strippe navnet i en billedfil
Fra : Anders

Dato : 19-03-06 13:52

kan jeg srippe et filnavn sådan, at hvis jeg har en fil der hedder
"billed.jpg", så skal jeg kunne få output der hedder "billed"???

mvh Anders
nyn@kaosfoto.com

Fra : Benny Nissen

Dato : 19-03-06 14:14

Anders ramte sit keyboard den 19-03-2006 13:52 og fik dette ud af det:

http://dk.php.net/manual/en/function.substr.php

> mvh Anders
> nyn@kaosfoto.com

Kig venligst på:

Benny Nissen
www.bennynissen.dk

Fra : Martin

Dato : 20-03-06 06:49

Benny Nissen wrote:
> Anders ramte sit keyboard den 19-03-2006 13:52 og fik dette ud af det:
>
> http://dk.php.net/manual/en/function.substr.php

En god blanding af substr og strrchr skulle kunne gøre det.
Min version:

strtolower(substr(strrchr("billede.jpg","."),1)));

Jeg bruger altid strtolower fordi jeg har dårlig erfaring med at paint
gemmer i .JPG format, og det er jo ikke det samme som .jpg :)

Fra : Leonard

Dato : 19-03-06 14:41

Anders <nyt@kaosfoto.com> wrote:

>kan jeg srippe et filnavn sådan, at hvis jeg har en fil der hedder
>"billed.jpg", så skal jeg kunne få output der hedder "billed"???

Ja, kig på substr funktionen.
Hvis du er 100% sikker på at filen hedder .jpg tilsidst, så er det
nemt:
$strippednavn= substr($filnavn,0,-4);
Det klipper de sidste 4 tegn af navnet.

--
Leonard
http:/leonard.dk/hjemmeside/

Fra : Arne Feldborg

Dato : 19-03-06 16:17

Anders <nyt@kaosfoto.com> skrev Sun, 19 Mar 2006 13:52:07 +0100

>kan jeg srippe et filnavn sådan, at hvis jeg har en fil der hedder
>"billed.jpg", så skal jeg kunne få output der hedder "billed"???

enten:
$billed = "billed.jpg";
$navn = explode('.',$billed);
echo '<p>'.$navn[0];
echo '<br>'.$navn[1];

eller:
$billed = "mydrive/mydir/billed.jpg";
$navn = basename($billed, '.jpg');
echo '<p>'.$navn;

--
mvh, A:\Feldborg

http://hammerum-herred.dk/

Fra : Benny Nissen

Dato : 19-03-06 23:38

Arne Feldborg ramte sit keyboard den 19-03-2006 16:17 og fik dette ud af
det:

> enten:
> $billed = "billed.jpg";
> $navn = explode('.',$billed);
> echo '<p>'.$navn[0];
> echo '<br>'.$navn[1];

Den vil fejle med et billedenavn som f.eks. foo.bar.jpg

Der ligger billedenavnet i $navn[0] og $navn[1], og extensionen i $navn[2]

--
Benny Nissen
www.bennynissen.dk