rss løbebånd
Fra : Hansen

Dato : 22-03-06 12:02

Hejsa!

Er det muligt at lave sådan et løbebånd som man f.eks. ser på cnn med
nyheder fra et rss feed i bunden af sin hjemmeside?
Vil det kræve et plugin, eller et eksternt program?

/Hansen

Fra : nbm

Dato : 22-03-06 14:22

Hansen wrote in dk.edb.internet.webdesign.html:
> [...]
> nyheder fra et rss feed i bunden af sin hjemmeside?
> Vil det kræve et plugin, eller et eksternt program?

Godt spørgsmål... Det gad jeg faktisk også godt at vide noget om!

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Hansen

Dato : 23-03-06 13:28

> Godt spørgsmål... Det gad jeg faktisk også godt at vide noget om!

Jeg fandt efter lang tids søgen den her:
http://www.jsticker.com/rss-news-javascript-ticker.php

Umiddelbart ser det ud til at det er en god løsning. De har den også som
vertikal hvis det er det man vil have.

/Hansen

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 22-03-06 15:09

Hansen skrev:

> Er det muligt at lave sådan et løbebånd som man f.eks. ser på
> cnn med nyheder fra et rss feed i bunden af sin hjemmeside?

Jeg går ud fra at du mener CNN's tv-programmer - og ikke deres
hjemmeside. I hvert fald har jeg ikke kunnet se noget løbebånd på
hjemmesiden.

Der er to dele i dit spørgsmål - dels hvordan man laver et løbebånd
på en side, og dels hvordan man får løbebåndet til at hente data
via rss.

Vedr. selve det at vise et løbebånd, er det mest oplagte nok at
bruge <marquee>. Det er dog ikke valid kode, og det kan virke noget
irriterende at kigge på - bedøm evt. selv her:
<http://gyros.dk/usenet/html/marquee.html>

Der findes en del javascript-baserede løsninger der kan lave noget
tilsvarende - de bedre af dem, scroller noget pænere end en
marquee. Her er et par tilfældigt udvalgte scripts:
<http://www.devdude.com/tools/tool.cgi?id=t8>
<http://www.militaryfairy.co.uk/Progs/scrolling_text.html>

Vedr. sammenkoblingen med rss, skal du bruge noget serversidekode
til at håndtere rss-feedet. Spørg hvordan i en passende
serversidegruppe. En anden mulighed er at benytte et plugin der kan
læse data udefra - flash eller java kan formentlig anvendes her.

Hm - jeg faldt lige over noget der tilsyneladende er klar til brug:
<http://www.webpasties.com/prod_news_ticker.html>
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Johnny Winther Ronne~

Dato : 22-03-06 20:49

Jens Gyldenkærne Clausen wrote:

> [...]
> læse data udefra - flash eller java kan formentlig anvendes her.
>
> Hm - jeg faldt lige over noget der tilsyneladende er klar til brug:

Ud over at <marquee> er ugyldigt forårsager den epiliptiske anfald på samme
måde som animerede gifs gør. Eksisterende JS løsninger forårsager endeløse
genstarter af siden i skærmlæsere. Når en side opdateres efter load
forårsager det at skærmlæseren går tilbage til sidens top. Jeg har
eksperimenteret med det, men kan ikke finde en måde at undgå det.

Med venlig hilsen
Johnny Winther Ronnenberg
--
Det er brugeren der bestemmer