Upload jpg-fil og skriv navnet i MySQL-tab~
Fra : Morten Romby

Dato : 25-03-06 12:28

Hey folkens

Er der mon nogen der kan guide mig til hvordan jeg strikker
følgende sammen:

Jeg skal bruge et script der uploader en jpg-fil til en givent
dir på serveren og samtidig skriver navnet på filen til en tabel
i MYSQL.

Forslag modtages med kyshånd

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Christian Joergensen

Dato : 25-03-06 12:47

Morten Romby <morten_romby@yahoo.dk> writes:

> [...]
>
> Jeg skal bruge et script der uploader en jpg-fil til en givent
> dir på serveren og samtidig skriver navnet på filen til en tabel

Se i manualen omkring file uploads.

Flyt filen med move_uploaded_file(). Saa ved du samtidig hvad
den hedder og hvor den er gemt.

--
Christian Joergensen | Linux, programming or web consultancy
http://www.razor.dk | Visit us at: http://www.gmta.info

Fra : Kasper Johansen

Dato : 25-03-06 13:58

Morten Romby wrote:
> [...]
>
> Jeg skal bruge et script der uploader en jpg-fil til en givent
> dir på serveren og samtidig skriver navnet på filen til en tabel

Hej Morten.

Hvis der f.eks. er tale om et bestemt billede, som skal hæftes til en
række i en bestemt tabel, så er det smartest at omdøbe filen efter
upload (da han ellers kan uploade scripts og lignende til dit site).

Du kan f.eks. gøre følgende:

<?
mysql_query("INSERT INTO tabel (...) VALUES (...)") or
die(mysql_error());
move_uploaded_file($texfil, "billeder/" . mysql_insert_id() . ".jpg");
?>

Hvis du stadig vil gøre, som du beskrev, så kan du gøre følgende:

<?
move_uploaded_file($texfil, "billeder/" . $_FILES['texfil']['name']);
mysql_query("UPDATE tabel SET filnavn = '" .
$_FILES['texfil']['name'] . "' WHERE nr = '$id'") or die(mysql_error());
?>

Håber at du kan bruge det til noget.

Kasper Johansen