Alvorligt problem for Sverige: 'Katolsk se~
Fra : Michael Laudahn

Dato : 20-03-06 17:29

http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=574&a=530247&previousRenderType=2

Godt at genkende at man i Sverige ikke prøver at diskutere faren væk,
men istedet ser den i øjnene - 'rakt fram'.

--
>.)

Unter blinden ist der einäugige könig.

http://worldimprover.net/

WICHTIG / IMPORTANT: islam-info:

http://historyofjihad.org/ - http://apostatesofislam.com/

Fra : Per Rønne

Dato : 20-03-06 17:56

Michael Laudahn <es_reicht_2005@yahoo.com.br> wrote:

> http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=574&a=530247&previousRenderType=2
>

> Godt at genkende at man i Sverige ikke prøver at diskutere faren væk,
> men istedet ser den i øjnene - 'rakt fram'.

Agnus Dei, kendt fra bl.a. »da Vinci mysteriet«.

Der er i øvrigt ikke tale om en »sekt«, men om en lægmands-munkeorden,
anerkendt af Paven.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Per Rønne

Dato : 20-03-06 18:01

Per Rønne <per@RQNNE.invalid> wrote:

> Agnus Dei, kendt fra bl.a. »da Vinci mysteriet«.
>
> Der er i øvrigt ikke tale om en »sekt«, men om en lægmands-munkeorden,
> anerkendt af Paven.

Jeg citerer fra artiklen:

> I Sverige med fri abort, feminism och homosexäktenskap - varför är Opus
>Dei farligt?
>
> - Opus Dei arbetar för att konservativa och fundamentalistiska värderingar
>ska få större genomslag. De måste motarbetas för att vi ska kunna
>bibehålla sånt som fri abort och homosexuellas rättigheter, säger Ia
>Modin.

Og konstaterer, at Dagens Nyheter i lighed med resten af den svenske
presse ikke omtaler Islam på samme måde, selv om det politiske,
juridiske, økonomiske og religiøse system står for synspunkter, der er
langt værre.

Og selv om Sverige inden næste århundredeskifte sandsynligvis har et
islamisk befolkningsflertal, mens de indfødte svenskere er reduceret til
en etnisk og religiøs minoritet i eget land. Dhimmier?
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Anders Peter Johnsen

Dato : 20-03-06 18:59

Per Rønne skrev:

> Agnus Dei, kendt fra bl.a. »da Vinci mysteriet«.

"OPUS Dei", om jeg må be'!

Og du har vel også læst den fremragende artikel i denne uges Weekendavis?

> Der er i øvrigt ikke tale om en »sekt«, men om en lægmands-munkeorden,
> anerkendt af Paven.

Modsat de hysteriske muslimer, så forstår jeg nu altså godt at Opus Dei
stilfærdigt kan finde det temmeligt injurerende at een af bogens skurke,
den neurotiske og masochistiske mordermunk (trods at medlemmerne af
denne katolske LÆGMANDSORDEN altså ikke benytter sig af munkekutter!)
Silas (som i filmen skal spilles af Paul Bettany) beskrives som værende
medlem af Opus Dei...

I det hele taget må jeg give Dan H. Andersen, som i er lektor i Historie
på KUA, hvor jeg går, ret i sin kritik af Dan Brown og i sin betragtning
om at det er bemærkelsesværdigt, hvor meget himmelråbende
konspirationsteorisk nonsens, man tilsyneladende kan slippe fra at
anklage den katolske kirke for...

Som specialeskrivende udi Luther finder jeg det også ret mærkeligt, at
man tilsyneladende ikke holder sig til, hvad den katolske kirke rent
faktisk HAR bedrevet af konkret dokumenterbare, historiske ugerninger,
men tilsyneladende finder det nødvendigt ligefrem at skulle opdigte alt
muligt fiktivt i tillæg dertil!

Anders Peter Johnsen

Fra : Per Rønne

Dato : 20-03-06 20:06

Anders Peter Johnsen <anderspj@REMOVE_THISwebspeed.dk> wrote:

> "OPUS Dei", om jeg må be'!

OK. Hvorfor mon jeg har tænkt på Guds lam?

> Og du har vel også læst den fremragende artikel i denne uges Weekendavis?

Jeg kan ikke lige huske den. I hvilken sektion - jeg tror ikke at jeg
har fået smidt Weekendavisen ud endnu.

> [...]
> om at det er bemærkelsesværdigt, hvor meget himmelråbende
> konspirationsteorisk nonsens, man tilsyneladende kan slippe fra at

Jeg er lige blevet færdig med bogen. Selv som thriller synes jeg ikke
engang at den er særligt »spændende«. Blot tåbelig.

> [...]
> faktisk HAR bedrevet af konkret dokumenterbare, historiske ugerninger,
> men tilsyneladende finder det nødvendigt ligefrem at skulle opdigte alt

Jeg har ikke orket blot tilnærmelsesvist at finde frem til fejl i bogen
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Anders Peter Johnsen

Dato : 20-03-06 20:40

Per Rønne skrev:

> OK. Hvorfor mon jeg har tænkt på Guds lam?

Måske på grund af dobbeltmordsagen i dèn svenske pinsemissionske sekt,
hvor een eller flere af lederne på værste Åbenbaringsforskruede
Moonie-stil påkalder sig titlen "Kristi Brud"?

(Bare et gæt fra min side på årsagen til denne forveksling hos dig...)

> Jeg kan ikke lige huske den. I hvilken sektion - jeg tror ikke at jeg
> har fået smidt Weekendavisen ud endnu.

Det er vist i KULTUR-sektionen.

Meget spændende, i øvrigt...

(Jeg kan blot grine over at bogen kaldes "Da Vinci-koden",
tilsyneladende oversat direkte fra engelsk "The Da Vinci Code"!)

Smider du i øvrigt allerede dine Weekendaviser ud efter et par dage?

> Jeg er lige blevet færdig med bogen. Selv som thriller synes jeg ikke
> engang at den er særligt »spændende«. Blot tåbelig.

Jeg finder såmænd at tanken om at Maria Magdalene rent faktisk måtte
have været Jesu kone er fascinerende. Herunder i beskrivelsen af
Genopstandelsen, hvor hun angiveligt spørger efter sin "herre" der så
vidt jeg ved lige så vel kan betyde "ægtmand".

Men desværre bygger bogen dog lige vel meget på en uskøn blanding af
Henry Lincolns og Michael Baigents "Holy Blood, Holy Grail" (der er vist
nok en verserende ophavsretssag anlagt af d'herrer imod Dan Brown) og
noget meget mærkelig "nyhedenskaw" som således påstås at være
Kristendommens "egentlige og dybere mening"...

> Jeg har ikke orket blot tilnærmelsesvist at finde frem til fejl i bogen

Jeg kan i hvert fald varmt anbefale Dan H. Andersens kronik om bogen og
hvordan den tilsyneladende tages for pålydende blandt et måske ikke
synderligt kritisk publikum:

http://www.berlingske.dk/kronikker:aid=533310/

Anders Peter Johnsen

Fra : Martin Larsen

Dato : 20-03-06 22:39

Anders Peter Johnsen fortalte:

> Måske på grund af dobbeltmordsagen i dèn svenske pinsemissionske sekt,
> hvor een eller flere af lederne på værste Åbenbaringsforskruede
> Moonie-stil påkalder sig titlen "Kristi Brud"?

Det burde ikke være vanskeligt for Per med hans smag for Gregoriansk
kirkemusik selv at regne det ud at 5. del i messen er Agnus Dei. En bøn
der formentlig blev indført fra byzantinsk liturgi af pave Sergius I ca
700.

Mvh
Martin

Fra : Anders Peter Johnsen

Dato : 21-03-06 01:04

Martin Larsen skrev:
> [...]
> kirkemusik selv at regne det ud at 5. del i messen er Agnus Dei. En bøn
> der formentlig blev indført fra byzantinsk liturgi af pave Sergius I ca

Jeg finder det helt utroligt rørende at høre folk snakke om gregoriansk
munkesang i denne tråd!

Okay, min egen personlige gregorianerfavorit er så nok dèn
trestemmige(?) udgave af "Gloria"en, som jeg - grundet decideret
ukristelig tyvagtig "organisation" gennem fildelingsprogrammet E-mule -
har anskaffet på min Winamp og derfor desværre ikke har et cover at
referere til...

Den er angiveligt fra en pladeudgivelse ved det blotte navn "Gregorian
Chants" (sang nr. 11)

I øvrigt må jeg så også lige anbefale Electric Prunes' "Kyrie Eleison",
som optræder på soundtracket til filmen Easy Rider i suveræn
el-guitarudgave...

(Og dette syre-tresser-band har tilmed også genindspillet både "Credo"
og "Benedictus" i samtidige fortolkninger!)

Anders Peter Johnsen

Fra : Per Rønne

Dato : 21-03-06 04:54

Martin Larsen <mlarsen@post7.tele.dk> wrote:

> [...]
> kirkemusik selv at regne det ud at 5. del i messen er Agnus Dei. En bøn
> der formentlig blev indført fra byzantinsk liturgi af pave Sergius I ca

Jeg kender naturligvis Agnus Dei-delen af den katolske messe. Dem har
jeg masser af i min pladesamling - i øvrigt også en luthersk version af
Johann Sebastian Bach [b- eller h-moll messen].

--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Per Rønne

Dato : 21-03-06 04:54

Anders Peter Johnsen <anderspj@REMOVE_THISwebspeed.dk> wrote:

> Smider du i øvrigt allerede dine Weekendaviser ud efter et par dage?

Ikke nødvendigvis. Jeg har bare ikke kigget efter, men ellers kan man jo
under alle omstændigheder læse den på internettet.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Peter Bjørn Perlsø

Dato : 20-03-06 22:44

Per Rønne <per@RQNNE.invalid> wrote:

> OK. Hvorfor mon jeg har tænkt på Guds lam?

Fordi det er et herligt stykke musik, måske?

--
regards, Peter Bjørn Perlsø
http://haxor.dk

Fra : Per Rønne

Dato : 21-03-06 04:54

Peter Bjørn Perlsø <peter@DIESPAMMERDIE.dk> wrote:

> Fordi det er et herligt stykke musik, måske?

Agnus Dei opræder i alle katolske messer, og dem har jeg mange af, især
i nederlænderstil [1400-1600 var nederlænderstilens storhedstid].
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Peter Bjørn Perlsø

Dato : 20-03-06 22:44

Per Rønne <per@RQNNE.invalid> wrote:

> Agnus Dei, kendt fra bl.a. »da Vinci mysteriet«.
>
> Der er i øvrigt ikke tale om en »sekt«, men om en lægmands-munkeorden,
> anerkendt af Paven.

Opus Dei mener du vel? :)

--
regards, Peter Bjørn Perlsø
http://haxor.dk

Fra : Per Rønne

Dato : 21-03-06 04:54

Peter Bjørn Perlsø <peter@DIESPAMMERDIE.dk> wrote:

> Opus Dei mener du vel? :)

Naturligvis.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Michael Laudahn

Dato : 20-03-06 18:20

Per Rønne schrieb:

> [...]
> islamisk befolkningsflertal, mens de indfødte svenskere er reduceret til
> en etnisk og religiøs minoritet i eget land. Dhimmier?

Rigtigt. DET var det jeg mente med indlægget.