Scroll-script der kun scroller et <div> (l~
Fra : Ace

Dato : 24-03-06 20:38

Hejsa..

Jeg har fundet et script, der automatisk scroller et
html-dokument både verticalt og horisontalt, ud fra musens
cursor-position på dokumentet, via en onMouseMove-funktion i

(kodekilde: http://www.irt.org/script/1402.htm)

Scriptet virker tilsyneladende fint... desværre står jeg og har
hårdt brug for at samme

Jeg tænkte på om ik' der var nogen der ville gøre mig den kæmpe
tjeneste, at ændre på scriptet således, at denne scroll-funktion
udelukkende gælder for ét bestemt div-lag?

Håber at der nogen der har lyst og mulighed for at hjælpe mig.

Mvh
Ace

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Ace

Dato : 24-03-06 21:21

UPS..!! glemte lige at skrive færdig.. I får den lige én gang til
:)

[...]

hårdt brug for, at denne scroll-egenskab kan tilegnes lag
(layer).

Jeg tænkte på om ik' der var nogen der ville gøre mig den kæmpe
tjeneste, at ændre på scriptet således, at denne scroll-funktion
udelukkende gælder for ét bestemt div-lag, istedet for hele
dokumentet?

Fra : Ace

Dato : 24-03-06 21:34

:( naarh hvad sker der..?!?

.. så virkede URL'en ik' engang..

.. nå men, sådan hér ser scriptet altså ud:

[kode]

<script language="JavaScript"><!--
if (document.layers) {
document.captureEvents(Event.MOUSEMOVE);
document.onmousemove = myScroll;
}

var last = (new Date()).getTime();

function myScroll(e) {
var now = (new Date()).getTime();
if (document.layers && now > (last + 100)) {
window.scrollTo(e.screenX - window.screenX -
(window.outerWidth - window.innerWidth),e.screenY - window.screenY -
(window.outerHeight - window.innerHeight));
last = now;
}
else if (document.all && now > (last + 100)) {
window.scrollTo(window.event.x,window.event.y);
last = now;
}

}//--></script>

[/kode]

Fra : Ace

Dato : 26-03-06 13:43

Morten P. Andersen skrev:

> Har du så ikke lyst til at dele det med mig ..... og resten af
> verden.....

.. of course :D .. who am I to deny fellow webdesigners a chance to
broaden their horizons? ;)

.. scriptet kærvede blot et par enkelte justeringer, og ser nu ud
således:

[...]

if (document.layers && now > (last + 0)) {
document.layers['lyr'].top = e.screenY - window.screenY -
(window.outerHeight - window.innerHeight);
}
else if (document.all && now > (last + 0)) {
document.all('lyr').style.posTop = window.event.y/-2+18;
last = now;
}
</script>

[/kode]

Forklaring:

1) ['lyr'] og ('lyr') er der hvor id'et på det div-layer der skal
scrolles skal stå (kan frit ændres til et andet navn).

2) window.event.y/-2+18 (ja her har jeg simpelthen bare forsøgt mig
frem, indtil div-layerts placering var som jeg ville ha' det) .. prøv
at ændre 18 til en noget højere hvis layert skal placeres længere ned
på siden og omvendt..

3) onMouseMove="myScroll()" indsættes i det <div>-tag der skal
scrolles.

.. and there you have it.. kræver selvfølgelig en del justering i form
af layerts placering.. but hey, ingen sagde det ville være nemt at lave
noget fedt :D

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 26-03-06 17:30

Ace wrote:

> <script language="JavaScript">

Det er i dagens kodestandard obligatorisk at tilføje attributten type. Til
gengæld er attrubutten language helt overflødig:

<script type="text/javascript">

> if (document.layers) {
> else if (document.all

document.layer og document.all er noget leftover fra browserkrigen mellem
IE4 og NN4. Ingen af dem skal bruges i dag. Brug i stedet
document.GetElementById - det fanger alle nyere browsere på en gang.

Erik Ginnerskov
http://html-faq.dk/

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 24-03-06 22:37

Ace skrev:

> . nå men, sådan hér ser scriptet altså ud:

[snip]

> if (document.layers) {

- det må være et temmelig gammelt script du har fundet.
document.layers er en Netscape 4-ting - den har ikke noget at gøre
i et nutidigt script.

Se om du kan finde et lidt nyere script.
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Ace

Dato : 24-03-06 22:54

Jens GyldenkærneClausen wrote in
dk.edb.internet.webdesign.clientside:

> Se om du kan finde et lidt nyere script.

Jeg har googlet nettet til hudløshed og synes overhovedet ikke jeg
kan finde noget der minde om denne scroll-funktion... og besværlig
som jeg i dette tilfælde desværre må erkende at være, kan intet
mindre end en funktion som denne bruges...
... med mindre, selvfølgelig, man kunne finde/konstruere et script
der kan få et div-lag til at bevæge sig i modsat retning af
cursor'ens mousemove-retning (kun op/ned).

> - det må være et temmelig gammelt script du har fundet.
> document.layers er en Netscape 4-ting - den har ikke noget at gøre
> i et nutidigt script.

Jamen er det overhovedet ikke muligt, at omskrive/ændre scriptet så
det bliver et "nutidigt script"..?

Fra : Ace

Dato : 25-03-06 10:28

.. please, en eller anden.. står desperet og mangler denne
scroll-funktion :'(

.. kan scriptet slet ikke ændres/omskrives, så man scroll'er en <div>
blot ved at føre musen op/ned over det, i stedet for at det er hele
siden der scroll'es?

[...]

.. enhvert bud på hvordan den ønskede effekt kan fremkaldes (helst
kode), vil blive værdsat utrolig højt.

På forhånd tak..

Mvh Ace

P.S.
".. denne tråd er stadig vidt åben, og bli'r næppe forældet foreløbig...
så post endelig videre på dette indlæg hvis du har en løsning på
problemet. Tråden bliver hyppigt overvåget, så svar der postes heri vil
blive opfulgt hurtigst muligt."

Fra : Ace

Dato : 25-03-06 18:23

.. nevermind.. fandt selv ud af at ændre scriptet..

Fra : Morten P. Andersen

Dato : 25-03-06 18:43

>. nevermind.. fandt selv ud af at ændre scriptet..

Har du så ikke lyst til at dele det med mig ..... og resten af
verden.....jeg tror lige jeg kunne bruge det omtalte script på en side jeg
er ved at lave for et rockband www.suburbansugar.dk

:) Morten
www.lille-web.dk