Prednisolon
Fra : Kate

Dato : 25-03-06 18:01

Lante lider af noget udslæt, ved ikke rigtigt hvad jeg skal kalde det,
men at det generer ham er udenfor enhver tvivl. Det klør temmeligt
meget, så han kradser sig til blods. Dyrlægen har givet ham Prednisolon
mod det og de andre gange har vi også fået bugt med udslættet for en
tid, men denne gang vil det bare slet ikke forsvinde.
Jeg har forsøgt, uden held, at søge på Prednisolon på nettet, for at
finde ud af hvad det egentligt bør gøre godt for. Måske bruger jeg
forkerte ord i mine søgninger, men faktum er at jeg ikke synes jeg får
noget brugbart ud af det.
Er der nogen her som kan kaste lidt lys over hvad det bør gøre for
Lante? Er det kløestillende eller er det noget helt andet det gør godt
for?
Dyrlægen skal naturligvis ind i sagen igen for det er helt uacceptabelt
for Lante at have det så skidt.

--
Kate

Pas på hvor du køber kat. Læs www.katteinfo.dk
Ved privat svar fjern spamme.
If you want to reach me remove spamme.

Fra : Ukendt

Dato : 25-03-06 18:17

"Kate" <km1111dljspamme@oliwer.dk> skrev i en meddelelse

> Er der nogen her som kan kaste lidt lys over hvad det bør gøre for
> Lante? Er det kløestillende eller er det noget helt andet det gør godt
> for?

Det er binyrebarkhormon, så vidt jeg ved.
Andre kan nok forklare nærmere, hvordan det virker osv.

--
Mvh. www.tjekmig.dk
http://tjekmig.dk/forum/

Fra : Marianne Hellemose

Dato : 25-03-06 18:45

Hej Kate

Åh det er da trist at Lante skal slås med sådan noget (

Prednisolon er som Buffy skriver et binyrebarkhormon
der hjælper med at dæmpe kløe,hævelse og irritation, du kan læse lidt om det
her, den eneste forskel på katte og mennesker, er, så vidt jeg husker at
katte tåler det meget bedre ned mennesker

http://www.netdoktor.dk/medicin/Fakta/prednisolondak.htm

--
Marianne Hellemose
***Ailurophil***

Mahatma Ghandi

Fra : fam. Ager

Dato : 25-03-06 19:10

"Marianne Hellemose" <catsFJERN@webnetmail.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> det her, den eneste forskel på katte og mennesker, er, så vidt jeg husker
> at katte tåler det meget bedre ned mennesker

----------------

nu har jeg set hunde, der har fået prednisolon igennem længere tid, og de er
bestemt ikke noget kønt syn, symptomer som beskrevet i linket fra Marianne..
min søn som har astmatisk bronchitis (ikke alergiker, heldigvis), har fået
det igennem astmamedicin, han fik bivirkninger som ændret adfærd, udfarende,
aggressiv, slet ikke sig selv.. så vi måtte finde alternativer i andre
midler der ikke indeholdt dette stof.
hvordan katte har det med stoffet aner jeg ikke..

men jeg kan ikke lade være med at tænke på, om det kan være noget i kattens
foder som giver ham kløen og udslættet??. det er alment kendt hos hundene,
som jeg har mest erfaring med, at det kan skyldes et eller andet i foderet
de ikke kan tåle. jeg har godt kendskab til en hund med allergi, som ved et
simpelt foderskift, blev som ny, og kunne skippe prednisolonen helt.
det var bare en tanke...

mvh. marie

Fra : Kate

Dato : 25-03-06 20:11

"Marianne Hellemose" <catsFJERN@webnetmail.dk> wrote in

> http://www.netdoktor.dk/medicin/Fakta/prednisolondak.htm

Jeg kan godt se at jeg har kigget lidt på den side, men kunne ikke helt
finde ud af hvad jeg skulle mene. Desværre kan Lante jo ikke sige om
han føler bivirkninger ved det. Jeg synes også udslættet er meget
kraftigere nu end det før har været. Han havde også en kraftig omgang i
november, men da han på det tidspunkt også havde en omgang
urinvejssten, så kom udslættet i anden række. Dengang talte dyrlægen,
som Marie, også om allergisk reaktion. Vi tænkte at han måske ikke
kunne tåle det små portionsposer fra KiteKat og deslige, og da vi jo så
samtidig ikke ville have have mere igennem urinvejsproblemer end højst
nødvendigt, så har han ikke fået noget ukurant mad siden. Den har
udelukkende stået på Hill's til alle "mand".
Hvordan hulen allergitester man en kat? Samtidig er jeg jo rystende
bange for at trigge hans urinveje ved at gøre noget
Det er ikke meningen Lante skal være i behandling hele tiden for jeg
kan da ikke lige se noget sundt i at fylde sig med medicin.

Denise, hvis du læser med her, hvordan er det nu med Dino/Blondes
allergi......Hvordan udartede det sig, inden du fandt ud af at han ikke
kunne tåle...hmmm....lam?

Fra : Denise

Dato : 25-03-06 21:09

Kate wrote:

> Denise, hvis du læser med her, hvordan er det nu med Dino/Blondes
> allergi......Hvordan udartede det sig, inden du fandt ud af at han
> ikke kunne tåle...hmmm....lam?

Kate det er LAM kan tåler fint, men får af og til noget udslet alligevel,
fordi vi giver af og til lidt godbidder. Prøv og skift til IAMS med LAM (og
måske kanin også og intet andet mad. Eller gå helt over på
allergifoder.
Du kan få noget creme til at supplere med, jeg bruger Fucidin som der også
er lidt cortison i, men pillerne vil vi ikke. Vi har prøvet 1 gang, det gik
væk, men kom igen.
Hvis han får noget penicillin samtidig kan det muligvis hjælpe.
Vi fandt aldrig ud af hvad han har allergi overfor.
Det starter med små bitte knopper som klør og som han slikker hul på og
kradser i, det er vel en slags betændelse. Nogle gange er der ingen knopper
at se, men åbenbart kløe for han slikker så hårene af.
Ja det er noget underligt noget, men der er så mange katte efterhånden der
har allergi.
Så altså foderskift og måske noget mod hudbetændelse samtidig og nedtrapning
af piller og på creme i stedet. En stofkrave sat på et kvarter efter cremen
så han ikke kan slikke det hele af, ville være hvad jeg ville prøve.

NB! Binyrebark sætter imumforsvaret lidt ud af drift, derfor kan jeg ikke
lide det og derfor skal man faktisk også have antibiotika samtidig hvis der
skulle komme sygdomme som imumforsvaret jo ikke kan klare så godt. Jeg ved
godt det nogle gange er nødvendigt og at katte tåler det bedre end
mennesker. Iøvrigt så spiser de meget mere og kan også ændre adfærd af
prednison.
Metrol er der flere der er gået over til isf de blå prednison piller, det
skulle være bedre med mindre bivirkninger. Du kan sikkert finde ting på
nettet hvis du leder efter binyrebark og midrol og cortison.
Ann R har jo også allergiproblemer iøvrigt.

--
Hilsen Denise
www.katteinfo.dk

Fra : fam. Ager

Dato : 25-03-06 21:27

"Denise" <reindel@*NOSPAM*c.dk> skrev i en meddelelse

> Ja det er noget underligt noget, men der er så mange katte efterhånden der
> [...]

hundene har heller aldrig været så plaget af allergier før som nu....
jeg tror, at det hænger sammen med de tilsætningsstoffer der er i foderet,
farve og kunstigt møg. mht. hunde og foder, bliver langt de fleste
symptomfri efter overgang til feks. barf, (bone and raw feeding) altså
råfodring, råt kød og grønt. det er så rent og naturligt som det kan blive,
og uden noget som helst kunstigt i.

så hvis det var mig, der stod med en allergikat, eller hund, så ville jeg
som det første stå på hovedet for at finde det reneste foder som muligt, med
ordenligt kvalitetskød som hovedingrediens, og helst kylling, fisk eller lam
som hovedingrediens, da flest tåler denne form af protein.
olivers reklamerer med gode råvarer og intet tilsætning, så det er måske et
forsøg?

mvh. marie

Fra : Kate

Dato : 25-03-06 22:55

"fam. Ager" <dsl134977NOSPAM@vip.cybercity.dk> wrote in

> olivers reklamerer med gode råvarer og intet tilsætning, så det er
> måske et forsøg?

Jeg kan godt se det med maden, men såvidt jeg husker har jeg fået en
herfra gruppen, Randi dom ikke er her mere, til en gang at regne på
indholdet i Olivers mad og hun kom frem til at det indeholder for meget
magnesium som er skidt for en urinvejskat, som Lante jo også er
Desværre er Randis mail med forklaring og udregninger gået tabt til den
store bittyv

Fra : Denise

Dato : 25-03-06 21:38

Kate
Det var Medrol jeg prøvede at skrive, men det har du vel drejet.
http://www.netdyredoktor.dk/sw10654.asp

Hilsen Denise

Fra : Kate

Dato : 25-03-06 22:59

"Denise" <reindel@*NOSPAM*c.dk> wrote in

> [...]
> alligevel, fordi vi giver af og til lidt godbidder. Prøv og skift
> til IAMS med LAM (og måske kanin også og intet andet mad.

Åhh, det var sådan det var, jeg huskede bare noget med lam

> [...]
> Hvis han får noget penicillin samtidig kan det muligvis hjælpe.
> Vi fandt aldrig ud af hvad han har allergi overfor.

Nej, det er også det min dyrlæge mener, at det kan være svært at finde
ud af hvis han har allergi hvad han så ikke kan tåle.

> [...]
> på og kradser i, det er vel en slags betændelse. Nogle gange er
> der ingen knopper at se, men åbenbart kløe for han slikker så

Lige præcis det samme med Lante. Det sidder fortrinsvis i ansigtet,
specielt ved den ene mundvig, men lige nu har det bredt sig til rundt
om det ene øje. Han ser jo forfærdelig ud, ligner nogle af de
misrøgtede katte man ser på Animal Planet fra Animal Cops

Fra : RJ

Dato : 26-03-06 22:38

hej

Jeg har en kat som nu i 11½ måned dagligt har fået prednisolon og som uden
ikke ville være i live.

Predisolon er generelt et medikament som bruges når intet andet virker.

Du skriver din kat får hills.

Jeg vil blot fortælle dig, at jeg har en hund som tygger forpoter som en
hysterisk når hun får tørkost i 3 dage i rap. Dette gælder også for hills.

I lang tid troede dyrlægen at det var psykisk betinget - men så løb jeg til
hundis fornøjelse tør for tørkost og hun fik det samme som mig = ingen
bidden i forpoter pga. kløe.
Fik tørkost igen og vupti så var den også gal igen.

Derved vil jeg sige. Søg dyrlæge imorgen - vær ikke bange for at give
prednisolon men vær meget varsom med at huske at give det præcis som du har
fået besked på, da det ellers kan blive farligt for katten og prøv i
samarbejde med dyrlægen at finde et hyperallergi venligt foder.

held & lykke

/Rikke

Fra : Kate

Dato : 27-03-06 16:43

"RJ" <softlips_sugarbay@yahoo.com> wrote in

> [...]
> som uden ikke ville være i live.
>
> Predisolon er generelt et medikament som bruges når intet andet

Det var egentligt også det min dyrlæge sagde. Derfor giver vi nu også
Lante en ny behandling. Dyrlægen sagde at det kunne godt forkorte han
liv med måske et år, men som tingene er nu er det ikke rart for ham og
så hellere pest end kolera. Det er lidt sådan jeg ser det i hvert fald.

> [...]
> som mig = ingen bidden i forpoter pga. kløe.
> Fik tørkost igen og vupti så var den også gal igen.

Joe, men katte kan jo såvidt jeg ved ikke leve ret godt på min, for
den, ret proteinfattige kost, såvidt jeg husker.

> [...]
> præcis som du har fået besked på, da det ellers kan blive farligt
> for katten og prøv i samarbejde med dyrlægen at finde et

Heldigvis har jeg fundet mig en god dyrlæge. Nu har jeg kun boet i
området lidt over et år, så jeg var ret spændt på det da jeg flyttede
hertil. Hun besvarer heldigvis gerne spørgsmål af enhver art

> held & lykke

Tak.

Fra : Ann Rudbeck

Dato : 25-03-06 22:26

On 2006-03-25 18:01:21 +0100, Kate <km1111dljspamme@oliwer.dk> said:

> [...]
> for?
> Dyrlægen skal naturligvis ind i sagen igen for det er helt uacceptabelt

Stakkels Lante!
Prednisolon er cortison - bynyrebarkhormon. Det er et kamphormon, og
det dæmper bl.a. allergiske reaktioner, muskel- og ledgener og
symptomer på betændelsesreaktioner. Det forklarer også nogle af de
negative sider - kamphormon-delen gør, at kroppen er i en evig
"små-stress", der ikke er sund og dæmpning af betændelsesreaktion kan
bevirke at en betændelse bliver værre - uden at kroppen reagerer på
det. Cortison er lidt af et vidundermiddel mod alt muligt, men har
altså også sin pris. Men når det er sagt; katte er det pattedyr der har
færrest bivirkninger, så hvis det var eneste hjælp ville jeg ikke
betænke mig. Min Donna får depo-medrol hver 2-3 mdr. pga astma, og hun
har det godt. Alternativet er at hun hoster lungerne ud af brystet, så
valget er nemt.
Det du beskriver lyder nu også allergisk for mig - og så er det
selvfølgelig bedst at finde frem til hvad det er, der fremkalder kløen.
Det kan være og er ofte fødemidler. Men det kan også være indåndings
allergi (mod støvmider, f.eks.) - den slags allergi *kan* også give
kløe. (Atopi)
Jeg har det inde på livet, som Denise skriver, og har skrevet en lang
smøre på min hjemmeside, som du kan læse, hvis du vil.
http://siamis.com/Helse/foderallergi.html
Hvis det skulle vise sig at det også har noget med fjerkræ at gøre for
Lante, så giv et praj, jeg vil gerne fortælle hvor jeg skaffer foder
(over nettet i udlandet). Der er desværre ikke rigtig nogen
(tør)fodertyper at få herhjemme, der tager højde for allergi for både
fjerkræ og fisk. Du kan også læse lidt om Dittes problemer i
efterskriften på hendes side:
http://siamis.com/Kattene/ditteshistorie.html

Og ellers - spørg endelig, hvis du kan bruge mine og Dittes erfaringer
til noget
--
Knus fra Ann R
besøg også: http://kattehandel.dk

Fra : Kate

Dato : 25-03-06 23:03

Ann Rudbeck <webmaster@fjerndettesiamis.com> wrote in

> Men det kan også være indåndings
> allergi (mod støvmider, f.eks.) - den slags allergi *kan* også give
> kløe. (Atopi)

Uhh, jeg har faktisk seriøst spekuleret på om han kan være allergisk
overfor kaninens hø
Godt nok har jeg besluttet for længe siden at han er min sidste kanin,
men jeg er jo ikke meget for at skille mig af med ham "hvis nu" og hvem
ville også have en 8 år gammel kanin?

Jeg vil læse din hjemmeside og de links som Denise har lagt, men lige
nu er jeg ikke helt klar i hovedet kan jeg mærke. Hele min livstil er
ændret efter jeg flyttede på landet så selv i weekenderne går jeg
tidligt i seng og nu er det ret sent for mig

Jeg vender tilbage i morgen, frisk og veludhvilet. Lante har været og
kigge om vi dog ikke snart skal i seng

Fra : Ann Rudbeck

Dato : 26-03-06 11:32

On 2006-03-25 23:03:26 +0100, Kate <km1111dljspamme@oliwer.dk> said:

> Uhh, jeg har faktisk seriøst spekuleret på om han kan være allergisk
> overfor kaninens hø

Måske - man må bare prøve sig frem. Kan du mon skille kat og kanin i en
periode - bare så du ser om der kommer en bedring?
Det er nok mest almindeligt at det er maden; men jeg husker f.eks. også
Katrine "Beydana", der har en allergisk kat, som hun troede var
allergisk overfor sin mad. Hun prøvede alverdens ting, indtil hun
pludselig ved et tilfælde opdagede, at det var parfumen i hendes
rengøringsmidler, der var skurken. Så den mulighed er der også.
Jeg ville nu nok starte med at fodre ham med Hills z/d og se om det
hjælper. Det skulle da være pokkers om han har samme problem som Ditte,
der *også* er allergisk overfor z/d..

Fra : Kate

Dato : 26-03-06 13:59

> Jeg ville nu nok starte med at fodre ham med Hills z/d og se om det
> hjælper.

Hvad er z/d? Jeg er jo som tidligere skrevet hunderæd for at trigge
hans urinvejsproblemer. Ja, det er ikke nemt med en kat som har
problemer i begge ender

Fra : Denise

Dato : 26-03-06 17:00

Kate wrote:
> [...]
>
> Hvad er z/d? Jeg er jo som tidligere skrevet hunderæd for at trigge
> hans urinvejsproblemer. Ja, det er ikke nemt med en kat som har

Hej Kate
z/d er noget specielt allergi foder man giver en periode til kattens allergi
er væk - altså hvis det er madallergi. Derefter er det så meningen man skal
prøve sig frem, altså z/d er kun noget man giver en overgang.
Har lige talt med min bror, han skal til noget foredrag, om bl.a. Hills der
har lavet et nyt allergifoder man kan give hele tiden. Han kunne ikke huske
navnet men mener det er kommet på markedet.
Du kan jo spørge din dyrlæge og måske prøve det.

--
Hilsen Denise
www.katteinfo.dk

Fra : Kate

Dato : 27-03-06 16:38

> z/d er noget specielt allergi foder man giver en periode til
> kattens allergi er væk - altså hvis det er madallergi.

Vi har i været hos dyrlægen og hun kunne godt se hvad jeg mente med at
det ikke kan gå med Lante på den måde. Efter lidt snak frem og tilbage
foreslog hun z/d, så det skal vi prøve med. Desværre havde de lige
solgt den sidste pose, men så snart de får nyt hjem ringer hun til mig.
Hendes kollega satte sig faktisk mens vi talte og bestilte det.
Jeg kan godt mærke at der er forskel på en "landdyrlæge" og en
"bydyrlæge", ikke på kærligheden til dyrene eller professionalisme, men
på forventningerne om hvad kunder vil betale. Flere gane undervejs når
vi talte om forskellige ting var hun med at det jo kunne være en dyr
behandling eller foderet var dyrt, i den stil. Det klandrer jeg hendes
ikke, for hun er nok ikke helt vant til at vi "københavnersnuder"
kommer hos hende og at det ikke er prisen som er afgørende, men hvad
man kan gøre for min kat
Alt i alt, endte det ud i at vi giver Lante en høj dosis prednisolon i
en periode og så trapper ham ud af det, men lader ham være længere om
at blive trappet ud denne gang. Derudover skal han have Viacutan på sin
mad og så alt z/d når den kommer hjem. Så må vi tage tingene løbende og
se hvad vi kan gøre for missebarnet.

> [...]
> noget foredrag, om bl.a. Hills der har lavet et nyt allergifoder
> man kan give hele tiden. Han kunne ikke huske navnet men mener det

Hvis din bror får noget interessant at vide vil han så dele det med
dig, så du kan dele det med os ?

Lige nu er Lante sur og tvær og træt, vi var hos dyrlægen næsten en hel
time og lante var ikke samarbejdsvillig denne gang som han ellers
plejer at være. Jeg tror han er godt træt af dyrlæger og udslæt og
kløe. Det kan man jo ikke fortænke ham i.

Iøvrigt lavede dyrlægen også en kultur på at sikre os at det ikke er
ringorm, som hun sagde ikke fordi jeg tror det er det, men det kunne
det jo være. Så sagde jeg "lav den". Det er her hun oplyser om at de
tiltag jo ikke er billige, næ, siger jeg men så har vi udelukket en
ting

Fra : Denise

Dato : 27-03-06 17:02

Kate wrote:
Efter lidt snak frem og tilbage
> foreslog hun z/d, så det skal vi prøve med. Desværre havde de lige
> solgt den sidste pose, men så snart de får nyt hjem ringer hun til
> mig.

Kate du kan jo købe z/d på vej hjem fra arbejde, nu ved jeg ikke hvem du
kommer forbi, men du kan jo ringe først for at være sikker. Kan ikke huske
om du kommer over Husum.

> Hvis din bror får noget interessant at vide vil han så dele det med
> dig, så du kan dele det med os ?

Jeg skal prøve og følge op på hvad han siger om det og også hvad foderet
hedder.

--
Hilsen Denise
www.katteinfo.dk

Fra : Kate

Dato : 28-03-06 15:09

> Kate du kan jo købe z/d på vej hjem fra arbejde, nu ved jeg ikke
> hvem du kommer forbi, men du kan jo ringe først for at være
> sikker. Kan ikke huske om du kommer over Husum.

Ja, det kunne jeg sagtens. Jeg krydser Husum Torv hver dag, men både
fordi jeg samler en op på vejen hjem og fordi jeg synes at jeg vil lade
dyrlægen i Snertinge fuldføre behandlingen så venter jeg på maden
derfra.

Ellers køber jeg lige så ofte mad i Husum som i Snertinge, det kommer
an på hvad der lige passer ind i planerne

Fra : Leyna

Dato : 27-03-06 18:41

On Mon, 27 Mar 2006 17:38:00 +0200, Kate <km1111dljspamme@oliwer.dk>
wrote:

>Jeg kan godt mærke at der er forskel på en "landdyrlæge" og en
>"bydyrlæge", ikke på kærligheden til dyrene eller professionalisme, men
>på forventningerne om hvad kunder vil betale.

Det har jeg så ikke oplevet. Til gengæld kunne vi fra første færd få
kredit hos "landsbydyrlægen", for de er vant til at folk ikke har så
mange penge med.
Jeg var dog overrasket over mit første dyrlægebesøg med Popsie (min
hunkat). Dér blev jeg spurgt om hvad jeg gjorde for at undgå
killinger, (får hun p-piller?, er hun indekat? osv.) før det gik op
for ham at hun jo KUNNE være neutraliseret. Det er åbenbart ikke så
almindeligt på landet.
--
Leyna
http://www.tungogsmuk.dk

Fra : Kate

Dato : 28-03-06 15:10

Leyna <leyna@leyna.dk> wrote in

> Det har jeg så ikke oplevet. Til gengæld kunne vi fra første færd få
> kredit hos "landsbydyrlægen", for de er vant til at folk ikke har så
> mange penge med.

Her har de måske også oplevet noget lignende fordi der er et opslag på
døren om at der er kontant afregning. Måske de er trætte af at
financiere folk husdyr hold

Fra : Ukendt

Dato : 28-03-06 15:34

> Her har de måske også oplevet noget lignende fordi der er et opslag på
> døren om at der er kontant afregning.

Det er der også hos vores dyrlæge. De sender dog altid regningen, medmindre
jeg beder om, at betale med det samme.
Tror faktisk, at de fleste dyrlæger jeg har besøgt, har haft sådan et
"kontant afregning" skilt hængende.

--
Mvh. www.tjekmig.dk
http://tjekmig.dk/forum/

Fra : Denise

Dato : 02-04-06 18:49

Kate wrote:

> Hvis din bror får noget interessant at vide vil han så dele det med
> dig, så du kan dele det med os ?

Kate
Jeg håber det går bedre med Lante. Har talt med min bror, han har ikke været
til det foredrag endnu, men fortalte mig at det er Hills D/D. Det har været
fremme før men er nu kommet frem igen meget forbedret med rigtig meget
blomster og fedtsyre ting.
Har fundet følgende links med et newsletter fra 1.november 2005 hvor man kan
læse lidt om D/D http://www.wattnet.com/newsletters/Pet/htm/nov012005.htm
Du kan sikkert finde flere, nu hvor du ved hvad det hedder. Måske var det en
idé og prøve det.

--
Hilsen Denise
www.katteinfo.dk

Fra : Kate

Dato : 05-04-06 20:06

> [...]
> Hills D/D. Det har været fremme før men er nu kommet frem igen
> meget forbedret med rigtig meget blomster og fedtsyre ting.

Desværre synes jeg ikke at det går rigtigt godt med Lante. Han får sin
prednisolon, men jeg synes det er meget svært at se bedring. Det
virker, på mig, som om pillen ikke virker helt 24 timer. Han kradser
sig stadigt til blods dagligt. Fra at udslættet har siddet ved den ene
mundvig har det nu flyttet sig og har i nogen tid siddet omkring det
højre øje. Sidst vi var hos dyrlægen opdagede hun også at der var noget
i lysken, det ser dog ud til at bedres. Men der er ikke tvivl om at det
ved øjet generer ham, så jeg må kontakte dyrlægen igen igen

Jeg vil da få læst om d/d-foderet.

Har nogen herinde prøvet at give viacutan? Hvis ja, hvordan er det så
gået? Lante skal helst have det, så jeg sprøjter det over hans mad, men
så nægter han at spise Han er bare besværligt hvad mad angår, han
hader forandringer.

Fra : Denise

Dato : 05-04-06 20:55

Kate wrote:
> [...]
> gået? Lante skal helst have det, så jeg sprøjter det over hans mad,
> men så nægter han at spise Han er bare besværligt hvad mad angår,

Øv hvor trist Kate. Jeg går ud fra han er checket for mider, ørermider og
sådan noget, som kan klares med Advocate.
Har du skiftet mad, ellers må du endelig prøve det, som jeg har fundet ud af
virker er det LAM ? Prøv og spørg om han måske skulle prøve en
antibiotikakur mod hudbetændelse og så en nedtrapning af prednisonen, hvis
det ikke virker alligevel. Eller evt. hjælpe med lidt salve
Fucidin-Hydrocortison, det er både kløestillende og bakteriedræbende.
Eller kan du måske snakke med Raiku om problemet.
Forstod at D/D også indeholder alle de ting som der er i Viacutan, men se om
du kan finde noget om det. Skal nok krydse fingre for Lante.

--
Hilsen Denise
www.katteinfo.dk

Fra : Kate

Dato : 08-04-06 16:49

"Denise" <reindel@*NOSPAM*c.dk> wrote in

> Jeg går ud fra han er checket for mider, ørermider og
> sådan noget, som kan klares med Advocate.

Ja, han er checket for mider og utøj.

> [...]
> skulle prøve en antibiotikakur mod hudbetændelse og så en
> nedtrapning af prednisonen, hvis det ikke virker alligevel.

Jeg forventer at skulle til dyrlægen igen mandag for det hele er totalt
uholdbart
Jeg har på min hjemmeside lagt et billede ind af hans øje som det ser
ud i dag. Jeg er slet ikke i tvivl om at det generer ham voldsomt.
Underligt nok har det virket på udslættet de andre steder på hans krop,
men ikke dette så nu overvejer jeg lidt om han måske fejler flere ting

Han er hårdt ramt den lille, se her hvor hårdt:
http://oliwer.dk/lantes_øje.htm

Fra : Ann Rudbeck

Dato : 08-04-06 17:41

On 2006-04-08 17:48:49 +0200, Kate <km1111dljspamme@oliwer.dk> said:

> (
> Han er hårdt ramt den lille, se her hvor hårdt:
> http://oliwer.dk/lantes_øje.h

Åh nej da, stakkels Lante!
Uden at vide ret meget om det, tænkte jeg på det, der hedder ensinofil
granulom. Det sidder godt nok som regel ved munden men kan også optræde
andre steder. Kan det mon være det?
Svensk link, beklager, men der er billeder..
http://www.katter.nu/vet/granulom.htm

Fra : Kate

Dato : 11-04-06 12:43

> Uden at vide ret meget om det, tænkte jeg på det, der hedder
> ensinofil granulom.

Ja, det mener vi også at det er. Det der undrer mig mest er at han
faktisk også havde udslæt i lysken, det er helt væk nu. Der sidder lidt
i den ene mundvig, men det har ikke udviklet sig i den tid han har fået
Prednisolon.
Som jeg læser på netdyredoktor, ser det ud til at der er 3 typer, men
det synes jeg ikke jeg helt kommer igennem med hos min dyrlæge. Hun
virker ellers rimeligt kompetent og jeg kan godt li' hende, men jeg er
staidg forundret over Lantes manglende reaktion eller heling af sine
sår omkring øjet.
Raiku er faktisk meget i mine tanker. Det kan ende med at jeg tager
kræet under armen og kører de knapt 100 km ind til hende.

Fra : Denise

Dato : 08-04-06 18:19

Kate wrote:

> Han er hårdt ramt den lille, se her hvor hårdt:
> http://oliwer.dk/lantes_øje.htm

Åh det lille pus, det ser ikke godt ud. Mon Raiku kan komme med noget
alternativt, du kan jo prøve og ringe til hende og måske maile billedet.
Måske er det tid til andre meninger eller forsøg.

--
Hilsen Denise
www.katteinfo.dk

Fra : Kate

Dato : 11-04-06 12:47

> Åh det lille pus, det ser ikke godt ud.

Nej, det gør det ikke. Hvis jeg holder ham på prednisolon kan jeg lige
knapt holde det i skak. Knapt fordi at han klør sig når der går lige
under 24 timer i mellem hver pille.

> Mon Raiku kan komme med
> noget alternativt, du kan jo prøve og ringe til hende og måske
> maile billedet. Måske er det tid til andre meninger eller forsøg.

Som svaret til Ann så overvejer jeg at køre ind til Raiku. Jeg har
påskeferie og kigger jo på den måde mere på Lante end til hverdag,
fordi jeg er hjemme. Så ser jeg endnu mere hvor længe pillerne holder
virkningen på ham.

Fra : Ann Rudbeck

Dato : 05-04-06 21:55

On 2006-04-05 21:06:04 +0200, Kate <km1111dljspamme@oliwer.dk> said:

> [...]
> prednisolon, men jeg synes det er meget svært at se bedring. Det
> virker, på mig, som om pillen ikke virker helt 24 timer. Han kradser

Æv, stakkels kat
Altså, godt nok siges det at cortison virker dårligt på foderallergi,
dårligere end på anden slags allergi. Men det burde da virke lidt? Kan
det være noget andet end allergi der er galt?
Men din beskrivelse af hans kradsen passer desværre ret præcist med
hvad jeg ser hos Ditte. Hun klør sig også i armhuler / lyske, foruden
hals og ansigt, når det er galt.
Jeg har for resten bemærket at selve tørkost-konceptet åbenbart er
noget, der har betydning hos Ditte. Nu ved jeg jo efterhånden hvilke
ingredienser der ikke må være i Dittes mad. Men hun må heller ikke få
en for stor andel tørkost, for så ser jeg begyndende problemer igen,
selv om tørkosten ikke indeholder noget hun er allergisk overfor. Som
om selve den behandling foderet får, når man laver det til tørkost, er
et problem. Jeg kan altid hele Ditte helt op på et par dage ved at give
hende hjemmelavet mad (kød + kalk) - men i længden går den jo ikke..
Så vi balancerer på ca halvt tørkost (importeret fra England) og
halvt dåsemad (købt i Tyskland) Besværligt, men umagen værd, når jeg
ser at min kat har det godt
Kunne du prøve - bare et par dage, det burde han ikke blive fejlernæret
af - at give ham rent kød af en slags han ikke får normalt og så se om
det bliver bedre? Eller er det for risikabelt pga hans blæreproblemer?

Fra : Kate

Dato : 08-04-06 16:51

> [...]
> fejlernæret af - at give ham rent kød af en slags han ikke får
> normalt og så se om det bliver bedre? Eller er det for risikabelt

Kød burde ikke være af det onde, det lever det jo af naturligt. Lante
har vidst bare glemt sine rødder, når jeg serverer kød står han et par
meter fra maden og brokker sig mens de to andre spiser højt smaskende.
Han er ikke *helt* almindelig

Fra : Ann Rudbeck

Dato : 26-03-06 18:09

On 2006-03-26 14:59:12 +0200, Kate <km1111dljspamme@oliwer.dk> said:

> Hvad er z/d? Jeg er jo som tidligere skrevet hunderæd for at trigge
> hans urinvejsproblemer. Ja, det er ikke nemt med en kat som har
> problemer i begge ender ;

http://makeashorterlink.com/?B65425CDC
Det særlige ved z/d er at proteinerne er nedbrudt og splittet til
atomer i en grad at de fleste allergiske kattes krop ikke kan
"genkende" det oprindelige protein ("De fleste" fordi ca 5% af kylling
allergikerne stadig reagerer - deriblandt desværre min Ditte)
Royal Canins dyrlægeserie har også et lav-allergen foder, men der
skulle proteinerne ikke være helt lige så findelt.
Jeg ved ikke om allergifoder tager hensyn til urinvejssten. Men på den
anden side er det jo kvalitetsfoder, der skulle være korrekt sammensat.
Men jeg kan godt se at du har et problem, når du også skal kigge på at
kosten skal forebygge på den led

Fra : Kate

Dato : 26-03-06 14:17

Ann Rudbeck <webmaster@fjerndettesiamis.com> wrote in

> Måske - man må bare prøve sig frem. Kan du mon skille kat og kanin
> i en periode - bare så du ser om der kommer en bedring?

Det er godt nok temmeligt svært, men det kan godt være at det må blive
enden på det.

Dog har jeg siddet lidt og surfet og fået læst lidt om eosinophil
granulom komplex og det *kunne* godt lyde lidt som om det kunne være
det. Jeg har i hvert fald besluttet mig for at få dyrlægen til at teste
ham for det i første omgang og så handle derudfra.
Noget aktivt må jeg jo gøre for Lante har det bestemt ikke godt med det
og så har jeg det heller ikke godt med det!

Fra : Annemette Engell Han~

Dato : 05-05-06 01:58

Hej Kate

Jeg håber at Lante har det bedre nu... har du fundet ud af noget
yderligere?

Må man spørge hvor mange mg. Prednisolon Lante får dagligt og hvor meget
han vejer?

Jeg har selv en hankat på 6 kg. som får 2,5 mg. Prednisolon dagligt -
dog ikke pga. allergi, men pga. vejrtrækningsproblemer og det er en lav
dosis! (han har haft brækket brystbenet og derfor er der en masse arvæv
som trykker på hans lunger)

Da jeg fik af vide, at Cæsars "dom" var Prednisolon resten af hans liv
(han var kun 3 dengang) overvejede jeg seriøst om det var værdigt for
ham! Men efter en god snak med dyrlægen (som har mange erfaringer med
Prednisolon til både hunde og katte) blev jeg overbevist om, at det var
det rigtige for os! Dyrlægen fortalte bla. (som andre også siger) at
katte stortset ikke har bivirkninger ved Prednisolonen (altså lige
bortset fra, at de vil drikke og spise mere - og dermed (nok) tage på,
dog bliver vægten stabil igen efter noget tid i behandling)

Hun fortalte desuden, at hun aldrig havde set en kat med "de alvorlige
bivirkninger" (hvis man kan kalde det, det) og hun havde kun én gang set
en hund med bivirkninger (måneansigt), men denne hund habde også fået
Prednisolon i 12 år! Dog sagde hun samtidig, at Prednisolonen ikke
ligefrem forlænger deres liv, da det jo selvfølgelig ER en belastning
for dyrene...
Men, efter min mening, x-antal gode år fremfor en aflivning af en
"ellers frisk kat" eller en kat der har det skidt!

Ang. foder - så burde det ikke være nødvendigt at fodre "for altid" med
specialfoder - langt de fleste tørfodere har i dag urinforsurende
ingredienser tilsat og et så lavt magnesium indhold, at det ikke burde
være nødvendigt!
De dyrlæger jeg har snakket med har anbefalet en overgang (længen af
denne periode er afhængig af hvor hårdt katten har været angrebet) på
specialfoder og derefter gå stille og rolig over på normalt (godt)
tørfoder. (ved selvfølgelig ikke om der er noget specielt i Lantes
situation så specialfoder er nødvendigt for altid)

Ang. magnesiumindholdet, så har jeg "altid" fået af vide, at så længe
det er under 0,10, så skulle det være godt nok (der er selvfølgelig
altid tilfælde der afviger fra dette og får problemer selvom de kun
fodres med foder med mag.indhold under 0,10 - og måske er det en
forældet viden?!?)

Hov... det blev vist en lang smøre :)

Med venlig hilsen
Annemette Engell Hansen
- Tøm kattebakken ved privat svar

Fra : Kate

Dato : 06-05-06 09:23

Annemette Engell Hansen <therealnaniaKATTE@BAKKEhotmail.com> wrote
in news:6qx6g.25299$J41.24337@news.get2net.dk:

> Hej Kate
>
> Jeg håber at Lante har det bedre nu... har du fundet ud af noget
> yderligere?

Det hjælper, langsomt, men det hjælper. Nej, jeg har ikke gjort mere,
jeg tror det forvirrer med så meget behandling, så nu giver jeg ro og
så får han sin prednisolon, viacutan og z/d i en ikke nærmere
specificeret periode.

> Må man spørge hvor mange mg. Prednisolon Lante får dagligt og hvor
> meget han vejer?

Han startede ud med 1½ pille á 2,5 mg, efter 7 dg blev det så skåret
ned til 1 pille om dagen, så var det så meningen han skulle trappes
yderligere ned til en pille hver anden dag, men det virkede ikke, så
han får 1 pille om dagen. Ohh.....Hvor meget vejer han monstro.....Han
går jo ikke frivillingt på vægten, men jeg vil nok skyde han til ml 3,5
og 4 kg.

> [...]
> og det er en lav dosis! (han har haft brækket brystbenet og derfor
> er der en masse arvæv som trykker på hans lunger)

Ja, okay, så er Lante dosis jo noget højere, men dyrlægen sagde også at
hun lagde ud med en stor dosis.

> [...]
> drikke og spise mere - og dermed (nok) tage på, dog bliver vægten
> stabil igen efter noget tid i behandling)

Ja, jeg har også fået at vide at Lante formentligt skal være på
Prednisolon resten af sit liv. Den med bivirkningerne forklarede min
dyrlæge også mig, hun sagde at katte tåler det langt bedre end
mennesker. Dog synes jeg ikke at Lante har fået mere appetit, måske
nærmere mindre, men han vil heldigvis gerne have sin z/d, til forskel
fra både piller og Viacutan.

> [...]
> at Prednisolonen ikke ligefrem forlænger deres liv, da det jo
> selvfølgelig ER en belastning for dyrene...

Min sagde lige ud at man godt kunne regne med at det forkorter deres
liv med måske op til et år, problemet er så bare at jeg i forvejen ikke
ved hvor gammel han har planer om at blive, så det er jo ikke til at
vide om det vitterligt forkorter hans liv. På den anden side må jeg jo,
ligesom dig, gøre op med mig selv hvad ejg vil, på Lantes vegne. Der er
ingen livskvalitet for ham i at gå og klø sig altid og have store åbne
så, både i ansigt og på kroppen, altså må det være bedre, har jeg
afgjort, at holde ham symptomfri og give ham den livskvalitet tilbage
og så risikere at han måske ikke bliver lige så gammel som de andre,
end at holde ham medicinfri, men måske i et smertehelvede. Tja, alt
hvad man gør er jo en afvejning.

> Men, efter min mening, x-antal gode år fremfor en aflivning af en
> "ellers frisk kat" eller en kat der har det skidt!

Lige præcis også mit resonnement.

> [...]
> normalt (godt) tørfoder. (ved selvfølgelig ikke om der er noget
> specielt i Lantes situation så specialfoder er nødvendigt for

Ja, vi ved faktisk heller ikke om han skal fodres med special foder
resten af sit liv, nu er han jo samtidig disponeret for urinvejssten,
så jeg skal jo også være varsom i mine valg omkring mad. Det var da
også det første jeg spurgte om da z/d'en kom på tale, hvordan det
harmonerer med hans urinveje. Det måtte hun da lige undersøge, men kom
frem til at det skulle der være taget højde for i det foder.

> [...]
> selvfølgelig altid tilfælde der afviger fra dette og får problemer
> selvom de kun fodres med foder med mag.indhold under 0,10 - og

Det med magnesiumindholdet har jeg vidst også fået forklaret, men ikke
helt forstået tror jeg, eller i hvert fald glemt det. Jeg vælger "bare"
at undgå at fodre Lante (og dermed og de andre katte) med alt for meget
udenomsmad, men holder dem på dyrlægefoderet.

> Hov... det blev vist en lang smøre :)

Hehe, og nu blev den endnu længere

Fra : Ann Rudbeck

Dato : 16-05-06 16:31

On 2006-05-06 10:23:13 +0200, Kate <km1111dljspamme@oliwer.dk> said:

> [...]
> jeg tror det forvirrer med så meget behandling, så nu giver jeg ro og
> så får han sin prednisolon, viacutan og z/d i en ikke nærmere

Hej Kate
Jeg tager lige den her op, fordi jeg pt. prøver Prescription diet d/d -
det, der tidligere blev omtalt i tråden. Jeg fik en pose af min dyrlæge
- meget sødt af hende
Jeg kan berette at det er lavet på lam, vildt og grønne ærter, at Ditte
kan tåle det (hurra!), at kattene vil spise det - men ikke er ligefrem
begejstrede. Og at jeg nok alligevel bliver ved med mit importerede
lightfoder, for d/d har et fedtindhold, der er helt oppe på 20,7%, og
det vil nok få mine to til at vokse udad :-/ Men hvis Lante er en
slank mis, og blæren kan tåle det, var det måske værd at forsøge.
Magnesiumindholdet er på 1,09%

Fra : Kate

Dato : 22-05-06 16:22

> [...]
> :-/ Men hvis Lante er en slank mis, og blæren kan tåle det, var
> det måske værd at forsøge. Magnesiumindholdet er på 1,09%

Nu kan jeg godt nok ikke huske magnesium indholdet på s/d'en som han
fik da han senest havde blærebetændelse, men faktisk spiser han med sor
fornøjelse z/d'en. Desværre er han ikke lige så begejstret for hverken
medicin eller Viacutan. Og desværre synes jeg heller ikke rigtigt det
hjælper. Okay, hans øje er blevet *meget* pænere, men fuldstændigt helt
er det ikke og han har stadig noget der kommer og går ved den ene
mundvig og på den anden kind.
Vi har lige idag været hos dyrlægen og hun har så sat dosis op på
predsolonen. Lante er slet ikke begejstret, hvilket jeg godt kan
forstå. Stadig forstår jeg ikke hvad der er sket. Når jeg tænker over
det er det jo eksploderet efter vi er flyttet herop.
Lante har faktisk en rigtigt god vægt, nu. Han var lidt for rund sidste
år men han har smidt noget vægt ovenpå al den sygdom han har været
igennem, så han er faktisk rigtigt pæn.
Men jeg vil da stadig huske på d/d hvis han ikke skal fortsætte på z/d.