Prop i øret
Fra : Simpzon

Dato : 22-03-06 21:16

Hvad kan man gøre for at få sådan en væk? Har haft den nogle uger nu, nogle
dage er der ikke, men som regel kan jeg mærke det hele tiden.
Det føles som om der er nogle cm. med noget flydende (som jeg kan høre som
trykken - bum - bum - bum).
Jeg kan med min finger hive let ned i øreflippen, hvorefter hørelsen er
normal - dog kun indtil jeg slipper den igen.
Har prøvet med vatpinde og vand - men det er som om jeg støder på en "mur" -
vel at mærke før jeg kommer til proppen.

Fra : John N. H.

Dato : 22-03-06 21:58

"Simpzon" skrev i en meddelelse:

> [...]
> Har prøvet med vatpinde og vand - men det er som om jeg støder på en
> "mur" - vel at mærke før jeg kommer til proppen.

Din læge kan skylle proppen væk i et snuptag.

Eller du kan selv gøre det, se her:
http://www.apoteket.dk/servlet/apoteket/artikel?id=8118&cx=702

Mvh
John

Fra : michael

Dato : 23-03-06 05:31

Begynd aldrig med vatpinde og lignenede. Det eneste du opnår er at
trykke proppen endnu længere ind og risikerer en mellemørebetændelse. Gå
til din læge eller en ørelæge og få skyllet øret. Er nemt og smertfrit.

/michael

Fra : Simpzon

Dato : 23-03-06 11:05

michael wrote:
> [...]
> trykke proppen endnu længere ind og risikerer en mellemørebetændelse.
> Gå til din læge eller en ørelæge og få skyllet øret. Er nemt og

Okay, det vil jeg prøve. Tak for jeres svar, begge to.

Fra : Benny Mortensen

Dato : 23-03-06 15:18

"Simpzon" <remov_e_thissimpzon@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> Har prøvet med vatpinde og vand - men det er som om jeg støder på en
"mur" -
> vel at mærke før jeg kommer til proppen.

Tror ikke, du sådan rent fysisk, har en prop i øret. Du vil formodentligt
opnå samme virkning, ved at lægge hovedet langt tilbage, eller holde hovedet
ned til knæene. Jeg tror, det er kanalen mellem øret og næsen, som er
stoppet. En god snotnæse, hjælper, men sikkert ikke i længden.

M.V.H....Benny..

Fra : Simpzon

Dato : 23-03-06 15:30

> [...]
> tilbage, eller holde hovedet ned til knæene. Jeg tror, det er
> kanalen mellem øret og næsen, som er stoppet. En god snotnæse,

Det med at holde hovedet ned til knæene, eller langt tilbage virker ikke.
Det eneste jeg kan gøre for at "proppen" forsvinder, er at hive udaf i mit
øre meget kraftigt.
Anyway, jeg får ringet til min praktiserende i morgen :)

Fra : Morten

Dato : 24-03-06 13:25

> [...]
> ned til knæene. Jeg tror, det er kanalen mellem øret og næsen, som er
> stoppet. En god snotnæse, hjælper, men sikkert ikke i længden.

Støder på en mur...
Jo, det kan sagtens lade sig gøre at have en fysisk prop af ørevoks i
øregangen.
Jeg har personlig erfaring ;)

Mvh
MOrten

Fra : Benny Mortensen

Dato : 27-03-06 08:35

"Morten" <tilt_uz468@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Støder på en mur...
> Jo, det kan sagtens lade sig gøre at have en fysisk prop af ørevoks i
> [...]
Jo, jeg ved da godt, at en sådan kan lade sig gøre, men jeg var dog af den
mening, at hvis man havde så meget voks i ørerne, så var man ikke spor i
tvivl.
Kun om hvorvidt man skulle bruge slagbor eller lufthammer, for at komme
igennem den

M.V.H....Benny..

Fra : Simpzon

Dato : 24-03-06 00:48

En lille opdatering
Jeg besluttede mig for at rense mine ører med vatpinde indtil der ikke var
mere ørevoks - lad mig sige det sådan: mine sidste 50 af slagsen er brugt.
Noget af det sidste var kulsort ørevoks, og efter det (som jeg kunne nå) kom
ud, er proppen stadig den samme, men nu er der meget meget mindre smerte end
før.
Simp (der ikke har flere vatpinde

Fra : Ukendt

Dato : 24-03-06 08:13

> [...]

> Noget af det sidste var kulsort ørevoks, og efter det (som jeg kunne nå)
> kom ud, er proppen stadig den samme, men nu er der meget meget mindre

Godt, at det hjalp lidt, men få nu lige lægen til, at skylle det sidste ud
også. Det er meget effektivt og helt smertefrit.

Vores datter havde også en prop i øret for nyligt. Lægen skyllede øret.
Derefter købte vi noget på apoteket, der kunne opløse ørevoksen, hvorefter
lægen skyllede en gang mere....

--
Mvh. www.tjekmig.dk
http://tjekmig.dk/forum/

Fra : Morten

Dato : 24-03-06 13:24

> [...]
> Noget af det sidste var kulsort ørevoks, og efter det (som jeg kunne nå)
> kom ud, er proppen stadig den samme, men nu er der meget meget mindre

Har selv haft én. Det er præcis som du beskriver.

Anyway. Gå på apoteket og sig du har en prop i øret, så du skal have sådan
et sæt til at fjerne den med. Hvis proppen (som i mit tilfælde) er ret sej,
så skal du komme voksopløseren i øret, komme vandskyende vat i og så lad
sidde natten over. Undgå at ligge med det proppede øre nedad, da opløseren
jo så render ud. Næste morgen kan proppen skyldes ud med den medfølgende
sprøjte. Først kommer den sorte prop ud og bagefter alt det ørevoks, som har
samlet sig bag proppen.

Jeg kan godt sige det er en lettelse! Bagefter vil man ovenikøbet undre sig
over så tydeligt man hører med det øre, selvom man jo ikke synes det fejlede
noget til lige før proppen lukkede helt tæt

Mvh
Morten

Fra : Simpzon

Dato : 24-03-06 15:02

Så fik jeg købt sådan en øresprøjteting og noget opløsende væske :)
Noget helt andet, hvordan opstår sådan et prop?
Jeg synes altid jeg har været flittig med vatpindende.
Er det muligt at det er _mange_ år gammelt, og det i starten bare var en
lille bitte klump, som jeg så i løbet af lang tid har skubbet mere og mere
ind?

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 24-03-06 18:08

> Noget helt andet, hvordan opstår sådan et prop?
> Jeg synes altid jeg har været flittig med vatpindende.

Netop. Du irritere øregangen, så den danner mere voks, og du skubber så en
smule af det dannede voks længere og længere ind. Vatpinde er til kanten af
ørene, ikke inde i ørene.

Mvh Maria