/ Forside / Interesser / Fritid / Madlavning / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Madlavning
#NavnPoint
Nordsted1 13396
frieda 10657
smuller54 10429
vagnr 9687
pifo 9117
piaskov 8417
ans 7901
mcloud 7316
HelleBirg.. 6846
10  dova 6027
Lidl
Fra : Stig Rasmussen


Dato : 21-03-06 18:44

Hvad skal vi med denne kæde for hvem profit er mere værd end medarbejdernes
ve og vel.



 
 
Kim Schulz (21-03-2006)
Kommentar
Fra : Kim Schulz


Dato : 21-03-06 18:45

On Tue, 21 Mar 2006 18:43:42 +0100
"Stig Rasmussen" <stig.rasmussen@get2net.dk> wrote:

> Hvad skal vi med denne kæde for hvem profit er mere værd end
> medarbejdernes ve og vel.
>
>

jeg kender nu flere medarbejdere i Lidl som er ganske tilfredse. hvad
er det lige du hentyder til ?

Bjarke Hansen (21-03-2006)
Kommentar
Fra : Bjarke Hansen


Dato : 21-03-06 20:04

"Stig Rasmussen" <stig.rasmussen@get2net.dk> wrote in message
news:jXWTf.84$ac3.39@news.get2net.dk...
> Hvad skal vi med denne kæde for hvem profit er mere værd end
> medarbejdernes ve og vel.

Sådan har de fleste virksomheder det jo... Men hvis medabejderne ikke har
det godt, går det somregl heller ikke godt for virksomheden.



Stig Rasmussen (21-03-2006)
Kommentar
Fra : Stig Rasmussen


Dato : 21-03-06 22:04


"Bjarke Hansen" <bjarke_hansen@*.REMOVE*spamfilter.dk> skrev i en meddelelse
news:w6YTf.106$a15.47@news.get2net.dk...
> "Stig Rasmussen" <stig.rasmussen@get2net.dk> wrote in message
> news:jXWTf.84$ac3.39@news.get2net.dk...
>> Hvad skal vi med denne kæde for hvem profit er mere værd end
>> medarbejdernes ve og vel.
>
> Sådan har de fleste virksomheder det jo... Men hvis medabejderne ikke har
> det godt, går det somregl heller ikke godt for virksomheden. korrekt det
> er det man læser i disse dage i avisen,
rapporter fra Tyskland fortæller om dårligt arbejdsmiljø
i kæden.
Kim hvor er dine bekendte ansat?
>



"Morten Bjergstrøm" (23-03-2006)
Kommentar
Fra : "Morten Bjergstrøm"


Dato : 23-03-06 09:48

Kim Schulz <kim@schulz.dk> skrev:

> som i supermarkeder over det meste af landet (netto, kvikly, føtex,
> bilka) som alle ligger på omkring minimumsløn plus 1-2kr

Hvordan kan det være at begrebet minimumsløn altid dukker op? Der er
intet der hedder minimumsløn i Danmark. Lønnen aftales mellem
arbejdsgiver og arbejdstager eller de organisationer der repræsenterer
de pågældende.


--
Morten http://miljokemi.dk
Chilidyrkning med debatforum http://miljokemi.dk/chili
Fotogalleri http://miljokemi.dk/coppermine

Marianne (23-03-2006)
Kommentar
Fra : Marianne


Dato : 23-03-06 14:04

> Hvordan kan det være at begrebet minimumsløn altid dukker op? Der er
> intet der hedder minimumsløn i Danmark. Lønnen aftales mellem
> arbejdsgiver og arbejdstager eller de organisationer der repræsenterer
> de pågældende.


Der sker velsagtens en forveksling med 'minimalløn', som netop er den
aftalte .... laveste løn.

mvh
marianne



Henning (28-03-2006)
Kommentar
Fra : Henning


Dato : 28-03-06 00:23


"Morten Bjergstrøm " <nospam01@miljokemi.dk> skrev i en meddelelse
news:Xns978F63C612383.miljokemi.dk@miljokemi.dk...
> Kim Schulz <kim@schulz.dk> skrev:
>
>> som i supermarkeder over det meste af landet (netto, kvikly, føtex,
>> bilka) som alle ligger på omkring minimumsløn plus 1-2kr
>
> Hvordan kan det være at begrebet minimumsløn altid dukker op? Der er
> intet der hedder minimumsløn i Danmark. Lønnen aftales mellem
> arbejdsgiver og arbejdstager eller de organisationer der repræsenterer
> de pågældende.
>
Nu har Lidl jo overenskomst med HK, men om den indeholder en "minimumsløn",
ved jeg ikke.

doc.: http://nyhederne.tv2.dk/baggrund/article.php?id=2932206

mvh Henning




"Morten Bjergstrøm" (23-03-2006)
Kommentar
Fra : "Morten Bjergstrøm"


Dato : 23-03-06 17:04

"Marianne" <handelfjerndette@lundbak.dk> skrev:

>> Hvordan kan det være at begrebet minimumsløn altid dukker op? Der
>> er intet der hedder minimumsløn i Danmark. Lønnen aftales mellem
>> arbejdsgiver og arbejdstager eller de organisationer der
>> repræsenterer de pågældende.
>
>
> Der sker velsagtens en forveksling med 'minimalløn', som netop er
> den aftalte .... laveste løn.

Der er heller ikke noget der hedder minimalløn. Mange, vist nok
flertallet, af stillingerne på de danske arbejdspladser er ikke
omfattet af overenskomster så hvis du kan få en til at arbejde for
5,25-/timen så er der ikke noget galt i det.

Lønnen er i DK udelukkende en aftale mellem arbejdstager og
arbejdsgiver eller de organisationer der repræsenterer de pågældende.


--
Morten http://miljokemi.dk
Chilidyrkning med debatforum http://miljokemi.dk/chili
Fotogalleri http://miljokemi.dk/coppermine

Ole Stigaard (23-03-2006)
Kommentar
Fra : Ole Stigaard


Dato : 23-03-06 22:35

Thu, 23 Mar 2006 17:03:40 +0100, Morten Bjergstrøm <nospam01@miljokemi.dk>
skrev:

> "Marianne" <handelfjerndette@lundbak.dk> skrev:
>
>>> Hvordan kan det være at begrebet minimumsløn altid dukker op? Der
>>> er intet der hedder minimumsløn i Danmark. Lønnen aftales mellem
>>> arbejdsgiver og arbejdstager eller de organisationer der
>>> repræsenterer de pågældende.
>>
>>
>> Der sker velsagtens en forveksling med 'minimalløn', som netop er
>> den aftalte .... laveste løn.
>
> Der er heller ikke noget der hedder minimalløn.

Morten, har du nogensinde set en overenskomst? De er som regel
minimalløns-overenskomster. Det er muligt sprognævnet ikke anerkeder
begrebet, men arbejdsmarkedets parter bruger det flittigt.

Ole

"Morten Bjergstrøm" (24-03-2006)
Kommentar
Fra : "Morten Bjergstrøm"


Dato : 24-03-06 10:10

"Brian S" <brian_skryder@yahoo.dk> skrev:

> "Der er heller ikke noget der hedder minimalløn."
>
> Jo, Det er der.

Nej. Det er noget vrøvl at snakke om minimalløn og mindsteløn når
lønnen i DK baserer sig på aftaler parterne imellem og ikke lovgivning.

Som jeg skrev hvis nogen har lyst til at arbejde for 5,25-/timen eller
endda gratis så står det dem frit for.

--
Morten http://miljokemi.dk
Chilidyrkning med debatforum http://miljokemi.dk/chili
Fotogalleri http://miljokemi.dk/coppermine

"Morten Bjergstrøm" (24-03-2006)
Kommentar
Fra : "Morten Bjergstrøm"


Dato : 24-03-06 10:12

"Ole Stigaard" <spam1@stigaard.net> skrev:

>> Der er heller ikke noget der hedder minimalløn.
>
> Morten, har du nogensinde set en overenskomst? De er som regel
> minimalløns-overenskomster.

Husk nu på at en overenskomst er en aftale mellem de involverede
parter. Det har intet med hverken mindsteløn eller minimalløn at gøre.

Hvis vi skulle snakke om mindsteløn eller minimalløn (som er præcis
samme begreb) så skulle der være lovgivet om hvor lav lønnen maksimalt
måtte være, hvilket ikke er tilfældet i DK.

--
Morten http://miljokemi.dk
Chilidyrkning med debatforum http://miljokemi.dk/chili
Fotogalleri http://miljokemi.dk/coppermine

Ole Stigaard (24-03-2006)
Kommentar
Fra : Ole Stigaard


Dato : 24-03-06 10:23

Fri, 24 Mar 2006 10:11:50 +0100, Morten Bjergstrøm <nospam01@miljokemi.dk>
skrev:

> "Ole Stigaard" <spam1@stigaard.net> skrev:
>
>>> Der er heller ikke noget der hedder minimalløn.
>>
>> Morten, har du nogensinde set en overenskomst? De er som regel
>> minimalløns-overenskomster.
>
> Husk nu på at en overenskomst er en aftale mellem de involverede
> parter. Det har intet med hverken mindsteløn eller minimalløn at gøre.
>
> Hvis vi skulle snakke om mindsteløn eller minimalløn (som er præcis
> samme begreb) så skulle der være lovgivet om hvor lav lønnen maksimalt
> måtte være, hvilket ikke er tilfældet i DK.
>

Hvoraf udleder du, at mindsteløn hhv minimalløn kun kan bruges om
lovbestemte satser? Kom gerne med en reference. Mvh Ole S.

Jonas Kofod (26-03-2006)
Kommentar
Fra : Jonas Kofod


Dato : 26-03-06 10:49

"Ole Stigaard" <spam1@stigaard.net> skrev i en meddelelse
news.s6wu0qdb73aafo@dpiii...
> Fri, 24 Mar 2006 10:11:50 +0100, Morten Bjergstrøm <nospam01@miljokemi.dk>
> skrev:
>
> > "Ole Stigaard" <spam1@stigaard.net> skrev:
> >
> >>> Der er heller ikke noget der hedder minimalløn.
> >>
> >> Morten, har du nogensinde set en overenskomst? De er som regel
> >> minimalløns-overenskomster.
> >
> > Husk nu på at en overenskomst er en aftale mellem de involverede
> > parter. Det har intet med hverken mindsteløn eller minimalløn at gøre.
> >
> > Hvis vi skulle snakke om mindsteløn eller minimalløn (som er præcis
> > samme begreb) så skulle der være lovgivet om hvor lav lønnen maksimalt
> > måtte være, hvilket ikke er tilfældet i DK.
> >
>
> Hvoraf udleder du, at mindsteløn hhv minimalløn kun kan bruges om
> lovbestemte satser? Kom gerne med en reference. Mvh Ole S.

Når du bruger udtrykket mindsteløn/minimalløn i DANMARK implicerer det en
bredere dækning end blot en aftale mellem to parter.
Jeg sælger et akvarie hvor jeg har mindste pris på - dermed har vi ikke
mindste pris på akvarier i Danmark - jeg har mindste pris, ikke Danmark. 3F
og DA kan have en mindsteløn - men deraf har vi ikke mindsteløn i Danmark da
man i Danmark godt kan arbejde under denne løn. Skal man sige for Danmark
kræver det en bredere gyldighed, gennem lovgivning eller andet.



"Morten Bjergstrøm" (24-03-2006)
Kommentar
Fra : "Morten Bjergstrøm"


Dato : 24-03-06 11:54

"Frank Løkkegaard" <fl@net.dialog.dk> skrev:

>>Nej. Det er noget vrøvl at snakke om minimalløn og mindsteløn når
>>lønnen i DK baserer sig på aftaler parterne imellem og ikke
>>lovgivning.
>
> Ikke desto mindre findes der to almindelig overenskomsttyper: En
> normallønsoverenskomst og en minimallønsoverenskomst

Og? Husk nu på at der faktisk er utallige arbejdspladser der ikke er
omfattet af hverken den ene eller den anden slags overenskomst. Det er
meget misvisende at tale om mindstelønninger for begrebet eksisterer
ikke i Danmark. Det man kan aftale sig til i en generel aftale for
mange medarbejdere indenfor et bestemt område er den løn de mindst skal
have. Men det har intet med en egentlig mindsteløn at gøre men kort og
godt en aftale mellem to parter der kun vedrører de pågældende.

--
Morten http://miljokemi.dk
Chilidyrkning med debatforum http://miljokemi.dk/chili
Fotogalleri http://miljokemi.dk/coppermine

"Morten Bjergstrøm" (24-03-2006)
Kommentar
Fra : "Morten Bjergstrøm"


Dato : 24-03-06 11:56

"Ole Stigaard" <spam1@stigaard.net> skrev:

>> Hvis vi skulle snakke om mindsteløn eller minimalløn (som er
>> præcis samme begreb) så skulle der være lovgivet om hvor lav
>> lønnen maksimalt måtte være, hvilket ikke er tilfældet i DK.
>>
>
> Hvoraf udleder du, at mindsteløn hhv minimalløn kun kan bruges om
> lovbestemte satser? Kom gerne med en reference. Mvh Ole S.

Det behøver du ingen reference for at indse. Det er selvindlysende at
fordi en butiksansat skal have 70,- i timen pga. en aftale mellem de
butiksansatte og arbejdsgiverne så er 70,-/time ikke en mindsteløn
eftersom du kan have en anden faggruppe der har aftalt sig til 25,-
/time

At man aftaler en given løn eller lønniveau kan aldrig blive til
mindsteløn.

Men det bliver så det sidste herfra i den her diskussion der ikke har
det fjerneste med mad at gøre.

--
Morten http://miljokemi.dk
Chilidyrkning med debatforum http://miljokemi.dk/chili
Fotogalleri http://miljokemi.dk/coppermine

Kim Schulz (21-03-2006)
Kommentar
Fra : Kim Schulz


Dato : 21-03-06 22:13

On Tue, 21 Mar 2006 22:03:50 +0100
"Stig Rasmussen" <stig.rasmussen@get2net.dk> wrote:

>
> "Bjarke Hansen" <bjarke_hansen@*.REMOVE*spamfilter.dk> skrev i en
> meddelelse news:w6YTf.106$a15.47@news.get2net.dk...
> > "Stig Rasmussen" <stig.rasmussen@get2net.dk> wrote in message
> > news:jXWTf.84$ac3.39@news.get2net.dk...
> >> Hvad skal vi med denne kæde for hvem profit er mere værd end
> >> medarbejdernes ve og vel.
> >
> > Sådan har de fleste virksomheder det jo... Men hvis medabejderne
> > ikke har det godt, går det somregl heller ikke godt for
> > virksomheden. korrekt det er det man læser i disse dage i avisen,
> rapporter fra Tyskland fortæller om dårligt arbejdsmiljø
> i kæden.
> Kim hvor er dine bekendte ansat?


Falster

N/A (23-03-2006)
Kommentar
Fra : N/A


Dato : 23-03-06 14:04



Brian S (21-03-2006)
Kommentar
Fra : Brian S


Dato : 21-03-06 22:44

Hvem er "vi"? Og hvem er det, der skal afgøre, hvad "vi" skal med
Lidl. Det overordnede begreb hedder "konkurrence", og hvis "vi" ikke
bryder os om Lidl, eksisterer Lidl ikke på længere sigt.


Kim Schulz (21-03-2006)
Kommentar
Fra : Kim Schulz


Dato : 21-03-06 22:50

> > >Falster? Ja der er et job til under 100,00kr i timen vel
> > >acceptabelt

som i supermarkeder over det meste af landet (netto, kvikly, føtex,
bilka) som alle ligger på omkring minimumsløn plus 1-2kr

Kent Oldhøj (21-03-2006)
Kommentar
Fra : Kent Oldhøj


Dato : 21-03-06 23:12

Den Tue, 21 Mar 2006 18:43:42 +0100, skrev Stig Rasmussen :

> Hvad skal vi med denne kæde for hvem profit er mere værd end medarbejdernes
> ve og vel.

Hvad skal vi med den slags indlæg, der retteligt hører til i f.eks
dk.forbruger, og blot skaber støj her?

--
Kent Oldhøj

Brian S (23-03-2006)
Kommentar
Fra : Brian S


Dato : 23-03-06 19:43

"Der er heller ikke noget der hedder minimalløn."

Jo, Det er der. Men den gælder - som du antyder - kun for
overenskomstdækkede områder.


Hauge (23-03-2006)
Kommentar
Fra : Hauge


Dato : 23-03-06 20:03

Brian S wrote:
> Jo, Det er der. Men den gælder - som du antyder - kun for
> overenskomstdækkede områder.

Men det har så absolut _intet_ med mad og drikke at gøre.

/Hauge



--
For at verificere afsenderen af dette indlæg kan du klikke her:
<http://newscheck.smart-tech.dk/20060323190318@smart-tech.dk>
På samme domæne som afsenderen af dette indlæg, ses headerne.

Brian S (23-03-2006)
Kommentar
Fra : Brian S


Dato : 23-03-06 20:53

"Bemærk! Forfatteren til dette indlæg har anmodet om, at det ikke
arkiveres.Dette indlæg vil blive fjernet fra Grupper i 6 dage."

Du kunne jo også vælge helt at lade være med at kommentere.


Hauge (23-03-2006)
Kommentar
Fra : Hauge


Dato : 23-03-06 23:10

Brian S wrote:
> "Bemærk! Forfatteren til dette indlæg har anmodet om, at det ikke
> arkiveres.Dette indlæg vil blive fjernet fra Grupper i 6 dage."

Nåeh det er synd for dig, hvad er dit problem med det? Brug evt. selv en
news-reader, istedet for google-groups..

Men for at holde det lidt i denne gruppes navn: Tag en kiks, du trænger
åbenbart.

> Du kunne jo også vælge helt at lade være med at kommentere.

Tjaeh, i fj..... kunne jo evt. prøve at holde jeres snak om arbejdsforhold i
de grupper der omhandler det, og ikke her hvor der snakkes om mad..

FUT: dk.admin.netikette

/Hauge



--
For at verificere afsenderen af dette indlæg kan du klikke her:
<http://newscheck.smart-tech.dk/20060323221015@smart-tech.dk>
På samme domæne som afsenderen af dette indlæg, ses headerne.

Frank Løkkegaard (24-03-2006)
Kommentar
Fra : Frank Løkkegaard


Dato : 24-03-06 11:24

"Morten Bjergstrøm" <nospam01@miljokemi.dk> on fredag 24. marts 2006 at
10:10 +0100 wrote:
>Nej. Det er noget vrøvl at snakke om minimalløn og mindsteløn når
>lønnen i DK baserer sig på aftaler parterne imellem og ikke lovgivning.

Ikke desto mindre findes der to almindelig overenskomsttyper: En
normallønsoverenskomst og en minimallønsoverenskomst

--
Den grundlæggende årsag til verdens problemer er, at tåberne er skråsikre,
mens de forstandige er fulde af tvivl. Bertrand Russel
Frank Løkkegaard * Mobil 2624 7311





Frank Løkkegaard (24-03-2006)
Kommentar
Fra : Frank Løkkegaard


Dato : 24-03-06 11:26

Frank Løkkegaard on fredag 24. marts 2006 at 11:23 +0100 wrote:
>
>Ikke desto mindre findes der to almindelig overenskomsttyper: En
>normallønsoverenskomst og en minimallønsoverenskomst

Altså, ovenstående hører jo nærmest hjemme i politik-gruppen.

Med hensyn til mad, vil jeg bare lige oplyse om at jeg i går nød en solid
omgang lammeskank - det kan klart anbefales. Jeg aner ikke om det er til
at skaffe i Danmark, men for de af os der ikke har så langt til Tyskland
kan jeg oplyse at Citti-kæden har dem på frost.

--
Den grundlæggende årsag til verdens problemer er, at tåberne er skråsikre,
mens de forstandige er fulde af tvivl. Bertrand Russel
Frank Løkkegaard * Mobil 2624 7311





Frank Løkkegaard (24-03-2006)
Kommentar
Fra : Frank Løkkegaard


Dato : 24-03-06 14:58

"Morten Bjergstrøm" <nospam01@miljokemi.dk> on fredag 24. marts 2006 at
11:53 +0100 wrote:
>Husk nu på at der faktisk er utallige arbejdspladser der ikke er
>omfattet af hverken den ene eller den anden slags overenskomst. Det er
>meget misvisende at tale om mindstelønninger for begrebet eksisterer
>ikke i Danmark.

Jeg skriver heller ikke at der er tale om mindstelønninger - jeg påpegde
såmænd blot at minimalløn er et alment anerkendt begreb.

--
Den grundlæggende årsag til verdens problemer er, at tåberne er skråsikre,
mens de forstandige er fulde af tvivl. Bertrand Russel
Frank Løkkegaard * Mobil 2624 7311





Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177552
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408847
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste