Erfaring med Webpartner?
Fra : Henning

Dato : 27-03-06 13:56

I den nye andelsfoening, vi flytter i om en måneds tid, har
www.webpartner.dk som signalleveranddør kunne jeg tænke mig at høre
erfaringer med disse.
Der er tale om en ADSL2+-løsning med 10Mbit til 30 lejligheder.
Bestyrelsen synes det er "hurtigt", jeg kender ikke den reelle
hastighe pr. stik i prime-time, men den kan umuligt være høj med
adskillige børnefamilier på nettet
Hvem ejer typisk kablingen i dette scenarie? Foreningen eller udbyder?
Jeg har lige været igennem en lang proces i vores nuværende forening
med at få lagt signal ind fra Dansk Bredbånd, som har individuelle
hastigheder på hver lejlighed samt mulighed for TV og telefoni
samtidig. Har Webpartner også dette? Jeg har spurgt dem på mail, men
fik ikke noget svar tilbage - kunne tyde på de ikke kan tilbyde det?

Fra : Sune Christesen

Dato : 27-03-06 14:46

> I den nye andelsfoening, vi flytter i om en måneds tid, har
> www.webpartner.dk som signalleveranddør kunne jeg tænke mig at høre
> erfaringer med disse.
Jeg har kun erfaring med Webpartner i forbindelse med deres datacenter (rack/serverhosting),
men de erfaringer jeg har gjort der i gennem er bestemt heller ikke positive
- hverken driftsmæssigt eller i forbindelse med deres kundebehandling.

På driftssiden var det primært en 3-5 strømnedbrud i en kortere periode der
fik dem til at virke inkompetente set fra mit synspunkt, linjens generelle
oppetid var som sådan fin nok hvis man ser bort fra disse. Hvad angår kundebehandlingen
tænker jeg med henblik på mundtlige aftaler der ikke er blevet overholdt,
urimelige gebyrer samt at vi var nødt til at få en advokat ind over for at
få vores opsigelse gennemført (de nærmere detaljer vil jeg helst ikke ind
på).

Mit umiddelbare bud i dag er at kvaliteten som sådan er god nok, det er primært
det andet punkt jeg ville være nervøs for.
Sune

Fra : Niklas Petersen

Dato : 27-03-06 15:40

Henning wrote:
> I den nye andelsfoening, vi flytter i om en måneds tid, har
> www.webpartner.dk som signalleveranddør kunne jeg tænke mig at høre
> erfaringer med disse.
Jeg har ingen konkrete erfaringer med Webpartner. Det er mit indtryk at
de mest henvender sig til erhverv.

> [...]
> Bestyrelsen synes det er "hurtigt", jeg kender ikke den reelle
> hastighe pr. stik i prime-time, men den kan umuligt være høj med
Det kommer lidt an på hvad der er tilladt på netværket. Jeg bor i en
forening med en 8 mbit ADSL til 280 lejligheder. Der er reetlt et sted
omkring 100-130 der bruger forbindelsen samtidigt, når der er flest på.
Vi har opstillet regler, der forbyder P2P/fildelings programmer og som
forbyder større uploads, da liniens upstream kun er på 768 kbit. Det
fungerer faktisk fint det meste af tiden. Fordelen for beboerne er, at
internet i praksis ikke koster noget for hver beboer. Det betales over
driftsbudgettet.

Med ordentlig trafic shaping kan det sagtens fungere - uden kan det være
et rent helvede.

> Hvem ejer typisk kablingen i dette scenarie? Foreningen eller udbyder?
Jeg ville mene at det typisk er foreningen der ejer kabling og aktivt
udstyr.

> [...]
> samtidig. Har Webpartner også dette? Jeg har spurgt dem på mail, men
> fik ikke noget svar tilbage - kunne tyde på de ikke kan tilbyde det?
Det tror jeg ikke du skal regne med at de kan, og hvis de endelig kan,
ligger priserne nok i et HELT andet leje end Dansk Bredbånd. Men hvis du
er vant til at sidde på en DB 10/10 linie, vil du nok opleve en
væsentligt lavere hastighed i din ny lejlighed.

Fra : Henning

Dato : 27-03-06 16:33

>Vi har opstillet regler, der forbyder P2P/fildelings programmer og som
>forbyder større uploads, da liniens upstream kun er på 768 kbit. Det

Hvad med download fra usenet? Jeg kan til tider hente store tunge
programmer flere dage i træk - det ville lægge hele huset ned

Fra : Pico

Dato : 27-03-06 21:06

Henning wrote:

> Hvad med download fra usenet? Jeg kan til tider hente store tunge
> programmer flere dage i træk - det ville lægge hele huset ned

Den vane må du nok skippe eller også sætte en begrænsning på så du ikke
belaster netværket for meget.
Her i foreningen har vi en 8 Mb forbindelse som er foreningens, men
driftudgifterne er brugernes. Vi var kun 7 tilsluttede (lille forening)
og alligevel var der i perioder på op til 4 dage hvor en enkelt bruger
snuppede det meste af båndbreden. Desvære havde vi ikke fået lavet nogen
skriftlig aftale om hvordan forbindelsen måtte bruges og heller ikke
instaleret en manager switch. Det er i et net ikke svært at finde ud af
hvem der "misbruger" linien så da vi 2 mand fra "styregruppen" henvendte
os og pænt forespurgte om forbruget, fik vi det svar at det var under
privatlivets fred !
Vi 2 kunne ikke aceptere at der foregik noget som tydeligvis ikke kunne
tåle dagens lys så vi meldte os ud af forehavenet, det betyder så at
prisen for de 5 resterende brugere steg med ca. 40 % og der er ikke
rigtig nogen til at tage afære når/hvis der opstår problemer med
netværket
Vi har så høstet den erfaring at man selvom det aftales mundtligt at der
er visse ting man ikke må er det ikke nok, selv ikke når man kender
hinanden godt. Fremover skal alt hos os være skriftligtog helst sådan at
der er nogle sanktionsmuligheder hvis tingene ikke overholdes.
Du kan også håbe på at der er sat en form for manager switch på nettet
så alle har fast båndbrede, så bliver der ikke nogen problemer med det,
men selvfølgelig skal du forvente meget længere tid til at hente
tingene.
Pico

Fra : Niklas Petersen

Dato : 27-03-06 22:30

Pico wrote:

> Den vane må du nok skippe eller også sætte en begrænsning på så du ikke
> belaster netværket for meget.
Vi har en regel om at større downloads helst skal foregå mellem 23 og
07, hvor de fleste "almindelige" brugere er gået i seng. Der er ingen
regler der forbyder usenet downloads, men det er nu mest fordi vi ikke
har været opmærksomme på det. Det største problem med p2p er nu at folk
sender filer ud af huset og dermed tager hele upstreamen.

> [...]
> hvem der "misbruger" linien så da vi 2 mand fra "styregruppen" henvendte
> os og pænt forespurgte om forbruget, fik vi det svar at det var under
Uden en managed switch er der ikke meget mulighed for at holde øje med
hvor meget hver enkelt lejlighed bruger. En managed switch kan iøvrigt
fåes for et par tusind kroner såvidt jeg lige kan se. Vi har gjort det,
at vi kører en MRTG trafik graf over hver enkelt port, så man kan se
hvor meget trafik hver enkelt lejlighed har. Det giver en god ide om
hvem der laver "ballade".

Et andet alternativ er at shape trafikken centralt. Det kan fx gøres med
en gammel computer med minimum 64 mb ram(kan tit findes på
genbrugspladsen, hvis I ikke har en stående) med m0n0wall. m0n0wall er
en effektiv firewall/shaper/router, der er utroligt nem at sætte op og
bruge (foregår via en webside). Den kan køres fra cd-rom og kræver IKKE
harddisk. Den vil kunne nedprioritere P2P og usenet trafik, så det ikke
generer almindelig surf etc. Den er iøvrigt ganske gratis.

http://m0n0.ch/wall/

pfSense er en anden mulighed - den er lidt mere avanceret i sin shaping,
men kræver så oxo en harddisk (=større risiko for hardwarefejl).

http://www.pfsense.com/

> [...]
> prisen for de 5 resterende brugere steg med ca. 40 % og der er ikke
> rigtig nogen til at tage afære når/hvis der opstår problemer med
Ærgelig, men forståelig løsning. Jeg vil dog anbefale Jer at oveveje
ovenstående, og sætte en managed switch eller en traffic shaper op. Det
er nemt, og det virker.

> [...]
> hinanden godt. Fremover skal alt hos os være skriftligtog helst sådan at
> der er nogle sanktionsmuligheder hvis tingene ikke overholdes.
Jeps, skriftlige regler er det eneste der fungerer. Vi har givet folk en
advarsel hvis de ikke overholdt reglerne, nogle gange to. Derefter blev
de koblet af, hvis de ikke overholdt reglerne. Det er selvfølgelig
nemmere at gøre, når de ikke betaler noget.

> Du kan også håbe på at der er sat en form for manager switch på nettet
> så alle har fast båndbrede, så bliver der ikke nogen problemer med det,
> men selvfølgelig skal du forvente meget længere tid til at hente tingene.

Ja, lidt selvjustits vil nok være en god ide. Begræns antallet af
forbindelser og sæt en grænse på din egen downloadhastighed, så går det
nok.

Fra : Niels

Dato : 27-03-06 22:57

Henning skrev:

> Hvad med download fra usenet? Jeg kan til tider hente store tunge
> programmer flere dage i træk - det ville lægge hele huset ned

Det kommer an på hvordan du gør det. Hvis det er een download ad gangen, er
det vel ikke så slemt.

--
Niels

Fra : Niels

Dato : 27-03-06 22:55

Henning skrev:

> [...]
> Bestyrelsen synes det er "hurtigt", jeg kender ikke den reelle
> hastighe pr. stik i prime-time, men den kan umuligt være høj med

I min andelsforening (www.agol.dk) har vi en Webpartner ADSL2+ 5Mbit/768Kbit
linie til 10-12 lejligheder. Vi er ikke i nærheden af at udnytte vores
download. Til upload har vi QoS (ADSL-optimizer på en Linuxmaskine).

> Hvem ejer typisk kablingen i dette scenarie? Foreningen eller udbyder?

Hos er det foreningen.

> Jeg har lige været igennem en lang proces i vores nuværende forening
> med at få lagt signal ind fra Dansk Bredbånd, som har individuelle
> hastigheder på hver lejlighed

Men det er vel lavere hastigheder? Hvis jeg sidder om aftenen og skal hente
fx et ISO-image, så kommer det som regel med næsten 5Mbit/s. Af og til er
det også praktisk at lejlighederne sidder på samme 100 MBit/s netværk.

> samt mulighed for TV og telefoni
> samtidig. Har Webpartner også dette? Jeg har spurgt dem på mail, men
> fik ikke noget svar tilbage - kunne tyde på de ikke kan tilbyde det?

Jeg bruger IP-telefoni fra Musimi, men det har jo ikke noget med Webpartner
at gøre. Jeg synes ikke, der er nogen ISP'er der har interessante
telefoniløsninger.

Vi er godt tilfredse med Webpartner. Bl.a. har vi 16 faste IP-adresser, som
de har været meget flinke til at lave reverse DNS på.

--
Niels