Fjernelse af mandler og drøbel.= Smerter,
Fra : Daniel W Johansen

Dato : 22-03-06 19:56

Har fået fjernet mine mandler og noget af drøblen i fredags. Og er
igennem et smerte helved lige nu synes jeg, vågner hver nat mellem kl
3-5 og må tage en boryl og 2 panodiler for at få smerterne til at ligge
sig så jeg kan sove videre. Og så tager jeg 2 panodiler hen omkring
middag, og igen til aften en boryl og 2 panodiler, og så henne omkring 9
tiden så 2 panodiler igen.

Indtil i dag og i går, gik det faktisk okey, smerterne var begyndt at
forsvine og jeg kunne faktisk spise en del, pasta, blød brød osv,
banan!. Men i går og i dag er det begyndt at blive slemt, og går ud fra
det var det som lægen omtalte med at sårene begyndte at størke og halsen
trækkede sig sammen og det vil være smerte fuldt.

Jeg står nu her i dag, har taget alle piler jeg kan tage, kan spise
suppe med små småskåret skinke pålæg, hvis jeg puster den tilpas kold,
banan er umuligt at spise og isen ja det gør fanme også ondt. Det der
gør mindst ondt er faktisk lunken vand.

For 2 dage siden kunne jeg spise div ting, bare jeg tyggede dem tilpas
nok og følte det gik så godt, nu føler jeg bare for hårdt det er gået
tilbage og at pillerne ikke virker. søndag og mandag var jeg frisk nok
til at rydde op i lejligheden, reperere en scooter og følte mig klar til
jeg uden problemer kunne tage på arbejde, i går havde jeg det på samme
måde frem til eftermiddag. Men i dag har det bare været et smerte helved
uden lige.

Det der går mig mest på er at jeg ikke kan sove en hel nat, at jeg siden
opereationen har vågnet hver nat mellem 3-5 og måtte tage smerte
stillende. Og hvis jeg sover om efter middagen vågner jeg op flere gange
med smerter jeg bare må bide i mig fordi jeg ikke må tage flere
panodiler. Og så forsøge at falde i søvn igen.

Men også det at jeg føler det smerte stillende ikke virker mere, efter
jeg spiste et bid af en banan og gennemtyggede det til mos for derefter
at måtte slå i bordet med tåre i øjenene over de smerter der væltede sig
gennem min hals. Det var forhelved bare en banan.

Jeg er mildest talt ved at blive sindsyg over de smerter og manglede
søvn, og ville vitterligt ønske mig et glas stærkt bedøvnende eller
stærkt!, smerte stillende.

Boryl bliver betegnet som til svage gigt smerter, jeg føler min hals er
et stykke over svage smerter.

Jeg ved ikke rigtigt hvad jeg vil med dette her indlæg, måske bare tude
for det gør bare så ondt og intet hjælper, og den her operation har
kostet mig et job og en 10.000kr i tabt arbejde(havde jeg ikke skulle
opereres kunne jeg have startet på et job den fredag, men da jeg
snakkede med fyren i dag fik jeg afvide han havde ansat en anden så det
var det job). Men kender i til nogle produkter eller noget i håndkøbs
medcin der kan hjælpe mig. Da jeg er på nippet til at springe op på
scooteren og køre 30+ km i morgen for at hente nogle piler min søster
fik da hun blev opereret i ryggen, de er noget kun stærkere.

Jeg har også læst og har set jeg har spist forkert, på nettet kan jeg
flere steder læse at jeg skulle have holdt mig fra varmt mad i mindst en
uge, men har spist varm suppe fra dag 1 nærmest. Men det var ikke hvad
jeg fik afvide af min læge, jeg skulle bare tage det som det kom og
spise hvad jeg selv synes jeg kunne spise. Men skal også siges at jeg
ikke har blødt mens jeg har gået hjemme, så har ikke revet hul på sår
skoprerne eller noget.

Fra : Uffe Ravn

Dato : 22-03-06 20:42

Daniel W Johansen wrote:

> Jeg ved ikke rigtigt hvad jeg vil med dette her indlæg, måske bare
> tude for det gør bare så ondt og intet hjælper,

Ok, DET hjælper faktisk.

Jeps, det er rent ud sagt noget pis når man ikke kan sove for smerter.

> [...]
> springe op på scooteren og køre 30+ km i morgen for at hente nogle
> piler min søster fik da hun blev opereret i ryggen, de er noget kun

Prøv at ringe til vagtlægen.

Det kan faktisk være at du har fået en infektion i såret. Men det må du
hellere få en fagmand til at vurdere. Desuden kan han udskrive noget
stærkere.
Ellers kontakt din egen læge imorgen tidlig.

> Jeg har også læst og har set jeg har spist forkert, på nettet kan jeg
> flere steder læse at jeg skulle have holdt mig fra varmt mad i mindst
> en uge, men har spist varm suppe fra dag 1 nærmest.

Jeps, varm mad er no go i de første dage.

Mvh- Uffe Ravn

Fra : Ukendt

Dato : 24-03-06 13:43

Daniel W Johansen wrote:
> [...]
> omkring middag, og igen til aften en boryl og 2 panodiler, og så
> henne omkring 9 tiden så 2 panodiler igen.
[...]

Jeg har i forgårs fået tilbudt at få fjernet mandlerne, fordi de er store og
fylder meget i luftvejen. Jeg lider af obstruktiv søvnapnø, og trækker ikke
vejret ordenligt om natten.
Hvor er du blevet behandlet henne?
Jeg fik at vide på Vejle Sygehus, at ovennævnte smertestillende piller var
det mest normale at give efter operationen. Som jeg forstod det, så ville
det ikke hjælpe at give morfin til den slags smerter.
Det bedste skulle være at spise en masse is, så din hals bliver kold og
følelsesløs. Så ned i Føtex og køb literis.
Men jeg kommer da lidt i tvivl om den operation... jeg ved godt at de sagde
at de ville gøre meget ondt i 14 dage, og nogle endda har fortalt at de
hellere vil føde end at få fjernet mandler som voksen. Men glæd dig over at
smerterne forsvinder efter 2 uger.

MVH Peter

Fra : michael

Dato : 24-03-06 22:03

Jeg fik fjernet mandlerne for nogle år tilbage. Og siden da har jeg
været næsten forskånet for halsbetændelse. Så det er absolut et godt
argument for at få dem skåret væk.

/michael

Fra : Ukendt

Dato : 24-03-06 23:58

michael wrote:
> Jeg fik fjernet mandlerne for nogle år tilbage. Og siden da har jeg
> været næsten forskånet for halsbetændelse. Så det er absolut et godt
> argument for at få dem skåret væk.

Øhh næsten forskånet? Halsbetændelse sidder i mandlerne. Så du burde slet
ikke opleve halsbetændelse? Men jeg har aldrig haft halsbetændelse (sandt
nok), så det er ikke det mest tungtvejende argument for mig.
Jeg er blevet fortalt, at ens stemme kan blive lysere (altså højere
toneleje) efter sådan et indgreb. Har du nogen erfaring med det?

MVH Peter

Fra : Daniel W Johansen

Dato : 25-03-06 10:13

Well en lille update. Fik fat i nogle dolol lidt svagere end morfin uden
den vanedannende bivirkning. Og de har altså gjort jeg har kunnet sove
de sidste 2 nætter.

Og sårskorperen er så småt ved at falde af og smerterne fortager sig, i
forgårs stod den på suppe men i går kunne jeg spise pasta og en
isvaffel!. Og i dag har jeg mere eller mindre ikke haft ondt siden jeg
stod op. Så nu begynder det at gå fremad, men forsætter dog med en dolol
inden jeg skal sove de næste par dage for at være sikker, for holder
ikke til ikek at kunne sove mere.

Dolol virker ikke mod akutte smerter, går ud for det er det samme med
morfin og derfor de siger pillerne ikke virker mod smerterne i halsen,
for når man har ondt er det vel smerte, men når det gør ondt når man
synker så er det vel en akut smerte. eller??

Well jeg havde både ondt når jeg synkede og når jeg bare lå, og ja dolol
virkede i hvertfald for mig så jeg kunne sove.

Til Peter, så er min stemme ikke blevet lysere.

Og til andre, indtil videre så har det ikke hjulpet, jeg snorker
stadigvæk og det bekymre mig nu da sårskoperne næsten er væk og min hals
snart burde være normal så synes jeg min snorken burde begynde at
fortage sig, og det har den ikke gjort. Nogen der kan fortælle mig om
min hals er hævet og i hvor lang tid efter før jeg kan regne med at
indgrebet vil virke / kan indse at det ikke har virket.

Fra : Workingmom

Dato : 25-03-06 10:27

Daniel W Johansen skrev:
> [...]
> min hals er hævet og i hvor lang tid efter før jeg kan regne med at
> indgrebet vil virke / kan indse at det ikke har virket.

Til orientering: Min mands snorken fortog sig meget, da han tabte 15 kg

Han er 196 cm, og tabte sig fra 103 kg til 88 kg.

Det er muligt, at mandelsmutningen hjælper, men det er ikke sikkert, det
er nok. Hvis du har lidt for meget på sidebenene, kan det også være det.
Og det behøver såmænd ikke at være så meget.

Tine

Fra : Daniel W Johansen

Dato : 25-03-06 15:57

Blev først opmærksom på mit snorke problem da jeg begyndte at komme
sammen med min kæreste for 14 mdr siden, siden da er jeg gået fra 90 til
75kg. Og min snorken er stadigvæk lige høj. :\

Fra : Workingmom

Dato : 26-03-06 08:06

Daniel W Johansen skrev:
> Blev først opmærksom på mit snorke problem da jeg begyndte at komme
> sammen med min kæreste for 14 mdr siden, siden da er jeg gået fra 90 til
> 75kg. Og min snorken er stadigvæk lige høj. :\

ØV.

Det er min mands sådan set også, men han gør det bare langt mindre hyppigt.

Jeg måler det på hvor ofte jeg vågner og bruger mine gule ørepropper fra
Matas.

Flot vægttab i øvrigt. Var det med vilje?

Tine

Fra : Daniel W Johansen

Dato : 26-03-06 20:37

Overhovedet ikke :), det var det bedste ved det så blev rigtig positivt
overrasket da vægten lige pludselig var gået 15kg ned.

Fra : Workingmom

Dato : 26-03-06 21:12

Daniel W Johansen skrev:
> Overhovedet ikke :), det var det bedste ved det så blev rigtig positivt
> overrasket da vægten lige pludselig var gået 15kg ned.

Det er det med de nye kærester. Man ligger ikke så stille på sofaen mere

Hvis det er et problem for din kæreste, at du 'trækker vejret lidt
tungt', så foreslå hende de der gule ørepropper. Da jeg først havde
vænnet mig til dem, så begyndte jeg at sove som et spædbarn. Tungt og
godt og helt uden at vågne.

Og irritationen er helt væk, for man kan sove. Det er godt for begge
parter. Du kan jo ikke gøre for, hvad du gør om natten. Den, der sover,
synder ikke.

Tine

Fra : Daniel W Johansen

Dato : 26-03-06 21:40

Problemet er at hun så ikke kan høre sit ur om morgen, men så kunne jeg
selvfølgelig vække hende. Men vi har talt lidt om det og hun er ikke så
frisk på ideen.

Fra : Workingmom

Dato : 27-03-06 15:55

Daniel W Johansen skrev:
> Problemet er at hun så ikke kan høre sit ur om morgen, men så kunne jeg
> selvfølgelig vække hende. Men vi har talt lidt om det og hun er ikke så
> frisk på ideen.

Man kan jo altid prøve. Investeringen er i størrelsesordenen 4,75 kr.

Jeg var i al fald glædedeligt overrasket over virkningen.

Tine

Fra : Ukendt

Dato : 11-04-06 07:58

Daniel W Johansen wrote:
> [...]
> omkring middag, og igen til aften en boryl og 2 panodiler, og så
> henne omkring 9 tiden så 2 panodiler igen.

Hvordan går det med halsen? Nogle eftervirkninger af operationen?

MVH Peter