Andet multimedie
Uncial i indesign
Fra : Torben Bjørgheim Abi~

Dato : 22-03-06 13:40

Argh!

Jeg HAR lært at lave uncialer, men kan ikke huske, hvordan jeg får teksten
til at følge uncialens kontur. Manualen fabler om et "C" . . . let nok, hvad
med et "A"?

vh/Torben

Fra : Brian S

Dato : 23-03-06 10:34

Du outliner unicialen og sætter "Wrap" på.

Fra : Inger

Dato : 25-03-06 22:46

Brian S wrote:
> Du outliner unicialen og sætter "Wrap" på.

Det ville ellers være smart. Men jeg kan ikke få til at virke... Jeg
markerer A'et og går i "type" og "create outline". Men når jeg så
markerer boksen med A'et i, er mulighederne i "text wrap" ikke valgbare.
Gør jeg noget forkert?

Jeg plejer altid at bruge "kerning" til at trække bogstaverne i det
første ord hen til det bogstav der er unicial, således at ordet hænger
sammen. Dernæst stiller jeg curseren i slutningen af første linje og
laver et blødt linjeskift, altså Shift + enter. Dette gentager jeg i
slutningen af alle de linjer som unicialet strækker sig over. Til sidst
stiller jeg mig i starten af hver enkelt linje (undtagen den første) og
bruger tab til at få teksten så langt ind som jeg nu ønsker. Det er,
ifølge min mening, så langt at man ikke læser unicialet som en del af
ordet. Derved opnår jeg den outline jeg ønsker.

En anelse besværligt, men det giver et godt og pænt resultat.

Mvh. Inger

Fra : 3140 Bjørgheim

Dato : 26-03-06 22:00

Brian S wrote:
> Du outliner unicialen og sætter "Wrap" på.

Outline/vektorgrafik dutter ikke rigtig. Det skal sættes op, så selv
redaktionssekretærer vil kunne finde ud af det. Dvs. programmet skal kende
skriften og vide, hvordan det skal bukke den efterfølgende tekst om
uncialen. Jeg har set syner. Indesign kan ikke.

--
|¨ ¨ ¨ ¨ ¨¨ Torben

[OO]
<>'

Fra : Inger

Dato : 27-03-06 19:20

3140 Bjørgheim wrote:

> [...]
> skriften og vide, hvordan det skal bukke den efterfølgende tekst om
> uncialen. Jeg har set syner. Indesign kan ikke.

Havde ikke set dit svar før

ja, problemet for mig er også at når tingene skal oversættes til et
andet sprog, så skal redaktørerne i de pågældende lande kunne gøre det
automatisk, da de er journaliser og ikke grafikere... Så indtil videre
må vi fortsætte med en ukorrekt og ikke en så pæn unicial

Mvh. Inger

Fra : Brian S

Dato : 26-03-06 09:51

[...]

Du skal huske at markere med en af pilene, og altså ikke
tekstværktøjet.

"Gør jeg noget forkert?"
Ovenstående virker hos mig i CS2 på Mac. Så, øh...

Fra : Inger

Dato : 26-03-06 09:12

Brian S wrote:
> [...]
> valgbare."
>
> Du skal huske at markere med en af pilene, og altså ikke

Ja, jeg prøvede med både sort og hvid pil.

> "Gør jeg noget forkert?"
> Ovenstående virker hos mig i CS2 på Mac. Så, øh...

Og det vil ikke virke i CS1 på PC... På mandag vil jeg lige prøve på
Mac, men jeg mener kun vi kører CS1 på jobbet...

Fra : RoJo

Dato : 26-03-06 14:38

On 26/03/06 10:11, in article 44264cd7$0$15782$14726298@news.sunsite.dk,
"Inger" <no@emailToMe.org> wrote:

> Ja, jeg prøvede med både sort og hvid pil.

> Og det vil ikke virke i CS1 på PC... På mandag vil jeg lige prøve på
> Mac, men jeg mener kun vi kører CS1 på jobbet...

Hvis du går ned i paragraph-paletten - så har du funktionen nederst

Mvh RoJo

Fra : Inger

Dato : 26-03-06 16:48

RoJo wrote:

> Hvis du går ned i paragraph-paletten - så har du funktionen nederst
>
> Mvh RoJo

Hvad ligger dernede? Ikke text wrap, da... Ihvertfald ikke i den version
jeg kører med...

Fra : RoJo

Dato : 27-03-06 06:58

On 26/03/06 17:48, in article 4426b7c1$0$15786$14726298@news.sunsite.dk,

> Hvad ligger dernede? Ikke text wrap, da... Ihvertfald ikke i den version
> jeg kører med...

Måske jeg ikke helt er med på hvad du gerne vil - men unicial-funktionen
ligger dernede.

Mvh RoJo

Fra : Inger

Dato : 27-03-06 19:17

RoJo wrote:

> Måske jeg ikke helt er med på hvad du gerne vil - men unicial-funktionen
> ligger dernede.
>
> Mvh RoJo

Ja, det er jeg klar over. Men, som det står andet steds i tråden, så var
det en smart måde at få teksten til at følge f.x. et A, som er unicial.
Brian S kan gøre det ved at outline A'et og lave text wrap på, og det
kan jeg ikke få til at virke, da textg wrap funktionen ikke er aktiv når
jeg markerer boksen med unicialet i.

Selvom det ikke var mig der stillede spørgsmålet, så er jeg meget
interesseret i en smart måde at gøre det på...

Hvad med dig, Torben. Kan du få det til at virke?

Mvh. Inger

Fra : Brian S

Dato : 27-03-06 20:36

Jeg har nørklet lidt med det, og det er ganske rigtigt ret
omstændeligt. Man bliver nødt til - når man har outlinet tegnet - at
sætte det ind i en ny selvstændig billedramme, som der så skal
sætte ombrydning på. Hvis man bare ombryder på det outlinede tegn,
funker det ikke.

Hvis man insisterer på at kunne ombryde på en uncial, er mit bedste
bud at lave ovenstående på alle store bogstaver og så rykke dem ind
i et "Library" og trække dem ud i tekstboksen efter behov.

Det skal dog laves for alle skrifter, og er dermed næppe
redaktionssekretærrealistisk...

Fra : Inger

Dato : 27-03-06 20:42

Brian S wrote:
> [...]
> sætte det ind i en ny selvstændig billedramme, som der så skal
> sætte ombrydning på. Hvis man bare ombryder på det outlinede tegn,

Ja, okay, det har jeg så ikke prøvet. Og det næste problem er jo så at
det første ord (som unicialet er begyndelses bogstav i) ikke skal nær så
langt væk fra unicialet som de andre linjer unicialet strækker sig over.
Det skal tværtimod tættere på, så ordet dannet en helhed. Og så begynder
det for alvor at bliver nørklet.

> [...]
> i et "Library" og trække dem ud i tekstboksen efter behov.
>
> Det skal dog laves for alle skrifter, og er dermed næppe

Nææ... Det må fortsat blive en grafisk opgave... Og så har vi jo også
noget at lave

Mvh. Inger

Fra : 3140 Bjørgheim

Dato : 28-03-06 06:58

Inger wrote:

> Nææ... Det må fortsat blive en grafisk opgave... Og så har vi jo også
> noget at lave

Det tæller alt sammen. Tak for forsøget

--
|¨ ¨ ¨ ¨ ¨¨ Torben