form og fil-type
Fra : Michael Tillgaard

Dato : 25-03-06 19:32

Jeg bruger nedenstående form til at vælge filer til upload. Jeg
kan i selve upload scriptet ikke finde en mulighed for at
bestemme at det kun er jpg-filer der må/kan vælges.

Hvordan sikre jeg, at det kun er jpg-filer der kan uploades/ses
når der skal vælges fil?

<FORM action="2Files_Save.asp" method="post"
encType="multipart/form-data" name="form2" id="form2">
    <input name="File1" type="File" value="" size="60">
<INPUT type="Submit" value="Upload mit screenshot">
</FORM>

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Tom Jensen

Dato : 25-03-06 20:13

Michael Tillgaard skrev:
> [...]
>     <input name="File1" type="File" value="" size="60">
> <INPUT type="Submit" value="Upload mit screenshot">

Når du har submittet har du mulighed for i filen 2Files_Save.asp
at lave check på extension. Et eller andet sted i denne fil bliver
der lavet variabel = request.form("File1")

if right(variabel,3) <> "jpg" then
''' afvis fil
else
''' gør det du vil
'''
'''
end if

Med venlig hilsen

Tom Jensen
- Læs mere om asp og databaser her -
www.ffsoft.dk

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 26-03-06 00:05

Michael Tillgaard skrev:

> Hvordan sikre jeg, at det kun er jpg-filer der kan uploades/ses
> når der skal vælges fil?

Du kan ikke sikre noget på selve formen - og du har ingen mulighed for at
fortælle browseren hvilke filtyper den skal kigge efter når man vælger
"gennemse" (det kan muligvis laves med ActiveX - men det er kun til IE).

Du kan derimod bruge din formhandler (2Files_Save.asp) til at kontrollere
forskellige data vedr. filen - incl. filtypen. Præcis hvordan det gøres
afhænger af hvilken metode du bruger til at uploade. Hvis du anvender en
komponent, har den slags ofte en metode til at vise filtypen - nogle har
direkte en egenskab man kan sætte for at bestemme tilladte filtyper.

--
Jens Gyldenkærne Clausen