IpTv fra DB
Fra : Towli

Dato : 21-03-06 19:14

Hej

Sidste år stod der på Dbnet's hjemmeside at de fik IPtv fra Nov. (2005), nu
står der ikke rigtig noget længere.
Er der nogen af jer der ved hvad fremtiden bringer desangående
(Kaare?)? -Hvilken boks skal man bruge skal der en boks pr. tv og hvilken
kabling anvendes (er det coax hele vejen, eller kommer signalet fra
Internetstikket)?

Jeg er spændt på om nogen ved noget :)
/T

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 21-03-06 19:55

"Towli" <towli@fjernoldboyz.dk> wrote in message
> [...]
> (Kaare?)? -Hvilken boks skal man bruge skal der en boks pr. tv og hvilken
> kabling anvendes (er det coax hele vejen, eller kommer signalet fra

Så vidt jeg har kunne finde ud af, levere de vist programpakkerne som er
vist på IP-tv og coax

Fra : Kaare

Dato : 22-03-06 09:14

"Towli" <towli@fjernoldboyz.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> (Kaare?)? -Hvilken boks skal man bruge skal der en boks pr. tv og hvilken
> kabling anvendes (er det coax hele vejen, eller kommer signalet fra

IPTV kører pt. som test for kunder hos SVE (SydVest Energi). Det kører
samtidig også hos NESA og det gamle NVE Bredbånd.

Det var først tiltænkt lancering på bredt plan 1 februar, men blev så rykke
til 1 marts, og igen til 1 april. :)

Desværre er der både nogle forhandlinger der skal på plads, samt at vi er
gået igang med at opbygge ny hovedstation til TV kanalerne. Vi ændrer
samtidig alle eksisterende analog TV distributionspunkter til IPTV, så vi
samtidig får lidt bedre analog TV kvalitet, samtidig med at vi stopper med
at bruge Stofa som leverandør.

Hele DBs netværk kører alle TV kanaler, så alt er lige ved at være klart...
men nu er der lige nogle sidste forhandlinger som man ønsker at lave. Så i
værste tilfælde tror jeg faktisk at der sagtens kan gå et par måneder mere.
:(

Man modtager en boks der skal sættes til et netværksstik. Man modtager
samtidig en CPE der "deler forbindelsen op" i IPTV, telefoni og almindelig
internet. Hvis man har flere bokse skal der så (endnu desværre) sættes en
switch op bag den port IPTV kører på.
Vi arbejder på at skaffe CPE'er med flere porte, der kan yde nok, så man
ikke skal have for mange bokse stående.

Det kører dog fint, og HD boksene kører også glimrende. ;)

/Kaare

Fra : Anders

Dato : 22-03-06 09:21

Kaare wrote:
> [...]
> switch op bag den port IPTV kører på.
> Vi arbejder på at skaffe CPE'er med flere porte, der kan yde nok, så man

Skifter man kanal på fjernsynet eller på boksen?

Anders

Fra : Kaare

Dato : 22-03-06 11:56

"Anders" <nospam@nospam.dk> skrev i en meddelelse
> Skifter man kanal på fjernsynet eller på boksen?

På boksen.

/Kaare

Fra : Anders

Dato : 22-03-06 15:04

Kaare skrev:
> På boksen.

Ok, så betyder det jo, at man kun har mulighed for at se én kanal! Hvad
hvis man har 2 fjernsyn? Så skal man købe 2 bokse, samt have to
netinstallationer?

Hvad hvis man vil optage et program på én kanal, mens man ser et program
på en anden? Hvad hvis man ikke er hjemme og skal optage noget fra
20-20.30 på en kanal og så fra 21-21.30 på en anden kanal?

Jeg fatter simpelthen ikke de løsninger med en ekstra boks, når man får
sådanne begrænsninger! Med mindre boksen har indbygget stor harddisk,
selvfølgelig.

Anders

Fra : Kaare

Dato : 22-03-06 15:50

"Anders" <nospam@for.me> skrev i en meddelelse
> Ok, så betyder det jo, at man kun har mulighed for at se én kanal! Hvad
> hvis man har 2 fjernsyn? Så skal man købe 2 bokse, samt have to
> netinstallationer?

Du skal kun have en Internet installation, men du skal bruge et
netværkskabel istedet for et antennekabel. Man køber aldrig boksene, men
betaler en månedlig merpris (den første er med i abonnementet).

> Hvad hvis man vil optage et program på én kanal, mens man ser et program
> på en anden? Hvad hvis man ikke er hjemme og skal optage noget fra
> 20-20.30 på en kanal og så fra 21-21.30 på en anden kanal?

En normal video og IPTV er ikke skabt til at komplimentere hinanden. Der
bliver dog lavet set-top bokse til at køre 2 strømme, så den ene kan
overføres til en video. Men det er mere tiltænkt 2 andre scenarioer.

1. Man får en IPTV boks med PVR (og dermed indbygget harddisk), som samtidig
har en media center extender for at kunne kombinere optagelser etc med media
centre etc i boligen.

2. DB optager de ønskede programmer centralt. Man kan hermed også lave en
"optagelse" af TV programmer etc mens man er andre steder (via sin
personlige hjemmeside).

Begge løsninger er på vej, men er ikke klar endnu. Løsning 1 kommer
selvfølgelig før løsning 2.

> Jeg fatter simpelthen ikke de løsninger med en ekstra boks, når man får
> sådanne begrænsninger! Med mindre boksen har indbygget stor harddisk,
> selvfølgelig.

Hvis man køber media center med IR transmitter kan man faktisk benytte
settop boksen sammen med det. media centeret forprogrammeres til at styre
set-top boksen, herunde at tænde den når man vil optage noget senere.

/Kaare

Fra : tntc

Dato : 22-03-06 09:29

Hej Kaare

Det lader til at DBB både kan kable med coax kabler og lysleder eller
hvad det andet nu er Men kan man godt se IPTV på sit gamle
fjernsyn på lyslederkablerne, eventuelt med en boks imellem? Jeg havde
fået det indtryk fra en DBB sælger, at så burde man kable med Coax
også fordi, at det ikke var muligt.

Fra : Towli

Dato : 22-03-06 10:23

1000 tak for svar.
Jeg er imidlertid en anelse fatsvag:
Jeg skal have trukket nyt coax i hele min lejlighed, men har afventet, så
det kom til at passe med Dbnet's lancering af Iptv, således at min kabling
kom til at passe. Det kan nok ikke nytte at afvente mere, så skal jeg forstå
det sådan jeg kan benytte mit eksisterende "coax-lan" (som jeg så blot vil
udskifte) og at den eneste forandring efter lanceringen, er en box ved
Internetstikket, der laver signalet om fra Cat5 til Coax?
Jeg har 3 tv i huset, -skal der optilles en boks ved hvert tv (hvis ja, -er
det så coax/coax).

Mange tak
/T

Fra : Kaare

Dato : 22-03-06 12:02

> [...]
> box ved Internetstikket, der laver signalet om fra Cat5 til Coax?
> Jeg har 3 tv i huset, -skal der optilles en boks ved hvert tv (hvis

Hvis du vil bruge IPTV bør du kable Cat5 (eller 6?) kabler rundt i
husstanden. Coax kabling vil du ikke kunne bruge til så meget.

Det jeg fortalte omkring IPTV til Coax, er noget ret dyrt udstyr som vi
sætter op på distributionssteder. Den kører alle kanaler fra IPTV ned på et
coax kabel... men det er til hele foreninger.

/Kaare

Fra : Towli

Dato : 22-03-06 13:15

> [...]
> sætter op på distributionssteder. Den kører alle kanaler fra IPTV ned på
> et coax kabel... men det er til hele foreninger.

1000 tak !
-Jeg formoder det vil være for ustabilt med en wan-løsning?

/T

Fra : Kaare

Dato : 22-03-06 15:52

> 1000 tak !
> -Jeg formoder det vil være for ustabilt med en wan-løsning?

... øøhh? :)

/Kaare

Fra : Towli

Dato : 22-03-06 16:52

> .. øøhh? :)
>

> /Kaare

-Nåhja, jeg tænkte bare lige på at så kunne man undgå kablingen, men jeg kan
godt se det nok var et lidt naivt spørgsmål...
Sry og tak igen
/T

Fra : Kaare

Dato : 22-03-06 17:08

> -Nåhja, jeg tænkte bare lige på at så kunne man undgå kablingen, men jeg
> kan godt se det nok var et lidt naivt spørgsmål...
> Sry og tak igen

Ahh... du tænker på wireless? (WLAN)

Med god vilje vil det måske kunne lade sig gøre. Jeg vil dog nok ikke
anbefale det, da jeg kunne forestille mig ret mange problemer med det (det
er jo vigtigt at strømmen er ret konstant).

/Kaare

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 22-03-06 16:18

"Kaare" <nothing@nowhere.invalid> wrote in message

> Det jeg fortalte omkring IPTV til Coax, er noget ret dyrt udstyr som vi
> sætter op på distributionssteder. Den kører alle kanaler fra IPTV ned på
> et coax kabel... men det er til hele foreninger.

Hvorfor kører det med IP-tv og ikke med fibernoder, så der ikke skal IP-coax
konvertere på jeres fordelingscentraler? Så skal der jo"kun" fibersplittere
til foreningen og en fibernode.

Fra : Kaare

Dato : 22-03-06 17:11

"Bjarke Hansen" <bjarke_hansen@*.REMOVE*spamfilter.dk> skrev i en meddelelse
> Hvorfor kører det med IP-tv og ikke med fibernoder, så der ikke skal
> IP-coax konvertere på jeres fordelingscentraler? Så skal der jo"kun"
> fibersplittere til foreningen og en fibernode.

Det er sådan det kører nu, hele vejen fra hovedstationen.

Planen er at køre IP til distributionspunkterne (byer/bydele), og herefter
analogt via fiber til foreningerne. Det er for at kunne minimere
kvalitetstab til distributionspunkter (omend tabet er begrænset).

/Kaare

Fra : Kaare

Dato : 22-03-06 12:00

"tntc" <tntc1978@gmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
>fjernsyn på lyslederkablerne, eventuelt med en boks imellem? Jeg havde
>fået det indtryk fra en DBB sælger, at så burde man kable med Coax

Man sætter en Set-Top boks (IPTV) ved hvert fjernsyn. Denne boks skal så
have et netværksstik. Den benytter så internet forbindelsen til at streame
TV kanalerne. Men en boks kan (pt) kun streame én kanal. Boksen fungerer dog
fint med "gamle" fjernsyn. Man kan tilslutte dem med SCART, S-Video eller
composite video (eller Component/HDMI på HD bokse) til sit fjernsyn.

Når man får Coax ind fra DB, modtages alle kanalerne i pakken over coax
kablerne, og kanalerne skiftes herefter på fjernsynet. Med IPTV er det så
selvfølgelig på boksen at man skifter kanalerne (TV står hele tiden på eks.
SCART indgangen).

/Kaare

Fra : tntc

Dato : 22-03-06 12:07

Ok, tak for svaret. Pludselig giver det ikke meget mening at få
trukket coax for kr. 1.000,-/lejl. så længe man ikke har et tv i
hvert rum. Men det er da super for forbrugerne, at de ikke behøves at
betale det ekstra...