Andet penge
Bille1948 3022
alka 1580
Opgive tab af obligationer på selvangivels~
Fra : SpookiePower

Dato : 21-03-06 21:26

Så vidt jeg ved kan man oplyse tab af aktier på sin
selvangivelse og på den måde trække det fra i skat, men
kan man også gøre dette ved tab af obligationer ?

I bladet Investor - Dansk invest, på side 12 står der -
"Solgte du aktiebaserede beviser i 2005 med tab, skal
du være opmærksom på, at du skal selvangive fremførbare
tab, når de kan modregnes i tilsvarende gevinster"

Hvad betyder det ??

Hvad hvis man aldrig får en gevinst, skal man så aldrig
selvangive sine tab - eller hvis man feks. først om 5 år
får en gevinst, skal man så vente med at selvangive sine
tab i 2005 til år 2010 ??

--
Mit fotoalbum
www.photo.activewebsite.dk

Fra : Bo Mortensen

Dato : 24-03-06 22:55

"SpookiePower" <boxjunk2600@gmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> selvangive sine tab - eller hvis man feks. først om 5 år
> får en gevinst, skal man så vente med at selvangive sine

Hej

Ved tab på salg af obligationer, der ikke overholdt mindsterentekravet
på udstedelsestidspunktet kan du trække tabet fra i kapitalindkomsten
i det år hvor tabet opstår.

Hvis obligationerne var "blåstemplede" på købstidspunktet, dvs. at de
overholdt mindsterentekravet, kan du ikke trække tab ved salg fra,
ligesom en evt. gevinst ved salg er skattefri.

Tabet skal selvangives i rubrik 39 (skriv et negativt tal i rubrikken).
Tabet skal altså IKKE fremføres til et senere år, som tab på aktier skal.

Se tabel over mindsterenten i SKAT's vejledning til selvangivelsen for
2005. Find vejledningen til rubrik 39. Her er også andre emner om
gevinst/tab ved salg af obligationer.
Hvis du læser vejledningen online på www.skat.dk, skal du vælge
punktet "kapitalindkomst" og nogle nye menupunkter kommer frem.
Vælg "Rubrik 39".

/Bo