Aflæse css information
Fra : René Lønstrup

Dato : 20-03-06 00:17

Hej,

Er det mig der er for træt, eller kan man ikke aflæse style-properties, der
er sat i et stylesheet, fra javascript? Jeg kan umiddelbart kun aflæse
properties hvis de sættes som inline styles, og det er langt fra optimalt
IMO..
Og jeg ville gerne undgå at skulle igennem document.styleSheets
collection'en, da den mig bekendt ikke er tilgængelig i Opera..

Demonstration (hvis ovenstående er sort snak ;) ):

Dette virker ikke (alerter <tomhed>):

#test { font-size: 14pt }
<script>
alert(document.getElementById("test").style.fontSize);
</script>

Men sætter jeg font-size inline, virker det:

--
Mvh René Lønstrup
web: http://rene.loenstrup.net?r=usenet

Fra : Rune Glerup

Dato : 20-03-06 09:20

René Lønstrup wrote:

> Er det mig der er for træt, eller kan man ikke aflæse style-properties, der
> er sat i et stylesheet, fra javascript?

Det er rigtigt at style-objektet, som du bruger i dit eksempel, kun
indeholder inline styles eller styles sat direkte i Javascript.

Der findes imidlertid en funktion, der hedder getComputedStyle, der
danner et objekt, hvor du kan hente de styles, der gælder for det
specifikke element. Du skal stadig bruge style-objektet i tilfælde af,
at du ønsker at manupulere styles.

Se et eksempel her:
http://developer.mozilla.org/en/docs/Gecko_DOM_Reference:Examples#Example_6:_getComputedStyle

Mvh
Rune Glerup

Fra : René Lønstrup

Dato : 20-03-06 12:03

Rune Glerup wrote:
> Der findes imidlertid en funktion, der hedder getComputedStyle, der
> danner et objekt, hvor du kan hente de styles, der gælder for det
> specifikke element.

Lækkert. Det virker så godt nok kun i Firefox og Opera kan jeg se, men efter
lidt googling har jeg fundet frem til at jeg kan bruge Object.currentStyle[]
for at få IE med.

Mange tak!