Sildeblink?
Fra : dk

Dato : 24-03-06 19:40

Passer det at der skulle være noget som hedder sildblink, altså når det er
mørkt og månen skinner og stimer af sild vender sig, at det så kan ses på
himlen som et lysglimt?

Fra : Glenn Møller-Holst

Dato : 24-03-06 19:53

dk wrote:

> Passer det at der skulle være noget som hedder sildblink, altså når det er
> mørkt og månen skinner og stimer af sild vender sig, at det så kan ses på
> himlen som et lysglimt?

Hej!

Mon det er noget i disse retninger?:

11/21/2005, A glowing sea, courtesy of algae:
http://www.usatoday.com/tech/columnist/aprilholladay/2005-11-21-glowing-sea-algae_x.htm
Citat: "...
When we stepped hard on the dock, it made the fish jump. They looked
like little glow sticks underwater! I then stuck my foot in the water
and moved it about. The water glowed green in the direction of the
movement. My boyfriend jumped in, moved his arms and legs, and he looked
like a glowing angel.
A: Little microscopic creatures (called Lingulodinium polyedrum) that
glow in the dark caused the alluring strange display that night.
..."

05 October 2005, Sea's eerie glow seen from space:
http://www.newscientist.com/article.ns?id=mg18825195.600&feedId;=earth_rss20
Citat: "...The ancient mariners were right. Tales of "milky seas" that
glow bluish-white at night and extend as far as the horizon have been
spun by sailors for centuries. Now this eerie glow has been spotted from
space.
The glowing area spanned 15,400 square kilometres, an area the size of
Connecticut (Image: Steven D Miller, US Naval Research Laboratory).
..."

DAAC Study: The Incredible Glowing Algae:
http://earthobservatory.nasa.gov/Study/glowingalgae/
Citat: "...Each year, the North Atlantic Ocean announces springtime by
producing “blooms” large enough to be seen from space. These explosive
increases in microscopic marine algae, called phytoplankton, appear as
sudden bright blossoms in satellite imagery..."

mvh/Glenn

Fra : Max

Dato : 24-03-06 20:01

Hej Glenn

> Mon det er noget i disse retninger?:

Nej, det der beskrives der er almindelig Morild.

Mvh Max

Fra : Glenn Møller-Holst

Dato : 24-03-06 20:10

Max wrote:

> Hej Glenn

> Nej, det der beskrives der er almindelig Morild.
>
> Mvh Max

Hej Max

Men det er "mikrobepærer" der er ophav til lyset:

http://da.wikipedia.org/wiki/Morild
Citat: "...Morild er et fænomen, hvor havet synes at lyse eller glimte,
og som i danske farvande oftest forårsages af fure-algen Noctiluca...."

http://en.wikipedia.org/wiki/Noctilucales

"Havlys":
http://de.wikipedia.org/wiki/Meeresleuchten

mvh/Glenn

Fra : Max

Dato : 24-03-06 21:14

Hej Glenn

> Men det er "mikrobepærer" der er ophav til lyset:

Ja, det ved jeg godt, men det fiskerne kalder sildeblink
er ikke Morild, det kender de nemlig også.

Mvh Max

Fra : J. Nielsen

Dato : 24-03-06 23:14

On Fri, 24 Mar 2006 21:14:27 +0100, "Max" <Max_Jens@post9.tele.dk.invalid>
wrote:

>Ja, det ved jeg godt, men det fiskerne kalder sildeblink
>er ikke Morild, det kender de nemlig også.

Såvidt jeg husker er sildeblink et andet navn for kornmod, altså
en reflektering af fjerne lyn.

Fra : Herluf Holdt, 3140

Dato : 24-03-06 23:25

J. Nielsen skrev:

> Såvidt jeg husker er sildeblink et andet navn for kornmod,
> altså en reflektering af fjerne lyn.

Det giver SDE dig ret i. Der kaldes det dog "sildeglimt".
Man kaldte traditionelt kornmod over Vesterhavet for
sildeglimt, fordi det ofte optrådte i sensommeren, når
fiskerne fangede store mængder af sild.

--
'rluf :·)
- deportér alle illoyale imamer nu!

Fra : Max

Dato : 24-03-06 23:29

Hej Herluf

> sildeglimt, fordi det ofte optrådte i sensommeren, når
> fiskerne fangede store mængder af sild.

Ja, de gode fede høstsild som vi hygger os med til jul :)

Mvh Max

Fra : Bo Warming

Dato : 25-03-06 02:38

"Max" <Max_Jens@post9.tele.dk.invalid> wrote in message
> Hej Herluf

> Ja, de gode fede høstsild som vi hygger os med til jul :)

Refleksion af lys fra sildenes blanke/grå skæld er vel tilpasset til
at gøre sild usynlige for fjender bl.a. måger Kamouflage der får
stimen til at falde i et med baggrunden

Selv hvis stærk sol bager ned på havet, vil det meste lys
tilbagekastes fra vandoverfladen og meget lidt fra et evt spejl nede
under i vandet.