Division pr. "håndkraft"
Fra : Jan Bang Jensby

Dato : 23-03-06 08:14

Hej -

Jeg er miljøskadet af at have en regnemaskine stående på mit skrivebord. Det
betyder, at jeg har glemt, hvordan man dividere pr. "håndkraft".

Er der ikke én i dette fourm, der ved et eksempel kan friske mine
skolekundskaber op?

Tak for hjælpen!

- Jensby

Fra : Max

Dato : 23-03-06 08:25

Hej Jensby

> Er der ikke én i dette fourm, der ved et eksempel kan friske mine
> skolekundskaber op?

Jeg vil påstå at hvis du har glemt det, ja så har du aldrig lært det :)

Mvh Max

Fra : Jan Bang Jensby

Dato : 23-03-06 08:34

"Max" skrev

> Jeg vil påstå at hvis du har glemt det, ja så har du aldrig lært det :)

Hov hov!

Jeg har ellers både real- og studentereksamen - og til sidstnævnte
belønnedes jeg med et 11-tal.

Kom ikke her!

- Jensby

Fra : Max

Dato : 23-03-06 09:55

Hej Jan

> Hov hov!
>
> Jeg har ellers både real- og studentereksamen - og til sidstnævnte
> belønnedes jeg med et 11-tal.

Ja man kan nå langt med lidt fedten for lærene :)

Mvh Max

Fra : Herluf Holdt, 3140

Dato : 23-03-06 09:52

Jan Bang Jensby skrev:

> Er der ikke én i dette fourm, der ved et eksempel kan friske
> mine skolekundskaber op?

Lad os tage et *nemt* eksempel fra Munksgaards
Matematik-Leksikon for skoler og hjem:

§ 239 Opstilling af divisionsstykker:

_9_| 864 |_96_
81
__
54
54
__
0

Sådan lærte jeg det i skolen for over 50 år siden, og
lommeregneren har ikke fået mig til at glemme det endnu.
Altså man finder (eller gætter sig til) det første tal,
"ganger ud", "skriver rest" og "trækker ned" og dividerer
videre.

--
'rluf :·)

Fra : Jan Bang Jensby

Dato : 23-03-06 10:31

"Herluf Holdt, 3140" skrev

> Lad os tage et *nemt* eksempel fra Munksgaards
> [...]

Sådan!

Nu kan jeg huske det.

Tak for hjælpen.

- Jensby

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 23-03-06 16:09

Herluf Holdt, 3140 skrev:

> Sådan lærte jeg det i skolen for over 50 år siden, og
> lommeregneren har ikke fået mig til at glemme det endnu.

Jeg kan stadig uddrage kvadratrødder pr. håndkraft - med en
metode der er ineffektiv.

--
Bertel

Fra : Michael Haase

Dato : 23-03-06 09:59

Jan Bang Jensby skrev dette den 23-03-2006 08:13:

> [...]
> betyder, at jeg har glemt, hvordan man dividere pr. "håndkraft".
>
> Er der ikke én i dette fourm, der ved et eksempel kan friske mine

Det er måske lidt svært at forklare, men hvis vi tager 3/4:

4 går 0 gange op i 3, dvs resten er 3, hvorpå der trækkes et 0 ned, så
det bliver 30/4.
4 går 7 gange op i 30 med resten 2, 0 trækkes ned, så vi har 20/4.
4 går 5 gange op i 20 med resten 0.

Resultatet bliver så 0.75

--
Michael Haase