Hvor finder man det rigtige hospital for m~
Fra : Viktor Andersen

Dato : 22-03-06 19:05

I forbindelse med alle de skriverier der for øjeblikket pågår angående
forkerte kræftoperationer/behandlingsformer ville det interessere mig meget,
om I kan fortælle, hvor man kan se, hvilke hospitaler der anbefales af
Sundhedsstyrelsen/Rigshospitalet til kræftkirurgi i Tarmsystemet. Jeg har
ikke kunne finde noget brugbart link på Sundhedsstyrelsens hjemmeside. Det
nærmeste jeg kan komme er deres overordnede kræftplan II, som ikke fortæller
dette.

Eller kan man kontakte enten Sundhedsstyrelsen, Rigshospitalet eller evt.
kræftens bekæmpelse og få dette af vide, tror I?

Alle gode ideer og gode råd er meget meget velkomne.

På forhånd tak

Viktor

Fra : Workingmom

Dato : 23-03-06 08:45

Viktor Andersen skrev:
> [...]
> kræftens bekæmpelse og få dette af vide, tror I?
>
> Alle gode ideer og gode råd er meget meget velkomne.

Rigshospitalet er hammergodt til endetarmskræft (de yderste cm).

Jeg mener, at i hovedstadsområdet er Bispebjerg gode til tyktarmskræft.

Tine, hvis mor fik det for nogle år siden, og lever fint og godt i dag -
uden stomi!

Fra : Viktor Andersen

Dato : 23-03-06 19:22

Mange tusind tak for tipset. Det er absolut noget, jeg vil arbejde videre
med, hvis det blot kan lade sig gøre.

Men mon ikke, det frie sygehusvalg også gælder her?

Hilsen
Viktor

Fra : Workingmom

Dato : 24-03-06 08:05

Viktor Andersen skrev:
> [...]
> med, hvis det blot kan lade sig gøre.
>
> Men mon ikke, det frie sygehusvalg også gælder her?

Du kan da i al fald prøve - du kan ikke få andet end nej.

Find et STORT sygehus. Der er større chancer for, at de gør det ofte.

Er det endetarmen eller tyktarmen, den er gal med?

Tine

Fra : Viktor Andersen

Dato : 24-03-06 18:42

Det er netop endetarmen næsten helt ude ved lukkemusklen, men da knuden
"kun" er fæstnet ved en stilk, forstår jeg ikke, at den ikke skulle kunne
fjernes på samme måde, som man fjerner polypper, simpelthen klipper dem
over.

Men nej, man insisterer på Roskilde på, at lave en stomi løsning, der ikke
huer mig.

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 24-03-06 19:06

Den 24-03-06 18.41 skrev Viktor Andersen følgende:

> [...]
> over.
>
> Men nej, man insisterer på Roskilde på, at lave en stomi løsning, der ikke

Mon ikke, det er fordi, de vil være sikre på at få det hele med? Ellers
kan det være fordi, man ikke benytter de mindre indgribende operationer
på Roskilde, eller at placeringen af knuden gør det umuligt at benytte
den slags operationer.

Jeg kan godt forstå, at en stomi ikke huer dig, og det vil selvfølgelig
være rart at undgå den, men det er trods alt ikke verdens undergang.

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Få hjælp til at bruge de gratis anti-spywareprogrammer Ad-Aware, Spybot

Fra : Workingmom

Dato : 24-03-06 20:00

Kim Ludvigsen skrev:

> [...]
>
> Jeg kan godt forstå, at en stomi ikke huer dig, og det vil selvfølgelig
> være rart at undgå den, men det er trods alt ikke verdens undergang.

De sagde til min mor, at nu prøvede de først med stråling. Hvis det var
nok, var det fint, og ellers kunne de altid operere bagefter, men det
var da værd at prøve at redde rumpen først.

Tine

Fra : Viktor Andersen

Dato : 24-03-06 21:55

Hej Kim,

Jeg kan da godt følge dig, og selvfølgelig kan man vel leve med det, men
alligevel.

Hvis nu knuden sad i tarmvæggen eller havde spredt sig mere, ja så kunne jeg
forstå det, men de siger jo, at den kun sidder fast i en lille stilk.
Derfor må det være muligt efter den kemo, jeg nu skal igang med
efterfølgende af 27 dages stråling+kemo blot at klippe den over. Synes jeg.

Ja, det er sgu' svært at være optimist i sådan en situation.

Hilsen
Viktor

Fra : Workingmom

Dato : 24-03-06 22:04

Viktor Andersen skrev:
> [...]
> efterfølgende af 27 dages stråling+kemo blot at klippe den over. Synes jeg.
>
> Ja, det er sgu' svært at være optimist i sådan en situation.

Hvis det ender med en stomi, så spørg dem, om ikke de kan reversere den
senere. Det kan de nogle gange.

Hvis ikke det er galopperende, så kan man ofte godt vente med at operere
og se tiden an med anden behandling. Det var i al fald, hvad vi fik at vide.

Hvor gammel er du?

Tine

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 24-03-06 22:34

Den 24-03-06 22.04 skrev Workingmom følgende:

> Hvis det ender med en stomi, så spørg dem, om ikke de kan reversere den
> senere. Det kan de nogle gange.

Det er nok ikke sandsynligt, når knuden sidder helt ude ved
lukkemusklen. Hvis lukkemusklen fjernes, er det ikke muligt at undgå stomi.

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Få nyheder serveret med RSS-læseren Feedreader.

Fra : Workingmom

Dato : 24-03-06 22:41

Kim Ludvigsen skrev:

> Det er nok ikke sandsynligt, når knuden sidder helt ude ved
> lukkemusklen. Hvis lukkemusklen fjernes, er det ikke muligt at undgå stomi.

Det er sandt, men er den bare nogle få cm oppe, så er det ikke sikkert,
det er nødvendigt.

Tine

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 24-03-06 22:09

Den 24-03-06 21.55 skrev Viktor Andersen følgende:

> Ja, det er sgu' svært at være optimist i sådan en situation.

Det forstår sig. Jeg håber, det lykkes dig at få en "second opinion", og
hvis der ikke er nogen vej udenom, så ved du i det mindste, at det ikke
skyldes inkompetance eller lignende på Roskilde.

--
Mvh. Kim Ludvigsen
34 tips & tricks til Internet Explorer.

Fra : Workingmom

Dato : 24-03-06 19:58

Viktor Andersen skrev:
> [...]
> over.
>
> Men nej, man insisterer på Roskilde på, at lave en stomi løsning, der ikke

Kan du så komme ind til Rigshospitalet!

Min mors var 3-4 cm inde, og det var et område, der var kræft.

De gave strålebehandling i nogle uger (hårdt), og derefter 40 timers
direkte stråling *I* området (rygmarvsbedøvelse - ligge HELT stille - 11
min stråling - 48 min pause - lyder værre, end det var), og så var det det.

Hun har lidt stråleskader (uelastisk væv i området), men hun har sin røv
endnu. Den behandling med direkte stråling er det vist kun Riget, der
laver. Og de er gode til det.

Du har vist brug for en 'second opinion'.

Tine

Fra : Viktor Andersen

Dato : 24-03-06 21:51

Hej Tine,

Tak for dine indlæg. Jeg vil da prøve at få en henvisning til en second
opinion fra Riget. Så må vi se 1) om det lykkes og 2) hvad deres svar
bliver hertil.

Endnu en gang tak.