Katolsk dåb ca. 1797 i København
Fra : bjarne.franck

Dato : 22-03-06 00:38

Jeg har en tip-tip oldefar Friderich August Franck af tysk eller Østrigsk
afstamnng som blev født ca.1797
i København , med i FT 1801 værende i Sankt Annæ Vester Kvarter.
Jeg kan ikke umiddelbart finde hvor / og hvornår han blev døbt, vel fordi
familien
var katolikker.
Spørgsmål : Hvor kan han måtte være blevet døbt, vel i en katolsk menighed
Er der nogen forslag, og hvor kan jeg så finde materiale, vil det være på
landsarkivet i Kbh.

mvh
Bjarne Franck

bjarne.franck@post.tele.dk

Fra : Hugh Watkins

Dato : 22-03-06 08:53

bjarne.franck wrote:

> [...]
> Er der nogen forslag, og hvor kan jeg så finde materiale, vil det være på

I have only done RC reesearch in England

their church records are archived in the diocesian archives

eg St Chads cathedral Birmingham

In a protestant country the local catholic church has the status of a
mission and parish boundaries are vague

In Liverpool early baptisms were in a living room (præstens stue) and
one mss of baptisms is in latin a six penny notebook

Your FAF would have been baptised in Austria or Germany surely before he
migrated ?

I would enquire at the catholic church nearest to you and in

Katolske Bispekontor
Ansgarstiftelsen, Den Katolske Kirke i Danmark
Gl. Kongevej 15
1610 København V.

Tlf. 33 55 60 80, kl.9-16 undt. lørdag.

Fax (Pastoral afd.) 33 55 60 86

Fax (Adm. og Økonomisk afd.) 33 55 60 18

E-mail: bispekontor(at)katolsk.dk

http://www.katolsk.dk/index.php?id=897
http://www.katolsk.dk/

Katolsk Historisk Arkiv
Samlingerne omfatter især arkivalier fra bispedømmets egen forvaltning.
Desuden modtages arkivmateriale fra katolske sogne, institutioner og
privatpersoner.

Adresse
Gl. Kongevej 15

1610 København V

Arkivar
Jørgen Nybo Rasmussen.

Tlf. 33 11 60 80, træffes bedst torsdage.

E-mail: historisk.arkiv(at)katolsk.dk

KATOLSK HISTORISK ARKIV er det danske katolske bispedømmes officielle
arkiv. Katolsk kirkeret bestemmer, at ethvert bispedømme bør have sit
eget arkiv. Bispedømmet opbevarer her den nødvendige dokumentation af
sin fortid. Men arkivet er også en kildesamling for historisk
udforskning af den danske katolske kirkes historie.

KATOLSK HISTORISK ARKIV fik sine nuværende statutter af biskop Hans L.
Martensen i 1992. Det omfatter bispedømmets bevarede ældre arkivalier
samt tilsvarende materiale fra katolske sogne, hospitaler, skoler,
foreninger og andre institutioner samt fra og om mange katolske
enkeltpersoner. Både fra bispedømmets forvaltning og fra andre katolske
instanser afleveres stadig nye arkivalier. Historisk værdifuldt
materiale, også fotos, lyd- og videobånd mm., der kan belyse kirkens
historie, modtages gerne. Et lille "Katolsk historisk bibliotek" hører
til arkivet.

KATOLSK HISTORISK ARKIVS øverste myndighed er biskoppen af København.
Den praktiske ledelse har han uddelegeret til en fagligt uddannet,
ulønnet "bispedømmets arkivar". Bistået af andre frivillige hjælpere er
det dennes opgave at modtage, ordne, anbringe og registrere arkivalierne
efter det i moderne arkivvæsen gældende proveniensprincip. Arkivaren har
også ansvaret for arkivets benyttelse til historisk forskning, og i et
vist omfang fungerer han som konsulent for spørgsmål vedrørende kirkens
historie.

good luck

in England the church books only list church events with much less
detail than the danish kirkeboger

not much more than name and date in latin too
access by appointment only

but the Arkivar was fluent in latin being also a priest
the Vatican has significant danish records before Luther

background

see http://www.newadvent.org/
the 1913 Catholic Encyclopedia, this site offers a Catholic FAQ

site:newadvent.org denmark
http://www.google.com/search?num=100&hl=en&lr=&newwindow=1&safe=off&q=site%3Anewadvent.org++denmark&btnG=Search

CATHOLIC ENCYCLOPEDIA: Vicariate Apostolic of Northern Germany
In 1582 the stray Catholics of Northern Germany, as well as of Sweden,
Denmark,and Norway, were placed under the jurisdiction of a papal nuncio
in Cologne. ...
www.newadvent.org/cathen/06529a.htm

older archives may be in Germany

a translation

http://www.rootsweb.com/%7Ednkcen/da/index.html
scroll down

Romersk-Katolsk menighed
CATHOLIC ENCYCLOPEDIA: Denmark The Catholic Encyclopedia, Volume IV 1908
tak for oversætelse til HPJ
Siden 1892 har de 57.000 Katolikker i Danmark (som ogsaa omfatter
omkring 7.000 polske Arbejdere) haft en apostolsk Præst
(Johannes von Euch, titulær Biskop af Anastasiopolis).

3.000 af disse bor i Kjøbenhavn, og man finder dem ogsaa i andre
større Byer. Der findes Samfund af betydelig Størrelse i Frederiksberg
(1500), Aarhus, Odense, Horsens,
Fredericia, samt i Ordrup og Sundby (400).
tak for oversætelse til HPJ

suggests 1892 is a critical date for location of record

and I need to update that page too

Hugh W

Fra : Jytte Frank Dekov

Dato : 23-03-06 00:38

Hej Bjarne, ja han vil sandsynligvis være at finde i en katolsk kirkebog,
lige her i denne sene nattetime kan jeg ikke komme på hvilken. Men de
katolske kirkebøger for København findes på mikrokort på Landsarkivet på
Jagtvej.

Venligst Jytte Frank Dekov

Fra : Bent Fleron

Dato : 23-03-06 09:06

Jytte Frank Dekov wrote:
> [...]
> kirkebog, lige her i denne sene nattetime kan jeg ikke komme på
> hvilken. Men de katolske kirkebøger for København findes på mikrokort

Den romersk-katolske kirke i København hed Sct. Ansgar (bog nr. 660-1 på
LAK for året 1797-98). Katolikker i det nordsjællandske benyttede en
omrejsende abbed udsendt fra Tyskland, men kirkebogen for den omrejsende
abbed er forsvundet et sted i Tyskland).
Med venlig hilsen Bent Fleron

Fra : bjarne.franck

Dato : 26-03-06 22:46

Tak for alle svarene, jeg vil nu prøve lykken på LAK
mvh Bjarne

Fra : Ulrich Alster Klug

Dato : 27-03-06 14:40

Hej Bjarne!

Sct. Ansgar kirke i Kbhvn er vist den ældste katolske menighed i Kbhvn.

Jeg tror, du kan finde kirkebøgerne før 1892 på
www.arkivalieroneline.dk

God jagt!

Ulrich Alster Klug
www.dk-yeoman.dk