Husk værdi af Radio knap
Fra : spintail

Dato : 26-03-06 11:20

Hej
Nu har jeg i 2 dag forsøgt at løse et lille problem, jeg har søgt og

læst som en gal men finder ikke noget om dette emne som kan hjælpe
mig.
Jeg har en side i asp, hvor man kan melde sig ind. Når man opretter
sig som medlem taster man alle sine info ind man med 2 radio knapper
vælge hvordan man vil have e-mails fra klubben tilsendt, man alså
vælge om det skal være alm. mail eller html. Dette bliver så husket
i en Access DB.

Når man så senere f.eks skal rette sine info er man logget på sin
profil, her kan man så ændre nogle af sine info.
Når man rammer den side henter jeg de forskellige info ind i en form
og inputfelter.

Mit spørsmål er så

Hvordan husker man radio knapperne på hvad der er valdt i db?
Hvis nu jeg ikke sætter checked på nogen af radio knapperne lave den
jo bare blank feldt i db, hvis kun man retter sin adresse.

Har oxo prøvet at validere med java men det lykkes heller ikke.o(

Håber jeg har forklaret mig godt nok!
Jeg har tænkt mig at bruge dropdownbox hvis jeg ikke snart får dette
løst men er nok en smule stædig (kommer med alderen)

MvH
Allan
EKS:

Hvis brugern har valgt html
<form>

<input type="text" name="" value='<%=rs("u")%>' id="t7" disabled>
<input type="text" name="" value='<%=rs("r")%>' id="t9" disabled>
<input type="text" name="adr" value='<%=rs("adresse")%>' id="t1">
<input type="text" name="bas" value='<%=rs("bb")%>' id="t2">
<input type="text" name="maila" value='<%=rs("transfer")%>' id="t5">
<input type="text" name="postn" value='<%=rs("post")%>' id="t3">
<input type="text" name="tele" value='<%=rs("kontakt")%>' id="t4">
<input type="text" name="mobil" value='<%=rs("mobil")%>' id="t6" >
<input name="Valg" type="radio" value="html.asp" id="val" checked>
<input name="Valg" type="radio" value="alm.asp" id="vali" >
<input type="submit" value="Opdatèr" id="submit" >
</form>

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 26-03-06 20:52

spintail skrev:

> Hvordan husker man radio knapperne på hvad der er valdt i db?

Du sørger for at markere den radioknap der svarer til db-værdien.

Hvis du kun har to mulige værdier til dit radio-sæt, kan det gøres
med en simpel if-sætning:

<%
   If rs("mailformat") = "HTML" Then
   ' Udskriv to knapper, med hak i html-knappen
   Else
   ' Udskriv to knapper, med hak i tekst-knappen
   End IF
%>

> Hvis nu jeg ikke sætter checked på nogen af radio knapperne
> lave den jo bare blank feldt i db, hvis kun man retter sin
> adresse.

Ikke nødvendigvis - det kommer an på hvordan du håndterer en
manglende værdi.

> Har oxo prøvet at validere med java men det lykkes heller
> ikke.o(

For en ordens skyld - du har formentlig prøvet med javascript -
ikke java. De to ting er ikke det samme.
Javascriptvalidering er udmærket at anvende, men det kan aldrig stå
alene, da det kan svigte. Desuden er der ingen grund til at kræve
at brugerne vælger mailformatet mere end én gang. I stedet for at
fikse problemet med en manglende værdi, er det bedre at sørge for
at den værdi brugeren allerede har indtastet også fremgår af
rettesiden.
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 27-03-06 10:28

spintail skrev:

> Jeg er klar på at man kunne lave det på den måde men jeg er nu
> stadig lidt forvirret. Der skal jo stadig sættes noget ind i
> inputen!

Et radio-element er ikke en input-boks. Radio-knappen har en
foruddefineret værdi, der ikke kan ændres. Til gengæld kan den have
to tilstande - valgt eller ikke valgt. Valgt angives med
parameteren checked.

Valgt radioknap i html:
<input type="radio" name="foo" value="bar" checked>

Valgt radioknap i xhtml:
<input type="radio" name="foo" value="bar" checked="checked" />

> Hmm kunne man gøre sådan at hvis der ikke gives nogen info fra
> inputten "VALG" at den så bare beholder de info den har?

Ja, det er en mulighed. Man kan også lave serverbaseret validering
og nægte at gemme data hvis der ikke er valgt noget.

> Jeps du har ret! Som du oxo ser har jeg flere stave fejl, det
> er jeg ked af, var vist lidt træt da jeg skrev tråden!

Stavefejlene er ikke noget problem[1], men der er bare mange der bytter
om på java og javascript (eller bare går ud fra at det er to ord for
samme ting). Den misforståelse er ikke så heldig.

Noter:
======
[1] Jeg vil dog blive glad hvis du gider at skrive "også" i stedet for
"oxo" - jeg bryder mig ikke om sms-slang
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : spintail

Dato : 27-03-06 07:31

> [...]

Jeg er klar på at man kunne lave det på den måde men jeg er nu
stadig lidt forvirret. Der skal jo stadig sættes noget ind i inputen!
Ved oxo godt hvordan man skriver noget ud men ikke lige med hak i.
Jeg forventer ikke det laves for mig, men jeg skal jo oxo forstå det
før jeg kan fixe det
Det var måske en bedere ide for mig at lave en dropdown i stedet den
virker efter hensigten.

>Ikke nødvendigvis - det kommer an på hvordan du håndterer en
>manglende værdi.
Hvad mener du?
> [...]

ked af, var vist lidt træt da jeg skrev tråden!

>Javascriptvalidering er udmærket at anvende, men det kan aldrig stå
Hvordan?

> [...]
>fikse problemet med en manglende værdi, er det bedre at sørge for
>at den værdi brugeren allerede har indtastet også fremgår af

Jamen det er jo lige det jeg vil opnå, derfor kunne det ikke gå med
validering

MvH
Allan

Fra : spintail

Dato : 29-03-06 06:05

Hej Jens

Ville bare sige tak for din hjælp, jeg måtte dog hvave en anden til
at hjælpe mig med sammensætningen af det.

Løsning:

<%if rs("transfer") = "hmail.asp" then%>
<input name="Valg" type="radio" value="hmail.asp" id="val" CHECKED>
<input name="Valg" type="radio" value="plane.asp" id="vali">
<%else%>
<input name="Valg" type="radio" value="hmail.asp" id="val">
<input name="Valg" type="radio" value="plane.asp" id="vali" CHECKED>
<%end if%>

MvH
Allan
Jeg husker det med oxo men er nok lidt doven når jeg skriver