En syg kat - bekymret "mor"
Fra : Katharina Nielsen

Dato : 24-03-06 21:49

Hejsa

Vores kat, er netop starte på en antibotikakur.
Hun var ved lægen og fik noget binyrbarkhormon og antibotika/pencellin.
Hun får nu 2 piller dagligt.
Forud: Hun bekendte at isse forskellige steder påtros af at hun har
kattebakke og adgang til at gå udenfor. Hendes tis begyndte deerfeter at
blive med blod/betændelse i - opdagde det på gulvet.
Dyrlægen: Betændelse - probemer med nyrene - hvilket små tisseriet som
senere fik betændelse i, var et tegn på.
Nu: Hun virker glad nok, men noget mere træt end normalt. Normalt vil
hun helst sidde på skødet af mig eller ved siden af mig - men i aften
var hun faldet i søvn på en køkkenstol, hvorefter jeg bar hende ind på
sengen, hvor hun nu ligger og sover.
Hun spinder når jeg kæler for hende - og kan se at hun har været ude og
lege i dag (mudderet potter pga. naboen graver have, hvilket er
interessant at undersøge-knap så skønt med jord over det hele).

Tja nogle kommentare ønskes.

En pylret "mor".

Ps: Hun er stille af natur, så lidt svært at bedømme det hele - men
hendes storesøster har ikke sagt noget - og hun plejer nu nok og
fortælle os, hvis der er noget galt.

Pss: Hun er en hun kat på godt et år og er sterilseret og vaccineret.

Med venlig hilsen
Katharina Nielsen
- Tøm kattebakken ved privat svar

Fra : Hanne Engermann

Dato : 24-03-06 22:56

Katharina, hvor længe siden er det, hun blev neutraliseret, og var det
uden problemer?

Tog dyrlægen en blodprøve ved undersøgelsen og målte hendes nyretal?

Spiser og drikker hun? Det er i hvert fald vigtigt, at hun får drukket
nok af hensyn til nyrerne. Prøv at koge noget fisk ell. kylling og lad
hende også få kogevandet. Det kan lokke lidt ekstra vædske i hende.

Tisser hun normalt nu? Jeg tænker i den forbindelse også på blæresten,
som både kan give blod i urinen, og forårsage et delvist (eller helt)
stop.

PS: At en kat spinder, er nu ikke altid udtryk for velbehag. Katte, der
har ondt, ja selv alvorligt kvæstede katte spinder som en form for
selv-beroligelse.

Held og lykke og god bedring med hende

Med venlig hilsen
Hanne Engermann
- Tøm kattebakken ved privat svar

Fra : Katharina Nielsen

Dato : 25-03-06 13:44

Hej

> Hanne Engermann skrev:
> Katharina, hvor længe siden er det, hun blev neutraliseret, og var det
> uden problemer?

Svar: Hun blev neutraliseret først i novemter eller september - de blev
det lidt senere end norlat pga. den mindste ikke var så stor. I dag
vejer hun 3,1 kg mens hendes søster vejer 3,4 kg - samme kuld.
Og ja synes hun klarede neutraliseringen fint - hun har det med at tisse
forskellige steder hvor jeg ikke er så glad for det - men var faktisk
stortset omkring midt dec.
Nu sker det, at de begge tisser inde på toilet, hvis vi er derinde - men
tror nu mest det er dovenskab, for skæller vi dem ud, render de undenfor
og tisser.

> Tog dyrlægen en blodprøve ved undersøgelsen og målte hendes nyretal?

Nej

> Spiser og drikker hun? Det er i hvert fald vigtigt, at hun får drukket
> nok af hensyn til nyrerne. Prøv at koge noget fisk ell. kylling og lad
> hende også få kogevandet. Det kan lokke lidt ekstra vædske i hende.

De får noget tørfoder og tun i vand - hun får ektra tun i vand som
belønning for at spise pillerne.
Jeg har hørt nogle katte kan tåle ælk og andre ikke - hende her elsker
det - eneste jeg bemærker det, er at hun hikker bagefter pga. det skal
drikkes så hurtig.
Kan jeg evt. give hende ektra mælk - normalt får hun det kun sjælden
pga. jeg ikke ved hvor godt det er for hende .
Så ja ved ikke om hun drikker normalt, da de deller drikkeskål, men
spiser normaolt - gør hun.
Vores dyrlæge forslog at give hende noget cola, da vi fortalte at de har
det med at sjæle cola (dypper poten ned i en glas med cola, hvis de kan
se deres snit til det) - men er det nu sundt - man mente at syren i cola
ville gøre hende godt (alt med måde selvfølgelig).

Gode forslag til sund mad vil jeg gerne hører om - de får frikadeller og
andet stegt kød, hvis vi har rester til aften.
Men har hørt at råsvinfars skulle være farligt for dem - hsuker ikke om
de nogle sinde har fået det.

> Tisser hun normalt nu? Jeg tænker i den forbindelse også på blæresten,
> som både kan give blod i urinen, og forårsage et delvist (eller helt)
> stop.

Så at hun små strintede her til morges og der var tisset rødligt/orange.
Hvor vidt hun tisser ellers er svært at vide, men tror jeg vil lukke
kattelemmen, så de er nød til at tisse inde - de bliver kun sure nogle
få min - derefter har de acceptere at de ikke skal være ude .

> PS: At en kat spinder, er nu ikke altid udtryk for velbehag. Katte, der
> har ondt, ja selv alvorligt kvæstede katte spinder som en form for
> selv-beroligelse.

Pt. leger hun med en sølvpapirbold og virker kun lidt træt - i morges
inden hun fik sin pille var hun lige så fuld af narrestreger som hun
plejer.

Tak for svarene indtil vidre - alle gode råd tages med glæde imod.

VH Katharina

..

Kattene er vores første 2 - så derfor de mange spørgsmål

Fra : Ragna

Dato : 25-03-06 17:39

Hej Katharina!

Hvis I ikke allerede har fået undersøgt en urinprøve, vil jeg anbefale dig
at
få det gjort. Hvis katten har krystaller i urinen, vil det forårsage
blærebetændelse med netop de symptomer, du fortæller om, og det problem kan
forebygges ved hjælp af det rigtige foder.
Urinprøven foretages ved, at du hos dyrlægen (eller måske på apoteket også?)
køber en lille pose med små plastperler med en tilhørende pipette til
opsamling af urinen.
Perlerne kommes i den rengjorte kattebakke, og når katten tisser, opsuges
urinen ikke, men kan let suges op med den lille pipette.
Uden undersøgelse af urinen behandler man i blinde og måske uden resultat.
Vores kastrerede hankat fik behandling hos en vagt-dyrlæge, men problemerne
fortsatte alligevel, indtil en anden dyrlæge fik mig til at tage urinprøven,
som afslørede blærekrystallerne, hvorefter en anden slags medicin - samt det
rigtige foder - blev ordineret.
Hvis det viser sig, at din kat har struwit-krystaller (som er det mest
almindelige), kan disse opløses ved hjælp af Hill's Prescription Diet S/D og
derefter forebygges ved hjælp af samme firmas C/D.
Vores kat fik ordineret 6-8 ugers diæt på S/D og _intet_ andet som start,
hvorefter han siden er blevet fodret med C/D i 6 uger, afvekslende med S/D i
2 uger, hvilket har holdt ham helt rask lige siden.
Lige for tiden er du måske nødt til at give din kat tun for at få pillerne i
hende, men ellers er det et lækkeri, man skal spare på, fordi kattene ikke
har godt af det på grund af indholdet af tungmetaller.

--
Venlig hilsen, Ragna

Fra : Ann Rudbeck

Dato : 25-03-06 22:51

On 2006-03-25 13:43:37 +0100, Katharina Nielsen <kat82KATTE@BAKKEofir.dk> said:

> [...]
> andet stegt kød, hvis vi har rester til aften.
> Men har hørt at råsvinfars skulle være farligt for dem - hsuker ikke om

Jeg bliver nødt til at spørge - fordi det vist ikke fremgår? - om de
ikke får mad beregnet til katte?
Problemet med at fodre med rester og "menneskemad" er, at katte er
meget nemme at fejlernære. For meget rent kød f.eks. (uden
knogler/kalk) giver nemt kalcium underskud og fosfor overskud - der
netop kan give bla. nyreproblemer.
Ang. mælk - Katte kan vist generelt lide mælk, men rigtig mange får
diarre af den. Mange katte (og mennesker) mister evnen til at nedbryde
laktosen i mælken, når de bliver voksne, og det giver maveproblemer.
Råt svinekød sagde man tidligere ikke var godt, fordi katten kunne
smittes med en sygdom der hedder Aujezskys syge (falsk hundegalskab).
Men denne sygdom skulle vist være udryddet i Danmark nu.
--
Knus fra Ann R
besøg også: http://kattehandel.dk

Fra : Katharina Nielsen

Dato : 26-03-06 07:20

De får hovedsaglig tørfoder, men sker da at de får en frikadelle osv
efter at vi har spist.

Fra : Ukendt

Dato : 26-03-06 08:31

"Katharina Nielsen" <kat82KATTE@BAKKEofir.dk> skrev i en meddelelse
> De får hovedsaglig tørfoder, men sker da at de får en frikadelle osv
> efter at vi har spist.

Hvilket tørfoder får de? Kattemad er ikke bare kattemad...

Tina

Fra : Daniel W Johansen

Dato : 27-03-06 06:05

Nu skal jeg ikke spille alt for klog, men skal man ikke passe på med
netop frikadeller netop fordi man i frkadelle farsen bruger løg, og
katte ikke kan tåle løg.?

Fra : Ukendt

Dato : 27-03-06 08:05

"Daniel W Johansen" <danielwj@pc.dk> skrev i en meddelelse
> Nu skal jeg ikke spille alt for klog, men skal man ikke passe på med
> netop frikadeller netop fordi man i frkadelle farsen bruger løg, og
> katte ikke kan tåle løg.?

Den lille bitte mikroskopiske smule løg en kat får indenbords ved de få
bidder frikadelle den spiser, gør absolut ingen skade.

Gnasker katten en skive løg i sig dagligt, begynder det at blive farligt.
Men der er næppe nogen fare for, at dyret æder så meget løg frivilligt

Tina

Fra : Ann Rudbeck

Dato : 27-03-06 17:57

On 2006-03-27 07:05:19 +0200, Daniel W Johansen <danielwj@pc.dk> said:

> Nu skal jeg ikke spille alt for klog, men skal man ikke passe på med
> netop frikadeller netop fordi man i frkadelle farsen bruger løg, og
> katte ikke kan tåle løg.?

Som skrevet af Tiina er det nok meget lidt der kommer indenbords ved en
enkelt bid frikadelle, men ellers har du helt ret. Løg er bestemt ikke
kattemad, de kan blive møg-syge.

Fra : Denise

Dato : 25-03-06 09:23

Hej
Binyrebarkhormon kan sagtens få en kat til at ændre adfærd noget og samtidig
antibiotika vil sikkert gøre hende både træt og anderledes end du er vant
til at se.
Nu ved jeg ikke hvilket medicin hun får og hvor meget binyrebark, men jeg
går ud fra det hurtigt skal nedtrappes, så vil du nok se en langsom ændring
tilbage til som hun var før.
Binyrebark gør iøvrigt også sådan at hun sikkert vil spise mere, og sørg
endelig for hun drikker meget, måske kan du give vådmad også hvis du kun
plejer at give tørmad.

NB! Mon ikke de problemer der er med nyrerne drejer sig om betændelse et
sted, sådan alvorlige problemer med nyrene lyder vel lidt underligt i den
unge alder, gør det ikke.
Hanne's spørgsmål er meget relevante, kan du måske prøve og få svar på dem.
Altså hvorfor de tror det er nyrerne og ikke alm.blærebetændelse eller sten,
som netop er småtisseri med blod i.

God bedring med hende og fortæl os endelig hvad der sker.

--
Hilsen Denise
www.katteinfo.dk

Fra : Katharina Nielsen

Dato : 25-03-06 21:26

Hej

Hun har netop kastet sin mad op.........må til dyrlægen på mandag igen.

Fra : Katharina Nielsen

Dato : 25-03-06 21:42

Hej igen igen

Efter at have kastede op gik hun ned og tisse - ikke bare strint, men
kunne se i kattekrusset, at det var mere end et strint.
Derefter plagede hun om at få mad - og næste spist en god potion dåsemad:)

Forstår ikke lige hvad der skete.

Skal siges, hun næsten lige havde fået sin medicin - måske noget med det
at gøre - for synes pillen virker ret stor.

Kath.

Fra : Denise

Dato : 25-03-06 21:50

Katharina Nielsen wrote:
> [...]
>
> Skal siges, hun næsten lige havde fået sin medicin - måske noget med
> det at gøre - for synes pillen virker ret stor.

Nåå, pyha, det var dejligt, blev helt forskrækket .
Husk at give lidt mad både før og efter medicinen, før så der er noget i
maven så hun ikke kaster den op og bagefter for at være sikker på den ikke
sætter sig fast i halsen. Det er i hvert fald sådan jeg plejer at gøre.

--
Hilsen Denise
www.katteinfo.dk

Fra : Denise

Dato : 25-03-06 21:43

Katharina Nielsen wrote:
> Hej
>
> Hun har netop kastet sin mad op.........må til dyrlægen på mandag
> igen.

Øv hvor synd. Bor du ikke et sted hvor de har dyrlægevagt, så du kan få en
anden mening om problemet, eller kan du ikke få fat i din dyrlæge. Det er jo
lidt længe at gå til mandag synes jeg. Måske trænger missen til at få en
gang vand lagt ind under huden.

--
Hilsen Denise
www.katteinfo.dk