Databasehåndtering
Fra : Kenneth Brun Nielsen

Dato : 20-03-06 04:34

Findes der et HTML/PHP-frontend til MySQL, hvor man selv kan specificere
hvilke tabeller, som brugeren skal have lov til at tilgå?

Altså en variant a'la phpMyAdmin, hvor brugeren kun har adgang til et
begrænset (veldefineret) udvalg af tabellerne i databasen.

Og hvis brugeren samtidig ikke har adgang til strukturen, men kun kan
oprette/rette indhold af de givne tabeller, vil det være helt perfekt

/Kenneth

--
http://brun.dk
http://kollegiefodbold.dk

Fra : Niels Sonnich Poulse~

Dato : 20-03-06 06:46

Kenneth Brun Nielsen skrev:
> [...]
>
> Og hvis brugeren samtidig ikke har adgang til strukturen, men kun kan
> oprette/rette indhold af de givne tabeller, vil det være helt perfekt

Mener da at man i PHPMyAdmin kan oprette nye brugere som man kan ændre
rettighederne på.

--
Mvh. Niels, PHP-programmør og webdesigner
Webmaster: http://niels.spoweb.dk

Fra : Martin

Dato : 20-03-06 06:54

Kenneth Brun Nielsen wrote:
> [...]
>
> Og hvis brugeren samtidig ikke har adgang til strukturen, men kun kan
> oprette/rette indhold af de givne tabeller, vil det være helt perfekt

phpmyadmin kan skam sagtens det som du leder efter.
Kig lidt på user management, og læs dokumentationen :)

Fra : Geert Lund

Dato : 20-03-06 12:58

Kenneth Brun Nielsen wrote:

> Findes der et HTML/PHP-frontend til MySQL, hvor man selv kan specificere
> hvilke tabeller, som brugeren skal have lov til at tilgå?

Jeg er sikker på hvis du sætter dig lidt ind i MySQLs rettighedsstyrring
at du vil kunne opnå disse rettigheder allerede på database-niveau - og
herefter burde det ikke være det store problem at lade brugeren tilgå
databasen v.h.a. fx phpMyAdmin.

Og et godt sted at starte er i manualen -
http://dev.mysql.com/doc/refman/4.1/en/privilege-system.html

Geert Lund,
www.GLD.dk

Fra : Kenneth Brun Nielsen

Dato : 20-03-06 14:53

"Geert Lund" <glund-news@post.tele.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> databasen v.h.a. fx phpMyAdmin.
>
> Og et godt sted at starte er i manualen -

Niels, Martin og Geert,

Tak for jeres svar.

Jeg er blevet klogere, og har leget lidt med det på den lokale server.
Problemet er bare at jeg (tilsyneladende) ikke har privilegier til det på
min web-server (jeg hostes af et billig-firma).

Så jeg vil gerne gentage spørgsmålet, og samtidig fastslå, at det ikke skal
være user management i MySQL, men i PHP-delen af værktøjet. Håber det giver
mening.

/Kenneth

Fra : Martin

Dato : 20-03-06 15:22

Kenneth Brun Nielsen wrote:
> [...]
> Problemet er bare at jeg (tilsyneladende) ikke har privilegier til det på
> min web-server (jeg hostes af et billig-firma).

Har du virkelig adgang til flere databaser?
Jeg kender hverken noget billigt, eller "dyrt" sted hvor man får mere
end 1 database at lege med.

> Så jeg vil gerne gentage spørgsmålet, og samtidig fastslå, at det ikke skal
> være user management i MySQL, men i PHP-delen af værktøjet. Håber det giver
> mening.

Lave et array med alle brugere og deres kodeord måske?
Ved dog ikk helt hvor du vil hen.

Fra : Kenneth Brun Nielsen

Dato : 20-03-06 15:55

"Martin" <maa@scandesigns.dk> skrev i en meddelelse

> Har du virkelig adgang til flere databaser?

Nej. Hvor har jeg skrevet det?

> Jeg kender hverken noget billigt, eller "dyrt" sted hvor man får mere end
> 1 database at lege med.

Jeg kender kun to steder, og der har man også kun adgang til een. Men det
oprindelige spørgsmål gik jo på tabeller.

> Lave et array med alle brugere og deres kodeord måske?
> Ved dog ikk helt hvor du vil hen.

Så du forstår ikke det jeg skriver, eller? Essensen er at brugerinddelingen
IKKE skal laves i MySQL (på den måde bl.a. du tidligere foreslog), fordi det
har jeg ikke adgang til alligevel. Det skal laves i PHP - hvadenten brugerne
er angivet i en anden (MySQL-)tabel, en fil eller et array. Forestil dig en
variant af phpMyAdmin, som kigger i en brugerfil på serveren, for at se hvad
den enkelte bruger har rettigheder til (fx. hvilke tabeller). Lad mig vide,
hvis det er for kryptisk til at forstå

/Kenneth