerne må tale med dine
forældre om, og en masse ting, som lægen end ikke må nævne for dine
forældre.

M.V.H....Benny..

Fra : Nicole

Dato : 31-03-06 20:44

> [...]
> Så er der pludseligt, en masse ting, som lægen gerne må tale med dine
> forældre om, og en masse ting, som lægen end ikke må nævne for dine

Selvfølgelig er der en masse ting som en læge må drøfte med mine
forældre, og jeg var mindreårig på det tidspunkt.
Men det var nu ikke så meget det, at hun kontaktede dem, men mere at hun
sagde til dem at jeg var hypokonder, og det samme var min bror. Det var
DET som generede mig.

Må man ikke være "hypokonder" når man har alvorlig eksem, migræne og
lactose-allergi (min bror)??
Jo, det vil jeg mene, især når lægen ikke tager en seriøst.

Jeg føler mig ikke "ramt" af dig, jeg fik bare alle de skide dumme
tanker tilbage fra den tid, hvor jeg føler at jeg "kæmpede" mod min
læge. Dengang vidste jeg ikke at man bare sådan kunne skifte. Men det er
jeg glad for at jeg fandt ud af.

Nu er jeg på daglig medicin mod eksem, og flere piller om ugen pga
migræne, så jeg er da endt godt!

Nicole

Fra : Benny Mortensen

Dato : 01-04-06 10:46

Hej igen Nicole

Ja det er lidt surt, når man føler, man lige så godt kunne tale til en dør.
Men du har jo heldigvis fået problemerne under behandling, og til alt held,
kom der en anden betegnelse på, end lige netop hypokondri, som det efter
sigende, nu slet ikke skulle være spor sjovt. For hvordan pokker kurerer
man den. Det gøres i hvert fald, ikke af en læge, som man ikke har tillid
til, for det vil nok være den, der kommer på en alvorlig prøve der.

M.V.H.....Benny..

Fra : Nicole

Dato : 01-04-06 14:32

Benny Mortensen wrote:
> [...]
> man den. Det gøres i hvert fald, ikke af en læge, som man ikke har tillid
> til, for det vil nok være den, der kommer på en alvorlig prøve der.

Ja... Du har helt ret. En patient, som måske IKKE er hypokonder, kan
nemt "blive" det, hvis hans / hendes læge, ikke tager personen seriøst.
Efter at lægen har sagt: "Åhhh... Gå væk med dig, du er jo syg hele
tiden, du er hypokonder". Ja, så begynder patienten selv at tro på det
til sidst. Og hvad gør man så...
Man går måske ikke til læge, for at blive bange for at blive afvist.
Eller man render lægen på døren konstant.

Det er svært, men det må til gengæld også være svært at være læge. Nogle
er jo virkelig syge, andre ikke. Og så er det altså nemmere med sygdomme
man kan "måle" sig til, med fx blodprøver, end en "ikke synlig" sygdom
som migræne...

De har det hårdt de kære læger, men jeg har kun foragt overfor min gamle
læge. Hun burde IKKE praktisere, hun er ikke god. Tror ikke engang hun
gider sit job...

Fra : Benny Mortensen

Dato : 03-04-06 04:16

> [...]
>
> De har det hårdt de kære læger, men jeg har kun foragt overfor min gamle
> læge. Hun burde IKKE praktisere, hun er ikke god. Tror ikke engang hun

Sådan er det bare, der er sjældent nogen, som er helt tilfredse med deres
liv

M.V.H....Benny..

Fra : Inger

Dato : 28-03-06 19:55

Martin Nielsen wrote:
> [...]
> hende at jeg synes i al fald mine symptomer passer på søvnapnø i forhold til

ja ja... Og det er kun børn der får eksem når de spiser mad de ikke kan
tåle... Ikke desto slår jeg vildt ud når jeg spiser æbler og pærer. I
mit tilfælde (jeg er astmatiker og multiallergiker) er jeg så heldig at
have astma og allergi forbundets telefon rådgivning at støtte mig til,
samt en dygtig hudlæge.

Men man bliver nødt til at være kritisk. Jeg har flyttet mange gange
mellem kommuner, men dertil hørende lægeskift. Min konklusion er: Du
skal vælge en læge der ikke er alt for gammel - men de må heller ikke
være for unge! Hvis du føler at din læge ikke lytter til dig, så skift.
Det koster 100 kr. men hvis du har en del småting er det altså langt
mere værd at have en læge der lytter til dig.

Mvh. Inger

Fra : Uffe Ravn

Dato : 28-03-06 22:13

Martin Nielsen wrote:

> [...]
> betale nede på apoteket men bare rolig de koster kun 27 kr. Kommer på
> apotek så.... 169 ville de så ha og havde kun hævet 100 hmm... flot

Jo meget flot, jeg kender mange der ville være glade hvis deres
medicinbudget var så lille som dit.

> Så meget for
> tavshedspligten i DK.

Det er til gengæld under al kritik.

> Lorteland... *suk*

OK, hviket land er bedre?

Mvh. Uffe Ravn

Fra : BA

Dato : 28-03-06 22:50

Det lyder mere som stress og panikangst - det er hårdt at have hårdt
skifteholdsarbejde.
--
Venlig hilsen
Birgitte A.

OBS: Fjern dyret fra min emailadresse ved direkte henvendelse

Fra : Ukendt

Dato : 30-03-06 20:51

Martin Nielsen wrote:
> [...]
> træstøv. Fortæller hende at jeg synes i al fald mine symptomer passer
> på søvnapnø i forhold til hvad jeg kan læse mig frem til på

Jeg lider af obstruktiv søvnapnø (muligvis også central søvnapnø), og jeg
kan kun råde dig til at kontakte en øre- næse- halsspeciallæge. Han vil
muligvis give dig et måle-apparat med hjem, hvor man kan konstatere
hvorledes din vejrtrækning og dermed iltforsyning til blodet er. Han vil
evt. derefter henvise dig til et sygehus, hvis du lider af søvnapnø.

/Peter