Information til lystfiskere som færdes på ~
Fra : Harding E. Larsen

Dato : 28-03-06 11:04

Hermed info om det nye DLSK2006 hvor der er temaer som lystfiskere bør
kende til for deres egen sikkerheds skyld.

Introduktion til Det Levende Søkort 2006

Planlæg sejlturen på computeren:

Med Det levende Søkort 2006 kan du få overblik over alle danske havne
og deres faciliteter, tur-forslag og en masse inspiration til
oplevelser på land. Informationerne kan printes og tages med på
båden.

Før, under og efter sejladsen:
Inden du sejler, kan du med få klik med musen lave en rute med dine
egne waypoints.
Med en bærbar pc og GPS/GPS antenne om bord kan du få vist din
position på kortet, mens du sejler. Det Levende Søkort fungerer som
kortplotter.
Efter sejladsen har du i logbogen mulighed for at se, hvor du har
været på et givet tidspunkt. Du kan nu redigere og supplere med tekst
og billeder.
Opdateringer:
Det er ikke planlagt at udgive kortopdateringer til DLSK 2006. Tema
opdateringer vil forekomme når samarbejdsparter eller andre har
temaer
af væsenlig interesse.
DLSK 2007 er planlagt udgivet i foråret 2007 med opdaterede søkort og
programforbedringer.

Krav til din PC:
Det levende Søkort 2006 kræver en Windows pentium PC med Windows 98,
2000 eller senere, 64MB RAM, 650MB diskplads og et 8 x CD-drev.
(Microsoft stopper i øvrigt supporten af Windows 98 og ME juni 2006).

Det levende Søkort 2006 kan ikke køre på MAC, PDA´ere eller
lomme-PC´ere

Du kan endnu få hjælp til Det Levende Søkort 2 samt hente
opdateringer
til programmer og drivere.

Nyt i Det Levende Søkort 2006
- Nye kort over danske farvande og opdaterede temaer.
- Svenske søkort kan integreres i produktet.
- Ved start er dine indstillinger af vinduerne og dine sidst anvendte
kort gemt, så du nemt kan forsætte, hvor du slap.
- Mere brugervenlig håndtering af waypoints og ruter
- GPS kan tilsluttes med USB-stik.
- En fartvektor viser i kortplottervinduet, hvor du er og hvor du,
ved
uændret kurs og fart vil være, længere fremme i sejladsen.
- CD-kontrol (kopibeskyttelsen) er sat til 25 dage.

Nyt tema om hjemmeværnets og de civile skydebaner som ikke er
afmærket
i søkortene. Temaet viser dem i Det Levende Søkort.

Farvandsvæsenet arbejder på at Efterretninger for Søfarende kan
overføres til kortene i Det Levende Søkort. Temaet forventes at ligge
til download i løbet af foråret.

Svenske søkort i Det Levende Søkort 2006
Nu kan man få Alle danske søkort og et udvalgt svensk område for godt
1.000 kr., hvor man før i tiden skulle betale det dobbelte for det
danske og et svensk levende søkort.
Dansk Sejlunion forhandler med Sjöfartsverket om at sammensætte
kortpakker som kan anvendes i Det levende Søkort 2006.
Sjöfartsverket har sagt ja til at Dansk Sejlunion kan forhandle
kortpakkerne, men vi afventer nu kun den endelige sammensætning og
pris.
Vi har overfor Sjöfartsverket ønsket pakker bestående af Gøteborg
Skærgården, Fra Karlskrona til Arkøsund på østkysten og Gøtakanalen
fra Gøteborg til Mem på østkysten.
Vi forventer at prisen pr. pakke vil være 350 - 400 kr.
Når pakker og pris er på plads vil de blive annonceret på
sejlsport.dk
og blive sat til salg gennem vore netbutik www.sejlershoppen.dk.
Dansk Sejlunion og vores partner T-kartor, Sweden AB mener at
udviklingen mod et integreret kortprodukt er en stor landvinding for
sejlerne og for Det Levende Søkort 2006.

Skift fra Det Levende Søkort til Det Levende Søkort 2006

Brugere af Det Levende Søkort version 1 og version 2 kan ikke mere
hente opdateringer til søkortene.

En ny version "Det Levende Søkort 2006" vil udkomme i foråret 2006
med
opdaterede søkort og havneplaner. Prisen bliver 675,- kr.

I introduktionsperioden vil der være et indbytningstilbud således at
en tidligere version kan afleveres/indsendes til DS og byttes med en
version 2006 for en pris af 599,- kr plus porto 13,- kr.

Den nye version 2006 vil kunne købes hos Dansk Sejlunions e-shop:
Sejlershoppen. eller hos de fleste forhandlere af sejlsportsudstyr
når
produktet er tilgængeligt (planlagt til maj måned 2006).

Fra : mlt

Dato : 28-03-06 22:02

Fra : Thomas

Dato : 29-03-06 08:19

Det er da rart at vide, at sejlerfolket og deres kræmmere, er fuldt
opdaterede med hjælpemidlerne. Så kan vi andre måske håbe på, at de
overholder reglerne når de møder fartøjer hvorfra der fiskes. Husk at
søfartsreglerne også gælder i ferskvand og for sejljoller!
Hilsen
Thomas

Fra : Preben Andersen

Dato : 29-03-06 09:22

"Thomas" <thomas@wonderfullspam.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> overholder reglerne når de møder fartøjer hvorfra der fiskes. Husk at
> søfartsreglerne også gælder i ferskvand og for sejljoller!

Så husker du måske også, hvordan et fiskende eller opankret fartøj skal
afmærkes?

mvh
Preben

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 29-03-06 17:35

Hej mit, Thomas og Preben,

Tak for jeres underholdende indlæg som nok må siges at være lidt
malplacerede i forhold til de informationer som gives i DLSK.

Det er muligt at udprinte informationerne for det område som man
skal ud og fiske i.
Har man informationerne med hjemmefra om placeringen af de
farlige skydebaner og deres fareområder over vand er man
rimeligt godt hjulpet.

Som et lille kuriosum for lystfiskere så er der et meget fyldigt
tema på DLSK som angiver fiskepladser på søkortene med
beskrivelse af stedet og andre informationer.

Mvh/Harding

Fra : mlt

Dato : 29-03-06 20:24

"Harding E. Larsen (slet 4ZABR)" <harding@4ZABRlarsen.tdcadsl.dk> wrote in
message news:11436503270.75838150718419@dtext.news.tele.dk...
> [...]
> tema på DLSK som angiver fiskepladser på søkortene med
> beskrivelse af stedet og andre informationer.

Ja ja, bliv nu bare endelig ved med at sælge produktet...Men underholdende,
det er det godt nok ikke, og "malplaceret" det kan man da sandelig sige dit
salgsindslag er.
"Farlige skydebaner" har vi mig bekendt ikke i de indre danske farvande, og
ammo-dump som det kendte "koralrev" u.f. Egå er kendt af de fleste og
derudover godt afmærket på GPS kortene.

Må man spørge hvor store kommercielle interesser Hr. Harding har i DLSK? Det
lyder som om du er importør/eneforhandler af programmet.

Mvh Michael

Fra : Thomas

Dato : 29-03-06 20:42

Jeg er helt enig. Hvis vi ser bort fra de polemiske indslag i tråden (mit
eget medregnet), er der tale om et prangeropslag fra en butik der hedder
Sejlershoppen. Det hører selvfølgelig ikke hjemme i denne gruppe. Som enhver
sælger må Harding E. Larsen erkende, at man ikke skal prøve at sælge sine
ting det forkerte sted på den forkerte måde. Derfor er posten fra starten af
malplaceret.

Jeg er overbevist om, at de gode folk bag Det Levende Søkort nok kan finde
ud af, at markedsføre deres sikkert udemærkede produkt de rette steder.

Som det ser ud, er der ikke noget nyt eller attraktivt i det omtalte
produkt, i forhold til hvad alle lystfiskere der færdes på søen allerede
véd. Men hvis der kommer det, er en objektiv meddelelse herom, gerne fra
folkene bag produktet, sikkert meget velkommen.

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 29-03-06 22:52

mlt wrote:

> "Farlige skydebaner" har vi mig bekendt ikke i de indre danske farvande,

Det er ikke min hensigt at forsvarre Harding E. Larsen's spam, men så
vidt jeg ved, så skydes der ud over Isefjorden oppe på strækket mellem
Jærgerspris og Kuluse.

Der skydes vist også oppe ved Saltbæk Vig, og der skydes ihvertfald oppe
ved Sjællands Odde, det jeg set med mine egne øjne, og det er skyts i en
kaliber, der kan sænke større skibe...

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 30-03-06 07:39

Hej alle,

For mig er læsningen af jeres indlæg vedr. skydebaner og viden
om dette område ikke behagelig.

Som sikkert de fleste ved fra TV, aviser, sejlsportsblade m.m.
så blev jeg beskudt ved Mandehoved i aug. 2002 fra ukendt hold.
Jeg anmeldte det til politiet i Køge som omgående sendte en
patrulje ud for at undersøge sagen.
En time efter ringede de tilbage og oplyste at det var
hjemmeværnet som holdt skydeøvelse på en hjemmeværnsbane og de
havde indrømmet at de havde skudt i retningen af en sejlbåd.
Jeg aftalte efterfølgende med Forsvarskommandoen og SOK at de
lavede en auditørundersøgelse og at jeg inden for en uge
ville modtage en skriftlig rapport.
Hele historien havde jeg oplagt på B-31 Klubbens hjemmeside.
Efter 14 dage var der endnu ikke fremkommet en rapport.
En mig ukendt kilde fandt min historie og sendte den til
Ekstrabladet og en time efter havde jeg dem i røret.
Næste dag var det forsidestof og mange havde et
forklaringsproblem og det endte med at Forsvarsministeren i
folketingets forsvarsudvalg måtte stå skoleret og give både en
mundtlig og en skriftlig redegørelse.
Alle skydebaner i landet blev lukket da auditørkorpset afhørte
Hærens Kampskoles Skydebaneinspektør med en tiltalts rettigheder.
På daværende tidspunkt blev jeg ringet op af Chefen for Hærens
Kampskole, han er chef for al skydning i Danmark i fredstid.
Han fortalte at min indsats virkeligt havde åbnet deres øjne for
de fatale mangler der var i forbindelse med skydebaner. De
regler som de arbejdede ud fra var over 100 år gamle og de tog
overhovedet ikke hensyn til det urbaniserede samfund som omgav
dem.
Mange skydebaner blev lukket permanent da omkostningerne for at
bringe dem i brugbar stand var meget høj, helt op til 12 mill.
har forsvaret beregnet for en enkelt bane.
Ad den vej blev jeg bekendt med at Forsvaret førte tilsyn med et
antal skydebaner som Hjemmeværnet benyttede og som ikke på nogen
måde er offentligt kendte eller indtegnet i søkort. Disse
skydebaner bliver forvaltet på mange måder bl.a. gennem
bestyrelser for selvejende institutioner og fonde. Skydebanerne
bliver også udlejet til politiet og private/civile skydeklubber.
Der er ingen oplysningspligt over for offentligheden når der
bliver skudt fra banerne; men reglen er den at de skydende skal
standse skydningen ved anden indtrængen i området.
Det viste sig at banernes instrukser var meget dårlige og det
udstyr som anvendtes til kontrol af fareområdet virkede ikke.
Jeg lavede en rapport med søkortskitser over alle de farlige
skydebaner som jeg havde modtaget information om fra Forsvarets
Skydebaneinspektorat, og sendte min rapport til hele det
offentlige Danmark, d.v.s. folketingets medlemmer, Forsvaret,
organisationer, amter, kommuner, alle havne samt sejlklubber.
De fleste sejlklubber har bragt informationer i deres blade og
på deres hjemmesider og havnene har lavet opslag i deres
udhængsskabe.

Sten, i Kastrup havn hænger der et opslag. Inden sejlads
påbegyndes skal/bør man se hvad der er i havnens udhængsskab af
oplysninger for sejlere.

Da informationerne var blevet kendte i sejlerkredse fik jeg
mails og telefonopringninger fra folk som kunne fortælle at de
også var blevet beskudt; men fra andre steder end dem som jeg
havde oplyst om.
Det medførte en henvendelse til Justitsministeren om information
om civileskydebaner med skudretning ud over vand.
Det gav virkelig meget papir tilbage og tillige blev
Justitsministeriets skydebanesagkyndige afkrævet deres
optegnelser om disse nye skydebaner.
Heller ikke disse skydebaner er indtegnet på søkort, reglerne
for anvendelse er de samme og det er politiet som er de
ansvarlige for tilsynene med banerne.
Det medførte endnu en fyldig rapport til den før nævnte kreds.
Dansk Sejlunion som hele tiden har været samarbejdspartner gik
nu endnu kraftigere ind i sagen og i forbindelse med de nye
regionsplaner for 2005 - 2016 gik vi nu ind, for fuld tryk, med
en oplysningskampagne over for beslutningstagerne.
Jeg lavede en speciel hjemmeside hvor al sagen vedkommende
information ligger. På denne hjemmesider er der også kortskitser
under fanebladet "Billeder" over alle disse skydebaner og deres
fareområders udstrækning og desuden en medfølgende kommentar og
forklaring.
Siden hedder: http://groups.msn.com/b31klubben
I forbindelse med Dansk Sejlunions overtagelse af Det Levende
Søkort (DLSK) var det nærliggende at vores egen organisation
også her tog initiativ til et tema i det nye oplæg som for
øjeblikket er i produktion og forventes klar til salg i
slutningen af April/begyndelsen af maj.
Dem som har været inde på DS siden under tursejlads, har
sikkert set informationen om hvad der kommer i det nye DLSK:

[...]

Jeg har her i foråret arbejdet intenst sammen med
Farvandsvæsenet og Dansk Sejlunion på disse temaer.

Køb denne nye udgave af DLSK og bliv informeret om skydebanernes
placeringer. De er alle med på de nye søkort. Foruden andre
informationer og de nyeste opdaterede søkort.

Placeringen af skydebanerne vil nok undre enhver som færdes på
vandet, når de på kortene ser deres placeringer i sammenhæng med
vore interesser.
Fra temaets tekst kan jeg citere:

Grundlaget for informationerne kommer fra Forsvarets
Skydebaneinspektør, Justitsministeriets Skydebaneinspektør,
landets politikredse, amter, kommuner samt private kilder.

Banerne har i mange tilfælde fareområder ud over ruter,
kapsejladsbaner, officielle ankerpladser, dykkerpladser og
fiskepladser af forskellig art. Formålet med dette tema er
derfor, at gøre de sejlende bekendt med, at der rundt om vores
kyster findes et antal skydebaner, hvor der skydes igennem
skiverne, direkte ud over vandet uden jordvolde eller lignende
som kuglefang. Skydning fra disse baner bliver normalt ikke
annonceret eller på anden måde offentliggjort, heller ikke i
Efterretninger for Søfarende.
Det er de skydende, som skal holde udkik og standse skydningen,
hvis der er et skib på vej ind i fareområdet. Der pålægges
således skydebanen et stort ansvar, som kræver at man holder
udkig, og at det materiel man anvender til at afgøre om et skib
er i fareområdet, er i orden og betjenes korrekt.

I jeres indlæg her i tråden fremgår det tydeligt at der er en
meget stor usikkerhed omkring navigationen ned gennem Isefjorden.
Der mangler megen viden omkring området ved Kongsøre og dets
anvendelse, det samme gælder for skydepladsen på Orø.
Endeligt kan jeg oplyse at skydning fra den i søkortet viste
skydebane ved Bredetved markeret med No 11, når der skydes
civilt, kommer der intet frem til offentligheden heller ikke
gennem Efterretninger for Søfarende. De lokale sejlere i området
er oprørte over denne bane og dens anvendelse.

Et af de store problemer er netop at vi ikke, på en for sejlere
bekvem måde, kan få disse oplysninger.
Derfor er der et stort arbejde forude med af fremskaffe og
registrere skydetider og få dette til sejlernes kundskab.
Baggrunden for dette taler helt sit eget sprog, de skydende har
ikke været bekendt med rækkevidden og mulige konsekvenser af
deres forehavende. Der har ikke været tilstrækkelige
instruktioner, udstyr og uddannelse og det er fortsat de
skydende som har ansvaret for at standse skydningen ud fra deres
forudsætninger.
Derfor skal vi, som er skydeskiverne, kunne tage vores
forholdsregler ved planlægning og navigeren gennem de danske
farvande.

Mvh/Harding
------------------------

Hej Sten,

Nej det er ikke en frygtelig historie, det er godt for sejlerne
at der kommer styr på tingene. Det er en stor bet for det
offentlige at der ikke er styr på tingene.
Ja det lille felt som du kan se ved Kongsøre hører til den
militære legeplads. På land er der to skydebaner med fuldt
fareområde over vand dem kan du se på Lars Poulsens hjemmeside
som er lavet i samarbejde med mig.
Også han syntes at han ville deltage i oplysningsarbejdet til
sejlerne. Han er selv blevet beskudt ud for Ærø, da han boede
dernede. Han havde heller ikke som lokal kendskab til at der lå
3 skydebaner på Ærø.
Du kan også se det tilsvarende tema sammen med min første
rapport på Danmarks havneportal se linket:
http://www.havneportal.dk/?vm=2954 og klik på skydning.
Lars Poulsens hjemmeside og Danmarks Havneportal blev lavet på
det tidspunkt hvor vi kun havde kendskab til Hjemmeværnets
skydebaner som Forsvarets skydebaneinspektorat havde givet os
oplysninger om.
Alle de resterende skydebaner er tilkommet senere efter
oplysninger fra Politiet, Justitsministeriets
skydebanesagkyndige og private kilder.
Prøv nu at se på hjemmesiden http://groups.msn.com/b31klubben
under fanebladet "Billeder". På side 1 næstøverst, er den
samlede oversigt over de skydebaner hvor der foretages civile
skydninger uanset skydebanens ejerforhold.
Klik også i feltet oven over billederne for at komme til side to
her ser du også næstøverst samlingen af Forsvarets skydebaner,
som er angivet på søkort, og hjemmeværnets skydebaner som ikke
er angivet på søkort.
I den førstnævnte civile billedserie finder du kortskitse og
kommentarer for skydebanen på Orø.
Du kan i mange tilfælde ikke gå ud i naturen og finde et
skydebaneanlæg. Skydeskiverne opstilles til lejligheden og der
skydes direkte gennem skiverne og ud over vandet. Når skydningen
er færdig fjernes alt igen...næsten. Blyforureningen af vandet
og de langtids følgeskader bliver der ikke taget hensyn til. Det
er på sigt meget skadeligt for levende organismer og i sidste
ende for os mennesker.
På B-31Klubbens hjemmeside finder du også linket til det
offentliges egen rapport om problemerne med blyforurening se:
http://www.mst.dk/udgiv/publikationer/1998/87-7909-207-
1/html/kap04.htm

Ja der er noget om, som du skriver, at det er der ikke en sjæl
der kan finde ud af på forhånd.

Det er netop derfor at der føres en massiv oplysningskampagne og
de mange oplysninger om de farlige skydebaner kommer i deres
fulde omfang ind på DLSK2006. Når dette tema er valgt på
DLSK2006 kommer alle skydebanerne ind på søkortene og viser
deres beliggenhed og fareområder, som i mange tilfælde strækker
sig ud over sejlruter, kapsejladsbaner, dykkerområder m.m.
Derfor er det en rigtig god ide at alle sejlere køber DLSK2006
og dermed bliver bekendt med alle disse farlige skydebaners
placering.
Jeg har overhovedet ikke nogle kommercielle interesser i
DLSK2006. Min interesse er alene at oplyse og medvirke til at
tilsikre at der ikke sker en frygtelig ulykke kommende fra disse
skydebaner.

Mvh/Harding

Sten Larsen <sl@abcdefghi.dk> skrev:
>Det var dog en frygtelig historie. Men
>på søkortet er der ikke angivet at
>der er en skydebane ved Kongsøre. Kun
>et lille rødt felt. Men jeg kan se på:
>http://home3.inet.tele.dk/lpo/skydeban er/
>
>at skydefeltet går langt ud over
>lysegrund. Det er der jo ikke en sjæl der
>kan finde ud af på forhånd.
>
>Der bliver ( igen ) nævnt en skydebane
>på Orø. Men der er ingen skydebane på
>Orø. Hvor skulle den ligge?
>/StenL

Hej Sten,

Hvis det er mit rykkerbrev til Justitsministeriet du hentyder
til, jo jeg har skam modtaget svar, jeg har for vane i denne sag
at sætte flere instanser på som kopimodtager, incl. Ritzau. Det
har en forbløffende virkning.
Jo svarene indløb, det er utrolig læsning, skydebaner som var
blevet nedlagt 3 år tidligere, var angivet som "benyttes
jævnligt", eller skudretningen var angiver 180 grader forkert
o.s.v.
Det er nu så heldigt at Kort og Matrikelstyrelsen gratis for mig
har stillet hele deres elektroniske kortdatabase til min
rådighed. COWI har gjort det samme med deres satellitfotos. Det
giver en fin bedømmelse af skydebanernes placering. Alt kan ses
tydeligt. Jeg anvender DLSK søkort for at se det søområde som
fareområdet går ud i. Denne sidste sammenligning og resultaterne
heraf har de offentlige tjenester ikke tidligere benyttet sig
af, for så havde de nok opdaget de uhyggelige detaljer for de
retsmæssige anvendelser af vandområdet.

Jo skydepladsen på Orø benyttes jævnligt, en af naboerne til
skydebanen er en gammel kolega, så det hænder at jeg får nogle
informationer herfra.

Der er ingen oplysningspligt om skydning fra banen. Ansvaret for
at standse skydningen ved indtrængen påhviler de skydende.
Med det materiel som de evt. har til rådighed og som ikke er i
regelmæssigt eftersyn og der i instruks for banen heller ikke
foreligger referancemålepunkter, eller kvitteringsdokumentation
så kan man godt nok få meget betænkelige miner.

Jo faren kan netop være væsentligt større end du regner med på
grund af lemfældig omgang med våben. Projektilernes rækkevidde
bliver betydeligt større om der skydes lidt op i luften.

For nogle år siden var der en skydende som i kådhed skød op i
luften på Stold. Skuddet gik ned på Nekselø og dræbte en person.

Der er desværre flere tilfælde med samme sørgelige udgang.

Se artiklen om "Dødelige projektiler" linket er på hjemmesiden:
http://groups.msn.com/b31klubben/ddeligeprojektiler.msnw her er
faremomentet godt beskrevet.

På en anden skydebane brugtes mobiltelefoner mellem udkik og
skydeleder. Telefonen ringede ikke hos skydelederen trods det at
flere både sejlede inde og igennem fareområdet. Der var ikke
mobildækning på stedet. Udstyret var ikke afprøvet inden
skydningen påbegyndtes.

God sejltur i påsken fra Kastrup.

Mvh/Harding

> [...]
---------------------

Hej BoA,

Tak for de pæne ord.

Ja skydebanen ved Glatved har der været lidt mærkelige forhold
omkring se bare mine kommentarer hertil på hjemmesiden:

Civil skydebane. Rapport dateret 9.dec. 2003 oplyser at
Justitsministeriets skydebaneinspektør Erik Jensen i løbet af
foråret vil komme til politikredsen og besigtige den anførte
baner, hvorefter han vil kunne beregne skudretning og
fareområde. Den pågældende banes instruks skulle fornys i
forbindelse med en ny skydebanebekendtgørelse, som forventedes i
løbet af 2004. Skydebaneinspektøren oplyser skudretning 2600 TS,
146,2 grader, fareområde 4500m.

Er det ikke fantastisk at den er registreret som civil skydebane
og først i løbet af foråret 2004 bliver den besigtiget af
Justitsministeriets skydebaneinspektør Erik Jensen på politiets
opfordring som følge af min henvendelse, for at beregne
skudretning og fareområder.

Ja det er en ubehagelig oplevelse at blive beskudt af
Hjemmeværnet som skulle beskytte den danske befolkning.

I 2002, det år som de skød efter mig, kørte de en serie kampdage
for at hverve nye medlemmer.

De annoncerer i TV og i dagbladene under sloganspørgsmålet:
Hvad laver Hærhjemmeværnet?

De vidste det ikke selv;………. beviserne har de selv leveret.

Tak for din information om beskydning, ved denne lejlighed vil
jeg endnu engang opfordre alle som har været i samme situation
til at fortælle os om det her på siden.

Mvh/Harding

BoA <boaFJERNESboa@tiscali.dk> skrev:
>Hej Harding !
>Jeg vil bare lige sige, at jeg synes din indsats
>for at få afdækket de dårlige sikkerhedsforhold
>omkring skydebaner er yderst prisværdig og
>beundringsværdig. Tak for det !
>Har selv oplevet at blive beskudt af
>hjemmeværnsfolk med automatvåben. Det var ikke
>sjovt at ligge i en lille jolle uden mulighed for
>at komme ud af skydefeltet inden skydningen blev
>påbegyndt. Det skete ved Glatved strand (på
>Djursland)godt nok for mange år siden, men det
> [...]
----------------------

Hej Bo,

Velbekomme!

Hvis du surfer lidt rundt på andre nyhedsgrupper, f.eks.
Sejlads, Lystfiskeri, bådmarked, så er her de samme oplysninger
lagt ind.

Hvis du tager et dykkerkort over gode dykkerområder i Danmark og
sammenholder det med de i DLSK2006 viste fareområder over vand,
fra skydebaner som ikke er indtegnet på søkort og de er ukendte
for offentligheden og dermed de som sejler på vandet. Så vil du
nok blive underlig tilpas.
Du skal vide at der på disse skydebaner skydes direkte gennem
skiverne og ud over vandet uden at der er nogen form for
kuglefang eller jordvolde beregnet til at opsamle projektilerne.
Der skydes med ammunition hvis rækkevidde er op til 4,500
kilometer.
Der annonceres ikke vedr. skydetider.
Det er de skydende som har ansvaret og skal indstille skydningen
når nogen bevæger sig ind i fareområdet. Alle har lov til at
være i området og de skydende skal indstille skydningen. Det
kræver de har den fornødne uddannelse og kan omsætte den med
fornuft, det kræver de har det fornødne og vedligeholdte udstyr
og at de er i stand til at betjene det.
Desværre er der mange fortilfælde på at skydninger ikke er
blevet indstillet. Hjemmeværnet har direkte sagt at de har skudt
i retning af en sejlbåd. Der er skudt efter fiskebåde og i
retninger som ikke var inden for fareområdets udstrækning.
Desværre med dødsfald til følge.

Derfor opfordringen til at blive informeret.

Mvh/Harding

Bo Meyer <bo.meyer.stop.spam@net-hotel.dk> skrev:
>Hej Harding E. Larsen,
>
>Tak for din opfordring.
>
>Hvorfor er det værd at købe for egen
>sikkerheds skyld for dykkere,
>fremfor andre?
>
>Mvh. Bo meyer
------------------------

Hej Flemming,

Endeligt et indlæg som har noget med selve emnet at gøre.

Som du sikkert har læst andet steds har jeg aktivt taget del i
at lave temaet om de skydebaner som ikke er vist i søkort og
hvor der i de fleste tilfælde skydes direkte gennem skiverne og
ud over havet oden nogen form for kuglefang i form af jordvolde
eller lignende der kan standse projektilerne.
Det er netop dette budskab at det nye DLSK2006 indeholder og som
sejlerne kan drage nytte af og dermed højne sikkerheden for dem
selv ombord i bådene, således at de kan undgå at de bliver
beskudt.
Der arbejdes desuden på et tema hvor EfS direkte kan downloades
i DLSK2006 korttjenesten til PC´en og dermed informere om
skydetider på forsvarets skydepladser.
Man skal jo ikke være særlig snu for at kunne drage lidt
sammenligning til Hjemmeværnets baner og de civile baner, som
der fra offentlig side ikke kan findes ud af at samle
informationerne og gøre det muligt at kunne præsentere sejlerne
for skydetider på disse baner. Indhentning af disse oplysninger
påviler stadig den enkelte sejler at indsamle fra politi,
justitsministeriet, skydebaneejer, de foreninger som skyder,
Hjemmeværnet ect. ved direkte kontakt eller via oplysninger på
deres hjemmesider. Hvor mange sejlere løber spidsrod ind i
systemet, ikke mange. De manglende informationer kan vi som
sejlere ikke acceptere, det er under al kritik.
Alle skydebaner har forlods oplysningspligt det er kun at tage
sig sammen, sammenstille informationerne og præsentere dem for
sejlerne fuldstændig som Forsvaret er i stand til.
Med informationerne fra DLSK2006 kan sejleren træffe sine
forholdsregler og sejle uden om. Alternativt sejle gennem
områderne og håbe på at de skydende standser skydningen. Det
kræver som minimum at de ved hvad de skal gøre, det kræver
undervisning, samt at det har det fornødne udstyr og er i stand
til at betjene det korrekt.
Der påviler dem et meget stort ansvar, for det er deres pligt at
indstille skydningen, når nogen bevæger sig ind i fareområdet.

Der arbejdes på at bibringe forståelse og fornøden indsigt med
forholdene for derigennem at påvirke til, at der kan fremkomme
en samlet informationsoversigt til sejlerne.
Det skal bl.a. kunne komme som et tema i stil med det kommende
EfS- Tema i DLSK2006.

Og så til dit spørgsmål:
Prøv at se på DS hjemmeside under fanebladet "Tursejlads", "Det
levende Søkort": http://www.sejlsport.dk/sw616.asp#516_2336
Her står de tilgængelig oplysninger som man kan konkludere ud
fra.
Det skulle være muligt at importere de svenske og norske kort i
det nye DLSK2006, sådan læser jeg det.
DS forhandler med de øvrige samarbejdspartnere om at kunne
tilbyde de andre landes kortpakker til en rimelig pris, således
at vi også for disse områder kan have nye og opdaterede kort og
temaer. Derfor vil det være godt at købe disse pakker i stedet
for at anvende de gamle outdatede kort.
Selvfølgelig skal man ikke fare til at købe dem alle, kun om man
har et samlergen vil man gøre det.
Først i forbindelse med at man planlægger en længere tur til et
eller flere af disse områder skal man købe pakkerne. Så får man
da de nyeste opdaterede pakker for installation.

På sidste møde med T-kartor stillede jeg spørgsmålet om det
nuværende styresystem og den fortsatte anvendelse af .it
kortformatet.
Svaret var at det koncept ønskede man ikke at fravige.

Du skal tænke på at der bag dette svar ligger flere kalkyler som
baserer sig på ophavsrettigheder, anvendelse, prisdannelse
markedsføring og forhold til de officielle ECDIS standarder.

Mvh/Harding

Flemming Torp <fletop2rp.dk> (kanelbolle) (anmar) skrev:
> [...]
+
>spare lidt på strømmen ... Ved du om det er muligt med det nye
>DLSK-2006 kombineret med de ældre versioner af DLS for Norge og
>Sverige? Jeg bruger kun DLSK til planlægning, men sejler efter
et
>andet system ... Så jeg vil jo gerne undgå at købe nye DLS
>versioner hele "vejen rundt" ...
>Derfor mit andet spørgsmål: Vil DLSK fortsat køre med en for
>andre navigationssystemer ulæselig kortstandard, og dermed være
>stort set umuligt at bruge med andre navigationssystemer eller

-------------------------

Hej Lars og Torben,

Tak for jeres meget imødekommende svar på mit indlæg, der i
dette forum skal betragtes som redaktionel omtale af dele af et
produkt, som henvender sig med nye og meget vedkommende
informationer til alle som færdes på vandet.
Den redaktionelle omtale er opsat på alle de nyhedsgrupper som
har med anvendelsen af vandområderne at gøre.
Emnet "De farlige skydebaner" er gentagne gange blevet omtalt på
sejlads.dk, senest fyldigt under strengen "Sejltid Kastrup >
Holbæk.
Jeg undlader ikke en mulighed for at informere om dette emne,
således at kendskabet til de farlige skydebaners beliggenhed og
fareområder kommer ud til flest mulige anvendere af vandområder.
Disse oplysninger kan derfor indgå i den enkeltes planer for
deres respektive område af udnyttelsen for deres sportsgren.
Vi kan kun udtrykke en stor tak til Dansk Sejlunion der har
besluttet at dette vigtige tema kommer med i deres nye udgivelse
af DLSK.

De bedste hilsner

Harding

Fra : mlt

Dato : 30-03-06 21:53

"Harding E. Larsen (slet 1DSHM)" <harding@1DSHMlarsen.tdcadsl.dk> wrote in
message news:11437009600.564896166848047@dtext.news.tele.dk...
> [...]
>
> Som sikkert de fleste ved fra TV, aviser, sejlsportsblade m.m.
> så blev jeg beskudt ved Mandehoved i aug. 2002 fra ukendt hold.

Nej, jeg har ikke hørt om sagen før nu. Men har nu sat mig bedre ind i
sagerne, og kan med skam sige at du har ret Harding, der er åbenlys grund
til at der informeres meget mere om det !
Det er åbenbart mere udbredt med de skydebaner i Danmark.
Jeg fandt en side på nettet med kort over nogle baner spredt over hele
Danmark http://home3.inet.tele.dk/lpo/skydebaner/

Så tak for dit opråb, selvom det i 1.omgang lød meget som en salgstale for
et produkt og ikke så meget om fakta om de farlige skydebaner.

Mvh Michael

PS: Godt at der findes ildsjæle som gider gøre noget ved problemerne.

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 31-03-06 08:31

Hej Michael,

Tak for din store imødekommenhed, det er jeg meget glad for.
Hver eneste som jeg kan informere om emnet, er en tilfredshed
for mig.
Jeg og flere andre, som har været i de ubehagelige situationer
ønsker absolut ikke at andre skal blive udsat for noget
lignende. I mit daglige arbejde med fly er jeg meget tæt på
myndigheder, hvorfor det ikke faldt mig svært at kontakte de
militære myndigheder, for at få udredt nogle tråde omkring den
episode som jeg var udsat for.
Som du kan se af det omfattende materiale jeg har oplagt på min
hjemmeside http://groups.msn.com/b31klubben løb jeg ind i mange
informationer der medførte at jeg kunne se ind i et meget
uoverskueligt og forsømt område.
Da jeg ikke ønskede at være passiv og bare lade det løbe ud i
sandet, satte jeg mig for at forfølge sagen.
Hver gang jeg spurgte det offentlige om noget og fik deres svar,
åbnede de med deres svar, muligheden for at stille yderligere
mange spørgsmål.
Mange af deres love regler og forordninger var hver for sig i en
tilstand fra urimelig dårlige til rigtig gode. Det der blev
afdækket var at de ikke selv kendte reglerne eller var i stand
til at kombinere de enkelte regler til et samlet hele for
driften af skydebaner. De skydebanesagkyndige var, med de
forudsætninger de var i besiddelse af, ikke fyldestgørende i
stand til at inspicere banerne og kunne konstatere deres
tilstand i forhold til de sikkerhedsmæssige aspekter under
skydning.
Disse forhold har Forsvaret rettet op på, på de baner som de
inspicerer. Vi mangler endnu noget tilsvarende fra
Justitsministeriet for de civile skydebaner.
Ud over de faktuelle oplysninger jeg har oplagt på hjemmesiden
har jeg fået indsigt i hvordan maskineriet på forskellig måde
prøver at dække sig ind bag juridiskpolitiske facader.
Områderne er blevet afdækket og de pågældende er blevet kørt ud
på sidesporet, da det der er det primære er sikkerheden for dem
som anvender vores vandområder.

Lars Poulsens hjemmeside som du omtaler er lavet i samarbejde
med mig. Jeg har leveret stoffet og Lars Poulsen har bearbejdet
det.
De skydebaner som omtales her er kun de Hjemmeværnsskydebaner
som vi fik kendskab til og som fandtes i Forsvarets
Skydebaneinspektorats registre. Antallet er ændret i nedadgående
retning lige siden.

Ved siden af dette tilkom også oplysningerne omkring tilsvarende
civile skydebaner med skudretning ud over vand som havde samme
dårlige kuglefang og derfor var registreret med fuldt fareområde.
Disse skydebaner er kun oplagt på min hjemmeside og har derfor
ikke været særligt kendte uden for sejlerkredsen.

Det var først da Dansk Sejlunion overtog ansvaret for DLSK fra
Kort og Matrikelstyrelsen at jeg øjnede muligheden for at få det
hele samlet i den nye udgave af DLSK og samtidigt kunne
præsentere fareområderne inden for en samlet søkortudgivelse
over danske farvande.
Arbejdet med Temaet om disse skydebaner, der ikke er offentligt
kendte, har jeg intenst deltaget i at få frem for implementering
i det nye DLSK2006. Denne CD er, når den kommer på gaden frem
fra midten af april, Det enest udbudte medie som både i tekst og
grafisk viser skydebanernes placering. Ud fra disse
informationer kan den enkelte agere.

Jeg håber virkeligt at lystfiskerne internt vil informere
hinanden både mundtligt, og igennem deres klubber og
medlemsblade.
Det er informationer som vedrører os alle der kommer på vandet.

Endnu engang tak for din imødekommenhed.

Med venlig hilsen

Harding

Fra : Thomas

Dato : 31-03-06 10:34

Hej igen,
Når det afgørende budskab for dig er, at der nu er information om potentielt
farlige områder ved skydebaner, synes jeg du skal holde dig til det. Det
fylder 5 linier og vil være meget relevant for alle. Dit prisværdige
initiativ og resultatet af det, drukner desværre i salgsgas, der er aldeles
irrelevant for denne gruppe. Lidt og præcist er godt.
Hilsen
Thomas

"Harding E. Larsen (slet 8LYD1)" <harding@8LYD1larsen.tdcadsl.dk> skrev i en
meddelelse news:11437905100.0931835279210809@dtext.news.tele.dk...

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 31-03-06 12:45

Hej Thomas,

Tak for dit input med positiv reaktion over for budskabet.

Jeg kunne selvfølgelig have nøjedes med at skrive de to
indledende linier:

Hermed info om det nye DLSK2006 hvor der er temaer som
lystfiskere bør kende til for deres egen sikkerheds skyld.

efterfulgt af linket:

http.//www.sejlsport.dk

eller mere specifikt:

http://www.sejlsport.dk/sw616.asp

Informationer der ligger på DS´ hjemmeside. Indledningssiden som
indeholder alle nyheder til glæde for sejlerne eller under
informationstemafanen "Tursejlads" hvor linket fra første siden
fører hen til.

Du skal nok se det lidt mere i et større sammenhæng, hvor netop
den største nyhed er, at nu efter at DS har overtaget DLSK, så
er det pludseligt muligt at få offentliggjort de nødvendige
informationer til os som færdes på og ved vandet.

Der har kun tidligere fra en enkelt person været lavet et tema
som jeg tror kan interessere lystfiskere meget. Det er om
fiskepladser.

Læg mærke til det sidst opsatte indlæg på denne nyhedsgruppe.
"Hjemmeside om kystfiskeri". Dette tema burde også være et tema
i DLSK. Ved også at få det med, kunne informationer komme ud til
endnu en gruppe som anvender vandområderne, om de købte
produktet DLSK og kystfiskerne kunne hermed få den fornødne
information om de farlige skydebaners placering. I dette ligger
der absolut intet salgsgas, jeg har ingen komercielle interesser
i DLSK.
Husk på at der har været flere dødsulykker fra disse skydebaner
og at endnu flere er blevet beskudt fra disse baner.
Der burde være mange som gennem de offentlige instanser bragte
de ikke særlige heldige beslutninger om de farlige skydebaner
placeringer og mangel på kuglefang op og ind i
beslutningstagernes omtanke i vores urbaniseret samfund.
De vil være meget mere givtigt end at prøve at begrænse
informationerne til max. 5 linier i mit indlæg.
5 linier overses meget let i det informationshav vi befinder os
i. Derfor er fyldige og grundige informationer nødvendige gennem
mange forskellige kanaler, for at indlæggene både her i de
forskellige nyhedsgrupper og i andre medier ikke let bliver
overset. Kun når strengene i nyhedsgrupperne bliver lidt lange
og debatten bølger kommer informationerne langt ud i krogene.
Rigtig mange læser dem uden selv at deltage aktivt. Når
budskaber fra mange forskellige kilder genkendes vil de sidde
fast i folks bevisthed. Derfor var det med fuldt overlæg jeg
startede debatten på denne måde, kommercielle hensigter ligger
mig meget fjernt.

Med venlig hilsen

Harding

Fra : SB

Dato : 29-03-06 18:28

"mlt" <mlt@dreamon.dk> skrev i en meddelelse

Han har sendt til alle grupper der har bare lidt relation til vandet, så jeg
betragter det som spam og har smidt ham på blokering

Søren

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 31-03-06 17:01

Bevar mig vel!!!
Nedenstående indlæg må da betegnes så en af de største
lystfiskerhistorier, hvor potensen vokser med kvadratet på
afstanden for stillingtagen til problemområder, der er
vedkommende og af den grund sendes ud til brede grupper der
anvender vores vandarealer.
Bevar os vel for den indstilling!!!

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 01-04-06 10:36

Bevar mig vel!!!
Nedenstående indlæg må da betegnes som en af de største

Fra : Jens Kristiansen

Dato : 31-03-06 17:27

Tja, markedsføring har altid gået ud på at tiltrække opmærksomhed - det
gøres nemt med en længere smøre i et opmærksomt forum som dette - så er det
bare op til brugerne at sortere skidt fra kanel.

/Jens

"Harding E. Larsen (slet O7WFL)" <harding@O7WFLlarsen.tdcadsl.dk> skrev i en
meddelelse news:11435404630.528722618152273@dtext.news.tele.dk...

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 01-04-06 10:39

Kunne det ikke tyde på at der er en fejl i det fiskenet, der er
da et par huller.