knob eller knude
Fra : SB

Dato : 25-03-06 17:19

Hej

Nogen der har et link til en side der viser hvordan man nemmest binder sin 3
krog fast i sin pirk?
Synes dem jeg har forsøgt mig med alle får krogen til at hænge 4 - 5 cm.
under pirken, når man strammer knuden op

Søren

Fra : Steen Jakobsen

Dato : 25-03-06 17:27

"SB" <sfbFJERN_DETTE@tele2adsl.dk> skrev i en meddelelse
> Hej
>
> Nogen der har et link til en side der viser hvordan man nemmest binder sin
3
> krog fast i sin pirk?

www.kroget.dk er der knuder. Måske noget du kan bruge?

Steen

Fra : Ole Nørretranders

Dato : 25-03-06 19:33

"SB" <sfbFJERN_DETTE@tele2adsl.dk> wrote in message
> [...]
> Synes dem jeg har forsøgt mig med alle får krogen til at hænge 4 - 5 cm.
> under pirken, når man strammer knuden op

Øhh, plejer man ikke at sætte trekrogen fast på pirken med en springring,
altså sådan en slags mikro nøglering? Eller det er måske et tricks for kun
at miste trekrogen når man får bundhug?

MVH Ole
--
Søborg Sportsfisker Klub: www.ssk-fiskeklub.dk

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 25-03-06 22:01

Ole Nørretranders wrote:

> Øhh, plejer man ikke at sætte trekrogen fast på pirken med en springring,
> altså sådan en slags mikro nøglering? Eller det er måske et tricks for kun
> at miste trekrogen når man får bundhug?

Hmm... så vidt jeg ved, så bruges tricket kun i forbindelse med fiskeri
efter hornfisk...

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : SB

Dato : 26-03-06 18:49

> Hmm... så vidt jeg ved, så bruges tricket kun i forbindelse med fiskeri
> efter hornfisk...

når man pirker tosk på vrag og pirken så hænger fast, så er resultatet altid
at linen knækker og pirken bliver hængede dernede.
ved at binde 3 krogen fast med en line med mindre brudstyrke end den line
man fisker med, så er det kun krogen der bliver der nede.
og prisforskellen på en krog, og en pirk med krog er jo ret stor, især hvis
det sker en 4 - 5 gange på turen kan det godt løbe op.

Søren

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 26-03-06 19:34

SB wrote:

> [...]
> og prisforskellen på en krog, og en pirk med krog er jo ret stor, især hvis
> det sker en 4 - 5 gange på turen kan det godt løbe op.

Du har fuldstændig ret, jeg har aldrig prøvet at fiske på vrag, så det er
nok derfor jeg har glemt, at det til den type fiskeri anbefales, at man
forbinder trekrogen til pirken med en stump nylonline, der har en lavere
brudstyrke end hovedlinen...

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Martin L

Dato : 27-03-06 16:58

Hivs du skifter trekrogen ud med en enkelt krog så mister du ikke så mange
pirke højest 2 på en hel dag
Mvh Martin

Fra : Kim Frederiksen

Dato : 28-03-06 08:03

"Martin L" <martinlund@newmail.dk> skrev i en meddelelse
> Hivs du skifter trekrogen ud med en enkelt krog så mister du ikke så mange
> pirke højest 2 på en hel dag

Jeg vil faktisk godt vove at påstå, at det kan være helt op til 3, under
uheldige omstændigheder.

mvh.
Kim Frederiksen

Fra : Jesper Hansen

Dato : 12-04-06 09:24

man kan få nogle springringe til det samme formål. De har en nøje defineret
"udretningskraft" og fås i forskellige styrker. Jeg mener at have set den
hos www.veals.co.uk - klik "enter store" i menu'en til venstre.

Jesper