Indbygget billede i html-fil
Fra : Lars Thomsen Nielsen

Dato : 22-03-06 20:50

Er det muligt at indbygge en billedfil i en html-fil. Som det er nu
refererer min html-kode til et jpg-billede i et andet bibliotek. Det giver
problemer, når jeg ønsker at maile html-filen til andre, som ikke har samme
billedfil på samme placering.

Jeg lurede på om man kan indbygge jpg-kildefilen i selv html-dokumentet
eller noget andet smart, så jeg kan nøjes med at sende een fil afsted.

Lars

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 22-03-06 21:06

Lars Thomsen Nielsen skrev:

> [...]
> problemer, når jeg ønsker at maile html-filen til andre, som ikke har samme

Det løser du ved at lægge billedet i samme mappe som HTML-filen
og så kun referere til det med navnet.

> Jeg lurede på om man kan indbygge jpg-kildefilen i selv html-dokumentet
> eller noget andet smart, så jeg kan nøjes med at sende een fil afsted.

Der findes vist en mulighed, men det er ikke alle browsere der
understøtter den.

--
Bertel

Fra : Lars Thomsen Nielsen

Dato : 23-03-06 09:04

> Det løser du ved at lægge billedet i samme mappe som HTML-filen
> og så kun referere til det med navnet.

Tak Bertel og Allan,

Dog har jeg igen(!) formuleret mig for upræcist. Konkret har jeg
lavet et beregningsprogram, der som output genererer en
html-side, hvor der er blandet tekst og grafik. Hvis jeg nu vil
sende resultatet til andre, så skal jeg maile både html-fil og
billedfiler og det vil jeg gerne undgå.

Jeg ved at jeg kunne konvertere det til pdf-format, men da det
ikke kun er mig, der danner disse output filer, kan jeg ikke
forvente at andre brugere kan konvertere til pdf-format. Derfor
lurede jeg på om jeg kunne indbygge grafikfilerne i selve
html-filen.

Har I andre løsningsforslag til hvordan jeg griber problemet an
hører jeg gerne om det.

> Der findes vist en mulighed, men det er ikke alle browsere der
> understøtter den.

Ved du hvilket browsere der ikke gør? Virker det i IE6?

Lars

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 23-03-06 13:44

Lars Thomsen Nielsen skrev:

> [...]
> html-side, hvor der er blandet tekst og grafik. Hvis jeg nu vil
> sende resultatet til andre, så skal jeg maile både html-fil og

Hvorfor vil du sende den? Hvorfor ikke bare lægge den på nettet?

--
Bertel

Fra : Martin

Dato : 27-03-06 20:03

Lars Thomsen Nielsen wrote:
> [...]
> forvente at andre brugere kan konvertere til pdf-format. Derfor
> lurede jeg på om jeg kunne indbygge grafikfilerne i selve

Hvis du bruger PHP, så er der en rigtig dejlig klasse til at generere
pdf dokumenter, helt uden at have nogen moduler installeret på serveren.
Jeg bruger det selv til at lave ordrebekræftigelser, og sende dem med mail.

> Har I andre løsningsforslag til hvordan jeg griber problemet an
> hører jeg gerne om det.

Mit løsningsforslag ville være.
Brugeren trykker sig igennem dit et eller andet, din server generere
billeder og alt tilhørerne. Serveren opretter så en pdf fil med
indholdet og forcer browseren til at sende pdf filen som download, eller
gemmer den på serveren, eller sender den på mail til brugeren.

> Ved du hvilket browsere der ikke gør? Virker det i IE6?

Jeg gætter på nej, men jeg vil ikke hænges op på det.
Hvorfor så gætte...
Tjoo, når IE6 ikk engang understøtter transparante png filer, så er der
altså et eller andet ruskravne galt :)

Fra : Allan Vebel

Dato : 22-03-06 22:08

Lars Thomsen Nielsen skrev:

> giver problemer, når jeg ønsker at maile html-filen til
> andre, som ikke har samme billedfil på samme
> placering.

Du kan lægge html-filen og billedet ud på en server, så
kan du nøjes med at sende et link på mail.

Det giver samtidig den mulighed at modtageren ser siden
med en almindelig browser i stedet for i en mail-program,
hvor du ikke aner hvordan resultatet ser ud.

--
Allan Vebel
http://html-faq.dk - nu også med rss

Fra : Jørgen Farum Jensen

Dato : 23-03-06 16:16

Allan Vebel wrote:

> [...]
> med en almindelig browser i stedet for i en mail-program,
> hvor du ikke aner hvordan resultatet ser ud.

Jeg erindrer en nylig diskussion om MHT-dokumentformatet,
hvor jeg blev oplyst om, at det var et format,
der præsenterede /hele/ websiden, inkl. elementer,
der skulle indlæses via src-attributten.

Det blev yderligere oplyst, at kun IE kunne læse
det format.

Jeg har overhovedet ikk enogen idé om, hvordan
man konverterer et html-format til et mht-format.
Måske kan der findes info hos msdn.com?

Jørgen Farum Jensen
http://www.webdesign101.dk
..

Fra : Allan Vebel

Dato : 24-03-06 00:26

Jørgen Farum Jensen skrev:

> Jeg erindrer en nylig diskussion om MHT-
> dokumentformatet,

Jeg kender godt formatet.

> Det blev yderligere oplyst, at kun IE kunne læse
> det format.

En god årsag til at undlade at bruge det.

> Jeg har overhovedet ikke nogen idé om, hvordan
> man konverterer et html-format til et mht-format.
> Måske kan der findes info hos msdn.com?

I IE, Filer => Gem som => Filtype...

Fra : Jørgen Farum Jensen

Dato : 24-03-06 11:26

Allan Vebel wrote:

> En god årsag til at undlade at bruge det.

Joe, men i den konkrete situation, og hvis ikke der
kan findes en anden løsning.

Jeg har selv været lidt ude i noget reearch omkring dette.
Et firma havde ønsket at skrive nogle
dynamiske websider ud som pdf-filer, fordi man ikke
troede på, at firmaets kunder kunne finde ud
af at bruge Udskriv siden-funktionen.

Nu blev det aldrig til noget, men MHT-løsningen
havde måske været en mulighed.

> I IE, Filer => Gem som => Filtype...

Neat. Men - en prøvekørsel viser at
referencer til billeder mv. blot
bliver omsat til absolutte stier.

Jørgen Farum Jensen
http://www.webdesign101.dk
..

Fra : Kai Birger Nielsen

Dato : 24-03-06 12:58

En anden (stadig nørdet og kun teoretisk set en god ide)
mulighed er at bruge javascript og kode billederne:

http://www.246.dk/jsimage.html

mvh Birger Nielsen (bnielsen@daimi.au.dk)

Fra : Knud Gert Ellentoft

Dato : 24-03-06 18:32

Jørgen Farum Jensen skrev:

>Neat. Men - en prøvekørsel viser at
>referencer til billeder mv. blot
>bliver omsat til absolutte stier.

Billedet er da indlejret på htmlsiden, du kan jo blot se på
størrelsen, den er jo blevet tungere og kigger man i kildekoden
kan man også billedets koder.
så ryger du på min ignoreringsliste.

Fra : Jørgen Farum Jensen

Dato : 25-03-06 13:12

Knud Gert Ellentoft wrote:

> Billedet er da indlejret på htmlsiden, du kan jo blot se på
> størrelsen, den er jo blevet tungere og kigger man i kildekoden
> kan man også billedets koder.

????

Se kildekoden for
http://www.webdesign101.dk/x/usenet/sandkassen.mht

Brug for himlens skyld IE - Firefox går helt grassat...

Jørgen Farum Jensen
http://www.webdesign101.dk
..

Fra : Knud Gert Ellentoft

Dato : 25-03-06 13:29

Jørgen Farum Jensen skrev:

>????

Jeg havde kun afprøvet lokalt uden server.

Og der står en alenlang kode for billedet.

/9j/4AAQSkZJRgABAgEBLAEsAAD//g..... osv.
så ryger du på min ignoreringsliste.

Fra : Jørgen Farum Jensen

Dato : 25-03-06 17:57

Knud Gert Ellentoft wrote:

> Jeg havde kun afprøvet lokalt uden server.
>
> Og der står en alenlang kode for billedet.
>
> /9j/4AAQSkZJRgABAgEBLAEsAAD//g..... osv.

Ok, det lyder rigtigt...
Men hvad kan så være grunden til at jeg ikke
kan lave det samme, selvom jeg indlæser en side som
en fil og ikke via en server.

Jeg får blot en lokal sti til billedet inde
i .mht-filen

Hvis det kan lykkes for dig er det jo under alle
omstændigheder en løsning på Lars Thomsen problem.

Jørgen Farum Jensen
http://www.webdesign101.dk
..

Fra : Knud Gert Ellentoft

Dato : 25-03-06 18:15

Jørgen Farum Jensen skrev:

>Ok, det lyder rigtigt...
>Men hvad kan så være grunden til at jeg ikke
>kan lave det samme, selvom jeg indlæser en side som
>en fil og ikke via en server.

Ved jeg ikke, men må da prøve ved lejlighed.

Hvis du ser på din mths filstørrelse, så kan du jo også se, at
den er ret tung (99 KB).
så ryger du på min ignoreringsliste.

Fra : Jørgen Farum Jensen

Dato : 25-03-06 21:14

Knud Gert Ellentoft wrote:

> Ved jeg ikke, men må da prøve ved lejlighed.
>
> Hvis du ser på din mths filstørrelse, så kan du jo også se, at
> den er ret tung (99 KB).

Det er nu ikke så meget forskelligt fra sidens
"naturlige" størrelse.

Jørgen Farum Jensen
http://www.webdesign101.dk
..

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 25-03-06 18:57

Jørgen Farum Jensen wrote:

> Men hvad kan så være grunden til at jeg ikke
> kan lave det samme, selvom jeg indlæser en side som
> en fil og ikke via en server.

Hvis du åbner din mht-fil i IE og der beder om at se kilden, er det blevet
omsat til html og links til grafik. Men hvis du fra Stifinder åbner din
mht-fil i notepad, kan du se de kryptiske koder, som Knud beskriver.

Det er IE, der snyder dig.

Erik Ginnerskov
http://html-faq.dk/

Fra : Jørgen Farum Jensen

Dato : 25-03-06 21:16

Erik Ginnerskov wrote:

> [...]
> omsat til html og links til grafik. Men hvis du fra Stifinder åbner din
> mht-fil i notepad, kan du se de kryptiske koder, som Knud beskriver.

Ok, now I see it!

Og så er jeg lige kommet i tanke om lakmusprøven:
at sende filen som vedhæftet fil til mig selv.

Jeg skulle jo kunne se den i sin helhed selvom
jeg har afbrudt min internetforbindelse og stoppet
min webserver.

Rapport følger.

Jørgen Farum Jensen
http://www.webdesign101.dk
..

Fra : Jørgen Farum Jensen

Dato : 25-03-06 21:28

Jørgen Farum Jensen wrote:

> Rapport følger.

Nu har jeg prøvet at sende en MHT-fil til mig selv.

Jeg har brugt Thunderbird til både at sende og
modtage.

Det forholder sig som jeg troede, de elementer
der er eksterne i forhold til html-siden er også
eksterne i forhold til mht-siden.

Siden kan kun vises korrekt, hvis der er en
internetforbindelse og der er adgang til de
eksterne filer på en offentlig tilgængelig
webserver.

Jørgen Farum Jensen
http://www.webdesign101.dk
..

Fra : Lars Thomsen Nielsen

Dato : 27-03-06 07:43

> Hvis det kan lykkes for dig er det jo under alle
> omstændigheder en løsning på Lars Thomsen problem.

Hmm, mht-formatet var ny for mig, men træls at det ikke virker i
fx Firefox. I IE6 virker det sådan set efter hensigten, men
kender I til en måde hvor jeg automatisk kan konvertere et
html-format (inkl grafik) til mht-formatet? Jeg danner via mit
beregningsprogram en html-fil, men ville nu (også) gerne danne en
mht-fil uden at manuel at skulle gemme via IE6.

Lars

Fra : Christian Bohr-Halli~

Dato : 25-03-06 19:15

Jørgen Farum Jensen <jfjenzen@yahoo.dk> posting:

>Jeg erindrer en nylig diskussion om MHT-dokumentformatet,
--klip--
>Det blev yderligere oplyst, at kun IE kunne læse
>det format.

http://cbh.softwolves.dk/temp/o1.png -efterprøvet i O9, weekly build
fra i går.

Måske har det været der tidligere. Har ikke efterprøvet det.

--
What is life, except excuse for death,

http://better-browser.com

Fra : per christoffersen

Dato : 23-03-06 11:38

"Lars Thomsen Nielsen" <lars@EraseThisflexcom.dk> skrev i en meddelelse
> Jeg lurede på om man kan indbygge jpg-kildefilen i selv html-dokumentet
> eller noget andet smart, så jeg kan nøjes med at sende een fil afsted.

Du kan gøre det med en mail-komponent på en server (og så sende som en
HTML-mail).
Jeg mener at Jmail kan lave integrerede grafik-elementer, - ellers er der
andre, der kan.

Når jeg læser resten af tråden er det muligvis vildt overkill at gøre det på
den måde, men det er altså muligt.

/Per

Fra : Ukendt

Dato : 25-03-06 14:16

"Lars Thomsen Nielsen" <lars@EraseThisflexcom.dk> skrev i en meddelelse

> Jeg lurede på om man kan indbygge jpg-kildefilen i selv html-dokumentet
> eller noget andet smart, så jeg kan nøjes med at sende een fil afsted.

Alternativt kunne du vælge at placere dine billeder online, og henvise til
dem i din html-fil. Ulempen er selvfølgelig at der skal være forbindelse til
nettet for at se billederne

--
Med venlig hilsen - Carsten Sørensen

Gode råd til webdesigneren - http://csnet.dk/html/