Peter Westh skrev:
> Jeg har selv arbejdet med it-support, og kender udmærket den
> "ja frue, før de ringer og spilder min tid skulle de så ikke
> tage og tænde på kontakten"-respons man udvikler efterhånden,
> men jeg synes den er lidt malpaceret i en gruppe som denne.
Der er en væsentlig forskel på it-support som arbejde og så disse
nyhedsgrupper. Hvis en kunde ringer til en supportafdeling, er
supporteren lønnet, og som regel er kunden mere eller mindre
direkte med til at betale for supporten (fx ved at købe et program
incl. support). Her må supporteren forsøge at hjælpe uanset hvad
han/hun i øvrigt mener om kunden eller kundens problem.
På usenet er der ikke ansatte og kunder - alle er bare brugere. Man
er ikke forpligtet til at svare på henvendelser, men man har
omvendt lov til at kommentere ethvert indlæg hvis man har lyst til
det.
I denne gruppe er der en del som advokerer for at skrive valid
kode. En af måderne man kan gøre det på, er ved at bede om
validering som modydelse for et svar - det er simpel "bytte
købmand"-logik. Hvis jeg skal bruge tid på at hjælpe dig med et
problem, skal du følge de retningslinjer jeg anser som væsentlige
for god webkode.
Ofte er valideringen nu også et helt konkret værktøj til at
afhjælpe problemer. *Nogle* valideringsfejl resulterer i konkrete
visningsfejl i en eller flere browsere - og i stedet for at skulle
vedligeholde en liste over uskadelige vs. skadelige kodefejl, er
det noget lettere bare at bede folk om at kontrollere
validiteten af deres kode selv.
> Men næste gang skal jeg da nok sørge for at rydde pinligt op i
> min kode før jeg spørger om hjælp.
Mindre fejl plejer ikke at blokere for at der er nogen der gider at
svare på et spørgsmål. Der vil nok falde en kommentar om den
manglende validering, men det er ikke noget der medfører at folk
slet ikke vil svare. Men generelt er det altid en god ide at få
valideret sine sider - uanset om man skal spørge om hjælp eller ej.
--
Jens Gyldenkærne Clausen
Svar venligst under det du citerer, og citer kun det der er
nødvendigt for at forstå dit svar i sammenhængen. Se hvorfor og
hvordan på
http://usenet.dk/netikette/citatteknik.html