MySQL find date
Fra : Harald

Dato : 24-03-06 09:26

Hej

Jeg bruger MySQL 4.0 og har en tabel med en DateTime felt (Dato), jeg vil
gerne finde alle de poster hvor Dato er lig dags dato, jeg prøver dette:
SELECT * FROM `mintabel` WHERE date(dato)=date()

men jeg får en syntax fejl, syntes ikke jeg kan finde noget i manualen der
virker.

/HK

Fra : Harald

Dato : 24-03-06 10:00

"Harald" <nomail@noname.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> SELECT * FROM `mintabel` WHERE date(dato)=date()
>
> men jeg får en syntax fejl, syntes ikke jeg kan finde noget i manualen der

Nå date er først med fra MySQL 4.1, dette virker:

SELECT *
FROM `mintabel`
WHERE year( dato ) = year( now( ) )
AND month( dato ) = month( now( ) )
AND DAYOFMONTH( dato ) = DAYOFMONTH( now( ) )

men findes der ikke en lettere/kortere metode?

/HK

Fra : Michael Zedeler

Dato : 24-03-06 14:23

Harald wrote:
> [...]
> AND month( dato ) = month( now( ) )
> AND DAYOFMONTH( dato ) = DAYOFMONTH( now( ) )
>
> men findes der ikke en lettere/kortere metode?

Hvad med

SELECT *
FROM <mintabel>
WHERE date(dato) = date(now())

?

Se også

http://dev.mysql.com/doc/refman/5.0/en/date-and-time-functions.html

Mvh. Michael.
Get my vcard at http://michael.zedeler.dk/vcard.vcf

Fra : Peter Brodersen

Dato : 24-03-06 14:25

Date er først med fra MySQL 4.1.
--
- Peter Brodersen
Find dig selv: http://map.ter.dk/

Fra : Martin

Dato : 24-03-06 14:27

Peter Brodersen wrote:
> [...]

noget i stil med
WHERE UNIX_TIMESTAMP(dato) = UNIX_TIMESTAMP(now())

?

Fra : Martin

Dato : 24-03-06 14:28

Martin wrote:

> noget i stil med
> WHERE UNIX_TIMESTAMP(dato) = UNIX_TIMESTAMP(now())
>
> ?

PS: Få da lige opdateret MySQL
MySQL under 4.1 er godt nok fejlbehæftet - hvis den er hostet udenbys,
så få da lige fat i enten en ny host, eller find en ny host :)

Fra : Harald

Dato : 24-03-06 18:56

"Martin" <maa@scandesigns.dk> skrev i en meddelelse

> PS: Få da lige opdateret MySQL
> MySQL under 4.1 er godt nok fejlbehæftet - hvis den er hostet udenbys, så
> få da lige fat i enten en ny host, eller find en ny host :)

Jeg har egen server men desværre kan jeg ikke lige uden vidrer opdatere da
nogle af de programmer jeg bruger ikke understøtter MySQL over 4.0.26. Men
tak for forslagene det vil jeg prøve.

/HK

Fra : Tom Jensen

Dato : 24-03-06 22:00

Harald skrev:
> [...]
> nogle af de programmer jeg bruger ikke understøtter MySQL over 4.0.26. Men

Har du prøvet curdate(), det virker for mig på en 4.1.12

Med venlig hilsen

Tom Jensen
- Læs mere om asp og databaser her -
www.ffsoft.dk

Fra : Harald

Dato : 24-03-06 22:56

"Tom Jensen" <xx@xx.xx> skrev i en meddelelse

<klip klip>

> Har du prøvet curdate(), det virker for mig på en 4.1.12

Ja det giver en syntax fejl

/HK

Fra : Michael Zedeler

Dato : 24-03-06 23:20

Peter Brodersen wrote:

> Date er først med fra MySQL 4.1.

Suk**2.

M.
Get my vcard at http://michael.zedeler.dk/vcard.vcf

Fra : Peter Brodersen

Dato : 25-03-06 11:27

On Fri, 24 Mar 2006 23:20:29 +0100, Michael Zedeler
<michael@zedeler.dk> wrote:

>Suk**2.

Den gamle/grimme løsning er fx LEFT(datofelt,10) - rent
performancemæssigt tror jeg ikke, der er den store forskel, idet evt.
indexes alligevel ikke benyttes, når man ikke refererer til felterne
direkte.

--
- Peter Brodersen
Find dig selv: http://map.ter.dk/

Fra : Martin Christensen

Dato : 25-03-06 00:53

Fra : Kasper Johansen

Dato : 24-03-06 23:27

Harald wrote:
> [...]
> gerne finde alle de poster hvor Dato er lig dags dato, jeg prøver dette:
> SELECT * FROM `mintabel` WHERE date(dato)=date()

Der er en dato-funktion i MySQL, som minder rigtig meget om
date()-funktionen i PHP (hvis du kender det). Den hedder
DATE_FORMAT(String date, String format).

Vær opmærksom på at denne funktion kun kan bruges til gyldige timestamps
(typiske MySQL-dato-felter). Hvis du vil bruge en lignende funktion til
dit Unix-timestamp, så skal du bruge FROM_UNIXTIME(String timestamp,
String format).

Du kan bruge det hele således:

<SQL>
SELECT
*

FROM
table

WHERE
DATE_FORMAT(dato_felt, '%m %y') = FROM_UNIXTIME('$unixtimestamp',
'%m %y');
</SQL>

Den nuværende tid til begge formater kan findes via. følgende funktioner:

NOW() - Bruges til MySQL's egne dato-felter.
UNIX_TIMESTAMP() - Bruges til nuværende unix-timestamp.

Vær opmærksom på, at der er mange flere brugsmetoder til begge
funktioner (altså format-strengen). Du kan f.eks. skrive %d for dato og
%u for uge. Læs mere på MySQL's egen hjemmeside.

Kasper Johansen