Fange event på baggrund
Fra : Jørgen Farum Jensen

Dato : 20-03-06 18:10

Jeg sidder og sysler med en lille app, der skal vise et
antal billeder som baggrundsgrafik:

http://www.webdesign101.dk/x/usenet/slider.html

Nu har jeg brug for at fange et museklik på et
vilkårligt billede af dem, der indgår i galleriet.

Ka' man det, eller skal jeg en helt anden vej (det vil
sige, indlæse billedet som et html-billede?

Jørgen Farum Jensen
http://www.webdesign101.dk
..

Fra : Benny Nissen

Dato : 20-03-06 18:20

Jørgen Farum Jensen ramte sit keyboard den 20-03-2006 18:10 og fik dette
ud af det:
> Jeg sidder og sysler med en lille app, der skal vise et
> antal billeder som baggrundsgrafik:
>
> http://www.webdesign101.dk/x/usenet/slider.html

I Firefox sker der ikke ret meget

Ud over:
Error: Unknown property 'behavior'. Declaration dropped.
Source File: http://www.webdesign101.dk/x/usenet/css/bluecurve/bluecurve.css
Line: 61

Error: Unknown property 'box-sizing'. Declaration dropped.
Source File: http://www.webdesign101.dk/x/usenet/css/bluecurve/bluecurve.css
Line: 62

Error: Unknown property 'visibily'. Declaration dropped.
Source File: http://www.webdesign101.dk/x/usenet/slider.html
Line: 26

Error: Unexpected end of file while searching for ';' or '}' to end
declaration. Unexpected end of file while searching for closing } of
declaration block.
Source File: http://www.webdesign101.dk/x/usenet/slider.html
Line: 38

--
Benny Nissen
www.bennynissen.dk

Fra : Benny Nissen

Dato : 20-03-06 18:22

> [...]
ud af det:
> Jeg sidder og sysler med en lille app, der skal vise et

Hmm ... når man klikker på selve stregen, som slideren kører på, bevæger
slideren sig *væk* fra musepilen, og ikke hen imod, som man måske kunne
forvente.

--
Benny Nissen
www.bennynissen.dk

Fra : Jørgen Farum Jensen

Dato : 20-03-06 18:43

Benny Nissen wrote:

> Hmm ... når man klikker på selve stregen, som slideren kører på, bevæger
> slideren sig *væk* fra musepilen, og ikke hen imod, som man måske kunne
> forvente.

Tak for den hurtige response. Jeg skriver det du
ikke vil skrive: Det er en ommer.

- for så vidt angår funktionaliteten.
Men, men, men... er mit spørgsmål en blindgyde?

Jørgen Farum Jensen
http://www.webdesign101.dk
..

Fra : Benny Nissen

Dato : 20-03-06 19:25

Jørgen Farum Jensen ramte sit keyboard den 20-03-2006 18:43 og fik dette
ud af det:

> Tak for den hurtige response. Jeg skriver det du
> ikke vil skrive: Det er en ommer.

> - for så vidt angår funktionaliteten.
> Men, men, men... er mit spørgsmål en blindgyde?

Hmm ... sådan lige hurtigt:
Kan du ikke fange musens X-position i pixwindow.
(måske ved at lægge en transparent gif i div'en, som flyder hele div'en
og bruger den til imagemap).
Og så lægge backgroundPositionX til og dividere med billed-bredden
(forudsat de er samme bredde). På den måde kan du beregne, hvilket
billede der klikkes på.
Alternativt kan du lave et array med billedernes bredde.

Er det altid det samme store (bredde) baggrundsbillede du skal bruge,
eller bliver den udskifter af og til (evt. serverside) ?

--
Benny Nissen
www.bennynissen.dk

Fra : Jørgen Farum Jensen

Dato : 20-03-06 21:24

Benny Nissen wrote:
> [...]
> Kan du ikke fange musens X-position i pixwindow.
> (måske ved at lægge en transparent gif i div'en, som flyder hele div'en

Jo, så langt kunne jeg godt komme. Men det er
jo noget frygteligt rod. Så jeg har lagt ideen
på hylden og besluttet mig for et html-indsat
billede:
http://www.webdesign101.dk/x/usenet/slider2.html
Så er problemet med at fange event'en løst, for
jeg kan gøre hele billedet til et image map.

Næste problem er så at ændre et foretegn et passende
sted, så museklik ikke flyter skyderen i den
forkerte retning, samt at få det til at virke i
en ordentlig browser foruden IE6.

Jørgen Farum Jensen
http://www.webdesign101.dk
..