MySQL: Kan jeg dette?
Fra : Magnus

Dato : 26-03-06 11:57

"SELECT * FROM Billeder, Kampkalender WHERE
Billeder.ref=Kampkalender.kampid"

Med denne sætning sammenkæder jeg tabellerne Billeder og Kampkalender via
Billeder.ref og Kampkalender.kampid men ikke alle poster har et tal som
refererer til en post i Kampkalender de har bare Billeder.ref sat til '0'
og disse poster udskrives derfor ikke.

Hvordan kan jeg hente alle poster fra Billeder udskrevet og kun dem som har
Billeder.ref>'0' skal sammenkæde med Kampkalender?

/Magnus

Fra : Michael Zedeler

Dato : 26-03-06 16:08

Magnus wrote:
> [...]
>
> Hvordan kan jeg hente alle poster fra Billeder udskrevet og kun dem som har
> Billeder.ref>'0' skal sammenkæde med Kampkalender?

Du skriver det jo nærmest selv.

SELECT * FROM Billeder, Kampkalender
WHERE Billeder.ref=Kampkalender.kampid"

og så bare...

AND Billeder.Ref > 0

Mvh. Michael.
Get my vcard at http://michael.zedeler.dk/vcard.vcf

Fra : Peter Brodersen

Dato : 26-03-06 18:09

On Sun, 26 Mar 2006 12:57:18 +0200, "Magnus" <magnusFJERN@arnason.dk>
wrote:

>Hvordan kan jeg hente alle poster fra Billeder udskrevet og kun dem som har
>Billeder.ref>'0' skal sammenkæde med Kampkalender?

Jeg går ud fra at du mener "_ikke_ kun dem som .."

Din forespørgsel:

SELECT * FROM Billeder, Kampkalender
WHERE Billeder.ref=Kampkalender.kampid

... svarer er i princippet en INNER JOIN, og kan omskrives til:

SELECT * FROM Billeder
INNER JOIN Kampkalender ON Billeder.ref=Kampkalender.kampid

Ved at rette denne INNER JOIN til en LEFT (OUTER) JOIN:

SELECT * FROM Billeder
LEFT JOIN Kampkalender ON Billeder.ref=Kampkalender.kampid

... får du også de poster i Billeder, hvor ref ikke har en tilsvarende
post i Kampkalender.kampid.

--
- Peter Brodersen
Find dig selv: http://map.ter.dk/