holde dk fisk ?
Fra : The MANN

Dato : 20-03-06 23:03

Hejsa NG

Det strejfede mig lige da jeg læste indslaget om foredrag i horsens

Må man fange fisk / skaldyr i danske vande for at holde dem i akvarier ??

The MANN

Fra : Jan Vestergaard

Dato : 21-03-06 12:07

The MANN wrote:
> Må man fange fisk / skaldyr i danske vande for at holde dem i
> akvarier ??

Aner det ikke - jeg gjorde det engang som barn, hvor jeg havde et
tomt akvarie, så da jeg alligevel var i skoven for at fange
dafnier i et vandhul, så fangede jeg lidt hundstejler og lidt
planter og indrettede et lille akvarie med disse.

De trivedes fint og behøvede ikke varme - jeg havde dem vist et
par måneder, så røg de tilbage i samme vandhul igen.

Jan

Fra : www.mamegames.dk

Dato : 21-03-06 23:39

Der kan være problemer med at holde vandet koldt nok, for de overlever nok
ikke, hvis akvariet står inde i stuen, det er alt for varmt.

Fra : Frandsen

Dato : 22-03-06 09:57

"www.mamegames.dk" <leo@leo dot lir dot dk> skrev i en meddelelse
> Der kan være problemer med at holde vandet koldt nok, for de overlever nok
> ikke, hvis akvariet står inde i stuen, det er alt for varmt.

Jeg har aldrig haft de problemer, men hvad er for varmt? Jeg har haft suder,
gedder, aborre, skaller, brasen, karudser, guldfisk, krebs, spejlkarper
(købt - kan ikke fange dem små nok), koi'er (købt), hundestejler og stør
(købt, som godt nok ikke er dansk).

Fra : Frandsen

Dato : 22-03-06 09:48

"The MANN" <hamann29@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> Hejsa NG
>
> Det strejfede mig lige da jeg læste indslaget om foredrag i horsens
>
> Må man fange fisk / skaldyr i danske vande for at holde dem i akvarier ??

Skaldyrene ved jeg ikke noget. Fisk - ja! Fisk skal jo fanges, og så skal
man, hvis man er mellem 18 og pensionistalderen (65 år ?) indløse et
fisketegn, og så skal mindstemål og fredningstider i øvrigt respekteres, men
det har jo ikke noget med at gøre, om man må holde dem, men mere hvorledes
man indsamler dem

Med hensyn til pader (det var godt nok ikke i spørgsmålet), så er disse
fredet, men man må godt indsamle æg, og udklække dem til haletudser, og se
dem vokse op, men de SKAL udsætte der hvor man har samlet dem ind, og ikke i
et andet vandhul/sø/mose. Det er fordi forskellige frøarter ikke kan leve
sammen, og vil udkonkurrere hinanden.