Andet penge
Bille1948 3022
alka 1580
Billån+forbrugslån
Fra : Jesper Nielsen

Dato : 20-03-06 21:43

Overvejer et billån på 150.000 kr (forhandleren tilbyder fast rente på 4% -
som virker billigt), men kunne godt bruge 50.000 ekstra til forbrug nu vi er
i gang med at låne.

Hvordan griber jeg det an? Kan det svare sig at låne 200.000 som
forbrugslån?

Jesper

Fra : Michael

Dato : 20-03-06 22:50

"Jesper Nielsen" <jesniel@yahoo.com> wrote in message
> [...]
> nu vi er i gang med at låne.
>
> Hvordan griber jeg det an? Kan det svare sig at låne 200.000 som

Forbrugslån kan aldrig betale sig. Det er muligt at 4% virker billigt, men
jeg vil vædde med, at oprettelsesomkostningerne ligger i størrelsesordenen
8-9000 kr. De er iøvrigt ikke fradragsberettigede, medmindre lånet løber
over max. 2 år.

Tænk dig godt om inden du låner så mange penge. Det er nemt at låne, men
tager lang tid at betale tilbage.

Fra : janbyrgesen@hotmail.~

Dato : 21-03-06 21:19

Lyt til Michael !

Fra : Jasper Norman

Dato : 21-03-06 22:38

> Lyt til Michael !

Hvad vil I da foreslå i stedet? Hvis Jesper ikke ligger inde med 150.000 i
kontanter, er han jo nødt til at låne pengene, eller trykke dem selv

Men hvorfor går du ikke i banken, og får et billån OG et forbrugslån? Det er
muligt, at banken tager 5% for billånet, og 7-8% for de 50k, men det er da
stadig langt billigere, end at optage hele lånet som forbrugslån. Hvis det
er en fornuftig bankmand du har, er det meget muligt at I kan blive enige
om, at den bil du køber, reelt har en værdi af fx. 170.000,- og du derfor
kan låne dette belåb til den billige rente. (eller er det 80% af det fulde
beløb?).

Jeg har også hørt, at man ikke altid skal lade sig lokke af forhandlerens
billige renter, da de tager store beløb i oprettelse, samt ublu beløb for at
"vedligeholde" lånet, eller sågar et månedligt beløb på fx. 200,- for at
sende et girokort.

Mvh

Jasper

Fra : Michael

Dato : 22-03-06 09:09

"Jasper Norman" <ahrensbach@FJERNESpc.dk> wrote in message

> Hvad vil I da foreslå i stedet? Hvis Jesper ikke ligger inde med 150.000 i
> kontanter, er han jo nødt til at låne pengene, eller trykke dem selv

Der er jo flere muligheder:

1) Købe en billigere bil og derved ikke skulle låne så mange penge
2) Droppe forbrugslånet. Dette lån er ingen nødvendighed for at eksistere.
En opsparing er klart at foretrække.

Problemet ved at låne 200K er, at Jesper skal bruge en meget stor del af sin
disponible indkomst på at afdrage lånene. Herved kan der ikke spares noget
synderligt op, hvorved der igen skal lånes når bilen skal skiftes,
fjernsynet går i stykker, sommerferien indkøbes osv osv osv.

Det handler kort sagt om at sætte tæring efter næring - det er ikke så svært
endda.

Fra : Jasper Norman Ahrens~

Dato : 24-03-06 23:54

> Der er jo flere muligheder:
>
> 1) Købe en billigere bil og derved ikke skulle låne så mange penge
> 2) Droppe forbrugslånet. Dette lån er ingen nødvendighed for at eksistere.
> En opsparing er klart at foretrække.

Åhh pjat... At Låne er at Leve, eller hvordan er det nu den er? Køber
Jesper en billigere bil, skal der ganske rigtigt ikke lånes så mange penge.
Men bilen bliver også det ældre, og der vil ganske givet komme flere
udgifter til rep. samt spildte timer på værkstedet.

Men det da rigtigt, at det "bedste" køb, er en meget billig bil til 5-10.000
der kan holde et par år, og derefter måske endda sælges for 2.000,- Men der
er jo også sikkerheden at tage hensyn til.

/Jasper

Fra : Michael

Dato : 25-03-06 01:15

"Jasper Norman Ahrensbach" <ahrensbach@FJERNESpc.dk> wrote in message

> [...]
> penge. Men bilen bliver også det ældre, og der vil ganske givet komme
> flere udgifter til rep. samt spildte timer på værkstedet.

Tja... Er det også at leve når man kommer i RKI?? Nå ja, det er så bare min
holdning. Jeg foretrækker blot at bruge penge jeg har og ikke dem jeg ikke
har.

> Men det da rigtigt, at det "bedste" køb, er en meget billig bil til
> 5-10.000 der kan holde et par år, og derefter måske endda sælges for
> 2.000,- Men der er jo også sikkerheden at tage hensyn til.

Jeg har på intet tidspunkt anbefalet en bil til 5000 kr. Der kunne jo f.eks.
købes en nyere brugt til 80-100.000, hvor sikkerheden er fuldt iorden.

Fra : Jasper Norman Ahrens~

Dato : 27-03-06 22:50

> [...]
> min
> holdning. Jeg foretrækker blot at bruge penge jeg har og ikke dem jeg ikke

Det at låne penge er jo ikke ensbetydende med, at man havner i RKI. Men jeg
tager da hatten af for Jer som kan gå gennem livet uden at låne penge. Det
må kræve en del selvdiciplin. Men jeg, personligt har svært ved at fatte
pointen med det? Jeg har en tidl. kollega, der havde det på samme måde som
dig. Han var ca. 30 år, havde en positiv saldo på ca. 3-4 mio. kr. Men
tillod aldrig sig selv at overskride det beløb, han nu engang havde afsat
til sig selv og familien... Det var ingen grund til at konen skulle have en
bil, børnene skulle da ikke have ting og sager, hvis det ikke var en
"mærkedag", osv, osv. Når du nu køber et hus i en kontant handel
(naturligvis , hvad skal der ske med det når du bliver gammel? Mener du
virkelig, at det er det værd, at man afholder sig selv fra at gøre / købe en
masse ting, eller udleve drømme mens man er ung, bare for at kunne sige at
man er gældfri?

> Jeg har på intet tidspunkt anbefalet en bil til 5000 kr. Der kunne jo
> f.eks. købes en nyere brugt til 80-100.000, hvor sikkerheden er fuldt
> iorden.

Det er da rigtigt at en bil til 80-100k tilbyder en airbag eller to. Det er
da også muligt, at selvsamme bil, kan køre i to år uden et besøg på
værkstedet. Men stastikkerne taler for, at pris/kvalitet/sikkerhed følges ad
hånd i hånd.

Næhh du... lad os hellere råde Jesper til at låne 300.000 til en nyere bil
med alt hvad den kan trække i udstyr og sikkerhed. Der er ingen
værkstedsbesøg og dermed ingen uforudseete udgifter, og skulle han blive det
næste offer for et punkteret dæk på motorvejen, skal gardin-airbagen sørge
for, at han stadig kan arbejde og betale afdragene

Mvh

Jasper

Fra : Michael

Dato : 29-03-06 20:24

> [...]
> Mener du virkelig, at det er det værd, at man afholder sig selv fra at
> gøre / købe en masse ting, eller udleve drømme mens man er ung, bare for

Jeg tror du misforstår mig her. Jeg har ikke en positiv saldo på 3-4 mill.
og har faktisk også gæld i mit hus. Det ser jeg intet problem i, da huse
(som regel ihvertfald) bevarer eller enddog stiger i værdi. Jeg kunne da
aldrig drømme om, at råde folk til at spare op til et hus, da ihvertfald de
sidste 5 år har vist, at det er en umulighed. Min pointe er, at forbrugsgæld
og lån til bil skal stiftes med stor varsomhed, da der jo ingen friværdi er
i ferier, jakkesæt og møbler (ihvertfald ikke særlig meget). En bil er OK at
låne penge til, sålænge det er inden for rimelighedens grænser og sålænge
der altid er en vis friværdi i bilen, dvs. afdragene minimum følger med
værditabet. Jeg kunne aldrig selv drømme om at låne 300.000 til en bil for
at udleve en drøm - det er simpelthen galimatias efter min mening, men det
ER faktisk muligt at spare op til en bil. Hvis det ikke var det, ja så kan
man ihvertfald umuligt låne pengene og betale dem tilbage inden for en
rimelig tid. Jeg har selv en forholdsvis ny bil og har en løbende opsparing
til en ny. Herved sparer jeg renter (får jo faktisk renter istedet) og
sparer oprettelsesgebyrer på lån. Det gør det jo faktisk muligt at købe en
endnu større bil end ellers, når den tid kommer. Selvfølgelig kræver det
selvdisciplin, men hvis man ikke har det, skal man da slet ikke stifte gæld,
da kreditorer ikke har megen forståelse for manglende betalinger.

> [...]
> er da også muligt, at selvsamme bil, kan køre i to år uden et besøg på
> værkstedet. Men stastikkerne taler for, at pris/kvalitet/sikkerhed følges

Tjo, til en hvis grænse. En bil til en million er vel ikke 10 gange så
sikker, som en til 100.000?

> [...]
> det næste offer for et punkteret dæk på motorvejen, skal gardin-airbagen
> sørge for, at han stadig kan arbejde og betale afdragene

Tja... min egen bil havde reparationer for >10.000 efter 2 år, så det er
ihvertfald ikke korrekt at der ingen udgifter er.

Fra : Anders Majland

Dato : 31-03-06 00:12

> Jeg kunne aldrig selv drømme om at låne 300.000 til en bil for at udleve
> en drøm

Men hvad med løsningen af et (nyt) transportbehov ?
Det hjælper jo ikke at råde til at spare op hvis det er nu man skal bruge
køretøjet. Lidt ligesom at forsøge at spare op til at købe et hus.

Men ellers enig i at et transportbehov nok kan løses billigere - også i en
ny bil. (vi har en skoda fra 2004 til godt det halve)

> Herved sparer jeg renter (får jo faktisk renter istedet) og sparer
> oprettelsesgebyrer på lån. Det gør det jo faktisk muligt at købe en endnu
> større bil end ellers, når den tid kommer.

I kroner er forskellen ikke ret stor med de lave renter man kan få billån
til - slet ikke i forhold til øvrige udgifters som bilist. Og kan man ikke
selv holde en ældre bil kørende kan man hurtíge bruge mange penge på
værkstedregninger. Vi diskturede det noget i 2004 inden vi valgte ikke at
beholde den gamle bil der stod foran omfattende rustarbejde men skifte den
ud med en ny eller nyere. Der endte vi så med en ny da de nyere vi kiggede
på (hos forhandlere) var relativt dyre. FDM havde på det tidspunkt også
lavet nogle sammenligninger på købt af ny bil mod køb af nyere bil. Med
deres forudsætninger var prisen stort set den samme efter 3år og fortsatte
man beregningen til at beholde bilen længere blev det billigere at starte
med en helt ny og beholde den i 6år fremfor at køre 3+3år i 3år gamle biler
(på købstidspunktet)

> Tjo, til en hvis grænse. En bil til en million er vel ikke 10 gange så
> sikker, som en til 100.000?

Nej det sørger de danske afgifter jo for slet ikke holder En bil til
100kkr koster før afgift under 50kkr For en million er der vel for omkring
300.000kr bil ....

Men der hvor den tipper lidt for mig da jesper skrev "men kunne godt bruge
50.000 ekstra til forbrug nu vi er
i gang med at låne." Det lugter af at han ikke har et reelt behov for
pengene .... Men forbrug kan jo dække over alt fra at brænde dem af på fest
og farver og til købe alt alm indbo til et nyt hjem.

Fra : Anders Majland

Dato : 22-03-06 09:37

> [...]
> at "vedligeholde" lånet, eller sågar et månedligt beløb på fx. 200,- for

Man skal som altid være vågen inden man indgår en sådan aftale. Jeg har et
billån i alm.brand bank der er etableret af bilforhandleren.
Etableringsomkostningerne er jo til forhandling ligesom så meget andet og ja
det er ikke ualmindeligt at forhandleren tager udgangspunkt i at han skal
have 6000kr eller mere for at formidle lånet. Vi fik dog
etableringsomkostningerne ned på et fornuftigt niveau og "murstensbanken"
kunne ikke være med. En internetbank kunne levere med lavere etablering men
så en højrere rente. Breakeven var der vist omkring 3-4år. Altså skifter vi
bilen ude før de 3-4år er gået ville det have været billigere at bruge
internetbankens tilbud - Beholder vi derimod bilen til den er betalt ud
(6år) var bilforhandlerens tilbud bedst. Da vi etablerde lånet i 2004 var
renten under 2%. Med de seneste rentestigninger er den så fuldt med.