Andet multimedie
bentjuul 3670
Kalibreringa f dual skærm setup?
Fra : Frodo Nifinger

Dato : 25-03-06 21:49

Jeg håber, at der er en af jer hårde hunde, der kan hjælpe mig lidt på vej.

Jeg har en Toshiba bærbar med et ATI 9700 grafikkort. På det skærmkort
sidder der ud over den bærbares skærm en 20" Dell FPW 2005 fladskærm.
Længe har jeg været klar over, at min Dell skærm ikke stod, som den skulle,
da folk brokkede sig over, at mine billeder var for mørke, når jeg viste dem
frem på diverse gallerier.
Jeg forsøgte at rette lidt op på det med Adobe Gamma, hvilket hjalp lidt men
ikke nok.

Derfor købte jeg så en Pantone Colorvision -colorplus skærmkalibrator, som
er identisk med en Spyder pro.

Nu er det så mine problemer starter.
Jeg vil gerne ha min ekstraskærm kalibreret.
De er sat op til at laptopskærmen er hovedskærmen og skrivebordet er udvidet
til at omfatte Dell-skærmen.
Sådan vil jeg helst ha det, da jeg af og til slæber den bærbare med mig, og
helst vil slippe for at skulle ind og ændre diverse indstillinger, før jeg
render af med den.

Når jeg åbner kalibreringsprogrammet, starter det i laptoppens slærm, og jeg
kan ikke flytte det.
Det er lykkedes mig at bytte rundt på prioriteringen af skærmene og
gennemføre kalibreringen på Dell'en , men når jeg så bytter dem på plads
igen, ja så er den jo gal igen. Farveprofilen følger ikke med skærmen over,
men er åbenbart koblet op på prioriteringen af skærmen (skærm 1 og skærm 2)

Hvad gør jeg.
Der må findes en løsning på problemet.
Og det kan da ikke kun være mig, der har dette problem.

Jesper Nielsen
aka
Frodo Nifinger

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 25-03-06 23:44

Frodo Nifinger wrote:
> Jeg håber, at der er en af jer hårde hunde, der kan hjælpe mig lidt
> på vej.

Jeg tror nu, du har større chance for et brugbart svar i

Erik Ginnerskov
http://html-faq.dk/

Fra : Frodo Nifinger

Dato : 26-03-06 01:14

> Jeg tror nu, du har større chance for et brugbart svar i

Undskyld, men det tror jeg godt nok ikke på.
Spørgsmålet er ikke relateret til grafikkortet, men farvekorrektion af en
monitor.

Jeg kan selvf. være heldig at Madsen (min skærm-, grafikkorts- og
grafikhelt) læser i grafikkortsgruppen og kan gi et muligt svar.
Ellers er der vist ikke større chancer for det.

Jeg regnede faktisk med, at emnet var mest ontopic her.
I hvert fald sidder ekspertisen omkring emnet herinde.

Anyway, så har jeg på producentens hjemmeside fundet et nedslående svar:

Kun den primære skærm i et dual monitor setup kan kalibreres. Dual setup er
ikke understøttet
Sur røv er, hvad det er.

Jesper Nielsen
aka
Frodo Nifinger

Fra : Esben

Dato : 26-03-06 12:18

"Frodo Nifinger" <jni@GIRAFtdcadsl.dk> skrev i en meddelelse

> Anyway, så har jeg på producentens hjemmeside fundet et nedslående svar:
>
> Kun den primære skærm i et dual monitor setup kan kalibreres. Dual setup
> er ikke understøttet
> Sur røv er, hvad det er.

Med Eye-one Match 3 kan man godt kalibrere begge skærme, hvis grafikkortet
har to "graphic chips" eller man har to separate grafikkort. Der er dog det
store men, at Photoshop stadig kun korrigerer farver for den skærm der er
valgt som primær.

--
Esben

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 26-03-06 22:46

Esben skrev:

> Der er dog det store men, at Photoshop stadig kun korrigerer
> farver for den skærm der er valgt som primær.

Er du sikker på, at det også gælder for CS2?

Grunden til jeg spørger er, at man i CS2 jo har mulighed for
at trække et billede over på nr. 2 skærm uden at man behøver
at udvide Photoshops arbejdsareal til at dække over dem begge.

Hvis grafikkortet har to LUTs, og hver af dem er sat til at
bruge hver sin profil, så kan jeg umiddelbart ikke se, hvorfor
CS2 ikke skulle kunne korrigere farverne korrekt til dem begge.

--
Hilsen
Madsen

Fra : Esben

Dato : 27-03-06 00:13

> [...]
> bruge hver sin profil, så kan jeg umiddelbart ikke se, hvorfor
> CS2 ikke skulle kunne korrigere farverne korrekt til dem begge.

Jeg er ikke sikker på det, men det står i en faq hos GretagMB. Svaret er
opdateret i oktober sidste år, og der havde CS2 jo været på banen i et
stykke tid.

--
Esben

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 27-03-06 12:21

Esben skrev:

> Jeg er ikke sikker på det, men det står i en faq hos GretagMB.
> Svaret er opdateret i oktober sidste år, og der havde CS2 jo
> været på banen i et stykke tid.

Det skulle man åbenbart tro ja, men de er nu ikke for hurtige med
deres opdateringer. F.eks. så skriver de stadig, at der ikke er
nogen Eye-One Match til WinXP x64, men den kom d. 10/3 i form af
Eye-One Match V3.6.

--
Hilsen
Madsen

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 27-03-06 20:20

Esben skrev:

> Jeg er ikke sikker på det, men det står i en faq hos GretagMB.
> Svaret er opdateret i oktober sidste år, og der havde CS2 jo
> været på banen i et stykke tid.

Jeg kan efter en dags testen og ævlen frem og tilbage med farve-
guruerne i Adobes forummer konkludere, at Photoshop godt kan bruge
to forskellige skærmprofiler, hvis grafikkortet understøtter det,
og det gælder ikke kun for CS2. Tidligere versioner helt tilbage
til og med version 6 kan også, og jeg har prøvet i både version
6, 7, 8 og 9, så jeg er ret sikker i min sag. :)

Det er dog kun prøvet af under WinXP, men ifølge Andrew Rodney,
som åbenbart selv har testet det, så virker det også på en Mac,
men det kræver, at man enten har to grafikkort eller et enkelt
med to udgange, hvor hver udgang har sin egen LUT. Det har mit
nuværende grafikkort heldigvis.

--
Hilsen
Madsen

Fra : Esben

Dato : 27-03-06 20:35

> [...]
> til og med version 6 kan også, og jeg har prøvet i både version
> 6, 7, 8 og 9, så jeg er ret sikker i min sag. :)

Hm, så er de jo kørt helt af sporet hos GMB. Det er dette spørgsmål jeg
refererede til tidligere:
http://gretagmacbeth.custhelp.com/cgi-bin/gretagmacbeth.cfg/php/enduser/std_adp.php?p_faqid=21&p_created=1124901508&p_sid=U9CkZx3i&p_lva=&p_sp=cF9zcmNoPSZwX3NvcnRfYnk9JnBfZ3JpZHNvcnQ9JnBfcm93X2NudD0zOTQmcF9wcm9kcz0mcF9jYXRzPSZwX3B2PSZwX2N2PSZwX3NlYXJjaF90eXBlPWFuc3dlcnMuc2VhcmNoX25sJnBfcGFnZT0x&p_li=&p_topview=1

> [...]
> men det kræver, at man enten har to grafikkort eller et enkelt
> med to udgange, hvor hver udgang har sin egen LUT. Det har mit

Iflg. dette link, kan man omgå problemet med Microsofts Color værktøj - men
spørgsmålet er vel om gamma-loaderen kan loade en profil for hver skærm, når
de sidder på samme grafik chip?
http://gretagmacbeth.custhelp.com/cgi-bin/gretagmacbeth.cfg/php/enduser/popup_adp.php?p_sid=U9CkZx3i&p_lva=&p_li=&p_faqid=276&p_created=1131544852&p_sp=cF9zcmNoPSZwX3NvcnRfYnk9JnBfZ3JpZHNvcnQ9JnBfcm93X2NudD0zOTQmcF9wcm9kcz0mcF9jYXRzPSZwX3B2PSZwX2N2PSZwX3NlYXJjaF90eXBlPWFuc3dlcnMuc2VhcmNoX25sJnBfcGFnZT0x

--
Esben

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 27-03-06 21:15

Esben skrev:

> Hm, så er de jo kørt helt af sporet hos GMB.

Ja, det tyder på det.

> Det er dette spørgsmål jeg refererede til tidligere:

Jeps. Jeg har fundet det tidligere på dagen. :)

> Iflg. dette link, kan man omgå problemet med Microsofts Color
> værktøj - men spørgsmålet er vel om gamma-loaderen kan loade en
> profil for hver skærm, når de sidder på samme grafik chip?

Der findes grafikkort med to eller flere udgange, men hvor der
kun er en enkelt grafikchip (som GMB kalder det) på kortet og
det betyder, at man ikke kan have en speciel profil for monitor
1 og en anden for monitor 2. Matrox Parhelia er f.eks. et såkaldt
triple head-kort med mulighed for op til 3 tilkoblede monitorer,
men da det kun har en enkelt grafikchip, bliver man nødt til at
bruge den samme profil til alle tre. Ret surt, hvis man sidder
med tre vidt forskellige monitorer.

Mit nuværende ATI Radeon X800 Pro har en grafikchip (eller LUT
for Look Up Table) på hver enkelt udgang, så jeg har mulighed
for at indlæse to forskellige profiler, og det er ret nemt at
teste, om Photoshop kan finde ud at at bruge dem begge eller ej.

--
Hilsen
Madsen

Fra : Esben

Dato : 29-03-06 02:56

> [...]
> for at indlæse to forskellige profiler, og det er ret nemt at
> teste, om Photoshop kan finde ud at at bruge dem begge eller ej.

Ja, jeg tror jeg misforstod artiklen som at det ikke var nødvendigt med to
(eller flere) LUT's, men det forstår jeg nu at det er.

--
Esben

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 29-03-06 18:16

Esben skrev:

> Ja, jeg tror jeg misforstod artiklen som at det ikke var
> nødvendigt med to (eller flere) LUT's, men det forstår jeg nu at
> det er.

Det er absolut nødvendigt, hvis det skal fungere ja og på Windows
skal man også have en gamma loader, for det kan Windows ikke selv
finde ud af (en af årsagerne til, at Microsoft lavede deres Color
Control Panel Applet til WinXP).

OS X kan derimod godt uden en gamma loader, hvis monitorprofilen
har en 'vcgt'-tag. Det er dog vist ikke alle kalibreringspakker,
der laver sådan en, men mon ikke de fleste gør efterhånden.

--
Hilsen
Madsen

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 26-03-06 13:49

Frodo Nifinger skrev:

> Når jeg åbner kalibreringsprogrammet, starter det i laptoppens
> slærm, og jeg kan ikke flytte det.

Er du sikker på det? Hvad hedder programmet fra Colorvision nu
om dage? Da jeg brugte en Spyder fra Colorvision, hed programmet
OptiCAL og det kunne flyttes frem og tilbage imellem skærmene.
(Der var dog vist også et billigere program ved navn PhotoCAL,
som muligvis ikke kunne).

> [...]
> følger ikke med skærmen over, men er åbenbart koblet op på
> prioriteringen af skærmen (skærm 1 og skærm 2)

Følger der en gamma-loader med, som brokker sig, hvis du tvinger
profilen over på skærm 2?

--
Hilsen
Madsen