tid
Fra : bibob

Dato : 20-03-06 03:06

Jeg har brug for en kodestump der kan give mig den aktuelle tid. Nogen
der kan hjælpe?

bibo

Fra : bibob

Dato : 20-03-06 03:15

On Mon, 20 Mar 2006 03:05:48 +0100, bibob <bibob@spurv.dk> wrote:

>Jeg har brug for en kodestump der kan give mig den aktuelle tid. Nogen
>der kan hjælpe?
>
>bibo

Jeg har nu fundet dette:
$nu=date('H:i:s');
echo $nu;

Det giver f.eks. dette output:
03:21:43

Jeg har så to spørgsmål: Hvorfor er denne tid altid 10 minutter længe
fremme end den aktuelle tid?`Og hvordan får man time- og minuttallene
ud som heltal?

bibob

Fra : Martin

Dato : 20-03-06 06:53

bibob wrote:

> Jeg har nu fundet dette:
> $nu=date('H:i:s');
> echo $nu;

Jeg ville nok gøre således:
echo date("H:i:s",time());

> Det giver f.eks. dette output:
> 03:21:43

Gør min også :)

> Jeg har så to spørgsmål: Hvorfor er denne tid altid 10 minutter længe
> fremme end den aktuelle tid?`Og hvordan får man time- og minuttallene
> ud som heltal?

Første spørgsmål: Det er serverens tid, php tager, så din server må være
10min. inde i fremtiden.

Andet spørgsmål: Kig lidt på www.php.net/date - hvis du ikke finder
løsningen der, så er der også en masse bruger kommentar, som altid er
rare at læse igennem.

Fra : Thomas JP

Dato : 20-03-06 17:42

On Mon, 20 Mar 2006 03:15:12 +0100, bibob <bibob@spurv.dk> wrote:

>Jeg har så to spørgsmål: Hvorfor er denne tid altid 10 minutter længe
>fremme end den aktuelle tid?`Og hvordan får man time- og minuttallene
>ud som heltal?

Er det ikke heltal??

--
Thomas

Fra : Kasper

Dato : 20-03-06 19:53

Bibob skrev:
> Jeg har brug for en kodestump der kan give mig den aktuelle tid. Nogen
> der kan hjælpe?
>
> bibo

<?
//Sådan får du den aktuelle tid i et UNIX-timestamp.
$tid = time();

//Sådan printer du dit UNIX-timestamp ud i en læselig format.
echo date(\"H:i\", $tid);
?>

date() har, som du også skriver, mange andre formater at printe i alt efter første argument i funktionen.

Du kan læse om det her:
www.php.net/date

Du kan også se på mktime(), som kan lave et timestamp udfra eget input. Det kan strtotime() også, men denne kan nogle helt unikke sjove ting, som at lægge en dag eller to timer til dit timestamp ved hjælp af en tekst-streng.

Du kan læse mere om dem her:
www.php.net/mktime
www.php.net/strtotime

Kasper Johansen

Fra : Peter Brodersen

Dato : 20-03-06 20:01

On Mon, 20 Mar 2006 19:52:48 +0100, Kasper
<kasper@johansen.tdcadsl.dk> wrote:

> [...]
> $tid = time();
>
> //Sådan printer du dit UNIX-timestamp ud i en læselig format.

   echo date(\"H:i\", $tid);
vil ikke virke. Det vil
   echo date("H:i", $tid);
derimod.

Dog, hvis det er det aktuelle tidspunkt, man går efter, er der ingen
grund til at bruge time() eller midlertidige variable. Her kan man
blot udelade det andet argument til date().

--
- Peter Brodersen
Find dig selv: http://map.ter.dk/

Fra : Kasper Johansen

Dato : 21-03-06 09:53

Peter Brodersen skrev:
> [...]
> grund til at bruge time() eller midlertidige variable. Her kan man
> blot udelade det andet argument til date().

Ved ikke lige hvad min usenet-klient havde gang i. Skrev " og ikke \"
begge gange :/

Kasper JOhansen

Fra : Peter Brodersen

Dato : 21-03-06 12:10

On Tue, 21 Mar 2006 09:52:48 +0100, Kasper Johansen
<kaspernj@gmail.com> wrote:

>Ved ikke lige hvad min usenet-klient havde gang i. Skrev " og ikke \"
>begge gange :/

Du postede i en php-nyhedsgruppe, og så - inspireret af php - hældte
din klient magic quotes på dit indlæg?

--
- Peter Brodersen
Find dig selv: http://map.ter.dk/