luftfugtighed
Fra : JcLind

Dato : 21-03-06 20:55

Hvad skal luftfugtigheden være indendørs, så indeklimaet bliver
optimalt?

VH jakob

Fra : Anita

Dato : 21-03-06 21:25

"JcLind" <Svar-her-i@gruppen.dk> skrev i en meddelelse
> Hvad skal luftfugtigheden være indendørs, så indeklimaet bliver
> optimalt?

Hvis du vil undgå/minimere husstøvmider (i forbindelse med allergi) skal du
ned omkring 45% ellers kan den sikkert godt være højere. Jeg synes selv at
luften virker ret tør ved de 45%.

Venligst Anita

Fra : Brian K

Dato : 22-03-06 00:48

"JcLind" <Svar-her-i@gruppen.dk> skrev i en meddelelse
> Hvad skal luftfugtigheden være indendørs, så indeklimaet bliver
> optimalt?
>
> VH jakob

Hej

Læs her:

http://www.forbrug.dk/raad/arkiv0/familiearkiv/indeklima/andre/hygrometre/

http://www.at.dk/sw7709.asp

http://fagfolk.astma-allergi.dk/regado.jsp?type=page&id=258

http://vot.teknologisk.dk/7063

http://fagfolk.astma-allergi.dk/regado.jsp?type=page&id=223

mvh
brian

Fra : Brian K

Dato : 22-03-06 01:00

"JcLind" <Svar-her-i@gruppen.dk> skrev i en meddelelse
> Hvad skal luftfugtigheden være indendørs, så indeklimaet bliver
> optimalt?

Hej igen

Det bedste råd er:

1. Ikke hænge tøj til tørre tøj indendørs (med mindre det er på
toilettet/bryggers og med udluftning.)

2. Luft ud 4 - 5 gange dagligt i 2 - 3 minutter (helt åbne vinduer)

Lad VÆRE med at have et par vinduer stående åbne på klem hele dagen - det
FØRHØJER luftfugtigheden meget i hjemmet! (radiatorerne "tørrer" luften -
hvis der er en konstant strøm af ny luft - bliver luftfugtigheden meget
høj). Og da en vedvarende høj luftfugtighed sætter sig i
puder/dyner/sofaer/møbler vil der blive luksus yngle muligheder for
svamp/husstøvmider, osv, osv.

Selv holder jeg en konstant luftfugtighed på 35 - 40% i mit hjem. Det
hjælper på mine børns hosten, osv. Når luftfugtigheden når over 55-60%
hoster de hele natten.

Husk iøvrigt at de digitale hygrometere typisk ikke virker en skid. Og de
"gammeldags" (som er lavet med hestehår indeni) skal "justeres 1 gang om
året - ellers viser de en meget højere % end der faktisk er.

Hygrometeret justeres ved at du holder det ca 30 cm over en gryde med
kogende vand - når hygrometeret viser 100% holder du det i yderligere 1
minut hvorefter du tørrer det af og puster det godt i gennem med en
føntørrer (på kold luft!!) Efter den tur viser det igen 100% korrekt
luftfugtighed i yderligere 1 år.

Mvh
Brian

Fra : tb

Dato : 24-03-06 18:15

> 1. Ikke hænge tøj til tørre tøj indendørs (med mindre det er på
> toilettet/bryggers og med udluftning.)

Vi ligger på ca 25-35% pga utætte vinduer og en brændeovn på fulde drøn, så
vi tørrer netop tøj i stuen for at få den lidt op

> Husk iøvrigt at de digitale hygrometere typisk ikke virker en skid.

forklar?

Fra : Brian K

Dato : 25-03-06 04:10

"tb" <skodskod@yahoo.com> skrev i en meddelelse

> Vi ligger på ca 25-35% pga utætte vinduer og en brændeovn på fulde drøn,
> så vi tørrer netop tøj i stuen for at få den lidt op

Ja - åben ild fortærer naturligvis fugt

> forklar?

Ved ikke om jeg kan forklare hvorfor - andet end at man åbenbart ikke kan få
elektronik til at måle fugt. Jeg har haft 3 forskellige digitale hygrometere
og igen af dem har vist det samme og ingen af den har vist den korrekte %
luftfugtighed. Hvorimod det gammeldags som er styret af et hestehår - viser
det helt korrekte tal. Iøvrigt læste jeg den samme information på en eller
anden teknologisk hjemmeside (teknologisk institut, måske, kan ikke huske
det)

mvh
brian

Fra : Vibeke

Dato : 25-03-06 10:13

> [...]
> hestehår - viser det helt korrekte tal. Iøvrigt læste jeg den samme
> information på en eller anden teknologisk hjemmeside (teknologisk

Og hvordan kan du så vide hvad det helt korrekte tal er? Hvad er din
reference?

/Vibeke

Fra : Brian K

Dato : 25-03-06 12:03

"Vibeke" <vibeke1@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Og hvordan kan du så vide hvad det helt korrekte tal er? Hvad er din
> reference?

1. at jeg havde informationen fra anden side at de gamle modeller med
hestehår (som stadig kan købes til en mindre formue) viste korrekt - og jeg
har 2 af dem og de viser begge 2 nøjagtig det samme tal. - hvilket de 3
digitale ikke gjorde.

mvh
brian

Fra : tb

Dato : 26-03-06 20:12

> [...]
> hestehår (som stadig kan købes til en mindre formue) viste korrekt - og
> jeg har 2 af dem og de viser begge 2 nøjagtig det samme tal. - hvilket de

Hvor langt fra referencen er de så. Om der er 25 eller 30 er ikke vigtigt
for mig, men om der er 30 eller 50 er værre...

Fra : Brian K

Dato : 27-03-06 01:31

> Hvor langt fra referencen er de så. Om der er 25 eller 30 er ikke vigtigt
> for mig, men om der er 30 eller 50 er værre...

Hej

Det var vist ikke meget - noget i stil med 5 - 10 %, altså når de
"gammeldags" viste 40% viste de digitale f.eks 45-48%.

Og det var iøvrigt billige modeller (de digitale) - der findes sikkert
digitale til over 200-300 kr der virker fint (men jeg ved det ikke). De
digitale jeg havde havde jeg givet omkring 100-150 kr for.

mvh
brian