Solensvinkel
Fra : Lars

Dato : 21-03-06 09:34

Hej

Skal beregne hvilken vinkel solen har til et givent vindue der er rettet mod
syd. Har zenith og azimuth, hvilket skulle være nok, men kan ikke helt
overskue hvordan.

\Lars

Fra : Filip Larsen

Dato : 21-03-06 17:35

Lars skrev

> Skal beregne hvilken vinkel solen har til et givent vindue der er
rettet mod
> syd. Har zenith og azimuth, hvilket skulle være nok, men kan ikke helt
> overskue hvordan.

Hvis du har azimuth az (0 grader for nord, 180 for syd) og zenithvinklen
z (90 grader for horisontal) for solen, så er sammenhængen med lysets
indfaldsvinkel i (90 grader for lodret ind forfra på vinduet) givet ved

sin(i) = -cos(az)*sin(z)

For negativ sin(i) er solen "bagved" vinduet.

Mvh,
--
Filip Larsen

Fra : Lars

Dato : 22-03-06 11:47

Hej Filip

Bliver nok nødt til at have det uddybet lidt.

Jeg har en rude, når jeg kigger direkte ud af den kigger jeg mod syd. Hvis
solen står i den retning når jeg kigger mod syd ønsker jeg vinklen 0, og
bliver vinklen større end 90 er solen på den anden side. Passer det så med
at jeg kan trække 90grader fra dit eksempel?

\Lars

Fra : Filip Larsen

Dato : 22-03-06 20:46

Jeg skrev

og Lars svarede

> [...]
med
> at jeg kan trække 90grader fra dit eksempel?

Ja næsten. Hvis vi kalder den vinkel du ønsker for v [0;180], så er v =
90 - i. Hvis du helt vil undgå at bruge vinkel i, så kan du dog også
bare benytte

cos(v) = -cos(az)*sin(z)

Mvh,
--
Filip Larsen

Fra : Lars

Dato : 23-03-06 12:14

Så fik jeg det løst, tak for hjælpen. Skul bruge det nogenllunde at bestemme
hvor meget sol der kommer ind af vinduet ud fra tiden.

Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 22-03-06 21:35

"Lars" <Ingenmailstak@trorduforstårhvorfor.dk> skrev i en meddelelse
> [...]

> mod syd. Har zenith og azimuth, hvilket skulle være nok, men kan ikke helt

Solen står ikke i syd præcis kl. 12. Se på vejr-siderne hvornår det er (det
er 15-30 minutter senere ..).

--
Per, Esbjerg

Fra : Lars

Dato : 23-03-06 12:16

Hej Per

Jeg regnede nu heller ikke med at den skulle være i syd kl 12, og slet ikke
vinkelret på vinduet;) Spørgsmålet gik mere på hvilken vinkel solen havde
til vinduet, når vinkelret er 0 grader. Filip har løst mit spørgsmål, men
ellers tak for hjælpen.

\Lars

Fra : Max

Dato : 23-03-06 13:03

Hej Per

> Solen står ikke i syd præcis kl. 12. Se på vejr-siderne hvornår det
> er (det er 15-30 minutter senere ..).

Det gør den da 4 gange om året, resten af tiden er solen
enten foran eller bagefter klokken.

Mvh Max

Fra : Max

Dato : 23-03-06 13:08

Hej

> Det gør den da 4 gange om året, resten af tiden er solen
> enten foran eller bagefter klokken.

Tanketorsk, sorry, jeg tænkte i solar noon. I danmark står
den altid i syd efter klokken 12 middag.

Mvh Max

Fra : Gert Krabsen

Dato : 23-03-06 13:12

Max wrote:
> Hej

> Tanketorsk, sorry, jeg tænkte i solar noon. I danmark står
> den altid i syd efter klokken 12 middag.
>
> Mvh Max

Med mindre man bor øst for Gudhjem vel

Eller rettere - øst for 15" østlig, der er midterlinien i vores tidszone.

mvh
Krabsen