Ligninger i Mathematica ?
Fra : Ukendt

Dato : 25-03-06 18:24

Har følgende ligning med 2 ubekendte:

7x + 3y = 8 og 17x - 7y = -2

Hvorledes skriver jeg det ind i Mathematica, så jeg får en løsning ud af det
?

Har prøvet at følge guide og tutorial, men jeg er sgutte for hård til
matematisk engelsksprog !!

Mvh
Jan Rysz

Fra : Ukendt

Dato : 25-03-06 19:45

> Hvorledes skriver jeg det ind i Mathematica, så jeg får en løsning ud af
det

Hmm, ja det fandt jeg så ud selv. Ikke at det hjælper mig meget.

Findes der ikke et program, hvor jeg kan se hvad der foregår. Det med bare
at få et resultat virker sgutte rigtigt for mig.

Nogen der kan udlede, hvad jeg skal gøre for at løse den ?

Mvh
Jan Rysz

Fra : Thomas Hejl Pilgaard

Dato : 25-03-06 20:25

"Rysz (8900)" <jan(snabela)rysz(dot)net> wrote in message
> [...]
> at få et resultat virker sgutte rigtigt for mig.
>
> Nogen der kan udlede, hvad jeg skal gøre for at løse den ?

7x + 3y = 8
17x - 7y = -2

Start med at isolere et udtryk for en af de ubekendte:

3y = 8 - 7x
17x - 7y = -2

Sørg for at have et sted at indsætte udtrykket i den anden ligning:

7(3y) = 7(8) - 7(7x)
3(17x) - 3(7y) = 3(-2)

Du har her et udtryk for 21y, og et sted at indsætte udtrykket:

21y = 56 - 49x
51x - 21y = -6

Indsæt det:

21y = 56 - 49x
51x - 56 + 49x = -6

Beregn den første ubekendte:

21y = 56 - 49x
100x = 50

Indsæt værdien i den første ligning:

21y = 56 - 49(0,5)
x = 0,5

Beregn værdien af den anden ubekendte:

21y = 31,5
x = 0,5

Voila:

y = 1,5
x = 0,5

/ Ostenfeldtsvej 8c 2 tv | you're doing, you're | ^ ^ \
\ 4700 Naestved, Denmark | not learning anything. | = @ = /
¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯

Fra : Per Rønne

Dato : 26-03-06 06:59

Thomas Hejl Pilgaard <pilgaard@tele2adsl.dk.dk> wrote:

> [...]
>
> 7(3y) = 7(8) - 7(7x)
> 3(17x) - 3(7y) = 3(-2)
>
> Du har her et udtryk for 21y, og et sted at indsætte udtrykket:

Det var da vist noget jeg havde i 6. / 7. klasse. Men da jeg i 2002/03
var lærervikar på en folkeskole, er jeg fuldt ud klar over at noget
sådant i dag er udsat til 1. g. Selv om jeg nu er stødt ind i en elev
som ikke i 3g [htx] kunne løse ligningen:

ydelse = rentebeløb + afdrag,

hvor ydelse og rentebeløb var kendt, og hvor der på det sted i et
Java-program skulle beregnes afdraget, så ikke noget med at indsætte tal
der. Ja, mine elever skulle lære at programmere i Java [Programmering
C].

--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Ukendt

Dato : 26-03-06 07:53

> Det var da vist noget jeg havde i 6. / 7. klasse. Men da jeg i 2002/03
> var lærervikar på en folkeskole, er jeg fuldt ud klar over at noget
> sådant i dag er udsat til 1. g

Jeg takker mange gange Thomas for hjælpen og den udførlige vejledning.
Årsagen til at jeg spørger så meget er, at vi på HF-enkeltfag C-niveau, ikke
har noget som helst om ligninger. Vi lærer ikke engang at skrive simple
formler om. Ved godt at det skulle hænge ved fra folkeskolen, men kniber sgu
for nogen, når man ikke har brugt det i 15-20 år. Så vidt jeg kan forstå på
vores lærer forsvinder ligninger og uligheder næsten helt fra de gymnasielle
niveauer efter den ny reform.

Men endnu en gang tak for hjælpen.

Mvh
Jan Rysz

Fra : Per Rønne

Dato : 26-03-06 09:29

> [...]
> vores lærer forsvinder ligninger og uligheder næsten helt fra de gymnasielle

Gyseligt.

Og for en ordens skyld: det er naturligvis hverken elever eller lærere
der er skyld i denne elendighed. Ansvaret påhviler klart folketingets
uddannelsespolitikere.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Jens Axel Søgaard

Dato : 26-03-06 20:22

Rysz (8900) wrote:

> Så vidt jeg kan forstå på
> vores lærer forsvinder ligninger og uligheder næsten helt fra de gymnasielle
> niveauer efter den ny reform.

Det er vist at stramme den. Måske har han tænkt på en bestemt type
ligninger? Her er de faglige mål på HF C-niveau.

2. Fagligt indhold og faglige mål

2.1 Faglige mål

Kursisterne skal kunne:

– håndtere simple formler og ligninger, herunder kunne oversætte fra
symbolholdigt sprog til naturligt sprog og omvendt

– give en statistisk behandling af et talmateriale og kunne formidle
konklusioner i et klart sprog

– håndtere simple modeller til beskrivelse af sammenhænge mellem
variable og kunne diskutere rækkevidde af sådanne modeller

– anvende simple geometriske modeller og løse simple geometriske problemer

– gennemføre simple matematiske ræsonnementer

– opsøge information og formidle viden om matematikanvendelser inden for
dagligliv og samfundsliv

– anvende it-værktøjer til løsning af givne matematiske problemer.

2.2 Kernestof

Kernestoffet er:

– regningsarternes hierarki, ligningsløsning med grafiske metoder og
simpel algebraisk manipulation, procent- og rentesregning, absolut og
relativ ændring

– formeludtryk til beskrivelse af ligefrem og omvendt proportionalitet,
lineære sammenhænge, eksponentielle sammenhænge og potenssammenhænge
mellem variable

– xy -plot af datamateriale og karakteristiske egenskaber ved lineære
sammenhænge, eksponentielle sammenhænge og potenssammenhænge

– deskriptiv statistik med grafisk præsentation og bestemmelse af simple
empiriske statistiske deskriptorer

– forholdsberegninger i ensvinklede trekanter og trigonometriske
beregninger i retvinklede trekanter.

2.3 Supplerende stof

Kursisterne vil ikke kunne opfylde de faglige mål alene ved hjælp af
kernestoffet. Det supplerende stof i faget matematik udfylder ca. 1/3 af
uddannelsestiden. Det skal perspektivere og uddybe kernestoffet og i det
hele taget udvide den faglige horisont, så kursisterne kan leve op til
alle de faglige mål.

Derfor vil det supplerende stof bl.a. omfatte:

– emner, der perspektiverer arbejdet med procent- og rentesregning og
andre økonomiske sammenhænge

– ræsonnement og bevisførelse inden for udvalgte emner

– indsamling og bearbejdning af data, herunder diskussion af hypoteser
og af repræsentativitet af stikprøver.

--
Jens Axel Søgaard

Fra : Ukendt

Dato : 27-03-06 06:07

> Det er vist at stramme den. Måske har han tænkt på en bestemt type
> ligninger? Her er de faglige mål på HF C-niveau.

Kan godt se det står der, men det må så være smuttet for ham. Godt har vi
brugt en uge på at finde nogle simple x-værdier i en lille ligning, men det
er så også det.

Og mht. til omskrivning af formler er den smuttet helt. Personligt kan jeg
godt se at flere af formlerne i renteregning er omskrivninger af en og samme
formel. Men hvad hjælper det, når vi ikke lære hvordan vi skal omskrive dem,
men bare får at vide at den ser sådan og sådan ud ?

Mvh
Jan Rysz

Fra : Palle Jensen

Dato : 26-03-06 12:44

On Sun, 26 Mar 2006 06:59:11 +0100, per@RQNNE.invalid (Per Rønne)
wrote:

>Det var da vist noget jeg havde i 6. / 7. klasse.

2 ligningen med 2 ubekendte i 6. klasse?

Hvor gammel er du om man må spørge?

Palle Jensen

Fra : Per Rønne

Dato : 26-03-06 14:29

Palle Jensen <palle.jensen@post.tele.dk> wrote:

> 2 ligningen med 2 ubekendte i 6. klasse?

Jeg skrev nu 6./7. klasse, som jeg tog på ét år.

Og metoden var jo bare at isolere en ukendti en af ligningerne, og så
sætte den ind i den anden ligning.

> Hvor gammel er du om man må spørge?

Så gammel, at jeg er fra den delte skoles tid.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk