En samtale med en forældre
Fra : Kim2000

Dato : 20-03-06 21:35

I Folkeskoleloven er der ingen krav til forældrene, det nærmeste man kommer
er at barnet skal møde op. I den ny lov er der ingen udsigt til der stilles
krav til forældrenes små vidundere, jeg vil her gengive en samtale med en
forældre (navne er frit opfundet):

Kim: Hej Det er Kim, Peters engelsklærer
Forældre (mor): Hej igen
K: Ja, så er den jo gal igen
F: Ja, vi kan jo ikke blive ved med at ringe sammen (grin). Peter har
fortalt lidt om det, men nu er han til fodbold, så vi snakker med ham om
det, når han kommer hjem.
K: Jeg må sige, det bekymrer mig en smule, hvor fokuserede han er på at være
i centrum i timen.
F: Hvordan det?
K: Jo, Peter er helt klart en dygtig elev i engelsk, og det skal han jo
helst blive ved med.
F: (afbryder) Peter siger han keder sig i timerne og ikke får mulighed for
at sige nok.
K: aha
F: Derfor har jeg sagt, at så må han jo bare sige det og være opsøgende for
at få lov.
K: Der går en del tid med, at holde styr på klassen. Peter er en af dem, der
ikke er god til at række hånden op.
F: Det er der så mange der ikke gør, og Peter skal ikke overses fordi de
andre larmer.
K: Nu er Peter faktisk den der larmer mest for tiden.
F: (afbrydes) Jeg har sagt til ham, at han jo bare må råbe højst....
K: Øh.... hvad??
F: Ja, der er så meget larm, at det jo er nødvendigt.
K: Så du mener det er i orden at råbe i timerne?
F: Det kan være nødvendigt, når der ikke er ro, og du er jo også rimelig ny
på skolen
K: Forklar mig det som var jeg 4 år. Det er okay med dig, at dit barn råber
i timerne, ikke rækker hånden op og ikke tillader de andre i klassen at
komme til? Og det er i orden fordi jeg er ny på skolen?
F: Nu er Peter jo mit barn, så det er ikke mit problem med de andre elever

5 minutter dialog senere:

K: Og så er der jo det med lektierne, Peter havde heller ikke i dag lavet
lektierne. Jeg har flere gange nævnt det for dig, for Peter og han har lært
at skrive det i lektiebogen. Jeg ved ikke om du har noget bud på, hvordan vi
får ham lært at huske lektierne?
F: Det er jo svært med tiden, i dag er han til fodbold til kl 19, og så skal
vi jo spise og se lidt tv og så er klokken mange....
K: Så du siger, at lektierne heller ikke er lavet til i morgen?
F: Han behøver det jo heller ikke, han er jo så god til engelsk

10 minutter af den dialog senere (som jeg ikke modtager penge for) lægger
man røret mens man tager sig til hovedet.

I den ny folkeskolelov ville det være rart med sanktionsmuligheder, og at vi
simpelthen kunne pege på en paragraf i loven, der sagde sort på hvidt at det
er forældrenes ansvar at barnet er undervisningsmoden. Som det er i denne
forælders hoved, så eksisterer de øvrige 17 elever ikke, og det er da logisk
nok, at barnet reagerer som det gør. Lektierne er ikke nødvendig fordi man
er sååååå god (og så god er eleven nu heller ikke), beskeden hjemmefra er at
råbe for at blive set. Når man ikke tager eleven lyder rådet hjemmefra at
råbe endnu højere. MIG MIG og mere MIG og forældrene støtter det....

Lad mig i flæng nævne at franske skolebørn bruger 3-4 timer på lektier i
gennemsnit per dag, lad mig i flæng nævne at uddannelse er en gode, ikke en
selvfølge for små 4 milliarder mennesker, og lad mig da i flæng nævne at jeg
ved godt hvem forælderen vil kaste skylden på, hvis barnet en dag halter
bagefter - og nej det er ikke barnet.

Iøvrigt vil jeg da lige tilføje, at efter jeg startede den helt massive
ringen rundt, så er problemerne blevet mindsket ganske ganske betydeligt, på
et tidspunkt bliver Peters mor vel også så træt af at jeg ringer at hun
siger til sit lille vidunder at han skal rette sig efter reglerne og vise
hensyn.

Mandag ringede jeg til 13 forældre
Onsdag ringede jeg til 11 elevers forældre (10 gengangere)
Torsdag til 7 elever (alle syv gengangere)
Fredag til 4 elever (alle gengangere, de 3 havde både matematiklæreren og
dansklæreren i røret samme dag)
Mandag til 3 elever (alle gengangere fra dagen før)

Forresten er det 6 timers arbejde, som jeg ikke får løn for.

Så fredag regner jeg med jeg ikke behøver ringe til nogen. Det bliver rart.

mvh
Kim

Fra : Sparvath [8210]

Dato : 20-03-06 22:03

"Kim2000" <kim2000@surfmail.dk> skrev i en meddelelse
[klip]
> [...]
>
> Forresten er det 6 timers arbejde, som jeg ikke får løn for.
>
> Så fredag regner jeg med jeg ikke behøver ringe til nogen. Det bliver

Surt, surt. Der er forhåbentlig osse en masse timer i din dagligdag, som
giver plusser på kontoen !
Men: hold ved, vær konsekvent, på et tidspunkt får du det 100 fold igen !
De 6 - 10 - 60 - whatever - timer det kommer til at koste i denne ende,
vinder du når du får ry for at man ikke kan køre om hjørner med dig !

ivan, århus

Fra : Pjensen73

Dato : 21-03-06 00:03

Kim2000 skrev:
[SNIP]

Ja, sådan er det i vore dage. Forældrene tror fandeme at det hele drejer
sig om deres småyngel.
Jeg ville ønske at forældrene ville opdrage deres børn bedre, så vi kan
blive fri for, at der render unger rundt alle steder og råber og skriger
og laver ballade. Forældrene tror at det er staten der skal opdrage
deres børn. De får jo trods alt børnecheken.

Fra : Per Rønne

Dato : 21-03-06 06:13

Kim2000 <kim2000@surfmail.dk> wrote:

> [...]
> råbe for at blive set. Når man ikke tager eleven lyder rådet hjemmefra at
> råbe endnu højere. MIG MIG og mere MIG og forældrene støtter det....

Heldigvis får vi snart ændret regelsættet, så skolefritidsordningerne
skal klare lektielæsningen.

Derudover har mange gymnasieskoler /lektiecaféer/; måske var den en
ordning folkeskolerne skulle kopiere, i hvert fald for de store elever
der ikke længere går i fritidsklub?
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Wilstrup

Dato : 21-03-06 20:09

> [...]
>
> Derudover har mange gymnasieskoler /lektiecaféer/; måske var den en
> ordning folkeskolerne skulle kopiere, i hvert fald for de store elever

Prøv nu at lukke øjnene op, Per - du er rigtig ude med riven i øjeblikket og
intet er dig helligt, især når du kan udtale dig om ting, du ikke har
forstand på: folkeskolen har i flere år haft tilbud om lektielæsning,
naturligvis mest i Københavns kommune, men der er unægtelig også flere
folkeskoler end gymnasieskoler.
--
Wilstrup

Fra : Per Rønne

Dato : 21-03-06 21:07

Wilstrup <nix@invalid.com> wrote:

> [...]
> forstand på: folkeskolen har i flere år haft tilbud om lektielæsning,
> naturligvis mest i Københavns kommune, men der er unægtelig også flere

Der var ingen lektiecafe på den folkeskole, jeg for nogle år siden var
lærevikar på. Ellers havde jeg i hvert fald nok været sat på tjansen
nogle gange ...

Og det var altså i Københavns kommune, ganske vist tilbage i 2002/03.

Men det kan da kun glæde mig at man så også har fået det på
folkeskolerne.

Men derudover synes det da som om vi er enige her?
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Bruno Christensen

Dato : 21-03-06 23:15

On Tue, 21 Mar 2006 21:07:23 +0100, Per Rønne wrote:

> lærevikar

?

Derudover er jeg enig med dig omkring lektielæsning i folkeskolen.
/|\
/\
Bruno

Fra : Per Rønne

Dato : 22-03-06 05:54

Bruno Christensen <news@lphund.dk> wrote:

> ?

Lærervikar. Tastaturet får vist ikke alle tastetryk med;-(.