Nyt bundkort og ny CPU
Fra : Jan A.

Dato : 20-03-06 23:54

Jeg vil gerne høre nogle forslag til bundkort/CPU, der skal passe til
følgende hardware;

Ram: 2x512Mb Kingston Value, PC3200 (ikke købt samtidigt, så der kan vel
næppe være tale om at de kører 'dual-channel'?)

Grafikkort: Galaxy GeForce 6600GT 128Mb AGP

Lyd: Soundblaster 5.1

Harddisk: Seagate Barracuda 7200.9 160Gb ATA-100

Der behøver jo så ikke nødvendigvis være lyd- og grafikchip på
bundkortet, ligesom der strengt taget vel heller ikke behøver at være
S-ATA eller noget med RAID.

Hvis det kan have betydning, så bruges maskinen meget allround - Jeg
bruger den selv mest til mail, news, surf, kontor og så BOINC(SETI),
mens mine drenge bruger maskinen til spil, f.eks. diverse shooters og WoW.

Nogle forslag til en bundkort/CPU kombination til ovenstående, med en
god 'value for price'?

Har fået foreslået et asrock dual-sata2 og en Athlon64 X2 3800+ og
selvom det måske nok er en meget god og bare nogenlunde fremtidssikret
løsning, så er det altså også lige lidt i den heftige ende for mig.

Jan

Fra : L

Dato : 20-03-06 22:05

On Mon, 20 Mar 2006 16:53:57 -0600, "Jan A." <akkerdk@gmail.com>
wrote:
<snip>
> [...]
>selvom det måske nok er en meget god og bare nogenlunde fremtidssikret
>løsning, så er det altså også lige lidt i den heftige ende for mig.

Hej

Ingen af de programmer og anvendelser du nævner,
udnytter dual core, med undtagelse af SETI.
For tiden er der ganske få programmer, der direkte er skrevet til at
udnytte dual core/2 cpuer.
Men det kan naturligvis være, at du synes det er værd at bruge de
ekstra penge, for at få en god score i SETI.
Med tiden vil der dog komme flere programmer til,
der direkte er skreven til dual core.
Der kan dog stadig være en fordel ved at køre med dual core,
f.eks convertering af video filer (DVD),
comprimering af store mængder data,
samtidig med at man spiller WoW.

I overvejelsen skal man også tage med, at fra ca. juni i dette år,
vil AMD begynde at sælge nye CPUer, baseret på socket AM2.
Nuværende socket 939 CPUer, vil ikke kunne bruges i socket AM2.
Socket AM2 CPUer vil ikke længere understøtte DDR ram, men DDR2.
Socket 939 vil efterfølgende bliver udfaset.
Det er altså begrænset, hvor fremtidssikret det udstyr er,
som du køber nu.

Hvad dual channel af dine nuværende ram angår,
burde de højst sandsynligt kunne fungere som dual channel,
hvis det er samme modelnummer.
Hvis det ikke er samme modelnummer, bliver du evt, nød til at ændre
ram timings, så begge moduler kan følge med.
Tør dog ikke sige med 100% sikkerhed at det virker,
der skal nok være nogen undtagelser, hvor der kan være problemer.

Personligt ville jeg bruge det asrock dual-sata2,
men i stedet for en dual core nøjes med en single core.
Mest for pengene får du ved en:

Athlon 64 3200+

Opteron 144 1.8 GHz (ikke multiplier locked=god til overclocking,
dobbelt så meget lvl2 cache, som Athlon 64 3200+ og 3000+)

Begge disse CPUer kræver dog efter hvad jeg kan se, at der laves en
BIOS opdatering af bundkortet, inden disse kan bruges.
Forretninger tager typisk 100-150 kr for denne service.
http://www.asrock.com/support/CPU_Support/show.asp?Model=939Dual-SATA2

Alternativ kan du vælge en Athlon 64 3000+, der ikke kræver en BIOS
opdatering af bundkortet.
I tvivlstilfælde check dog på
http://www.asrock.com/support/CPU_Support/show.asp?Model=939Dual-SATA2,
og tal med forhandleren.
Athlon 64 3000+

Alle links, til de anførte CPUer er boxed= med køler.
En boxed køler virker fint, men larmer typisk mere,
end de kølere man kan købe seperat.

Alternativ kan du også vælge en CPU uden køler,
og købe en køler for sig selv.
En støjsvag, god køler, koster typisk 300-600 kr.

Hvad end du beslutter dig for, køb _ikke_ et bundkort med VIA chipset.
Der er en del problemer med AGP kort og VIA chipset.

Mvh.
Lars

Fra : Jakob M

Dato : 21-03-06 09:26

> men i stedet for en dual core nøjes med en single core.

Helt enig, den store fordel ved det bundkort er at der både er AGP og
PCI.express slot, dvs du kan bruge dit grafikkort nu, og skifte til et bedre
PCI-express grafikkort senere, uden at skulle skifte bundkort igen. Jeg har
Asrock dual-sata2 og det fungerer glimrende, både med AGP og PCI-express
kort. Det er også passivt kølet -> ingen larm.

> [...]
>
> Begge disse CPUer kræver dog efter hvad jeg kan se, at der laves en
> BIOS opdatering af bundkortet, inden disse kan bruges.

Det behøves ikke, bundkortet booter fint med ovennævnte CPUere, de bliver
bare ikke genkendt så de står med forkert navn under POST.

> Alternativ kan du vælge en Athlon 64 3000+, der ikke kræver en BIOS
> opdatering af bundkortet.

Korrekt, og hvis du har mod på overclocking er det en smal sag at få den op
på 2400Mhz (XP 3800+ niveau). Min Athlon64 3000+ kører lige nu 2520Mhz
(9*280) på et Asrock dual-sata2.

> [...]
>
> Alternativ kan du også vælge en CPU uden køler,
> og købe en køler for sig selv.
> En støjsvag, god køler, koster typisk 300-600 kr.

Jeg kan anbefale en Scythe Ninja til 395,-. Det lyder måske umiddelbart
dyrt, men de penge er godt givet ud, du får effektiv og støjsvag køling,
specielt hvis du også køber en Zalman fanmate til 30-40 Kr. Min overclockede
CPU ligger på 44-45° med fuld knald på CPUen og ca halv kraft på
CPU-blæseren.

Mvh
Jakob

Fra : Jan A.

Dato : 22-03-06 17:41

L wrote:

> Personligt ville jeg bruge det asrock dual-sata2,
> men i stedet for en dual core nøjes med en single core.

Kan godt se argumentationen for det, og det ender nok også med sådan en.

> Athlon 64 3200+
>
> Opteron 144 1.8 GHz (ikke multiplier locked=god til overclocking,
> dobbelt så meget lvl2 cache, som Athlon 64 3200+ og 3000+)

Hvad med en Opteron 246 2GHz
http://www.edbpriser.dk/listprices.asp?ID=184362
Den er kun en smule dyrere end Opteron 144, lidt hurtigere og en nyere
CPU. Den skal så have et bundkort med en 754 sokkel (tror jeg da), men
det burde vel heller ikke være noget problem?

Er ved at spore mig en smule ind på en Opteron CPU, da jeg har forstået
at det er en server CPU, beregnet til at køre 24/7/365, og det er jo
hvad mit system normalt også gør.
Så må det vel næsten være bedre med en Opteron eller hvad?
Er der andre ting der har noget at sige, som jeg ikke lige har styr på?

> Hvad end du beslutter dig for, køb _ikke_ et bundkort med VIA chipset.
> Der er en del problemer med AGP kort og VIA chipset.

Okay, det holder jeg mig så fra

Jan

Fra : L

Dato : 22-03-06 12:37

On Wed, 22 Mar 2006 10:40:41 -0600, "Jan A." <akkerdk@gmail.com>
wrote:

> [...]
>Så må det vel næsten være bedre med en Opteron eller hvad?
>Er der andre ting der har noget at sige, som jeg ikke lige har styr på?

Nu ville du jo også gerne have noget der er lidt mere fremtidssikret.
Der findes ingen dual core til socket 754.

Hvis du senere vil bruge dual core,
skal det være socket 940 eller 939.

Til socket 939 er der udviklet flere cpuer, f.eks er AMD Athlon 64 X2
CPU kun lavet til socket 939.

Forskellen imellem Opteron og Athlon 64 X2 er først og fremmest,
at Opteron har 1 MB lvl2 cache for hver core og ikke er multiplier
locked, mens Athlon 64 X2 for det meste kun har halvt så meget lvl2
cache, og er multiplier locked.

Der findes dog også Athlon 64 X2 som har 1 MB lvl2 cache,
for hver core.
Disse ligger dog typisk i den dyre ende, og koster mere end hvad du
formentlig har lyst til at bruge på den PC.

Mvh.
Lars

Fra : Jan A.

Dato : 23-03-06 05:57

L wrote:

> Hvis du senere vil bruge dual core,
> skal det være socket 940 eller 939.

Jamen, det er også rigtigt - Vil holde mig til socket 939.

> [...]
> at Opteron har 1 MB lvl2 cache for hver core og ikke er multiplier
> locked, mens Athlon 64 X2 for det meste kun har halvt så meget lvl2

Hvad med forskellen mellem Opteron 144 og Athlon 64 3200+?
Opteron'en koster godt et par hundrede mere, er der noget der for mig,
med mit behov, retfærdigører den prisforskel?
Betyder det det helt store, om der er 512Kb eller 1Mb L2 cach?
Athlon 64 har en HT Speed på 2000MHz, Opteron 144 har en HT Speed på
1000MHz - Hvad betyder den forskel?
Kan man sige noget om, hvorvidt den ene er mere stabil end den anden,
når man betænker at systemet kører 24/7/365?

Jeg kan se at der er 2 forskellige Athlon 64 3200+ på edbpriser.dk

Så vidt jeg kan se er den sidste den nyeste, men der er ikke nogen
særlig stor forskel på dem.
Kan den ene være bedre at købe end den anden?

Jeg ved det er mange spørgsmål, men jeg bliver sgu' næsten mere og mere
forvirret som jeg undersøger tingene

Jan

Fra : Thomas S. Iversen

Dato : 22-03-06 23:04

Jan A. <akkerdk@gmail.com> skrev 2006-03-23:

> når man betænker at systemet kører 24/7/365?

24/7/365 = 24 timer i 7 dage i 365 uger? = kontinuerligt i 7år?

Thomas

Fra : Jan A.

Dato : 23-03-06 06:07

Thomas S. Iversen wrote:

> 24/7/365 = 24 timer i 7 dage i 365 uger? = kontinuerligt i 7år?

Ja da, hvis ellers den holder så lang tid

Synes nu altså også det plejer at stå for;

24 timer i døgnet, 7 dage om ugen, 365 dage om året - Men kan da sagtens
tage fejl

Jan

Fra : Michael Pilgaard

Dato : 22-03-06 23:13

>Ja da, hvis ellers den holder så lang tid
>
>Synes nu altså også det plejer at stå for;
>
>24 timer i døgnet, 7 dage om ugen, 365 dage om året - Men kan da sagtens
>tage fejl

Det er ganske almindeligt flueknepperi.

Det er overflødigt at nævne de 365 dage, da 24 timer/7 dage om ugen
selvfølgelig dækker hele tiden. Hvor Thomas får 365 uger fra ved jeg så
ikke ... ; - )
--
Med venlig hilsen, Michael Pilgaard

Fra : Michael Pilgaard

Dato : 22-03-06 16:04

> [...]

>CPU. Den skal så have et bundkort med en 754 sokkel (tror jeg da), men
>det burde vel heller ikke være noget problem?

Det er en fejl på Edbpriser-dk. Det er en socket 940.
--
Med venlig hilsen, Michael Pilgaard

Fra : Jan A.

Dato : 21-03-06 18:51

jeg er stadigvæk i tvivl om hvad jeg skal gøre ?:(

Men noget der undrer mig en smule er, at jeg både her og et andet sted
jeg har spurgt, er blevet anbefalet AMD, evt. dual-core.
Men hvorfor ikke en Pentium D, f.eks. D 920? Og så tilhørende bundkort?

Kan mine DDR1 ram ikke arbejde sammen med en Pentium D CPU?
Kan jo sagtens få et sokkel 775 bundkort hvor mine ram kan side.

Nu er det ikke fordi jeg har nogen forkærlighed for Intel, skal jeg
endeligt sige noget i den retning, så har jeg vel nærmest en vis
forkærlighed for AMD, men derfor undrer det mig alligevel at ingen har
foreslået en Pentium D CPU ;)

Jan

Fra : L

Dato : 22-03-06 14:36

On Tue, 21 Mar 2006 11:51:17 -0600, "Jan A." <akkerdk@gmail.com>
wrote:

> [...]
>endeligt sige noget i den retning, så har jeg vel nærmest en vis
>forkærlighed for AMD, men derfor undrer det mig alligevel at ingen har

Hej

Forskellen er mest markant,
ved dual core.

Kort sagt, er arkitekturen af AMD dual core bedre,
Intel dual core bruger mere strøm, og temperaturen under fuld last af
deres "top of the line" dual core cpuer,
ligger på grænsen af, hvad cpuen kan holde til.
Ligeledes kan det voldsomme strømforbrug
af Intel dual core cpuer give problemer for bundkortet.

For en fyldigere forklaring, følg linket.
Der er masser af artikler, lige omkring dette emne.

http://www.google.com/search?hl=en&lr=&q=%22amd+vs+intel%22+%22dual+core%22&btnG=Search

Mvh.
Lars

Fra : co@ch [4130]

Dato : 22-03-06 08:32

"Jan A." <akkerdk@gmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> det måske nok er en meget god og bare nogenlunde fremtidssikret løsning,
> så er det altså også lige lidt i den heftige ende for mig.

Kig i denne tråd
news: 441dafce$0$84037$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk

Det er godt nok brugt...men en billigere måde at komme til de rigtige ting
og sager
Abit AV8 : socket 939, ata100/133, sata150, AGP x8, Dualchannel
Ram,......osv,

Skal den også bruges til spil, så kommer du nok ikke udenom AMD 939.

mvh
Bri@n

Fra : co@ch [4130]

Dato : 22-03-06 08:36