Hartkorn
Fra : Michael Lund

Dato : 27-03-06 19:54

En gård på Fyn er i 1662 sat til 12½ tønde Hartkorn.

Kan man ud fra det sige noget om det er en stor gård?

Mvh.
Michael lund

Fra : Thorkild Dalsgaard

Dato : 27-03-06 20:16

"Michael Lund" skrev
> En gård på Fyn er i 1662 sat til 12½ tønde Hartkorn.
> Kan man ud fra det sige noget om det er en stor gård?

Afhængig af hvor god jorden var på stedet.
Men jorden på Fyn var god.

Se
http://da.wikipedia.org/wiki/Hartkorn
mvh
Thorkild Dalsgaard

Fra : Michael Lund

Dato : 27-03-06 20:28

Tak for linket.

Vil det så sige, at hvis vi antager jorden er "god", er størrelsen 12½
hartkorn x 4 tønder = 50 tønder land.

Mvh.
Michael

Fra : Thorkild Dalsgaard

Dato : 27-03-06 20:36

"Michael Lund" skrev
> Vil det så sige, at hvis vi antager jorden er "god", er størrelsen 12½
> hartkorn x 4 tønder = 50 tønder land.

Enig.
Mvh
Thorkild Dalsgaard

Fra : Michael Lund

Dato : 27-03-06 20:42

Tak for hjælpen Thorkild.

Mvh.
Michael

Fra : Jens V Olsen

Dato : 28-03-06 08:44

On Mon, 27 Mar 2006 20:53:59 +0200, "Michael Lund" <miclu@mail.dk>
wrote:

>En gård på Fyn er i 1662 sat til 12½ tønde Hartkorn.
>
>Kan man ud fra det sige noget om det er en stor gård?

I 1662 er hartkornet er ren konvertering af den årlige landgilde, og
kan derfor (næsten ikke) ikke sige nogetsomhelt om gårdens størrelse,
kun hvor meget det "kostede" at fæste den.
Som regel er der en vis proportionalitet mellem landgildet og
jordmængden, men det varierer gevaldigt fra sted (gods) til sted.

Hvis du kan finde samme gård i matriklen 1688, vil du i markbogen
eller i modelbogen kunne finde gårdens jordareal målt i kvadratalen,
hvor der går 14000 kvadratalen på 1 tønde land.

Med venlig hilsen
Jens V. Olsen

Fra : Ulrich Alster Klug

Dato : 28-03-06 09:28

Hej Michael!

Matriklen af 1662 var et skrivebordsarbejde, så det er yderst vanskeligt at
sige noget om, udfra matriklen selv.

I 1688 kom Chr. Vs matrikel, hvor man for første gang målte og beregnede.
Målene opførtes i kvadratalen, så man kan således beregne antal tønder land.
Desuden angives så beregningen frem til hartkornet.

En stor gård var vel mere en gård, der gav et stort udbytte, mere end en
gård med et stort areal. En stor gård var også en gård, der var stor set i
forhold til de andre gårde i landsbyen eller sognet. Alt er jo relativt.

Hartkornet var skattebetalingen (og indtil 1844 er hartkornet oprindeligt
også udtryk for mængden af hoveri og ydelsen af landgilde til herregården).
Derfor er forholdet mellem hartkornet og arealet dybt afhængig af jordens
bonitet.

Efter 1688-matriklen vil en gård på 16½ tønde Htk. være en STOR gård, især
hvis der er tale om en fæstegård under et gods.

M.v.h.

Ulrich Alster Klug
dannebrog@dk-yeoman.dk
www.dk-yeoman.dk

Fra : Michael Lund

Dato : 28-03-06 20:08

Hej Ulrich & Jens

Tak for fyldestgørende svar.

Jeg har spurgt på vegne af en amerikaner som ikke rigtig forstod de
fremmedartet termer. Jeg har nu meddelt ham at man ikke kan sige ret meget
eksakt ud fra 1662 opgørelsen.

Med venlig hilsen
Michael Lund