Hjortefilet
Fra : Gunnar007

Dato : 20-03-06 15:20

Gæster på lørdag,
Fryseren indeholder en hjortefilet som skal bruges !

Nogen gode forslag til at tilberede sådan en fætter, vejer ca 2,25 kg.
Forslag til tilbehør og sauce også meget velkommen.

Hilsen G

Fra : Padre

Dato : 21-03-06 09:18

Jeg ville lave den i kokotte med pigeonæbler og portvin, det giver
tilbehør og sovs i sig selv.

Hvis du bruger en lerkokotte, som du har varmet op i ovnen i forvejen,
skal den have samme stegetid som hvis du bare lagde den i ovnen.

--
padre

Fra : Inger

Dato : 21-03-06 17:46

Padre wrote:
> [...]
>
> Hvis du bruger en lerkokotte, som du har varmet op i ovnen i forvejen,
> skal den have samme stegetid som hvis du bare lagde den i ovnen.

Hvad er en kokotte?

Mvh. Inger

Fra : padre

Dato : 21-03-06 18:33

"Inger" <no@emailToMe.org> wrote in message

> Hvad er en kokotte?

Det samme som en stegeso eller en römertopf. En ovnfast dyb skål med låg,
som man kan tilberede mad i ved ovnstegning; de fås i mange materialer. Min
egen er fx. af uglaseret ler, og derfor er man nødt til at lade den stå i
vand i et par timer, før man kan bruge den, da den ellers vil opsuge meget
af væden. Bevaring af væden til sovs er netop er en af fordelene ved en
kokotte.

--
padre

Fra : Søren Beltofte Søren~

Dato : 21-03-06 21:17

"padre" <spirito_santo@yahoo.spamsux.com> wrote

> [...]
> af væden. Bevaring af væden til sovs er netop er en af fordelene ved en

Hvad er så den praktiske forskel på ovntilberedning i en kokotte og
tilberedning i en almindelig solid støbejernsstegegryde?

// Søren

Fra : padre

Dato : 21-03-06 23:55

"Søren Beltofte Sørensen" <soeren_[skod]@beltofte.dk> wrote in message
> Hvad er så den praktiske forskel på ovntilberedning i en kokotte og
> tilberedning i en almindelig solid støbejernsstegegryde?

Hvis du tænker på at bruge stegegryden på komfuret, så er fordelen at varmen
ikke er så intens nedefra. Ved en lerkokotte som min, afgiver den også damp
til maden.

Det er mit indtryk, at kødet smageer af ret meget, når det er tilberedt i
kokotte.

--
padre

Fra : Gunnar007

Dato : 21-03-06 22:05

"Padre" <spirito_santo@yahoo.com> skrev i en meddelelse
>Jeg ville lave den i kokotte med pigeonæbler og portvin, det giver
>tilbehør og sovs i sig selv.

Jeg ejer ikke en kokotte, og jeg har ikke planer om at finde sådan en inden
lørdag.

Tak for ide'en.

HIlsen G

Fra : Gamle

Dato : 21-03-06 22:40

"Gunnar007" <007g@teamsos.dk> skrev i en meddelelse
> Jeg ejer ikke en kokotte, og jeg har ikke planer om at finde sådan en
> inden lørdag.

Hej G.
Her skal du ikke bruge lampeolie men
et ildfast fad.
Du bruner lige hjorten lynhurtigt (bare ganske let)
Op i det ildfaste fad. Dækker kødet med tynde skiver bacon f.eks. tulip
Overhælder det hele med en kvart piskefløde, krydrer med lidt salt og
pebber. Lidt ribsgelé i også
160 grader til kødet har en kernetemp. på 59 -60 grader.
Lad kødet hvile med et viskestykke over mens du laver saucen.
En lille smule roquefort ost (halv teskefuld).
Kom en skvat rødvin i, hvis der ikke er væde nok.
Jævn den ganske let.
Smag til med salt og pebber, men kun lidt.
Tilbehør kunne være
Ovnstegte kartofler, broccoli eller blomkål, babymajs og franske kartofler.
Lidt tyttebær på bordet gør heller ingen skade.
Som dessert måske en let frugtanretning evt. m creme fraiche 18%.

Det var mit forslag.

Mvh.
Torben

Fra : Gamle

Dato : 21-03-06 22:55

"Gamle" <cfs4808a@post.cybercity.dk> skrev i en meddelelse
> Overhælder det hele med en kvart piskefløde, krydrer med lidt salt og
> pebber. Lidt ribsgelé i også

Du skal også lige komme vand ved kødet, så du får lidt mere sky at lave sovs
af. Så lige, at du skulle have gæster og så er sovs af en kvart piske og en
skvat rødvin for lidt.
Men det bliver en rigtig god vildtsovs. Har selv prøvet mange gange.
Opskriften på sovsen kan med fordel bruges til forskellige slags godt
oksekød.

Mvh.
Torben

Fra : Gunnar007

Dato : 22-03-06 19:33

"Gamle" <cfs4808a@post.cybercity.dk> skrev i en meddelelse
> Hej G.
> Her skal du ikke bruge lampeolie men
> et ildfast fad.

Humor

Og tak for idéen, jeg melder på lørdag hvordan det endte !
Måske ender det med millionbøf, Junior har fået influenza, så nu ser vi lige
hvordan han ligger senere på ugen !

P-s. Filet'en er ikke købt i netto. !

Hilsen G

Fra : Gunnar007

Dato : 24-03-06 11:17

Filet'en er aflsyt, junior er stadigvæk syg af influenza.

Tak for tippene, de vil bliver revurderet en anden dag.

Hilsen G