Akkumuleret befolkningstal på kloden
Fra : Torben W. Hansen

Dato : 24-03-06 09:50

Hej,

Er der nogen, der har et bud på hvor mange mennesker (homosapiens), der har
levet på jordkloden ialt ?
Kunne man estimere dette ved en arealbergning (bestemt integral) af en
eksponentialfunktion med vandret asymtote (logistisk ligning) ?

Med venlig hilsen
Torben W. Hansen

Fra : Filip

Dato : 24-03-06 12:23

> Er der nogen, der har et bud på hvor mange mennesker (homosapiens), der
> har levet på jordkloden ialt ?

Jeg har hørt noget om at der i hele jordens periode er skulle have levet
lige så mange mennesker som der er mennesker der er lever idag. Altså
omkring de 6 mia.

Filip

Fra : Thomas S

Dato : 24-03-06 12:42

Torben W. Hansen wrote:
> Hej,
>
> Er der nogen, der har et bud på hvor mange mennesker (homosapiens), der har
> levet på jordkloden ialt ?

På Wikipedia kan man i artiklen
http://en.wikipedia.org/wiki/Human_population læse sætningen:
"Approximately one fifth of all humans that have existed in the last
six thousand years are currently alive". Der er kildehenvisninger i
artiklen, men jeg kan ikke finde ud af, hvilken af kilderne det kommer
fra. Men under antagelse af, at det er en rigtig antagelse, får vi, at
der i løbet af de sidste 6.000 år har eksisteret 5*6,5 mia. = 32,5
milliarder mennesker. For 6.000 år siden var jordens befolkning
omkring 7 millioner (http://www.census.gov/ipc/www/worldhis.html).
Måske lidt mindre, måske en del højere, men selv efter de vildeste
estimater er der i perioden år -10.000 til -4.000 ikke nogen, der når
over 20 mio. på engang. Hvis vi antog, at der i gennemsnit har været
10 mio mennesker i hele den periode (hvad der næppe har), og at de har
haft en gennemsnitslevealder på 40 år, så lægger det 1,5 mia. til.
Så er vi oppe på 34 mia. mennesker. Hvis vi skal længere tilbage,
så skal vi velsagtens til at tænke på, om vi kun tæller Homo
sapiens sapiens eller om vi skal have nærmere slægtninge med (ja,
måske er vi allerede inden for Homo florensiensis tid, og Homo
neanderthalis uddøde kuin for ca. 30.000 år siden).

Men altsammen under antagelse af, at wikipedia har ret. Det må man så
selv vælge om man tror på.

Thomas S

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 24-03-06 13:16

"Thomas S" <staermose@gmail.com> skrev i en meddelelse
"Approximately one fifth of all humans that have existed in the last
six thousand years are currently alive".

Jeg så en tilsvarende en gang.. Noget med at 80% eller tilsvarende højt tal
af alle mennesker der nogensinde er blevet over 60? år er i live pt.
Nogen der kan huske den?

--
Martin Højriis Kristensen
http://www.makr.dk/ - outdated og trist

Fra : Torben W. Hansen

Dato : 27-03-06 09:17

>Men altsammen under antagelse af, at wikipedia har ret. Det må man så
>selv vælge om man tror på.

OK - og tak for svarene til jer alle

Med venlig hilsen
Torben W. Hansen

Fra : John Larsson

Dato : 27-03-06 20:33

"Thomas S" <staermose@gmail.com> writes:
>Men altsammen under antagelse af, at wikipedia har ret. Det må man så
>selv vælge om man tror på.

Det er nemlig dét. Der findes ingen sikre skøn. Der findes nogenlunde
sikker viden om menneskets udbredelse rent geografisk, men alle arter har
det med at variere ret kraftigt. Jeg har set skøn på at mennesket (inkl.
forfædre) har haft en population på mellem 1 og 10 millioner individer i
forhistorisk tid. Man må så selv om hvornår vi mener at "mennesket"
opstod! Mod denne baggrund kan man udregne en minimums- og en
maksimumsmængde. Den store usikkerhed skyldes at man ikke ved hvor mange
gange den menneskelige population har kollapset, men her kan man muligvis
via mere sofistikerede genetiske analysemetoder nå en bedre præcision.

John