Firewall, kontornetværk og computerspil
Fra : PK

Dato : 25-03-06 20:09

Jeg er ny i gruppen så bær lige over med mit spørgsmål.

Min knægt vil så gerne have installet et spil der åbner vores personlige
firewall.

Spørgsmålet er som følger; vi er koblet op på et mindre firma´s interne
netværk, og som jeg har opdaget har vi adgang til alle deres PCer, dvs at
der vel ikke er nogen desideret server. Som jeg har forstået det ligger
firmaets firewall i deres router og ikke på deres forskellige PCer.

Hvis jeg nu åbner min firewall til et bestemt spil, kan
brugere/hackere/bugs/virus osv. så komme ind på firmaet´s PCer via min
åbning i min firewall????

Håber på et hurtigt svar, da min søn er MEGET utålmodig med at komme til at
spille med andre på nettet, og det går ud over far.

MVH
PK og søn

Fra : jan@stevns.net

Dato : 25-03-06 20:13

"PK" <palle.k@mail.tele.dk> skrev :

>Hvis jeg nu åbner min firewall til et bestemt spil, kan
>brugere/hackere/bugs/virus osv. så komme ind på firmaet´s PCer via min
>åbning i min firewall????

Det er der en risiko for.
Hvis du fra din maskine, kan se firmaet's maskiner, kan andre også

>Håber på et hurtigt svar, da min søn er MEGET utålmodig med at komme til at
>spille med andre på nettet, og det går ud over far.

Frem med Ludo, indtil du har fået afklaret det.

Er din linie firmabetalt, eller din egen ?
--
jan@stevns.net

Stafetten - hvad hulen er det ? Find selv svaret på
dk.fritid.bil's hjemmeside

Fra : PK

Dato : 26-03-06 00:34

> Det er der en risiko for.
> Hvis du fra din maskine, kan se firmaet's maskiner, kan andre også

Det vil sige at hvis bare 1 bruger på vores interne simple kontor netværk
giver undtagelse i firewall´en på den enkelte maskine, så er de øvrige i
fare, da man via den maskine kan gå ind på de øvrige.

Altså hvis jeg forstår det rigtigt, så er routerens firewall sat ud af
funktion hvis bare en enkelt maskine giver undtagelser. Er det rigtigt
forstået???

> Frem med Ludo, indtil du har fået afklaret det.
>
> Er din linie firmabetalt, eller din egen ?

Det er en gammel portnerbolig jeg bor i, og den forrige portner var koblet
op til firmaets netværk via firma routeren, ganske som de øvrige maskiner i
firmaet, så linien er firma betalt.

Fra : jan@stevns.net

Dato : 26-03-06 01:11

"PK" <palle.k@mail.tele.dk> skrev :

>Det vil sige at hvis bare 1 bruger på vores interne simple kontor netværk
>giver undtagelse i firewall´en på den enkelte maskine, så er de øvrige i
>fare, da man via den maskine kan gå ind på de øvrige.

Hvis maskinerne ikke sidder bag en firewall, men udelukkende baserer
sig på en indbygget firewall, så ja...

(Det kommer lidt an på hvilke undtagelser man laver)

>Det er en gammel portnerbolig jeg bor i, og den forrige portner var koblet
>op til firmaets netværk via firma routeren, ganske som de øvrige maskiner i
>firmaet, så linien er firma betalt.

ok - det lyder lidt tåbeligt i selv kan pille i firmaet's
router/firewall

Fra : PK

Dato : 26-03-06 01:41

<jan@stevns.net> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> (Det kommer lidt an på hvilke undtagelser man laver)

> ok - det lyder lidt tåbeligt i selv kan pille i firmaet's

Det er et lille firma, så vi tror alle på hinanden, men jeg tror jeg forstå
hvad du mener, der burde være en IT ansvarlig der sætter dagsordnen.
Iøvrigt en ting jeg har påpeget flere gange, men nu har jeg da lidt at gå
til chefen på mandag.

Jeg takker mange gange for svaret!

Fra : Steen Suder

Dato : 26-03-06 19:19

PK wrote:

<KLIP>

> [...]
> forstå hvad du mener, der burde være en IT ansvarlig der sætter
> dagsordnen. Iøvrigt en ting jeg har påpeget flere gange, men nu har

Nej, det er ledelsen, der sætter dagsordenen og så ellers bakker
IT-chefen op i hans pålagte bestræbelser på at implementere denne
dagsorden.
Sikkerhed er ikke et spørgsmål om firewalls og andre dimser, men
information og processer.

Den del er tilsyneladende ikke på plads i jeres firma

--
Steen Suder

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 25-03-06 20:51

"PK" <palle.k@mail.tele.dk> writes:

> [...]
> der vel ikke er nogen desideret server. Som jeg har forstået det ligger
> firmaets firewall i deres router og ikke på deres forskellige PCer.

MEEEGET dårlig ide.

Hvis noget går galt det næste stykke tid, hvem tror du så får aben?
--
Thorbjørn Ravn Andersen