MSSQL2000: se opbygningen af tabelerne
Fra : Henrik Absalon

Dato : 27-03-06 11:07

Hejsa

Jeg har en MS SQL 2000 database, hvor jeg har brug for at se opbygningen af
tabelerne, hvordan gør jeg det?

Henrik

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 27-03-06 11:33

Henrik Absalon skrev:

> Jeg har en MS SQL 2000 database, hvor jeg har brug for at se
> opbygningen af tabelerne, hvordan gør jeg det?

Fx via Enterprice Manager (EM) - dobbeltklik på en tabel for at se
strukturen. Du kan også oprette digrammer for at se sammenhængen
mellem tabellerne.

I Query Analyzer (QA) kan du se egenskaberne i objektoversigten
(F8).
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Henrik Absalon

Dato : 27-03-06 12:05

ok
Jeg har ikke selve MS SQL Server installeret på min maskine!
databasen bruges at et program som jeg har installeret på computeren.

Findes der et andet program som man kan bruge?

Henrik

Fra : ///M

Dato : 27-03-06 13:41

Henrik Absalon wrote:
> ok
> Jeg har ikke selve MS SQL Server installeret på min maskine!
> databasen bruges at et program som jeg har installeret på computeren.
>
> Findes der et andet program som man kan bruge?

Som jeg forstår dig har du adgang til databasen. (?)
Du kan derfor installere ms sql server client tools, herunder Enterprise
manager, og så forbinde dig til sqlserveren. Brug diagram-funktionen til at
tegne et billede.

--
///M

Fra : Henrik Absalon

Dato : 27-03-06 13:54

Har du et link til ms sql server client tools?

Henrik

Fra : ///M

Dato : 27-03-06 14:03

Henrik Absalon wrote:
> Har du et link til ms sql server client tools?

www.microsoft.com/sqlserver

De findes som Jens har nævnt i en version 2005 Express som er gratis (ps.du
skal ikke downloade sql express 2005 - det er databasen, led efter
management tool'et - det har et lidt mærkeligt navn som jeg ikke kan huske)
Måske dette link :
http://www.microsoft.com/downloads/details.aspx?FamilyID=82afbd59-57a4-455e-a2d6-1d4c98d40f6e

--
///M

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 27-03-06 12:13

Henrik Absalon skrev:

> Jeg har ikke selve MS SQL Server installeret på min maskine!
> databasen bruges at et program som jeg har installeret på
> computeren.

Hvilket?

> Findes der et andet program som man kan bruge?

Access kan godt bruges som frontend til MSSQL - men det kræver at
du kan skabe forbindelse til databasen.
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Henrik Absalon

Dato : 27-03-06 12:29

Det er et program der hedder Scubase "www.scubase.net", det er et logbogs
program til dykning.

Jeg kan godt hente alle data over i Access ved hjælp af ODBC, kan det hjælpe
mig lidt?
Har jeg mulighed for at se database opbygningen i Access, gerne som et sql
script!

Henrik

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 27-03-06 12:34

Henrik Absalon skrev:

> Jeg kan godt hente alle data over i Access ved hjælp af ODBC,
> kan det hjælpe mig lidt?

Ja. Du kan enten overføre data og så arbejde med basen som en helt
almindelig Access-base eller anvende ODBC til at sammenkæde
tabellerne fra MSSQL. I begge tilfælde kan du se egenskaberne for
de enkelte tabeller ved at højreklikke på tabellen i Access og
vælge egenskaber (evt. design).

> Har jeg mulighed for at se database opbygningen i Access,
> gerne som et sql script!

Tænker du på et CREATE-script til databasen? Det kan du ikke
direkte - så vidt jeg ved.

Men du kan evt. hente MSSQL 2005 Express gratis hos Microsoft, og
så arbejde med basen denne vej.
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 27-03-06 14:54

///M skrev:

> De findes som Jens har nævnt i en version 2005 Express som er
> gratis (ps.du skal ikke downloade sql express 2005 - det er
> databasen, led efter management tool'et - det har et lidt
> mærkeligt navn som jeg ikke kan huske)

Microsoft SQL Server Management Studio Express CTP

> Måske dette link :

[snip]

Linket er vist o.k., men det er ikke til nyeste udgave. Man kan
finde den aktuelle udgave fra MSSQL Express' forside:

<http://www.microsoft.com/sql/editions/express/default.mspx>
--
Jens Gyldenkærne Clausen