lagkage opskrift
Fra : Mus

Dato : 24-03-06 03:10

Er der nogen her der ligger inde med en god lagkageopskrift.

Vi fejrede Anna's 1 års fødselsdag i dag med rutebillagkage med creme og
banan. synes den var lige en tand for sød.

Hele weekenden står den på fødselsdagsbesøg langvejsfra og kunne godt tænke
mig at lave en anden lagkage.

Men da jeg kun har lavet et par lagkager i mit liv, har jeg absolut ingen
gode ideer.

Så ligger i inde med en opskrift i bare er vilde med, så hit med den

På forhånd tak

LN

Fra : Gainsbourg

Dato : 24-03-06 04:45

Gammeldags lagkage:

Creme: 2½ dl. mælk, 1 helt æg, 1 spsk. sukker, 1 spsk maizena majsmel, 1
tsk. vanillesukker (eller 1 vaniljestang).

Majsstivelsen røres _omhyggeligt_ sammen med ½ dl. mælk til der absolut ikke
er flere klumper. Resten af mælken varmes i mikrobølgeovnen eller i en
gryde. Den varme mælk, jævning, sukker og ægget piskes sammen i en gryde og
varmes op under konstant omrøring (hvis det brænder på, smager hele lagkagen
grimt bagefter). Cremen koger et par minutter til den er tyk og tages af
varmen. Hvis man bruger en rigtig vaniljestang skrabes kornene ud og korn og
stang koges med fra starten. Hvis man bruger vanillesukker tilsættes det
først efter at gryden er taget af kog. Cremen køles lidt af og kan enten
bruges mens den stadig er flydende eller stå et par timer i køleskab til den
er stiv. Hvis lagkagen lægges sammen med lun creme, bliver den mere fugtig
og lækker når den er kold.

Lagkagen lægges sammen af 3 bunde og 2 lag creme. Et eller begge lag creme,
kan tilføres andet fyld, fx frosne jordbær, hindbær eller skovbær hvor
bærrene tøes op i en si og bruges i lagkagen og den fradrænede frugtsaft
bruges til glasur. Dette giver en frisk og lækker lagkage, som næsten alle
kan lide. Glasuren laves af saft fra bærrene og store mængder flormelis og
skal være så tyk, at den kun lige med besvær, kan spredes over "låget".
Kagen kan også laves med friske bær (bliver meget lækrere) - men de er jo
ikke rigtig i sæson nu. Ellers kan kagen laves af andet frisk frugt skåret i
små stykker (skal være blød og moden).

Er kagen til voksne, kan bundene stænkes med cognac eller portvin og man kan
selvfølgelig også dække kagen med et marcipanlåg i stedet for glasur.

Med venlig hilsen
Gainsbourg

Fra : Heidi

Dato : 24-03-06 07:16

Mus wrote:
> Er der nogen her der ligger inde med en god lagkageopskrift.

Jeg har lavet følgende nogle gange, med ok succes:

Lagkagebunde (eller en færdig tærtebund med samme "konsistens" som
lagkagebunde, hvis man kun vil have ét lag) dryppes med feks. sherry
(hvis det er til de voksne).
Ananasstykker lægges på bunden og der fyldes op med flødeskum hvor der
er blandet knuste makroner og hakket mørk chokolade i, eller chokoladen
drysses over som pynt.
Man bestemmer jo selv hvor meget makron der skal i og hvor sød den
dermed skal være - jeg synes i hvert fald den er god, og nem!

--
Heidi

Fra : Fischer & Døssing

Dato : 24-03-06 07:39

Heidi (xNOSPAMx@fjomp.com) skrev :

> [...]

Smør lagkagebundene med abrikosmarmelade, ovenpå lægges makroner (som
har søbet i portvin i "voksen-kagen" og saftevand i "børnekagen"), på
makronerne kommes lagkagecreme og herpå lægges bananer i skiver. Sådan
fortsættes og lagkagen pyntes til slut med glasur, krymmel eller hvad
man nu vil.

Du kan også skifte abrikosmarmeladen ud med hindbær/jordbær marmelade og
enten beholde bananen eller skifte den ud med hindbær/jordbær. Det er
selvfølgelig bedst i sæsonen, men frosne - optøede - bær kan sagtens
bruges.

Jeg har lavet disse varianter med stor succes til vores datters
fødselsdage.

Henriette Døssing

Fra : Prikke

Dato : 24-03-06 10:11

"Mus" <Bastian@sol.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> gode ideer.
>
> Så ligger i inde med en opskrift i bare er vilde med, så hit med den

Vi skal også have fødselsdag i weekenden og vi skal have Nøddemarengslagkage
fra Brugsens kogebog om desserter, den er rigtig lækker og frisk og plejer
at vække jubel:

(6 pers)

4 æggehvider
175 g. sukker
100 g. hasselnøddekerner
korn af en halv stang vanille eller
1 tsk vanillesukker

Fyld:
250-300 g. frosne hindbær
2 spsk sukker
1/4 l piskefløde
2 spsk sherry (plejer vi ikke at putte i)

Æggehviderne piskes meget stive.
Sukkeret piskes i lidt af gangen.
Nødderne hakkes og vendes i sammen med vanille.
Dejen smøres ud i tre bunde på bagepapir eller smurte, melede plader.
Bagetid: 1-11/4 time ved 125 gr., til bagepapiret nemt kan trækkes af.
Bundene afkøles.
Hindbærrene drysses med sukker og optøs.
Fløden piskes stiv.
Hindbær (og sherry) vendes i flødeskummet.
Bundene lægges sammen med hindbærflødeskummet.

Ha en god fødselsdag.

Rikke

Fra : Gainsbourg

Dato : 24-03-06 15:19

Ville lige tilføje, til dem der står for at skulle spise lagkage i
weekenden - husk at være varsom med at bruge frosne hindbær uden at koge dem
først, da det lader til at der er mange partier forurenede bær i handlen og
man kan blive _meget_ syg af at at spise dem.

Med venlig hilsen
Gainsbourg

Fra : Mus

Dato : 24-03-06 18:09

"Gainsbourg" <isl41688@THORSTENimage.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
og
> man kan blive _meget_ syg af at at spise dem.

Nå for søren.

Har ellers købt hindbær ind til lagkagen.
Så tror jeg ikke vi laver lagkage med hindbær alligevel. Bliver vist ikke
helt det samme når de først skal koges.
Og jeg vil ikke tage chancen når vores lille datter på 1 år også skal smage.

LN

Fra : Gainsbourg

Dato : 25-03-06 03:10

> Nå for søren.
>
> Har ellers købt hindbær ind til lagkagen.
> Så tror jeg ikke vi laver lagkage med hindbær alligevel. Bliver vist ikke
> helt det samme når de først skal koges.

Du kan sagtens lave en superlækker kage af hindbær kompot. Dræn væden fra og
kog bærrene med sukker og en vanillestang, så bliver det lækkert, bare på en
anden måde end med friske bær.

> Og jeg vil ikke tage chancen når vores lille datter på 1 år også skal
> smage.

Det kan jeg godt forstå - der er trods alt allerede 6 mennesker døde i
Danmark pga af de hindbær og netop gamle, syge og små børn er de allermest
udsatte grupper. Men koger du bærrene er der intet at bekymre sig om

Med venlig hilsen
Gainsbourg

Fra : news.inet.tele.dk

Dato : 02-04-06 01:04

Succes-lagkagen gennem 21 år her hos os kræver
meget lille arbejdsindsats og kan laves færdig dagen før.

Den består af:

1 pakke choko-lagkagebunde (gerne fra bager)
1/2 l piskefløde
200 gr god chokolade

2 dage før servering gives piskefløde og chokolade et opkog,
så chokoladen smelter fuldstændig. Dette sættes på køl til næste dag.

1 dag før servering piskes choko-fløde massen til skum
og lægges med chokolagkagebunde, antallet af lag afhænger
af om det er fabriks- eller bagerbagte lagkagebunde.
Det betyder ikke noget for den færdige lagkage.
Den sammenlagte lagkage sættes på køl indtil servering,

0 dage før servering pyntes lagkagen evt. med lidt flødeskum
og hvad der nu kan gøre det festligt for fødselaren.

Smagen på choko-cremen minder utroligt meget om chokolademousse,
og lagkagen bliver bedst ved at trække en dags tid, men kan også lægges
sammen om morgenen samme dag, som den skal nydes.

God fornøjelse
JGT

Fra : Peter Westh

Dato : 02-04-06 01:30

"news.inet.tele.dk" <jgthrane@mail.tele.dk> skrev i en meddelelse
> 2 dage før servering gives piskefløde og chokolade et opkog,
> så chokoladen smelter fuldstændig. Dette sættes på køl til næste dag.

Jeg kan varmt anbefale den creme.

Hvis man vil have noget frugt i sin lagkage også, passer brombær godt til.

Og en makronbund skader heller ikke.

/P

Fra : news.inet.tele.dk

Dato : 04-04-06 20:47

Du har ret mht. frugt, faktisk var den oprindelige opskrift med ananas, men
det faldt ikke i god jord hos mine dengang små børn.

Og nu er lagkagen bare som den er - en tradition.
JGT

Fra : Jørgen Hess

Dato : 06-04-06 17:14

> [...]
> men det faldt ikke i god jord hos mine dengang små børn.
>
> Og nu er lagkagen bare som den er - en tradition.

Kan godt forstå børnene at de ikke kunne lide chokolade og ananas. Det er en
sammensætning der får det hele til at smage vammelt og ulækkert især hvis
det er dåse ananas..
Brombær kan jeg godt forestille mig går godt med chokolade.

mvh
Jørgen