PSW?
Fra : mark wesenberg

Dato : 22-03-06 22:57

hejsa -
jeg har siddet og læst jeres tutorials omkring ASP.
men allerede efter lektion 2-3 er jeg gået i stå.
jeg forstår ikke helt det der PSW?

er det noget man skal indstille på sin computer?
jeg kører vidst nok med XP Home Edition.

håber der er nogle der kan der hjælpe mig?

Det jeg vil opnå ved ASP er at folk skal kunne udfylde felter med
opkysninger hvor det derefter vil blive sendt til min e-mail..

det skal lige siges, at jeg har en server der understøtter ASP..

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : terje

Dato : 22-03-06 23:10

mark wesenberg wrote:

> det skal lige siges, at jeg har en server der understøtter ASP..

Mark. Du trenger en web server fordi ASP bare kan avvikles der. Du har 2
valg: Enten oppgradere til XP Professional fordi der får du en web
server inkludert på din egen maskin. Eller du bruker web serveren der du
får din internett tilkobling. Der kan du ha dine hjemmesider og de
fleste internet tilbydere tilbyr også ASP. Siden du er nybegynner
anbefaler jeg siste alternativ. ASP filene kan du laste opp fra din egen
maskin med et ftp program. Jeg anbefaler FileZilla
http://sourceforge.net/projects/filezilla/. Når du har ordnet med dette
så kan du komme tilbake hit og be om hjelp til selve ASP koden.

terje

Fra : mark wesenberg

Dato : 23-03-06 14:53

terje wrote in dk.edb.internet.webdesign.serverside.asp:

> [...]
> http://sourceforge.net/projects/filezilla/. Når du har ordnet med dette
> så kan du komme tilbake hit og be om hjelp til selve ASP koden.

Okay mange tak :)
så forstår jeg det, nu mangler jeg så bare nogle koder? ved du hvor man kan
finde dem hende?

Fra : terje

Dato : 23-03-06 19:10

mark wesenberg wrote:

> Okay mange tak :)
> så forstår jeg det, nu mangler jeg så bare nogle koder? ved du hvor man kan
> finde dem hende?

Hei Mark. Hvis du har ordnet med web serveren så kan du lime følgende
kode inn i en egen fil:

<%
Response.Write "Mark's første asp side!"
%>

Lagre dette som en asp fil, f. eks. som *mark.asp*, deretter sender du
den opp til din web server. Når det er gjort åpner du den samme siden i
din nettleser, du må kjenne adressen til dine hjemmesider. Det skal være
noe i retning av: http://www.marks_web_hotel.dk/mark.asp.

Når du får dette til å virke så skal vi gi deg noen linker til steder
der du kan finne mer avansert asp kode.

terje

Fra : mark wesenberg

Dato : 23-03-06 23:12

terje wrote in dk.edb.internet.webdesign.serverside.asp:

> Hei Mark. Hvis du har ordnet med web serveren så kan du lime følgende
> kode inn i en egen fil:
>
> <%
&gt; Response.Write "Mark's første asp side!"
&gt; %>

> [...]
> noe i retning av: http://www.marks_web_hotel.dk/mark.asp.
>
> Når du får dette til å virke så skal vi gi deg noen linker til steder

okay mange tak :D!

jeg tror det skulle være iorden nu: http://www.aalborg-cy.dk/mark.asp

er det korrekt?

Fra : terje

Dato : 24-03-06 10:58

mark wesenberg wrote:

> jeg tror det skulle være iorden nu: http://www.aalborg-cy.dk/mark.asp
>
> er det korrekt?

Ja, det er korrekt. Det ser du fordi teksten *Mark's første asp side!*
faktisk blir skrevet ut i din browser. Så, gratulerer. Nå er du igang
med ASP.

Nå kan du enten kaste deg over ulike kode eksempler, eksperimentere med
dem, og få dem til å virke på din egen web server. Du kan også sette deg
ned og lese litt om hvordan ASP er bygget opp og fungerer. Du bør
antakelig gjøre begge deler.

Ta for exempel denne linjen: Response.Write

*Response* kaller vi et ASP-object, og *"Write" er en metode som dette
objektet har. Det finnes masse objekter, masse metoder og masse andre
ting som inngår i ASP. En nybegynner bør nok starte med å skaffe seg en
grunnleggende forståelse av hvordan dette fungerer. Her er noen linker
du kan se på:

Her er et godt sted for nybegynnere:
http://www.w3schools.com/asp/asp_examples.asp

Her har du allerede vært: http://www.html.dk/tutorials/asp/
Et annet dansk site (noe mer avansert): http://www.asp-faq.dk/

Et avansert site med gode tips når man løper inn i problemer:
http://www.aspfaq.com/

Her er to steder med masse asp kode (også gratis):
http://aspin.com/
http://www.planet-source-code.com/vb/default.asp?lngWId=4

Og så trenger du å bokmerke dokumentasjonen for ASP og vbscript:

ASP:
http://msdn.microsoft.com/library/default.asp?url=/library/en-us/iissdk/html/2c40c3cf-90eb-41ca-ae2a-0ef33a651779.asp
Vbscript:
http://msdn.microsoft.com/library/default.asp?url=/library/en-us/script56/html/ddfa5183-d458-41bc-a489-070296ced968.asp

Disse vil du også få god bruk for:
File System Object (Når du skal arbeide med filer):
http://msdn.microsoft.com/library/default.asp?url=/library/en-us/script56/html/88dcdb0a-db3f-4cbc-9185-ada33004b1fa.asp
ADO (Når du skal arbeide med databaser):
http://msdn.microsoft.com/library/default.asp?url=/library/en-us/ado270/htm/mdmscadoapireference.asp

Til slutt er det to diskusjonsgrupper som er nyttige. Den ene er denne
og den andre er:
microsoft.public.inetserver.asp.general

Du skrev at ditt første mål var å la andre fylle inn opplysninger i et
skjema/form og sende dem til deg med email.
For å kunne gjøre dette må det være installert en ASP komponent på din
web server som er spesielt beregnet på å sende email. Jeg avslutter med
et enkelt eksempel som benytter en komponent som heter ASPMail. Hvis
denne ikke eksisterer på din web server vil du få en feilmelding, men du
kan jo alltids forsøke. Lim følgende kode inn i mark.asp:

<form action="mark.asp" method="post">
Din info: <input type="text" name="Info" />
<input type="submit" value="Submit" />
</form>
<%
On Error Resume Next

Dim sInfo
Dim oMail

sInfo = Request.QueryString("Info")

If sInfo <> "" Then

      Set oMail = Server.CreateObject("SMTPsvg.Mailer")

      With oMail
            .Subject = "Min tittel her"
            .RemoteHost = "mail.DinInternetTilbyder.dk" ' Sjekk at denne er
korrekt
            .AddRecipient "Mark X", "marks@epostadresse.dk" ' Din epost adresse
            .FromAddress = "Fra Sender"
            .BodyText = sInfo

            If Not .SendMail Then Response.Write .Response
      End With

      Set oMail = Nothing

End If

If Err Then Response.Write "<br>Err.Number = " & Err.Number & "<br>" &
Err.Description

%>

Fra : mark wesenberg

Dato : 24-03-06 13:04

> [...]
> kan jo alltids forsøke. Lim følgende kode inn i mark.asp:

> <form action="mark.asp" method="post">
> Din info: <input type="text" name="Info" />
&gt; On Error Resume Next
&gt;
&gt; Dim sInfo
&gt; Dim oMail
&gt;
&gt; sInfo = Request.QueryString("Info")
&gt;
&gt; If sInfo <> "" Then
&gt;
&gt;       Set oMail = Server.CreateObject("SMTPsvg.Mailer")
&gt;
&gt;       With oMail
&gt;             .Subject = "Min tittel her"
&gt;             .RemoteHost = "mail.DinInternetTilbyder.dk" ' Sjekk at denne er
&gt; korrekt
&gt;             .AddRecipient "Mark X", "marks@epostadresse.dk" ' Din epost adresse
&gt;             .FromAddress = "Fra Sender"
&gt;             .BodyText = sInfo
&gt;
&gt;             If Not .SendMail Then Response.Write .Response
&gt;       End With
&gt;
&gt;       Set oMail = Nothing
&gt;
&gt; End If
&gt;
&gt; If Err Then Response.Write "<br>Err.Number = " & Err.Number & "<br>" &
&gt; Err.Description
&gt;
&gt; %>

Hejsa :D -
mange tak for hjælpen.

jeg tror, at jeg vil starte med at læse lidt mere om .ASP og ekspermintere lidt med det.

jeg har her forsøgt, at sætte en kode ind fra en af de links de gav mig:

<form action="demo_reqquery.asp" method="get">
Your name: <input type="text" name="fname" size="20" />
<input type="submit" value="Submit" />
</form>
<%
dim fname
fname=Request.QueryString("fname")
If fname<>"" Then
Response.Write("Hello " & fname & "!<br />")
Response.Write("How are you today?")
End If
%>

..
Men jeg synes ikke rigtigt det virker, når jeg for det over på min server.
hvorfor gør det ikke det?

mvh mark..
og igen - mange tak for din hjælp.

Fra : terje

Dato : 24-03-06 20:06

mark wesenberg wrote:
> [...]
>
> .
> Men jeg synes ikke rigtigt det virker, når jeg for det over på min server.

Legg merke til at dette skjemaet er satt til å sende sine data til en
side som heter *demo_reqquery.asp*. Du må sannsynligvis endre dette
dersom din side (fortsatt) heter mark.asp. Du skal også endre sende
metoden til *post*.

terje

Fra : mark wesenberg

Dato : 25-03-06 00:31

terje wrote in dk.edb.internet.webdesign.serverside.asp:
&gt; > dim fname
&gt; > fname=Request.QueryString("fname")
&gt; > If fname<>"" Then
&gt; > Response.Write("Hello " & fname & "!<br />")
&gt; > Response.Write("How are you today?")
&gt; > End If
&gt; > %>

> [...]
> side som heter *demo_reqquery.asp*. Du må sannsynligvis endre dette
> dersom din side (fortsatt) heter mark.asp. Du skal også endre sende

mange tak :D nu er jeg ved at have styr på det!

- ved du hvad for en kode jeg skal bruge sådan, at folk kan skrive i felter som
hedder:

navn
adresse
postnummer
by
telefon nr
kommetarer

hvorefter oplysninger bliver sendt til min e-mail?

mvh mark,

Fra : terje

Dato : 25-03-06 10:02

mark wesenberg wrote:

> - ved du hvad for en kode jeg skal bruge sådan, at folk kan skrive i felter som
> [...]

Du kan bruke så mange text bokser (eller andre form elementer) som du
vil. F. eks:
<input type="text" name="Navn" />

Denne kan du så lese med ASP slik: Response.Write Request.Form("Navn")

Eller du kan gjemme den i en variabel:
sNavn = Request.Form("Navn")

Merk at du må bruke nøyaktig samme navn i "begge ender".

> hvorefter oplysninger bliver sendt til min e-mail?

Som jeg sa i et annet innlegg - email er funksjonalitet som ikke er
innebygget i scriptspråk som ASP, du må benytte extra software på din
web server. Se på mitt forige email eksempel en gang til.

terje

Fra : mark wesenberg

Dato : 25-03-06 13:18

> [...]
> innebygget i scriptspråk som ASP, du må benytte extra software på din
> web server. Se på mitt forige email eksempel en gang til.

okay mange tak (:
- jeg har netop downloadet aspmail3, og aspmail4..

hvordan installere jeg dem i serveren?

Fra : terje

Dato : 25-03-06 14:52

mark wesenberg wrote:

> - jeg har netop downloadet aspmail3, og aspmail4..
>
> hvordan installere jeg dem i serveren?

Er dette din egen web server eller er det din internet tilbyders server
du snakker om? I det siste tilfellet får du normalt ikke lov til å
innstallere noe som helst, men der er sannsynligvis allerede installert
software. Spør din internet tilbyder om hvilken email software som er
tilgjengelig for deg.

terje

Fra : mark wesenberg

Dato : 25-03-06 16:24

> [...]
> innstallere noe som helst, men der er sannsynligvis allerede installert
> software. Spør din internet tilbyder om hvilken email software som er

hejsa - ja det er min webserver jeg gerne vil instille det på. jeg har
netop kigget på min udbyder og der fandt jeg noget om: CDONTS¨

og en kode:

<%
Set objMail = Server.CreateObject( "CDONTS.NewMail" )
objMail.To = "modtager@domæne.dk"
objMail.From = "afsender@ditdomæne.dk"
objMail.Subject = "Testemail med Chili!Mail"
objMail.Body = "Hej Modtager" & vbcrlf & vbcrlf & "Email fra min
hjemmeside"
objMail.Host = "mailout.b-one.net"
objMail.Send
Set objMail = Nothing
%>

hvad skal jeg gøre nu?

Fra : mark wesenberg

Dato : 25-03-06 16:36

> [...]
> innstallere noe som helst, men der er sannsynligvis allerede installert
> software. Spør din internet tilbyder om hvilken email software som er

hejsa -
jeg har kontaktet min internetudbyder og fandt af at den tilbyder: CDONTS

jeg fik også en kode som hedder:

<%
[...]

hvad skal jeg nu?

Fra : terje

Dato : 25-03-06 16:48

mark wesenberg wrote:

> [...]
> objMail.Subject = "Testemail med Chili!Mail"
> objMail.Body = "Hej Modtager" & vbcrlf & vbcrlf & "Email fra min

Vel, da limer du denne koden inn i din fil mark.asp. Bytt ut den email
koden jeg inkluderte med denne nye.
obj mail.To skal være din epost adresse.
objMail.From kan sikkert være tom (= "")
objMail.Body = Request.Form("Navn")

terje

Fra : mark wesenberg

Dato : 25-03-06 18:13

terje wrote in dk.edb.internet.webdesign.serverside.asp:

&gt; > Set objMail = Server.CreateObject( "CDONTS.NewMail" )
&gt; > obj mail.To = "modtager@domæne.dk"
&gt; > objMail.From = "afsender@ditdomæne.dk"
&gt; > objMail.Subject = "Testemail med Chili!Mail"
&gt; > objMail.Body = "Hej Modtager" & vbcrlf & vbcrlf & "Email fra min
&gt; > hjemmeside"
&gt; > objMail.Host = "mailout.b-one.net"
&gt; > objMail.Send
&gt; > Set objMail = Nothing
&gt; > %>

> [...]
> koden jeg inkluderte med denne nye.
> obj mail.To skal være din epost adresse.
> objMail.From kan sikkert være tom (= "")

okay - nu har jeg ændre koden og lagt mark.asp ind - men!
det virker ikke /: - http://aalborg-cy.dk/mark.asp

vil du ikke lige tjekke for mig om jeg har gjort det rigtigt?
jeg har bare skrevet:

<%
Set objMail = Server.CreateObject( "CDONTS.NewMail" )
objMail.To = "mark@aalborg-cy.dk"
objMail.From = "afsender@ditdomæne.dk"
objMail.Subject = "Request.Form("Navn") "

men der sker ikke noget når jeg går ind på: http://aalborg-cy.dk/mark.asp

Fra : terje

Dato : 25-03-06 19:23

<%
Set objMail = Server.CreateObject("CDONTS.NewMail")
objMail.To = "mark@aalborg-cy.dk"
objMail.From = "afsender@ditdomæne.dk"
objMail.Subject = "Mitt subject/tittel her"
objMail.Body = "Navn: " & Request.Form("Navn")
objMail.Host = "mailout.b-one.net"
objMail.Send
Set objMail = Nothing
%>

Du ser forskjellen?

Hvis du Googler vil du finne masse kode eksempler som du kan
eksperimentere med:
http://www.google.com/search?q=asp+CDONTS+email&start=0&ie=utf-8&oe=utf-8&client=firefox-a&rls=org.mozilla:en-US:official

terje

Fra : mark wesenberg

Dato : 25-03-06 20:28

terje wrote in dk.edb.internet.webdesign.serverside.asp:
> <%
&gt; Set objMail = Server.CreateObject("CDONTS.NewMail")
&gt; objMail.To = "mark@aalborg-cy.dk"
&gt; objMail.From = "afsender@ditdomæne.dk"
&gt; objMail.Subject = "Mitt subject/tittel her"
&gt; objMail.Body = "Navn: " & Request.Form("Navn")
> [...]
&gt; %>

> Du ser forskjellen?
>
> Hvis du Googler vil du finne masse kode eksempler som du kan

okay det går lidt frem ad.

jeg har sat en fil ind der hedder mark.htm .og har koderne:

<head>
</head>
<form method="POST" name="Form1" action="send.asp">
<input type="text" name="navn" size="20"><br>
Email:<br>
<input type="text" name="email" size="20"><br>
Besked:<br>
<input type="submit" value="Send" name="Submit"> -
<input type="reset" value="Slet" name="Reset"></p>
</form>

og en fil der hedder send.asp . og har koderne:

<%@ Language=VBScript %>
<% Response.buffer = True %>
<%
Dim CDONTSMail
Dim Body
Set CDONTSMail = CreateObject("CDONTS.NewMail")

'// Vi henter formular felterne i rækkefølge
Body = body & vbCrlf & Request("navn")
Body = body & vbCrlf & Request("Titel")
Body = body & vbCrlf & Request("Firma")
Body = body & vbCrlf & Request("Adresse")
Body = body & vbCrlf & Request("By")
Body = body & vbCrlf & Request("Postnummer")
Body = body & vbCrlf & Request("Telefon")
Body = body & vbCrlf & Request("email")
Body = body & vbCrlf & Request("Referent")
Body = body & vbCrlf & Request("Kontakt")
Body = body & vbCrlf & Request("Ekstrainfo")

'// Hvis vi vil have tekst foran
'Body = body & "<br>" & "Navn: " & Request("navn")

'// hvis rækkefølgen er ligemeget kan alle felter hentes med...
'for each item in request.form
'body = body & item & ": " & request.form(item) & "<br>"
'next

'// Afsender email
CDONTSMail.From = "Afsendernavn <somebody@somewhere.com>"

'// Modtager email
CDONTSMail.To = "mark@aalborg-cy.dk"

'// Overskrift
CDONTSMail.Subject = "Incoming Customer Order"

'// Vi sætter tekstformat (0=HTML 1=Plain text)
CDONTSMail.BodyFormat = 1

'// Vi sætter mailformat (0=MIME 1=Plain text)
CDONTSMail.MailFormat = 1

'// Importance
CDONTSMail.Importance = 2

CDONTSMail.Body = Body

CDONTSMail.Send
set CDONTSMail = nothing

'// Vi sender kunden til takke siden
Response.redirect "tak.htm"

'// script slut
%>

og til sidst en fil der hedder tak.htm .

men alligevel synes jeg ikke det virker?
ved du hvorfor?

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 26-03-06 00:07

mark wesenberg skrev:

> men alligevel synes jeg ikke det virker?

*Hvordan* virker det ikke? Det er meget lettere at hjælpe dig hvis du
fortæller hvad der går galt.

Se evt. siden her først: <http://asp-faq.dk/article/?id=41>

--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : mark wesenberg

Dato : 26-03-06 08:33

Jens Gyldenkærne Clausen wrote in
dk.edb.internet.webdesign.serverside.asp:

> *Hvordan* virker det ikke? Det er meget lettere at hjælpe dig hvis du
> [...]

Ja okay (; - undskyld..
jeg ved desværre ikke hvorfor det ikke virker - men når jeg jeg vælger
''send'' kommer den bare hen på siden på en blank ''send.asp'' side.. /:

hvad kan jeg have gjort forkert?

Fra : terje

Dato : 26-03-06 08:52

mark wesenberg wrote:

> hvad kan jeg have gjort forkert?

Det ser ut til at du har glemt: CDONTSMail.Host = "mailout.b-one.net" .

terje

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 26-03-06 20:58

mark wesenberg skrev:

> jeg ved desværre ikke hvorfor det ikke virker - men når jeg
> jeg vælger ''send'' kommer den bare hen på siden på en blank
> ''send.asp'' side.. /:

Fjern det afsluttende response.redirect mens du fejlfinder. Indsæt
evt. en reponse.write-linje lige før dit kald til CDONTSMAIL.Send

   Response.write "Klar til at sende..."
   CDONTSMAIL.Send

- og tjek så om der kommer asp-fejl når du kører siden.
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : mark wesenberg

Dato : 27-03-06 06:02

> [...]
>
>    Response.write "Klar til at sende..."
>    CDONTSMAIL.Send
>
> - og tjek så om der kommer asp-fejl når du kører siden.

okay -
hvor skal jeg sætte:CDONTSMail.Host = "mailout.b-one.net" '' ind..

og hvor skal jeg sætte:

Response.write "Klar til at sende..."
CDONTSMAIL.Send

ind?

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 27-03-06 10:37

mark wesenberg skrev:

> hvor skal jeg sætte:CDONTSMail.Host = "mailout.b-one.net" ''

Før CDONTSMAIL.Send (du kan sætte den på en vilkårlig linje mellem

   Set CDONTSMail = CreateObject("CDONTS.NewMail")

og

   CDONTSMAIL.Send

> og hvor skal jeg sætte:
>
> Response.write "Klar til at sende..."
> CDONTSMAIL.Send

Kig på linjerne herover igen. Den ene af dem findes i dit script i
forvejen. Den anden skal sættes ind. Kan du regne ud hvor nr. to
skal sættes ind?
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : mark wesenberg

Dato : 27-03-06 14:05

> [...]
>

> Kig på linjerne herover igen. Den ene af dem findes i dit script i
> forvejen. Den anden skal sættes ind. Kan du regne ud hvor nr. to

Nu har jeg fået sat det første ind.. :)

kunne måske forstille mig, at den skulle ind her:

CDONTSMail.Send
Response.write "Klar til at sende..."

eller sådan her:

Response.write "Klar til at sende..."
CDONTSMail.Send

er det helt ved siden af? eller..

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 27-03-06 15:01

mark wesenberg skrev:

> kunne måske forstille mig, at den skulle ind her:

> [...]

Hvilket af de to eksempler minder mest om det forslag jeg kom med?

|    Response.write "Klar til at sende..."
|    CDONTSMAIL.Send

Du kan også overveje hvad de to linjer betyder. Response.write
betyder udskriv noget til skærmen. Den tekst der udskrives er "Klar
til at sende". CDONTSMAIL.Send kalder metoden "Send" på objektet
CDONTSMAIL - dvs. den udfører en send-kommando.
Overvej nu om sætningen "Klar til at sende" passer bedst før eller
efter du rent faktisk sender mailen
--
Jens Gyldenkærne Clausen